Crystal Red garnalen


TeunS

Active member
Lid geworden
4 januari 2022
Berichten
31
Leeftijd
40
Sinds kort hebben we nieuw aquarium.

(Trofis Colisa 1500)

De bewoners zijn:

35 Crystal Red garnalen
8 Japonica garnalen
2 pinokkiogarnalen
2 blue Pearl garnalen
12 dwergknorgoeramis (deze zijn er inmiddels uit, waren veel aan het jagen op de garnalen)
6 Corydoras pygmaeus
3 Indische modderkruipers

Voor ons is vooral doel om het aquarium levendig en mooi gevuld te hebben met prachtige kolonie Crystal Red garnalen.

De Japonicas zitten er met name bij omdat ze zo heerlijk opruimen en veel algen eten.

Graag vanuit jullie expertise advies of er wijzigingen (meer of minder van bestaande bestand) wenselijk is om de Crystal Reds goed te laten floreren.

Groeten, Teun
 
De Blue Pearl is een Neocaridina en 2 is niet echt veel. Hoe dat uitpakt met de Caridina s durf ik niet te zeggen maar de Neo s kweken wel veel sneller als je man en vrouw zou hebben.
Neocaridina s en Caridina s kruisen niet.

 
De Blue Pearl is een Neocaridina en 2 is niet echt veel. Hoe dat uitpakt met de Caridina s durf ik niet te zeggen maar de Neo s kweken wel veel sneller als je man en vrouw zou hebben.
Neocaridina s en Caridina s kruisen niet.

Bedankt voor je reactie Jessica.
De Blue Pearl zitten er eigenlijk net als de Pinokkiogarnalen voor de sier in, net als de Japonicas verwacht ik ook daarvan geen jongen.
Gaat er mij meer om dat binnen het huidige bestand geen vissen / garnalen zitten die schadelijk zijn voor de Crystal Red garnalen.

De meeste van de Crystal Red garnalen houden zich nog angstvallig verstopt. Wellicht moeten ze er nog aan wennen dat de dwergknorgoeramis echt weg zijn? Of kan het ook nog ergens anders door komen?
 
Bedankt voor je reactie Jessica.
De Blue Pearl zitten er eigenlijk net als de Pinokkiogarnalen voor de sier in, net als de Japonicas verwacht ik ook daarvan geen jongen.
Gaat er mij meer om dat binnen het huidige bestand geen vissen / garnalen zitten die schadelijk zijn voor de Crystal Red garnalen.

De meeste van de Crystal Red garnalen houden zich nog angstvallig verstopt. Wellicht moeten ze er nog aan wennen dat de dwergknorgoeramis echt weg zijn? Of kan het ook nog ergens anders door komen?
35 crystal reds in zo’n grote bak raken al snel zoek. Ik heb er hier 30 in een 30liter bakje en daar zie ik hooguit de helft rondlopen/zwemmen.

Belangrijk is dat je genoeg verstopplekjes hebt en de waterwaardes goed zijn.

Ik had (dacht ik) genoeg verstopplekjes maar zag maar 1-2 garnalen overdag. Zodra het licht uitging kwamen ze tevoorschijn. Heb toen de bak omgegooid en nog meer plekjes gecreëerd om te verstoppen en nu maandje verder zijn ze veel actiever, laten zich meer zien en heb 4 zwangere terwijl dit in de laatste 4 maanden niet het geval was.

Qua waterwaardes hangt het even af hoe deze waren bij de kweker. Sommige zitten op grind en leidingwater en doen het goed en andere op een ph verlagende bodem en osmose.
 
35 crystal reds in zo’n grote bak raken al snel zoek. Ik heb er hier 30 in een 30liter bakje en daar zie ik hooguit de helft rondlopen/zwemmen.

Belangrijk is dat je genoeg verstopplekjes hebt en de waterwaardes goed zijn.

Ik had (dacht ik) genoeg verstopplekjes maar zag maar 1-2 garnalen overdag. Zodra het licht uitging kwamen ze tevoorschijn. Heb toen de bak omgegooid en nog meer plekjes gecreëerd om te verstoppen en nu maandje verder zijn ze veel actiever, laten zich meer zien en heb 4 zwangere terwijl dit in de laatste 4 maanden niet het geval was.

Qua waterwaardes hangt het even af hoe deze waren bij de kweker. Sommige zitten op grind en leidingwater en doen het goed en andere op een ph verlagende bodem en osmose.
Dank voor je mooie reactie Admiraal_Garnaal. Ik zal wat meer verstopplekjes creëren en misschien er nog wat Crystal Reds bij kopen. De rest van het bestand kan er in principe goed bij denk je?
 
Dank voor je mooie reactie Admiraal_Garnaal. Ik zal wat meer verstopplekjes creëren en misschien er nog wat Crystal Reds bij kopen. De rest van het bestand kan er in principe goed bij denk je?
Graag gedaan hoor 😉. Als je doel is om een bak vol crystal reds te hebben dan zou ik er geen vissen of andere garnalen bij doen.

Crystals zijn iets agressiever als het om eten gaat dus dat zit wel goed maar heb hier gemerkt dat ze zich wat meer afzijdig houden als ze met andere soorten in 1 bak zitten. Hoeft niet bij iedereen zo te zijn maar dat is mijn ervaring.

Extra garnalen toevoegen werkt 100% zeker. Hoe meer garnalen, des te meer voelen ze zich op hun gemak en gaat het kweken sneller. Zou ze dan bij dezelfde kweker halen. Dan weet je in ieder geval dat ze op dezelfde waterwaardes hebben gezeten en gewend zijn en loop je geen kans op kruisbesmetting.
 
Soms is juist wat nieuw en vers bloed ook niet verkeerd volgens mij.
Kan zeker. Ik ken kwekers die het doen maar bij zo weinig garnalen als dat TeunS heeft zou ik eerder gaan voor dezelfde kweker om de argumenten die ik benoemd heb :) Om een voorbeeld te geven; garnalen die ik hier een paar straten verderop heb gehaald, sloegen meteen aan en deden het meteen al erg goed terwijl garnalen van de andere kant van Nederland (met veel harder kraanwater) hier eerst een tijd moesten wennen voordat ze echt gewend waren aan de waterwaardes en het goed gingen doen. Heb ook een probleem gehad met een kruisbesmetting wat mij ongeveer 140 garnalen heeft gekost dus zou het risico nu niet nemen voor zo'n klein groepje.

Je kan over 2-3 jaar altijd een groepje met nieuw bloed toevoegen na een kort bad met bijv. Esha2000 of furanol (als je er nog aan kan komen).
 
Ja als de groep nog niet oud is en er weinig doorkweek in de bak zit dan is dat in de regel ook niet echt nodig hoor.
 

Terug
Bovenaan