Wat is er nieuw

cryptocoryne volledig afsnoeien?

pkchs

Well-known member
Lid geworden
15 november 2018
Leeftijd
37
Hoi iedereen,

Ik was aan het zien naar wat plantjes voor in men nano en kwam dit tegen op aquaplantsonline:

https://www.aquaplantsonline.nl/pla...ondplanten/cryptocoryne-lucens.html?limit=100

daar staat dat als de plant verslijmt of zelfs preventief je deze volledig kan afsnoeien tot op 3 cm.
Hebben planten geen blaadjes nodig voor fotosynthese?:stars:
Iemand van jullie die dit doet ? preventief? Geldt dit voor alle cryptocorynes?

grtjs,

pkchs

Preventief heb ik dit nog nooit gedaan maar in geval ze toch verslijmen komen deze vaak snel weer bij en gaan dan nieuwe blaadjes aanmaken. Dit gebeurt hier zelden gelukkig maar het kan inderdaad gebeuren.

Volgens mij heeft het er ook mee te maken dat ze graag wat ammonium opslaan en als de waterwaarden veranderen dat de ammonium in ammoniak kan worden omgezet waardoor ze kapot gaan. Dit meende ik eens te hebben gelezen als mogelijke oorzaak.

Ik had ergens gelezen dat ook een ander co2 gehalte het verslijmen veroorzaakt...

Maar als ze erg verslijmen en je snijdt alle bladeren er af, dan zouden ze toch nieuwe bladeren aanmaken?

Preventief zou ik zelf niet doen. Als een blad sterft, kan de plant als het ware de voedingsstoffen uit het stervende blad terugtrekken en gebruiken voor de aanwas van nieuwe bladeren. Als je ze preventief afknipt gaan die voedingsstoffen verloren.
Als de bladeren afsterven groeien ze over het algemeen bij de crypto's weer erg snel terug.

Ik had ergens gelezen dat ook een ander co2 gehalte het verslijmen veroorzaakt...

Maar als ze erg verslijmen en je snijdt alle bladeren er af, dan zouden ze toch nieuwe bladeren aanmaken?
Je leest wel vaker inderdaad dat veranderingen de plant soms ook geen goed doen dus het is even afwachten hoe zich dat zal ontwikkelen maar in de regel gaat het wel goed is mijn ervaring.

Je leest wel vaker inderdaad dat veranderingen de plant soms ook geen goed doen dus het is even afwachten hoe zich dat zal ontwikkelen maar in de regel gaat het wel goed is mijn ervaring.

Heb ook nog nooit echt problemen gehad met verslijmen en het teruggroeien van nieuwe bladeren.
Ik vind het gewoon raar dat als je alle bladeren (die toch het meeste lichte qua oppervlakte opvangen) afsnijdt dat alles terug leuk teruggroeit.

cryptocorynes hebben voldoende reserves in de de wortels/wortelstok om opnieuw uit te lopen. ik heb weleens crypts van verzamelaars uit maleisië gekregen en die verstuurden ook zonder bladeren. binnen een paar maanden zijn dat weer volle planten.

de emerse bladeren sterven ook als ze niet verslijmen vaak vrij snel af of worden lelijk, het scheelt veel snoeien/opruimen als je ze meteen wegknipt, al heb ik wel het idee dat ze sneller doorgroeien/aanslaan als je de bladeren laat zitten. mits die niet meteen verslijmen natuurlijk en dat gebeurt wel regelmatig maar lang niet altijd.

Zal moeten kunnen, als ik de 2 stekjes zie die hier spontaan zijn aangegroeid. Denk beetje te vergelijken met een tulp ofzo, die groeien ook uit een bol zonder iets van blad

De verslijmde bladeren kan je inderdaad gewoon weghalen al is het niet direct nodig. Zelf deed ik dit vaak bij een nieuwe (Cryptocoryne-)aanplant wanneer zoiets zich voordeed. Zo'n verslijmt blad is niet zo'n mooi gezicht, bovendien kan de plant al z'n energie in nieuwe bladeren steken.

Aangezien de bestaande blaadjes meestal niet allemaal gaan rotten, en ook niet direct, wacht ik meestal af tot er frisse nieuwe blaadjes zijn. Dat is meestal hier ook het moment dat ik zie dat een aantal oude blaadjes slecht worden. Die knip ik dan weg.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan