crystal red en akadama waterwaardes help!


J

jefjarno

Guest
Hallo allemaal ik heb een probleem.

ik heb een bak opgestart voor crystal red garnalen van hogere gradatie ss+sss aquarium is 60x30x30
hierin heb ik een bodem akadama van een cm of 3 liggen en gevuld met osmose water met gh+
filter over lucht en een flinke dot mos erin gedaan.

nu blijven mijn waardes steken op
kh 0
gh 5/6
ph 6.9/7
ppm 127
us 254

nu snap ik er niks van dat mijn ph toch nog zo hoog blijft.
is in jullie ogen dit prima ? of doe ik iets fout waardoor de ph niet zou zakken naar 6.5 ?

alvast bedankt

groeten jeffrey
 
Hoelang draait de bak want dat verlagen zal wel even kunnen duren hoor en dat is niet in 1 dag gebeurt. Ik zou zelf de laag akadama ook rond de 4cm doen maar goed dat is wat ik meestal deed vroeger.
 
bak draait zeker 4 weken nu normaal lees ik ondanks akadama dat je toch wel een ph van 6.2/6.5 moet kunnen halen
 
vindt het evengoed apart dat mijn kh 0 is en mijn g wel netjes 5/6 is je zou zeggen dat de ph ook moet zakken ? zou er dan toch te weinig akadama inzitten?
en als ik osmose gebruik zou dit toch zich meteen moeten aanpassen aan de ph in de bak ?
 
Hoe meet je de pH als ik vragen mag? in principe moet die pH inderdaad allang naar beneden getrokken zijn.

en ik ga er niet vanuit maar toch even voor de zekerheid: je hebt de bodem niet "gewassen" voor je m in de bak deed toch? niet eerst in aanraking gekomen met gewoon kraanwater?
 
ik meet de ph met een elektrische ph pen en met druppels
de akadama heb ik inderdaad wel lichtjes uitgespoelt in een zeefje onder de kraan.......
 
mij lijkt het dat je ppm hoog is voor enkel Gh toegevoegd te hebben.
Ik zou denken dat er iets anders in je water zit die je Ph hoog houdt.
Een bron van organische vervuiling?
 
er zit niks in de bak akadama een sponsfilter een thermostaat en water meer niet ik pak osmosewater maak dit aan met +-3gram gh+ van saltyshrimp op 20L water uit het osmose aparaat
ppm lijkt me trouwens prima
 
er zit niks in de bak akadama een sponsfilter een thermostaat en water meer niet ik pak osmosewater maak dit aan met +-3gram gh+ van saltyshrimp op 20L water uit het osmose aparaat
ppm lijkt me trouwens prima
Ppm is vergelijkbaar met mg/l
Dus 6mg/l Gh is 6ppm...
Aan de andere kant is 3 gram Gh+ op 20l gelijk aan 150ppm...
Vraag ik me toch zeer sterk af wat die andere 144ppm is die er in die Gh+ zit...
 
er zit maar 124 ppm in het water denk dat je verkeerd gelezen hebt
 
er zit maar 124 ppm in het water denk dat je verkeerd gelezen hebt
Nee hoor, dat heb ik goed gelezen.
Wss zit er per 3 gram Gh+ voor 25mg(die voor de verdwenen 25ppm staan) aan stoffen die geen effect op je ppm hebben (stoffen die dus niet geleidbaar zijn)
 
of ik heb gewoon iets meer als 20L water gebruikt :D
maar dit staat denk ik los van het probleem dat mijn ph te hoog is zie hem het liefste op 6.5 staan ipv 7 zou het kunnen dat er niet voldoende bodem in zit ?
 
of ik heb gewoon iets meer als 20L water gebruikt :D
maar dit staat denk ik los van het probleem dat mijn ph te hoog is zie hem het liefste op 6.5 staan ipv 7 zou het kunnen dat er niet voldoende bodem in zit ?
Dat zou ook kunnen.
Maar dat staat niet los van het feit dat er veeeel meer in die Gh+ zit dan enkel Gh.

Persoonlijk denk ik dat, in het geval nul Kh zoals bij jou, de akadama vooral moet zorgen dat de Ph niet te laag wordt. Zeker als er hout in de bak zit zou de Ph, in zuiver osmose, al stukken lager moeten liggen.
 
zit geen hout in de bak wat ik kan doen is de akadama bodem verhogen tot 5cm denk dat dit dan wel voldoende is toch ? heb nu 3 cm erin zitten dus verlagen heeft ie wel gedaan alleen niet voldoende,
Mijn kraanwater bakken hebben een ph van 8.4.

hoe kan ik zorgen dat mijn osmose water met mineralen aangevult een lage ph heeft ?
 
ik meet de ph met een elektrische ph pen en met druppels
de akadama heb ik inderdaad wel lichtjes uitgespoelt in een zeefje onder de kraan.......

Oei... ik moet het topic even terugzoeken maar er was eerder iemand die zoiets gedaan had met hetzelfde resultaat.
 
zit geen hout in de bak wat ik kan doen is de akadama bodem verhogen tot 5cm denk dat dit dan wel voldoende is toch ? heb nu 3 cm erin zitten dus verlagen heeft ie wel gedaan alleen niet voldoende,
Mijn kraanwater bakken hebben een ph van 8.4.

hoe kan ik zorgen dat mijn osmose water met mineralen aangevult een lage ph heeft ?
Osmose water heeft geen Ph, dat neemt ogenblikkelijk de Ph over van waar het in zit, welke Ph je leidingwater ook had, staat daar volledig los van.
Gezien je geen Kh meet lijkt het me nutteloos om meer akadama toe te voegen.
Het enige waar ik aan kan denken is een andere mineralen toevoeging te gebruiken, die minder andere stoffen bevat.
 
@RichD1011 heb het even doorgelezen is de enigste optie nu akadama eruit water eruit alles nieuw erin en vullen met osmose?
 
Nouja ik heb verder weinig kaas gegeten van dit soort bodems, maar afgaand op het andere topic zou het antwoord ja zijn.
 
en moet mijn bak dan weer opnieuw 4 weken indraaien ? heb de garnalen namelijk al besteld moet ze over 9 dagen ophalen
 
Heb je nog een beetje bodem over? anders kan je daar is een klein laagje van in een glas doen en het nog even testen.

maar mocht je hem dus inderdaad moeten vervangen dan zou ik even kijken of je de bestelde garnalen even on-hold kan laten zetten, kunnen namelijk zeer slecht tegen ammonia/nitriet.

Kan dat echt niet meer, dan is het een kwestie van goed geluk (iets anders zou ik ook niet weten).
wellicht dat het huidige filter (althans ik begrijp dat je er iets van een sponsfilter op lucht in heb zitten?) die ook al een paar weken draait het bol kan werken, maar helemaal safe is het niet met garnalen. (bij veel vissen zou het absoluut geen problemen geven).
 
is het geen optie om alles lekker door te laten draaien er 3cm nieuwe akadama bovenop te leggen zonder te (spoelen) en dan vanaf nu even elke dag verversen met osmose water met gh+ met een gh van 6 ?

dan zou het toch ook terug in ph waarde moeten zakken ? de kh en GH zijn namelijk perfect.
 
Dat zou een optie zijn, behoud je iig de huidige bacteriecultuur in de bodem.

bodem wordt dan wel vrij dik naar mijn smaak, maar of dat verder nog uitmaakt geen idee eigenlijk.
 
Nouja je had het eerst over een bodem van 3cm +3cm = 6cm :)

vind 3-4cm vaak zat bij dit soort bakjes en bodems, maar is vooral esthetisch van aard.
vaak is een dunnere bodem wel luchtiger, minder snel kans op rot... maar ook met dikkere bodems hoef je dit zeker niet te krijgen.
 
Ik ben geen scheikundige en gebruik een ph verlagende bodem icm gh+ mineral van Salty Shrimp. Hier zakt met deze bodem de ph wel naar 5.8 . Wat andere stoffen met de hogere ph te maken hebben weet ik niet want volgens mij verhoogf gh+ enkel de gh en niet de ph.
 
Gisteren nog even 3 kleine bami bakjes gevult met akadama om te testen
Bakje 1 akadama gespoelt in leidingwater en gevult met leidingwater .

bakje2 ongespoelde akadama met osmose water en gh+ ppm 150

bakje 3 gespoelde akadama met leidingwater en gevult met osmosewater en gh+ ppm 150

Alle 3 hadden vanmorgen een ph van 7,4

denk dat hier is goed Fout gaat iemand nog ideeën waar het aan kan liggen ?
 
Erg bizar, akadama is een natuurproduct, misschien heb je gewoon een slechte batch?
Een andere optie is dat je ph meter nodig gecalibreerd moet worden?

Geeft een bakje met osmose water en dikke laag ongespoelde akadama zonder gh+ hetzelfde resultaat?
 
nou zojuist alles opnieuw gemeten met de druppeltest van sera
gh 4
kh 0
ph vloeistof wordt geel van kleur dus ongeveer 6.0

ik heb gisteren de bodem wat dikker gemaakt dus denk dat dit geholpen heeft toch bizar dat de ph pen iets anders aangeeft is gekalibreerd maar wel een erg oude pen van china.

nu is de ph misschien te laag of is dit prima zo ?
 
tijd om een ander testsetje aanschaffen jbl 6,0 tot 7,6 ph goed zichtbare verschillen in stapje van 0,2ph
 
is gekalibreerd maar wel een erg oude pen van china
Een ph meter moet regelmatig gecalibreerd worden, gaf deze in de calibratie vloeistoffen wel gewoon de juiste waarde aan?
De electrode moet eigenlijk ook met een paar druppels bewaarvloeistof bewaard worden, om te voorkomen dat deze uitdroogt.
Het lijkt er dus op dat je meter ofwel niet meer goed gecalibreerd is of gewoon versleten.
 
hij gaf wel de waarde in de vloeistof aan maar moest hem vaak bijwerken kon hem niet helemaal goed meer calibreren, ik had een nieuwe pen besteld heb deze ook binnen gekregen alleen werkt deze helaas niet :( even afwachten wat de verkoper er van zegt.
 

Terug
Bovenaan