Wat is er nieuw

Crystal Red garnalen gaan dood

• Onderwerp starter Onderwerp starter Laurens Daniel
  • Startdatum Startdatum
L

Laurens Daniel

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb een probleem.

Ik heb nu sinds een klein weekje 11 Crystal Red garnalen in mijn 20 liter bak en ik heb het gevoel dat ik alles goed doe.

Alleen nu zijn er al in het eerste kleine weekje 3 garnaaltjes doodgegaan.

Kan iemand mij uitleggen waarom dit misschien is gebeurd?

Alvast bedankt.

Laurensdaniel

Daarvoor hebben we meer gegevens nodig. Waterwaarden etc.

Het kan ook gewoon door de stress zijn. Ik weet natuurlijk niet hoe het transport gegaan is, maar verhuizen is voor een garnaal nooit prettig, laat staan relaxed.

Laurens Daniel, wat voer je en hoeveel? Ik heb zelf de afgelopen 2 maanden gevochten met dood gaande crs en cbs(ongeveer 2 per week)in mijn 20L Cube. Ik had alles goed(dacht ik)water waardes, temp, voer geen schadelijke stoffen(denk aan deo/parfum, koper) maar ik heb sinds kort de oplossing gevonden. Ik voerde namelijk te weinig. Laat je niet intimideren door mensen op internet die zeggen dat je h��l h��l weinig moet voeren. Koop een nieuw potje garnalen voer, zorg voor een open plek in je aquarium en gooi wat voer daar. Wat je na een uur(kan verschillen per voedsel) nog ziet liggen is te veel voer en volgende keer dus minder voeren(en onthoud het aantal korrels wat je er in gooit). Ik hoop dat jou niet het zelfde overkomt als mij, succes!

Koop ook eens catappa bladeren en gooi 1.5 blad(als je dennerle neemt) in je aquarium

Bedankt allemaal voor de reacties, ik zal proberen de volgende vragen zo goed mogelijk te beantwoorden:

--Wat is je bakmaat ?
20 liter.
--Wat zijn je waterwaarden ?
Ik heb deze gecheckt en ze zijn oke 🙂
--Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze?
Ik heb een dennerle hoekfilter voor 10 tot 40 liter die 150 liter per uur filtert.
--Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan?
Ik ververs het water meestal eens in de week, ongeveer 1/3 of minder
--Om welke vis(sen) gaat het ?
Crystal red garnalen
--Wat zijn de medebewoners ?
Op dit moment nog geen.
--Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ?
Nee, niks
--Heb je de vis al lang ? of betreft het een nieuwe vis ?
Het gaat om garnalen die ik nu bijna een week heb.

Nog iets wat ik ben vergeten te zeggen:
Ik geef nu algentabletten aan mijn garnalen als eten, en er is veel over, ze lijken er niks van te eten. Toen ik een weekendje weg was bleek het overige eten ook nog te schimmelen, dit heb ik er zo snel mogelijk uitgehaald. Kan dit er wat mee te maken hebben?

Nogmaals bedankt voor de reacties

Ja zeker weten, rottend voedsel kan de waterwaardes erg verslechten en je garnalen doden. Minder voeren dus. Welk merk voer je trouwens? Je garnalen zullen er vast van eten, maar het zijn maar kleine diertjes h�. Je kan ook Dennerle CrustaGran kopen of de vergelijkbare van JBL als je denkt dat ze er niks van eten.

Als je een poosje weg gaat trouwens, en dus niet kan voeren, zorg dan dat er in ieder geval genoeg Catappa bladeren in liggen zodat ze wat te eten hebben. De catappa bladeren zullen je waterkwaliteit niet benadelen dus die kan je er lekker in laten liggen tot dat ze kaal gegeten zijn.
Foto'tje van mijn dieren op Catappa blad
273939_0_82_20141016_205454.jpg

Hoelang draait de bak al?
Waterwaarden zijn ok, wat is ok? En hoe heb je die gemeten? En komen die waarden overeen met waar je garnalen vandaan komen?
Heb je recentelijk planten toegevoegd, indien ja welke, en heb je ze van te voren in een emmer water gespoeld?

Bedankt voor de reacties,

Ik voer spirulina tabletten van voervoorvis, staat geen specifiek merk op, ik zal zeker minder gaan voeren. Hoeveel raden jullie me aan om te voeren?

Ik zal ook proberen zo snel mogelijk catappa bladeren in te kopen, is ook goed voor de variatie van de garnaaltjes hun eten.

Als het een bakje is wat langer staat is 1 korreltje per garnaal al voldoende maar jammer dat je geen reactie geeft op de vragen van rekord600.
Ik denk namelijk ook dat de waterwaarden meer van belang zijn dan het voer,ze kunnen wel in jouw ogen goed zijn maar als ze flink afwijken van de kweker waar ze vandaan komen kan dit heel goed een oorzaak van de sterfte zijn.

Ik heb de waterwaarden gemeten met een stripje, deze gaf aan dat ze goed waren (ik weet niet precies de waterwaarden) maar het kan inderdaad dat de waterwaarden bij de kweker anders waren. Hopelijk zijn de garnalen er nu aan de nieuwe waarden gewend en hebben ze daar geen last meer van, het is moeilijk te bepalen wat de waarden bij de kweker waren aangezien ik ze van het internet heb besteld.

Bedankt voor de reactie.

Ik hoop het ook dat ze nu niet meer doodgaan maar stel dat het wel zo is en je bent van plan om weer nieuwe te kopen zou ik eerst wat informeren.
Je kan gewoon een mailtje sturen naar de verkoper om te vragen hoe en wat want dat kan net het verschil maken tussen teleurstelling en een hoop plezier van die mooie diertjes.

Zal ik zeker doen, dankjewel voor het advies 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan