Wat is er nieuw

Crystal black garnalen

• Onderwerp starter Onderwerp starter kardinaaltetrax
  • Startdatum Startdatum
K

kardinaaltetrax

Guest
Ik heb een 60 x 30 x 30 bak en ik wil beginnen met het houden van garnalen. Ik heb al eerder garnalen gehad en ik ben vrijwel zeker er over uit dat ik crystal black garnalen wil. In eerste instantie wil ik een tijd alleen garnaaltjes in mijn bak houden, gewoon het rustig aanzien , hopen op baby's en als dit allemaal op gang is en er meer garnalen zijn wil ik toch wel gaan kijken voor wat visjes in mijn aquarium, en een visje dat ik al een langere tijd in mijn aquarium wil is een van de kleinere corydoras soorten, bv de pygmaeus. Nou las ik dat garnalen best gevoelig zijn voor schommeling in waterwaardes, en las ik ook dat corydoras soorten meestal afzetten na een koude verversing, nabootsing van het regenseizoen. Is dit iets waar ik rekening mee moet houden, in de zin dat dit gevaarlijk kan zijn voor de garnalen omdat deze best gevoelig zijn?

Ook zou ik graag willen weten of de garnalen eigenlijk nog een bepaalde voorkeur hebben voor een ondergrond.. Ik wil graag zand in mijn aquarium, ook op het oog voor later. Verder wil ik de bak inrichten met mooi, niet al te groot hout, en daarop mos te bevestigen voor de garnalen. Ik vroeg mij ook af of er nog bepaalde dingen zijn met garnalen waar ik echt goed op moet letten of waar ik ze een plezier mee doe.

Verder wat ik vooral wil is dat alles op zijn gemakje gaat, dus de bak goed lang indraaien en alles rustig aan doen. In mijn vorige aquarium heb ik nogal wat missers gemaakt zoals praatjes van verkopers, vissen tijdens de indraaiperiode al in de bak gedaan en vissen gekocht die niet pasten in mijn bak. Dit wil ik graag allemaal voorkomen dit keer!

Groetjes kardinaaltetrax

Denk dat rivierzand wel een goede optie is als je alleen zand wilt hebben. Wel opletten dat het niet dicht slibt en af en toe bij het verversen wat met de waterstofzuiger in het zand purken. Garnalen zijn gek op javavaren en javamos, volgens mij alles wat begint met java valt bij hun in de smaak... Ook kan je bijvoorbeeld een kant en klare halve kokos kopen met mos erop.

Je kan later als je alles erin zet water verversen dat 1-1,5 graden koeler is dan het aqua water. Het regenseizoen kan je nabootsen door met een gieter met sproeikopje het koelere water erin te doen, hier gaan de garnalen geen last van ondervinden, doe ik ook af en toe bij mijn bakken. Gebruik die gieter alleen dan daarvoor dus niet om je kamerplanten water met meststof te voorzien.

Verder hebben mijn garnalen qua voeding graag catapa blad of catapa bark. Ook de brandnetelsticks en komkommer gaan er graag in, sommige geven ook spaghetti.

Pas ook op met nieuwe planten dat er geen slakkenbestrijdingsmiddelen (wat een scrabblewoord o nie?) aan zit, die les heb ik vandaag geleerd 😉

Een goede stroming en afwisselend voer helpt ze vaak ook verder voor een goede vervelling.

Dankjewel voor je reactie!
Heb jij ook soorten corydoras die afzetten na de gietermethode zegmaar?

Ik heb een grote groep panda's (14) in mijn meterbak maar die zijn volgens mij nog te jong om voort te planten. Ze zitten al wel een beetje te sjanzen met elkaar maar nog niks concreet... In mijn 100 liter zit een klein groepje trilli's maar dat is volgens mij hetzelfde geslacht... Nog geen succesjes tot hiertoe dus.

Maar de gietermethode is uiteraard wel natuurlijker omdat je echte regen maakt ipv een plons kouder water erin dus ik wacht vol spanning af 🙂... Als extraatje doe ik dan ook altijd het licht uit, net alsof het heel donker wordt en dus een stortbui...

Zit nog net geen onweersgeluidjes af te spelen en met een zaklamp bliksems na te doen zeg maar, hahaha 🙂

Hier nog een mooi linkje over kweken met cory's... Waterstand halveren heb ik nooit gedaan, gaan mijn andere visvriendjes niet waarderen denk ik...

http://www.hobbykwekers.nl/artikelen/kw ... -corydoras

Hahaha te grappig, ik zie het echt voor me. Dankjewel voor de tips en de link, heb er zeker wat aan!

Ze hebben ook zwart zand en staat wel mooi plus dat de vissen en garnalen dat ook wel waarderen.

Graag gedaan, zeker wat foto's uploaden straks, ben benieuwd naar je bakje later 🙂

Ja wil ik zeker gaan doen, ben alleen nog in gevecht met de link die onder mijn profiel moet komen.. Ik snap niet waar je deze link plaatst voordat je de snelkoppeling kan maken naar je eigen topic zegmaar, kom er wel uit , duurt alleen ff 😛

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan