Wat is er nieuw

Cryptocoryne met grijs-bruine bladeren

ReneL

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
13 februari 2021
Leeftijd
70
In juni van dit jaar heb ik mijn bak met een inhoud van 200 liter ingericht met o.a. Crytocoryne Webdtii groen. Het beruchte verslijmen heeft weinig plaatsgevonden, maar ik blijf wel deels grijs-bruine bladeren houden (zie foto).

Plantenvoeding:
- CO2
- PlantedBox AIO - 6 à 7 ml per dag
- Fe - 3 x per week 5 ml
- geen kleibollen
- geen voedingsbodem

Verlichting JBL LED Solar Natur 849 mm aangestuurd door JBL LED Solar Control

Vrijwel geen algen (meer)

Temperatuur ca. 25 graden\

Waterverversing wekelijks ca. 35% (kraanwater)

Oase 250 buitenfilter met lily pipe

Wat waterwaarden:

pH: 6,6
KH: 5
NO3: 3
Fe: 0,4
PO4: 0,4

Er zitten kleine slakjes in de bak (zo gauw ze wat groter worden haal ik ze er uit)

Het nitraat niveau is (te) laag. Zou dat de oorzaak kunnen zijn? Wat is wijsheid? Meer AIO en geen Fe? Of apart KNO3 toevoegen?

IMG_20210828_181238.jpg

Je hebt heel veel soorten maar zal dit wel echt een groene vorm zijn? Ik heb ze ook die bruinig ogen nadat de bladeren bij de verkoop groen waren maar de nieuwe submerse bladeren kleuren enigszins bruinig.

Je hebt heel veel soorten maar zal dit wel echt een groene vorm zijn? Ik heb ze ook die bruinig ogen nadat de bladeren bij de verkoop groen waren maar de nieuwe submerse bladeren kleuren enigszins bruinig.
Je ziet aan de nieuwe blaadjes onderaan dat dit wel de C. wendtii green is.

Zeker met de lage nitraat en fosfaatwaarden die @ReneL opgeeft kunnen kleibolletjes (of andere bodemvoeding) geen kwaad.

Overigens kunnen dit ook nog de emerse bladeren zijn omdat er geen/weinig verslijming heeft plaats gevonden

Je ziet aan de nieuwe blaadjes onderaan dat dit wel de C. wendtii green is.

Zeker met de lage nitraat en fosfaatwaarden die @ReneL opgeeft kunnen kleibolletjes (of andere bodemvoeding) geen kwaad.

Overigens kunnen dit ook nog de emerse bladeren zijn omdat er geen/weinig verslijming heeft plaats gevonden

Zou dan wegknippen van die bladeren kunnen helpen?

Kleibolletjes én KNO3 toevoegen? En is fosfaat echt te laag? Volgens de JBL kleurkaart zit die waarde rechts in het groene vlak. Welke waarde zou dan ideaal zijn?

Zou dan wegknippen van die bladeren kunnen helpen?

Kleibolletjes én KNO3 toevoegen? En is fosfaat echt te laag? Volgens de JBL kleurkaart zit die waarde rechts in het groene vlak. Welke waarde zou dan ideaal zijn?
Dat ligt er maar net aan welke planten je hebt, of je veel licht hebt en CO2 toevoegt. Nitraat 10-20 en fosfaat dan 1-2 is wel prima. Maar als al jouw planten het prima doen en alleen de crypto het moeilijk heeft zou ik eerst eens bodemvoeding proberen en de rest zo laten en het een paar weken aankijken.

Cryptocorine's zijn planten die graag voeding uit de bodem halen. Het zijn geen echte waterplanten, maar meer moerasplanten. Zelf geef ik de crypto's kleibolletjes en osmocote capsules (npk voeding, dit zit niet in de kleibolletjes). Die twee soorten bodemvoeding vullen elkaar mooi aan.

Edit: je zou een aantal minder mooie bladeren weg kunnen knippen. Maar ik zou niet teveel bladeren tegelijk weg snoeien.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan