Wat is er nieuw

Cryptocoryne wendtii slijmerig

• Onderwerp starter Onderwerp starter EdtheGREAT
  • Startdatum Startdatum
E

EdtheGREAT

Guest
Goede middag.
Zaterdag 30-12-17 heb ik nieuwe plantjes en 1 decoratie toegevoegd aan mijn aquarium. Ik had al een paar cryptororyne soorten in mijn bak staan en heb er dus ook 2x2 soorten bij toegevoegd waaronder de wendtii en de nevellii. Nu zagen ze er gisteren nog goed uit, maar sinds vandaag ziet de cryptocoryne wendtii die ik heb toegevoegd er slecht uit en die er al stonden ook. Ik weet niet waar dit zo opeens aan ligt. mijn bak draait sinds september en heb nog geen problemen gehad. ook mijn waterwaardes zijn volgens mij ok. Ik heb zaterdag 30-12 nog 40 liter van de 145 liter ververst en 15ml profito toegevoegd en dagelijks voeg ik 3 ml. easy carbo toe.
Mijn waterwaardes zijn het volgende;
ph 7,5
gh 8
kh 5
nh4/nh3 0
no2 0
no3 10mg/l
po4 0,5mg/l
fe 0,25 mg/l
cu 0

Heb vorig weekend mijn filterpomp schoongemaakt en ik ververs dus iedere week zo'n 25% van het water.
Wie weet wat het probleem van de wendtii's zijn en van de overige cryptocoryne's.
Alleen de cryptocoryne nevelli ziet er goed uit. en mijn overige planten.
Zie foto's
fot 5 ziet er dus erg slecht uit.

20180102_142702.jpg
20180102_142708.jpg
20180102_142714.jpg
20180102_142719.jpg
20180102_142724.jpg
20180102_142742.jpg

Crypto s willen nog wel eens verslijmen als ze andere omstandigheden krijgen maar die hersteld zich wel weer hoor. Ik heb ze ook en af en toe zie ik ook zomaar een aantal bladeren verslijmen maar zoals ik al aangaf komen die wel weer terug. Wat voeding bij de wortels stellen ze altijd op prijs.

maar kan dat zo ineens gebeuren dan? gisteren waren ze nog goed. Zijn kleibolletjes met voeding voldoende om bij de wortels te doen? of moet ik nog extra profito of easy carbo toevoegen?

Verslijmen kan ook wijzen op een CO2 probleem. Alle planten zijn licht nodig maar kunnen ook niet zonder CO2. Overigens, Easy Carbo is geen CO2! Kijk bijvoorbeeld eens naar je waterdistributie, komen je meststoffen wel bi al je planten? Cryptocoryne kan trouwens, zoals Joh al terecht opmerkte, inderdaad een terugval hebben. De plant kan ook maar zo terugkomen. Zelf heb ik eens, ook, een wentii weggehaald maar klaarblijkelijk niet alles. Na verloop van tijd verscheen de plant gewoon weer!

Ik heb dit enkele weken ook gehad! op geen dag tijd alle crypto weg /opgeslijmd! dit na hevige waterwissel door een no-planaria behandeling. vandaag allemaal mooi frisgroene blaadjes terug! 😉
De wortels van deze plant krijg je nooit kapot.

De cryptocoryne wendtii ken ik als een hele makkelijke plant. Eén keer in de zoveel tijd een kleibol rondom de wortels en je hebt er veel plezier van. Maar zelfs zonder kleibol doet ie het ook nog. Ik had een aantal stekken in een bakje gedaan, maar nooit meer naar omgekeken. Een jaar geen verlichting gehad, maar ze stonden er nog steeds.
Maar ze houden er niet van als je ze regelmatig verplaatst.

De Crypto's die ik in juli in mijn bak heb geplaatst zijn helemaal afgestorven, ik gaf er niets meer voor. Inmiddels is de kleinste alweer een cm of 10 hoog en begint langzaam maar zeker mooi op te komen.
Dit gebeurt, en zal waarschijnlijk vanzelf wel weer goed komen.
Er zit geen klei of wat dan ook in de bodem, ik voeg helemaal niets toe, alles gewoon natuurlijk en het werkt allemaal prima.

Ik heb ze ook in de kleine 60cm staan met enkel wat plantenvoeding en juist dar zijn ze het mooist dus ze zijn in mijn beleving erg makkelijk.

IK heb ze een klein beetje bestudeerd, en het lijkt dat de wortels er nog mooi uitzien. Dus ik denk dat het dus een kwestie van wachten is voordat ze weer mooier worden. Bedankt allen voor de info.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan