Wat is er nieuw

Cryptocoryne wendtii green bladeren worden donker groen ?

• Onderwerp starter Onderwerp starter pelle
  • Startdatum Startdatum
P

pelle

Guest
Hallo weet iemand waarom door de bladeren van mijn cryptocoryne wendtii donker groen worden en gaatjes krijgen en niet het hele blaadje maar dan bijv alleen de punt van het blaadje en ik denk dan het door de punt slakken in aquarium komt maar die heb ik er bijna allemaal zelf uitgehaald ?
Iemand enig idee.
Alvast bedankt. :help:

Mijn ervaring is dat Wendtii kleinere en donkergroene bladeren krijgt bij minder verlichting.
Verder groeit het in principe in verlopen motorolie (don't try this at home).

Heb je je verlichting veranderd?

Groet,
Aad

Ik heb het zelfde die van mij worden ook donkerde groen en in het algemeen wat minder maar groeit nog wel, heb ook niet heel veel verlichting.

Ik heb verlichting maar dat staat weinig aan om dat ik nog uit zoek hoe mijn rare tijdklok werkt.

Maar wel bedankt

Heb je de wendtii's al lang?

Ik heb dit ook, mijn Wendti's staan nu 2 weken. Bij een zwaardplant heb ik al begrepen dat na zo'n korte tijd jonge blaadjes ook wat gelig kunnen zijn. Heeft te maken met het wennen aan onder water staan en groeien.

Geldt hier dan hetzelfde voor? Ik heb geen superfelle verlichting (bewust niet) maar ook niet zwak. 4 t5 54 watt buizen maar ik gebruik een dimmer. Die staat nu op 5 uur per 70% voor alle lampen. Ga ik de komende periode geleidelijk nog wat opvoeren (opstartfase). Maar ze komen zeker niet allemaal op 100%. Denk eerder de verlichtingsduur op 70% nog enkele uren uitbreiden.

Ter aanvulling de overige uren dat de lampen branden staan ze op 40 % of nog minder en ze komen geleidelijk op. Zo kan je de verlichting lekker lang aan hebben zonder dat het belastend is.

Crypto s zijn ook planten die moeten wennen aan de onderwater en nemen dan de submerse vorm aan waarbij de bladeren een andere kleur of vorm kunnen gaan aannemen.

pelle zei:
Hallo weet iemand waarom door de bladeren van mijn cryptocoryne wendtii donker groen worden en gaatjes krijgen en niet het hele blaadje maar dan bijv alleen de punt van het blaadje en ik denk dan het door de punt slakken in aquarium komt maar die heb ik er bijna allemaal zelf uitgehaald ?
Iemand enig idee.
Alvast bedankt. :help:

Onze Crytocoryne wentii was oorspronkelijk helder groen maar is nu bruingroen. Dat doen ze... die Crypto's. 😉

837657_0_82_cimg2170.jpg

Sorry een wat mindere foto...

Groet,
Ben.

Weet iemand dan welke cryptosoorten wel gegarandeerd frisgroen blijven bij voldoende licht, voedingsstoffen etc??

Een groene wendtii zou toch echt groen moeten blijven/worden:

tpc-opcEmVjwvAGpJ5PrBFDt3i3s0jDf.jpeg

Wellicht heb je niet de groene wendtii, maar de bruine? Of uberhaupt geen wendtii? Heb je een foto van jouw plant?

Dat zou ik graag willen maar dat mag bij schijnbaar niet lukken. Ben ik al over bezig in een ander topic. Mijn Wendti's (volgens mij wel) was bij het planten iig wel helemaal frisgroen. Helaas nog geen foto dus. Ik hoop snel.

Mascha&Ivo zei:

Q0rkL62c2-XHiqRtm0y7ZG785EBhaA2K.jpeg

Wellicht heb je niet de groene wendtii, maar de bruine? Of uberhaupt geen wendtii? Heb je een foto van jouw plant?

Zo is mij ook al een paar keer vertelt, tot nu toe bleken ze, de Cryptocoryne wendtii, altijd van kleur te veranderen. Denkelijk weten ze bij de LFS ook niet altijd wat ze hebben. Volgens mij heb je het overigens wel bij het rechte eind; er zouden groene wendtii's moeten zijn.

Groet,
Ben.

Steven51 zei:
Weet iemand dan welke cryptosoorten wel gegarandeerd frisgroen blijven bij voldoende licht, voedingsstoffen etc??

De Cryptocoryne moehlmannii zou een lichtgroene/olijfgroene kleur moeten hebben.
De soort heb ik bij onze LFS nog niet gezien dus weet ik niet zeker of dit betrouwbaar is.

Groet,
Ben.

Ter over de puntslakjes, bedoel je die torenslakjes? Volgens mij eten die niet van de planten. Bij mij in elk geval niet.

Ik wist dat ik het ergens gelezen had. Heb de encyclopedie er even bij gepakt. Jouw cryptocoryne heeft de cryptocoryneziekte. Dan komen er gaten in het blad waarbij de plant langzaam wegkwijnt. Dit komt door schommelingen in temperatuur of verlichting. Een fijne verwarmde bodem zal de plant ten goede komen en de groei bevorderen.

Heb onlangs zelf crypto's gekocht dus even ingelezen😉 De meeste crypto's zijn geschikt voor zwak of matig belichte aquaria. De plant past zich moeilijk aan, maar eenmaal geworteld zijn ze redelijk sterk, vooropgesteld dat de omstandigheden stabiel zijn.

De cryptocoryne Walkeri var. lutea is de enige crypto in de encyclopedie waarbij er bij lichtbehoefte 'niet veeleisend' staat. De bladkleur is een aanpassing aan lichtintensiteit. Ik merk bij mijn aquarium dat Anubias dat ook doen.

Bij de cryptocoryne Wendtii kunnen de bladkleuren vari�ren van olijfgroen tot lichtbruin.

benvo zei:
Steven51 zei:

De Cryptocoryne moehlmannii zou een lichtgroene/olijfgroene kleur moeten hebben.
De soort heb ik bij onze LFS nog niet gezien dus weet ik niet zeker of dit betrouwbaar is.

Groet,
Ben.

hier heb ik twee van staan, vorige week gekocht. Blad is frisgroen, maar dan kan uiteraard nog veranderen. Houdt niet van hard water en doet het beter bij meer licht.

pelle zei:
Ik heb verlichting maar dat staat weinig aan om dat ik nog uit zoek hoe mijn rare tijdklok werkt.

Maar wel bedankt

En daar is je antwoord! :c

Toch een paar onjuistheden / onvolkomendheden hoor:

- gaten in de plant hoeft niet per s� 'Cryptocoryneziekte' te zijn. Genoeg (mineraal)tekorten die ook voor gaten zorgen.
- veel Cryptocorynes passen zich helemaal niet moeilijk aan, in gevallen wel langzaam en dat is een belangrijk verschil

Heerlijke planten, zeker als je er het geduld voor weet op te brengen 🙂

Crypto's zijn meestal geduldsplanten, zoals Mascha&Ivo terecht opmerkt.
Niet verplaatsen, lekker hun rust gunnen en dan ervan genieten 😉

Zeker mooie planten, bedankt voor de aanvulling Masha en Ivo.

Heel verhelderend allemaal. Ik maak eruit op dat je als je een echte groenblijvende wendtii wilt hebben heel alert moet zijn en dus niet alleen af moet gaan op de kleur die de bladeren bij aankoop hebben ? Hoe weet je dan dat je een "echte groene hebt (groenblijvend dus). Of kan je om daar geen risico mee te lopen beter gewoon een ander vergelijkbaar plantje kopen waarvan zeker is dat ze de frisgroene kleur behouden?

En welke zijn dat dan bijvoorbeeld ?

Steven51 zei:
Hoe weet je dan dat je een "echte groene hebt (groenblijvend dus).
Waarschijnlijk is je beste kans daarop om via een andere aquariumhouder een Cryptocoryne te bemachtigen die al tijden in zijn/haar aquarium staat en de kleur groen is die jij zoekt.
Zo weet je dan immers hoe de onderwatervorm eruit zien. Bijkomend voordeel: de planten zijn al aangepast (indien nodig) op het onderwater leven.

Dat geldt geloof ik voor meer planten h�, dat je dat het beste zo kan proberen te doen, dan weet je inderdaad gelijk wat de echte onder water kleur en vorm is. Nu ken ik eigenlijk bijna geen aquariumhouders, anders dan via dit forum als ik eerlijk ben, kan ik dat dan ook hier via het forum insteken, bij "gevraagd" ofzo?

Of misschien is er iemand die me er in reactie hierop aan kan en wil helpen met een pb ?

Er worden op het forum met regelmaat planten aangeboden, of anders even een bericht je in het topic "gevraagd" zetten.

Mascha&Ivo zei:
Steven51 zei:
Hoe weet je dan dat je een "echte groene hebt (groenblijvend dus).
Waarschijnlijk is je beste kans daarop om via een andere aquariumhouder een Cryptocoryne te bemachtigen die al tijden in zijn/haar aquarium staat en de kleur groen is die jij zoekt.
Zo weet je dan immers hoe de onderwatervorm eruit zien. Bijkomend voordeel: de planten zijn al aangepast (indien nodig) op het onderwater leven.

Grotendeels mee eens. Wel een kanttekening dat ook al staat een crypto er "mooi" groen bij in een bak, kan deze toch anders gaan kleuren in de bak bij een ander oiv het aldaar aanwezige licht enof voeding, waterwaardes 😉

Ja ook dat nog. Maar een belangrijke factor van verkleuren is dan in ieder geval ge�limineerd.

Mascha&Ivo zei:
Er zijn heel wat verschillende soorten wendtii in omloop, en die kunnen allemaal een andere kleur geven. Komt nog eens bovenop dat Cryptocoryne regelmatig verkeerd gelabeld worden.

Het gaat in dit geval om een crypto welke als Cryptocoryne wendtii green aangeschaft is en die kweekvorm dient toch groen te blijven.

Dus waarschijnlijk verkeerd benoemd.

peterdenhaag53 zei:
Het gaat in dit geval om een crypto welke als Cryptocoryne wendtii green aangeschaft is en die kweekvorm dient toch groen te blijven.
Dan nog... Bedoeld men met het groene dan de boven of onderwater vorm?
Heb er al van verschillende kwekerijen gehad met dezelfde naam, en toch verschilde de bladvorm/kleur geregeld.

Tsja, ik heb in mijn 150 cm bijvoorbeeld een C.indonesii staan welke behoorlijk roodbruin van kleur is en een aantal stekken ervan in mijn nano zijn groen van kleur en ook de bladvorm is wat anders 😉

Misschien dat dat verschil te verklaren is door iets andere omstandigheden/waarden? Er zou toch een oorzaak voor moeten zijn.

jessicapilon zei:
Misschien dat dat verschil te verklaren is door iets andere omstandigheden/waarden? Er zou toch een oorzaak voor moeten zijn.

Zeker John. In mijn geval duidelijk de hoeveelheid licht, die dat verschil veroorzaakt.

peterdenhaag53 zei:

Dus waarschijnlijk verkeerd benoemd.

Dat was, Peter, bij ons het geval. Ik zocht nl. een groen exemplaar. Ten overvloede, ik had al wat ervaring met "verkleuringen", of men zeker was van het label was dus de vraag. Zekerheden, aldus mijn LFS, waren en zijn nauwelijks te bieden. Uit dezelfde serie planten (Crypto's) zouden er best verschillen kunnen zijn door de omstandigheden waar ze terecht komen. Zoals hier ook al opgemerkt.

Groet,
Ben.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan