Wat is er nieuw

Cryptoheros Sajica ciclide ziek?

Margreet1981

Well-known member
Lid geworden
2 oktober 2019
Leeftijd
44
Hoi ik heb sinds 2 maanden deze prachtige cichlide. Nu werd hij in het begin heel erg nagezeten door 1 van mij andere cichlides (Die hadden eitjes toen). En kreeg toen een wondje bovenaan de vin. Hoe groter hij wordt des te groter de wond/litteken. Maar nu zie ik ook andere stipjes...wat is dit? En is het besmettelijk?

Vis eet en zwemt gewoon. Geen rare dingen. Heel mooi beestje zou jammer zijn als die dood gaat. De rest van de vissen heeft nergens last van.

Iemand???

Ik zie behalve die lelijke plek op zijn rugvin niks bijzonders.
Hoe lang zit die plek daar nu al?

Ik denk ongeveer een maand dat wondje

Zo te zien zijn het plukjes schimmel. In ieder geval geen witte stip mocht je dit tegen komen plekjes zijn te groot.

Meestal is schimmel secundair wellicht wondjes die niet goed genezen/infecteren.

Een maand en uitbreiding van schimmel is lang.

Ik zou hem apart zetten en een kuurtje bactopur direct geven. Je heb het ook in voedselvorm bactotabs maar de vraag is of hij/zij dit gaat eten.

Zout is ook een optie maar weet niet of je soortje een zout tolerantie heeft.

Ja zoiets zij mijn vader ook , lijkt wel schimmel. Echt een pluisje. Maar hij had nog een flesje easy life Voogle. Schijnt goed spul te zijn. Ben nu begonnen met een kuur in de bak.

Wilde hem gisteren appart zetten maar naar 1,5uur proberen te vangen maar opgegeven. Ik en vis was helemaal gestresst. Nu maar de kuur in de grote bak. Voogle schijnt echt goed spul te zijn en de de rest van de vis krijgt nu ook een boost. Alleen duur grapje hahaha.... ik heb 80ml per dag nodig in mijn 350 liter bak....5 dagen lang. Maar ja , nu even wat van mij ouders geleend. En binnenkort komt er een fles van 1000ml van amazon.

Zit echt verschil in joh...bij lokale Aquarium winkel flesje 250ml €12, nu fles van 1000ml voor €22 bij Amazon.

Denk niet dat Voogle hierin je redding gaat zijn, als je al geloof in de werking van Voogle (wat ik niet doe) dan werkt het hoogstens preventief.

Apart zetten en een zoutbehandeling zal een betere optie zijn, Amatitlania soorten (de gemiddelde midden amerikaan overigens) kunnen doorgaans wel tegen zout maar kan er soort specifiek niet zo snel wat over terug vinden.

Oké ik ga nog een poging doen met appart zetten. Zoutbadgaat vandaag niet lukken. Geen zout in huis

En dan voor nu toch voogle. Extra dosis

Kan dit ook?

Bijlagen

• Screenshot_20220410-193257_Chrome.jpg
    Screenshot_20220410-193257_Chrome.jpg
    187.2 KB · Weergaven: 97
Dus kuurtje bactopur beste? Zoutbad vertrouw ik mezelf niet mee

je gaat een vis bacterieel aantasten met een antibioticum (en afhankelijk van hoe je behandeld je hele bak erbij), maar een beetje zout wil je niet? Vind het een wat vreemde redenering :petjeaf:

Maar doe uiteraard vooral waar je jezelf goed bij voelt :deal:

Hij zit nu appart he... was heel moeilijk te vangen dus een paar dagen in apart bakje lijkt me handiger dan steeds erin en er uit voor een zoutbadje

Hij zit nu appart he... was heel moeilijk te vangen dus een paar dagen in apart bakje lijkt me handiger dan steeds erin en er uit voor een zoutbadje

Ik zou permanent een lagere dosis zout in het de opvangbak doen, dus permanent en geen tijdelijke stootkuur.
Als je dat rustig opbouwd zie je vanzelf of de vis daar slecht op reageert (wat ik mij niet kan voorstellen).

Is klein bakje he... Precies 15liter. Hoeveel zout zou hier dan in moeten? 2gram per liter? En hoelang moet ze erin blijven dan?

Ik las vanmiddag ergens tussen de 1 a 3 gram per liter. Maar kan ook fout hebben

Is klein bakje he... Precies 15liter. Hoeveel zout zou hier dan in moeten? 2gram per liter? En hoelang moet ze erin blijven dan?

Dat is wel heel klein.. voor een stootkuur kan die inderdaad prima maar de vis daar meerdere dagen/weken in te laten zitten is behoorlijk krap. maar datzelfde probleem zou je met bactopur ook hebben.

lage permanente dosis = max 3gram per liter.
Begin met 1gram per liter, en bouw t rustig op.

je zou ook de hele bak een permanente lage dosis kunnen geven, maar weet niet of dat effect heeft op je planten en wat voor overige vissen je rond hebt zwemmen.

Ja helaas al 2 bakken in gebruik dus ik had alleen deze nog. Zit wel filtertje en verwarming in. En visje is ongeveer 4cm

Dan ga ik denk ik voor 2gram per liter. Dus 15liter is 30gram. En dan maximaal voor een week.

Ja helaas al 2 bakken in gebruik dus ik had alleen deze nog. Zit wel filtertje en verwarming in. En visje is ongeveer 4cm

4cm? dacht dat die wat flinker was.
1 vis van 4cm in 15liter voor 1-2 weken moet kunnen.

Goed in de gaten houden dat de waterkwaliteit in orde blijft.

Hier in het verleden vissen gehad met dergelijke schimmelvorming (door hevige knokpartijen), deze altijd op een lage permanente dosis (2-3gram/l) gezet, waarna het herstel zich na een week begon in te zetten. heb hier dan de mazzel dat ik altijd relatief makkelijk de hele bak kan behandelen met zout (alle vissen kunnen er relatief goed tegen, en planten heb ik niet).

Nee filmpje is heel erg ingezoomd 😉... stomme vraag misschien kan ik gewoon zout van de supermarkt? Zonder jodium natuurlijk.

Nee filmpje is heel erg ingezoomd 😉... stomme vraag misschien kan ik gewoon zout van de supermarkt? Zonder jodium natuurlijk.

Jahoor dat kan prima, gebruik ik ook.

Het jodium verhaal, de ene zegt dat het geen ruk uitmaakt en volgens de ander moet je het absoluut niet erin hebben zitten.
Voor de zekerheid zoek ik altijd zout zonder jodium.

Hier een tijdje 250L behandeld x 3gram = 750gram zout... ja dat ging hard met de busjes van de AH:DD
Bij de Makro toen een 10kilo emmer gekocht.

Oké zal morgen potje jozo kopen. Heel erg bedankt voor het meedenken.

Nou hij heeft 6 dagen op 2gram zout per liter gezeten. Toen waterwissel en toen 4 dagen op 3gram zout per litter. En tegelijkertijd ook kuur van voogle (baat het niet dan schaad het niet) Volgens mij is het nu weg. Hij zwemt en eet goed. Maar volgens mij heeft tie nu rood vlekje achteraan. Kan wondje zijn. Meneer is moeilijk te vangen

Komt over alsof ie groter is dan 4cm. Maar dat kan bedrog zijn.

Denk dat tie tegen de 4,5cm aan tikt

Ja dacht ik al...

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan