Wat is er nieuw

Crystal red/Black en Rill garnalen proberen te redden

foxtrotcharlybravo

Well-known member
Lid geworden
12 maart 2011
Goedemiddag na wat jaren niks met de hobby gedaan te hebben, kregen we een kans om een bakje te proberen te redden met Crystal Red/Black en Rili garnaaltjes.
En ook nog 6 x kegelvlekbarbeeltjes , die lijken de tijd van hun leven te hebben.Zijn beter op kleur gekomen en na wat zoekwerkt zitten ze ook constant bij het sterrenkruid met de buikjes tegen de bladeren eitjes af te geven? (ze schuren nergens tegenaan en lijkt op paargedrag?)

Het zit als volgt we kregen een bak omdat iemand er geen tijd meer voor had.Ze zaten in een ""schatkist aquarium"" met een looplamp verlichting(garage model) geen verwarming en de bodem was uigewerkt met enkel wat waterpest er in.

Wat hebben we gedaan om deze mooie diertjes toch nog proberen te redden.
1 Nieuw aquarium gekocht 60cm
2 plantenpakketje besteld (en moorkiemhout ingewerkt)

3 Colombo flora base pro gekocht 5 kilo, op advies voor de planten en vooral voor de garnalen i.v.m de ph

4 de standaard interne filter gebruiken we nu even claro 600 , met nog een extra aquaflow 50.(om zo snel mogelijk een leuke cultuur op te bouwen)

Nu begrijp ik dus donders goed dat we een nitriet piek kunnen verwachten.
De temperatuur staat inmiddels op 25 graden ze kwamen al van kraanwater dus dat was mazzel voor ons.

Voeren ze we dus even voorzichtig mee , en denk er goed aan te doen voor een dagelijkse of om de 2 dagen een waterwissel 10% te gaan doen voor de aankomende 3 weken?
Licht geven we nu maar even 8,5 uur (van 15:00 i.v.m daglicht tot 22:30)

Welk kreeg ik er ook 2 leuke stukken kienhout bij die al ingewerkt was en waar ze al veel in zaten.Nu hoop ik dus dat daar hopelijk een beetje winst in heeft gezeten i.v.m de nitriet piek en de bacteri�n.

Nou een lang verhaal is mijn planning zo een beetje goed of hebben jullie nog hulpvolle tips.
V2vv2MZwpcNcW8198wZB8JcgnJKLAbA2.jpeg

V2vv2MZwpcNcW8198wZB8JcgnJKLAbA2.jpeg

btw budget voor een testsetje is er weer over 3 weken pas helaas......

Afhankelijk van de gradatie is een lage ph wenselijk. De "gewone" garnaal kan prima op leidingwater namelijk. Zuinig voeren is verstandig. Je kan een nitrietpiek verwachten en daar zijn de garnalen erg gevoelig voor. Ik zou om de jongen een kans te geven om te overleven wel veel planten en mosjes gebruiken zodat ze zich makkelijk kunnen verstoppen.

Bedankt voor de reactie alvast, en idd de planten heb ik zo geplaatst met genoeg schuilruimte, ook zitten ze erg veel in de 2 oude stukken kienhout.(kwam ook uit de oude bak mee)

Ja dat geloof ik graag. In de regel stellen ze drijvers ook wel op prijs en daar hangen ze dan met regelmaat in.
Misschien nu even wat snelgroeiers in de bak doen die de stoffen flink opnemen. Hierbij kun je denken aan waterpest en Hoornblad.
Zelf voer ik de garnalen maar 2x per week dus dat zal niet veel vervuilen en ze kunnen ook prima met de pot even mee-eten hoor.
Hier zijn de garnalen gek op Mullberrieblad.

Zou er nog wat drijfgroen in doen.. zowel deze visjes als de garnalen kunnen dat zeer waarderen.

Edit: John was me voor 😉

kellemes zei:
Zou er nog wat drijfgroen in doen.. zowel deze visjes als de garnalen kunnen dat zeer waarderen.

Edit: John was me voor 😉

Haha, en dat met 1 vinger nog wel 😉.

Het neemt stoffen op waardoor de kans op een nitrietpiek minder zal worden.
Vandaar dat men vaak adviseert om snelgroeiers te gebruiken in het begin. In mijn 60cm bakjes heb ik doorgaans altijd wel wat drijvers zitten zoals hoornblad en aan het oppervlak behoorlijk veel drijvers zoals de Salvinia natans.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan