Cryptocoryne undulata in toom houden


Ronald_J

Well-known member
Lid geworden
12 september 2021
Berichten
1,276
Leeftijd
46
Mijn Cryptocoryne undulata is druk bezig de hele bak over te nemen. Hij begon als een klein bosje. Maar al snel is hij flink gegroeid en in zie nu op meerdere plekken nieuwe plantjes verschijnen. Kun je die er gewoon uit trekken, of zitten die wortels ondergronds nog aan elkaar vast? Is die grote bos een enkele plant of zijn het er meerdere die dicht op elkaar staan?
Hoe kun je dat makkelijk uitdunnen zonder dat de hele bak ondersteboven moet?
 
De jongere plantjes kan je gewoon "afkoppelen" van de ondergrondse navelstreng van de moederplant. Het beste doe je dit wanneer het jongere plantje een aanvaardbare grootte heeft. Elk plantje is een op zich enkele jongeling die je kan her- planten. De jonge plantjes lijken soms, niet altijd, op het eerste gezicht af te sterven maar komen later wel terug. Dit heeft te maken met de eigenschap van Cryptocorynes in het algemeen dat ze niet zo van wijzigingen houden.
 
Die van mij leek daar niet zo'n last van te hebben. Meteen na planten was hij helemaal happy. Misschien dat hij toevallig bij mij vergelijkbare omstandigheden vond als bij de kweker.

Dus die losse plantjes kun je vrij makkelijk weghalen begrijp ik. Maar hoe kun je zo'n grote bos uitdunnen? Kun je daar voorzichtig wat tussenuit trekken, of komt dan meteen de hele boel naar boven?
 
Zo'n grote bos uitdunnen zonder hem uit trekken lijkt me lastig worden. Het zit ondergronds behoorlijk aan elkaar verknoopt. Wat je het beste kunt doen als die plant echt te groot is voor die plaats, is die grote eruit halen en een jonkie terugzetten. Of een andere plek voor 'm bedenken en iets anders op die plek zetten.
Overigens is het wel grappig: bij de één groeien de planten niet hard genoeg, bij de ander groeien de planten te hard. Zo blijft aquariumland wel aan de gang....
 
Het zal nu ook wel wat langzamer worden denk ik. Sinds ik dat nieuwe stuk hout heb is het water een stuk geler, dus ik denk dat ze wel wat minder licht krijgen.
 
Nou, ze zitten behoorlijk goed vast, die crypto's. Best een werkje om ze eruit te krijgen. Maar je ziet vrij makkelijk met welke wortels ze aan de moederplant vast zitten. Als je daaraan trekt dan gaat een andere plant ook bewegen.
Hoe dan ook missie geslaagd. De bak is weer netjes en ik heb weer iemand blij gemaakt met wat plantjes.
 
Vaak hebben de wat oudere ook hele lange wortels en moet je het rustig aan doen om niet alles op de kop te zetten.
 
5tal cm rond de planten die je wil behouden snijden met een scherp mes , alle plantjes in de verboden zone zachtjes uittrekken eventueel nog eens snijden.
 
Die van mij leek daar niet zo'n last van te hebben. Meteen na planten was hij helemaal happy. Misschien dat hij toevallig bij mij vergelijkbare omstandigheden vond als bij de kweker.

Dus die losse plantjes kun je vrij makkelijk weghalen begrijp ik. Maar hoe kun je zo'n grote bos uitdunnen? Kun je daar voorzichtig wat tussenuit trekken, of komt dan meteen de hele boel naar boven?
Overtollige bladeren bij de bodem verwijderen. Cryptocorynes hebben een flink wortelgestel, verwijderen geeft een hoop gewoel in de bodem met mogelijke gevolgen en is dus ook zeker niet nodig door de mogelijkheid van het verwijderen van bladeren.
 

Terug
Bovenaan