Crystal red met beschadigde voelsprieten en poten


F

F. Panther

Guest
Op het Vivarium heb ik 10 Crystal Red / Black garnalen gekocht. Tot deze week deden deze het super! Overige bewoners zijn 6 geweislakken. Geen vissen.

Waterwaarden zojuist gemeten, die zijn normaal. Verder sinds het Vivarium eigenlijk ook geen nieuwe planten toegevoegd.

Gisteren ontdekt dat ik kleine CR babies had, fantastisch! Deze week viel me echter ook op dat 1 CR achter bleef qua groei. Waarde anderen flink gegroeid zijn, leek deze na het Vivarium nog ongeveer gelijk gebleven.

Vandaag zag ik dat diezelfde kleine CR zich veel verstopt, en de grote lange voelsprieten beschadigd zijn (zo kleiner dan de overige voelsprieten. Ook werd hij 'gepest' door zijn grotere soortgenoten.

Daarom even apart gezet in een netje in een hoek van het aquarium, met wat plantjes en eten, met het idee dat deze door het 'pesten' mogelijk te weinig eten kreeg.

Echter nu zie ik net dat een andere grote CR alleen maar op het blad blijft liggen en de 2 achterste normale poten voor de helft mist! Bij het van het ene naar het andere blad 'hupsen' blijft deze CR amper rechtop. Kan dus ook niet meer goed zwemmen.

Momenteel dus 2 slachtoffers lijkt het. Maar van wat?

Is dit een infectie?
Moet ik het zoeken in iets wat de sprieten/poten opeet?
 
Ohja, in de afgelopen 48u tel ik ongeveer 3 vervellingen op de bodem. Verder gaan de 'gezonde' mannetjes al een tijdje als gekken de bak door, maar dat opzich wel wat ik steeds gezien heb als er een paar verveld waren.
 
Ik blijf natuurlijk kijken en zoeken naar een oorzaak. Hey CR vrouwtje (waarvan de babies gisteren waren, nu dus zonder eitjes) heeft een gebroken grote voelspriet zie ik (is nog wel volledige lengte, maar met een hele harde 'knik' erin). Ook die wordt stevig 'aangepakt' door de andere CB mannetjes.

Kan dit gewoon schade zijn doordat ze elkaar opjagen / rangorde moeten bepalen / willen paren? Een van de vervellingen zal het vrouwtje geweest zijn lijkt me gezien de heftigheid waarmee dit gaat. Maar is het normaal dat daarbij ledematen sneuvelen?

En groeit dat eventueel weer terug bij een volgende vervelling?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is niet zo fraai Stephen, vrees dat het een ziekte is want komt me vaag bekend voor van iets.
Zou toch wat gaan rondkijken op het net naar garnalen ziekten en deze symptomen.

Normaal komen poten en voelsprieten wel weer terug na een volgende vervelling.
 
Ik weet dat bij kreeften de poten wel terugkomen bij een vervelling maar of dat bij garnalen ook zo is weet ik niet. Ik heb hier geen ervaring mee maar met googelen kun je misschien dit gewaar worden.
 
Dank voor jullie reacties! Zou fijn zijn als de sprieten en poten weer terugkomen, hopelijk kan ik het probleem oplossen voordat het te laat is en kunnen ze nog herstellen.

Het CR vrouwtje dat gisteren 1 gebroken voelspriet had, mist nu beide voelsprieten. Verder is vannacht de CR met beschadigde voelsprieten die nog wat kleiner was en apart zat verveld. De lange voelsprieten zijn echter nog niet terug (maar kan me voorstellen dat dit dan bij de volgende vervelling pas het geval is), maar lijken me wel iets langer dan gisteren (of dat is misschien wat ik graag wil zien).
De CR die 1,5 poot mist kruipt nu wat zelfverzekerder rond (als die beweegt), zwemt weinig, maar lijkt zichzelf wel recht te kunnen houden. Gebruikt nu 2 van de grijparmen als extra looppoten. Ziet er wel wat zielig uit, maar eet nog wel zo te zien en heeft ook niet echt kleur verloren oid. Lijkt zich dus te kunnen redden.

De babies laten zich weinig zien (of hebben het niet gehaald). Ik heb er vandaag nog 2 gezien.

Verder waren de grote mannen vanochtend nog steeds wild door de bak aan het gaan, terwijl de zwangere vrouwtjes zich niet lieten zien. Inmiddels heb ik wel gezien dat alle overige garnalen alle poten en voelsprieten nog hebben.


Na wat zoekwerk kwam ik op deze site/forumtopic (Engelstalig) met een verzameling verschillende ziekten, symptomen en behandelmogelijkheden: http://skfaquatics.com/forum/topic/5052-shrimp-diseases-and-diagnosis/

Daar staan o.a. een hoop schimmels en parasieten waar ik eigenlijk niets van herken bij mijn garnalen. Die zien er (zover ik kan beoordelen) gezond uit, eigenlijk net zoals ik ze kocht.
Een waterjuffer- of libellelarve had ik aan gedacht, maar ik kan het me haast niet voorstellen. Voor mijn gevoel had ik die moeten opmerken met de hoeveelheid tijd die ik de afgelopen dagen voor het glas gezeten heb. Maar zeg nooit nooit..

De enige andere optie, waarbij ook verliezen van voelsprieten en poten als symptoom genoemd wordt zou een bacteriële infectie zijn. De andere symptomen die erbij genoemd worden zoals roze verkleuringen, kleurverlies of gaten in het pantser heb ik (gelukkig) nog niet gezien.

Ook vond ik een PDF 'Handbook of Shrimp Diseases' (link). Daarin staat bij vreemd gedrag genoemd dat plotseling veel vervellen kan komen door plotselinge verandering van de waterparameters (bekend) of plotselinge aanwezigheid van stoffen die normaal niet in het water aanwezig zijn. Aangezien net voor de problemen er toch een aantal verveld zijn, wellicht dat ik het ook daar zou kunnen zoeken.

Ook bedacht ik me dat mijn temperatuur aan de bovengrens ligt van wat wordt aangeraden (24 graden). Daarom voor nu even teruggezet naar 22 graden, zorgt er wellicht voor dat iets bacterieels ook minder hard verspreid.

Verder een 50% waterwissel gedaan. Over een uur of 2 ga ik dat nogmaals doen (wil liever niet in 1x 80% doen). Dit om mogelijk aanwezige stoffen die ik niet kan meten te verwijderen / tot acceptabele waarden te laten dalen.

Verder las ik dat bij het vervellen van een vrouwtje een hormoon in het water terecht komt wat voor paringsdrang bij de mannetjes zorgt (waardoor ze dus als gekken door de bak gaan). Mogelijk dat als het toch gewoon met paringsdrang / rangorde te maken heeft, grote waterwissels die hormonen in het water ook verminderen zodat ze rustiger worden.

Als laatste ook nog maar een een paar extra elzenproppen en catappablad toegevoegd. Misschien helpt het.

Nu, ruim een uur na de eerste waterwissel en met de temperatuur iets lager, zijn de mannetjes minder aggresief, maar blijven onrustig. De vrouwtjes en beschadigde garnalen laten zich niet zien of zitten erg stil. De mannetjes proberen de stilzittende garnalen 'weg te duwen'. Gelukkig niet meer zo heftig als eerst.
 
Hierbij nog wat foto's.

CR die wat kleiner is dan de rest van de garnalen, de lange voelsprieten zijn nu nog maar erg kort:

Crystal%20Red%20Antenne%20probleem%202017-01-08.jpg


Crystal%20Red%20Antenne%20probleem%202%202017-01-08.jpg


CR die 1,5 poot mist:

Crystal%20Red%20Missende%20poten%202017-01-08.jpg


Het CR vrouwtje met de de beschadigde voelsprieten zit zo verstopt, die krijg ik even niet op de foto.
 
Kijk ook even naar wat je de garnaaltjes voert, of daar genoeg vitaminen en mineralen in zitten voor een sterk pantser en of het afwisselend genoeg is.
Wellicht is dit niet de oorzaak, maar dacht, even checken kan geen kwaad ;)

ps verder zou ik ze niet meer op 24 graden zetten, in de zomer zitten ze daar al vrij snel op, maar de overige maanden is 22 graden meeeeer dan genoeg.
 
Goed om dat nog even te checken, ik voer ze:

- New Era Shrimp Pellets (hoofdvoer)
- Tropical 3 Algae granulaat (1x per week)
- Voervoorvis.nl spirulina granulaat (1x per week)
- GlassGarten Bacter AE (1x per week)

1x per dag zoveel als met een uur of 2 opgeten is. Merk wel dat ze er meestal niet direct op af rennen, maar dat ze het vooral eten als ze er toevallig in de buurt komen.

Daarnaast ligt er een klein catappablad en zijn ze normaal eigenlijk altijd op het hout en de planten aan het 'grazen'.
Brandnetelstick heb ik een paar x geprobeerd, maar daar kijken ze tot nu toe niet naar om.

De 24 graden is in voorbereiding op de tetra's die ik er graag bij zou willen nog (zitten ze vanaf het Vivarium op hier).
 
Qua afwisseling en soort voer, daar moeten ze het goed op kunnen doen.

Wel zou ik minder gaan voeren. Hoe meer voer er in het water overblijft hoe meer vervuiling.

Zodra ik merk dat de garnaaltjes niet direct op het voer af komen ga ik ook minder voeren.
Soms sla ik ook bewust een dag of twee over, zodat ze de restjes gaan zoeken.

Hier zijn ze trouwens dol op mulberrie blad, niet dat je dat moet voeren, maar ze vinden het erg lekker, in alle bakjes!

Het nadeel van een wat hogere temperatuur is dat ze minder lang leven zegt men.
Maar daarbij heb ik zelf ook gemerkt dat ze het gewoon beter doen op koelere temperaturen.
In geen enkel garnalenbakje heb ik nog een verwarming hangen, enkel de twee waar cory's of caca's bij zitten, die heb ik op 22 graden.
 
Voor de volledigheid dan ook de waterwaarden nog maar even:

pH = tussen 6,8 en 7
KH = tussen 3 en 6 °d (dichter bij 6)
GH = tussen 4 en 7 °d
NO2 = 0 mg/l
NO3 = tussen 10 en 25 mg/l
Cl2 = 0 mg/l
CO2 = 8 mg/l
PO4 = tussen 0,8 en 1 mg/l

Verder voeg ik plantenvoeding toe in de vorm van KNO3, KH2PO4 (maar heel zelden nodig) en Easy-Life Profito.
 
Ik was inderdaad al wat minder gaan voeren dan helemaal in het begin. Ik zal eens kijken of ze sneller op het voer reageren als ik dat nog wat minder.

Waar merk je vooral aan dat ze het beter doen op lagere temperaturen? Ben wel benieuwd of het gedrag bij mij ook echt anders wordt op 22 graden.


Wat zou ik trouwens verder nog kunnen doen om een infectieziekte uit te sluiten? Ik lees in dat SKFAquatics topic een behandeling met waterstofperoxide 3%. Iemand daar ervaring mee met garnalen? En is dat iets wat je uit voorzorg zou kunnen doen, of beter alleen als laatste uitweg?

En heeft iemand ervaring met preventieve doseringen van andere medicatie tegen bijvoorbeeld bacterien, parasieten en schimmels?

Of is het zinvoller om iets als Easy-Life Voogle toe te voegen naast het catappa blad en elzenproppen?
 
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik nooit uit voorzorg medicijnen of iets geef.
Hooguit catappablad, maar dan houd het ook op.

Op hogere temperaturen waren sommige garnalen doffer van kleur.
Ze groeiden wel harder, leek het.
Maar ik heb liever dat ze wat langzamer groeien en dan ouder kunnen worden.
Het kweken ging ook heel hard in het begin, maar plots stopten ze er mee.

Dat heb ik bij de citroengarnalen gehad, red sakura en white pearl.

Sinds ik de temp heb terug gezet, heb ik na maanden geen eitjes in alle drie de groepen weer eitjes, heel toevallig de laatste groep vandaag ook voor het eerst weer eitjes gespot.

Het kan natuurlijk ook van andere dingen samenhangen, maar dan is het wel toevallig.
 
Nog maar even een update:
De rust is weer terug in de bak. Alle garnaaltjes scharrelen weer rustig rond, ook gehavende garnaaltjes en de zwangere vrouwtjes laten zich weer zien en zijn actiever. De mannetjes zijn weer rustig.
Vandaag 3 babygarnaaltjes gezien nog. Verder geen nieuwe 'slachtoffers' met beschadigde antennes of poten.

Wel het kleinere mannetje met de missende voelsprieten weer apart gezet. Zat niet verstopt, maar was ook niet erg actief en zie ik niet 'poetsen'. Nu ik deze weer apart in een netje met een plantje en een beetje voer gezet heb lijkt deze iets actiever en zit rustig te 'poetsen'.
 
Ik voer 2x per week en 1x wat blad tussendoor of een Snow Pop.

Zijn er dan in de bak nog andere dieren die je wel voert waarvan ze de restjes mee-eten? Of is dat echt het enige wat je aan de bak toevoegt aan eten per week?
 
Ik voer ze meestal twee maal per week hun brokjes (complete voeding!).
Daarnaast zorg ik er voor dat ze altijd iets van een blad in hun bakje hebben liggen waar ze aan kunnen knabbelen.

Soms geef ik ze tussen door nog wat spinazie of brandnetel of pompoen brokjes (aanvullende voeding).

Als er vissen in de bak zitten dan laat ik ze mee eten met het vissenvoer en voer ik ze 1 keer per week garnalenbrokjes compleet voer.
De vissen krijgen afwisselend dierlijke en plantaardige tabletvoeding waar ze gewoon van mee eten.


Zorg er in elk geval altijd voor dat ze gevarieerd voer krijgen.

plantaardige en/of dierlijke bijvoeding en voldoende vitaminen en mineralen (zitten in de complete garnalenvoeding)
plus bladeren en microvoeding wat zich in het mos verzameld.
 
Dat is dan wel een stuk minder dan dat ik voer inderdaad. Nu sinds zondagmiddag even niet meer gevoerd (behalve het kleine gehavende mannetje dat apart zit), en maar eens kijken of ze morgen dan actiever op het voer afkomen.
 
Vanochtend was alles rustig en normaal, ze scharrelden allemaal rustig al 'poetsend' heen en weer.

Net de eerste CB babies :)smitten:) in de bak gezien en de mannetjes gaan nu weer als gekken de bak door. Ook het gehavende mannetje wat 1,5 poot mist doet hier aan mee. Zodra ze elkaar tegenkomen gaat het er niet bepaald zachtzinnig aan toe, ik zag er zelfs één die herhaaldelijk probeerde een geweislak aan de kant te duwen (zonder al te veel succes natuurlijk).

Als ik zie hoe ze elkaar soms aanvallen vind ik het niet gek dat daarbij een keer een antenne of poot sneuvelt. Een ziekte of giftige stof in het water lijkt me dus steeds minder aannemelijk worden.

Ik heb dit keer geen vervellingen gezien nog. Zou het kunnen dat wanneer de eitjes losgelaten worden, de mannetjes het territorium willen verdedigen zodat de kleintjes een betere overlevingskans hebben? Ik lees daar verder niets over tot nu toe, maar iemand anders ook wel eens zoiets gemerkt?

Temperatuur is sinds zondag nog steeds 22 graden.
 
Ik heb nog nooit opgemerkt dat de man zich ergens mee bemoeit bij het loslaten. Maar het kan er af en toe best ruig aan toegaan inderdaad.
 
Meestal vervellen de vrouwtjes niet lang na het loslaten van de kleintjes en dan worden de mannetjes dol maar verder in andere gevallen is dat gedrag bij mij ook niet bekend.
 
Goed, ik denk dat 3 maal scheepsrecht is en dat de oorzaak toch echt in het 'hormonale' vlak ligt ;) Als ik geen andere vreemde dingen meer zie, dan hou ik het dus daar op. Wel vreemd dat je niet vaker leest dat ze daarbij ook hun soortgenoten kunnen beschadigen.

Vandaag is er namelijk weer een vrouwtje verveld en het is weer oorlog in de bak. Mannetjes pakken elkaar soms echt een paar seconden al duwend en trekkend vast voordat ze net zo hard weer uit elkaar vliegen. Gelukkig geen nieuwe slachtoffers tot nu toe en ook het betreffende vrouwtje bijt stevig van zich af als het nodig is, dus ik denk dat dat in ieder geval wel goed komt.

Hopen dat de kleintjes snel groot worden, dan wordt de agressie misschien wat meer verdeeld.

Het kleine beschadigde mannetje zit overigens nog apart, zie ik in ieder geval eten nu, dus die mag nog even aansterken tot hij weer verveld (en dus ook weer wat gegroeid) is en zal ik dan weer bij de rest van de groep voegen. Hopelijk komt die dan vanaf nu wel wat beter voor zichzelf op.
 
Jeetje zeg, moet eerlijk zeggen dat ik hier 8 bakjes heb met verschillende garnaaltjes, maar nog nooit agressie heb gezien.
hooguit met een brokje voer die ze allebei willen hebben.
 
Garnalen vertonen geen gedrag wat duidt op broedzorg. Ik vermoed dat de garnalen mogelijk tijdens een verhuizing of door een andere bewoner te grazen is genomen. Het wordt beter na het vervellen, groeit gewoon weer aan. Ik zou zelf nooit één garnaaltje apart zetten. De kans dat je teveel voert is heel erg groot. Wel oppassen met teveel voeren, als ze heel apathisch blijven zitten moet je minderen. Mijn garnalen durf ik gerust voor 2 weken niet te voeren, die redden zich wel, ook sommige kleintjes overleven het. Wil je echt vele jongen overhouden, dan 2-3x per dag met een spuit stofvoer in het water doen.
 
Bedankt voor je reactie! De enige keer dat ik ze verhuisd heb was net na de aankoop eind november. Ik weet zeker dat alle garnalen toen nog onbeschadigd waren tot ongeveer een week geleden. Ik vermoed dus ook echt de onderlinge schermutselingen aangezien ik geen vissen heb en ook geen libelle larve of iets dergelijks heb kunnen ontdekken. Nog met een zaklampje in het donker alle hoekjes van het aquarium uitgekamt, maar behalve kleine garnaaltjes niets gevonden. Zal dan, als het met het loslaten van de kleintjes / broedzorg niets te maken heeft, toch met de vervellingen van de vrouwtjes en paringsdrang te maken hebben.

Apatisch zijn de garnalen overigens niet (verre van ;)), maar ik ben n.a.v. de adviezen hier wel al aan het minderen met voeren, zowel in hoeveelheid als in frequentie. Zal voorlopig blijven minderen tot ze echt actief op het voer afkomen als ik het in de bak doe.


Over het apart zetten:
Ik denk dat het kleinere beschadigde garnaaltje toch wel even een time out voor zijn eigen bescherming nodig had. Iets wat ik bij de andere twee grotere beschadigde garnalen niet direct had, die lieten nog wel merken niet van het aanvallende gedrag van hun soortgenoten gediend te zijn.
Ze gebruiken in eerste instantie hun lange voelsprieten ook om de soortgenoten op afstand te houden zie ik steeds, en laat deze die nu net niet meer hebben. Van zijn grootte moet deze het ook niet hebben, dus zat ie (voor wat ik aannam als gestresst) gestresst in een hoekje. Waar ie vervolgens als de grotere mannetjes langskwamen weer lastig gevallen werd. Kan me voorstellen dat ze door het steeds weggeduwd worden en stress ook minder eten (wat inderdaad wel een aanname is). Dat deed me denken dat ie mogelijk wat kleiner gebleven is omdat dit misschien al wat langer gaande was.

Zit overigens apart in een netje in dezelfde bak (dus niet helemaal alleen in een apart bakje), ook met wat plantjes en af en toe een klein beetje voer. Deze is nu zichtbaar actiever en meer op z'n gemak, maar ik neem je advies mee over het overvoeren. Gisteren ging het er nog weer even wild aan toe, dus wil even afwachten tot alle vrouwtjes in ieder geval verveld zijn (nog 1 te gaan) en alles dus weer een beetje rustig is. Dan mag ie weer bij de groep en zullen we zien of ie zichzelf weer kan redden.
 
Dit vond ik nog op de site van Crustahobby...

Misvormingen:

Problemen bij de verschaling kunnen resulteren in misvormingen of zelfs de dood van de dieren. Bij misvormingen moet je denken aan kromme antennes en poten, afgebroken ledematen, uitstekende kieuwen, bulten en/of deuken in de schaal. Ook kunnen delen van de schaal loszitten en/of uitsteken.

Vaak wordt ook melding gemaakt van blaarachtige verschijnselen. Dit zijn met water gevulde bulten die behoorlijk groot kunnen zijn. Deze worden veroorzaakt door een te kort aan calcium, waardoor de schaal bij het oppompen op een zwakke plek te ver oprekt. Als er geen complicaties optreden, zal deze misvorming bij de volgende verschaling verdwijnen. In geen geval mag een bult doorgeprikt of een uitstekend stuk schaal op zijn plaats gezet worden!
 
Dank je voor de info! Van 1 van de beschadigde garnaaltjes weet ik zeker dat die verveld is. Uitstekende kieuwen, bulten en/of deuken in de schaal heb ik gelukkig niet gezien nog. Wel zag ik gisteren dat 1 van de CB's naar mijn idee wat kleur verloren had t.o.v. eerder (enige waarbij ik dit zag, anderen zijn nog mooi op kleur). Maar lees ook dat dat te maken kan hebben met dat die moet vervellen en de kleur daarna weer terugkomt.

Aangezien Calcium onder de GH valt:
Ik ververs per week ongeveer 10L met kraanwater. GH zit in het aquarium altijd tussen de 4 en 7 (dichter bij 7 dan bij 4 voor zover ik dat kan zien). Ik zie wel regelmatig vervellingen liggen. Is het zinvol te kijken of ik de GH/Calcium omhoog kan brengen? Lees namelijk dat de optimale waarde rond de 8 zou liggen?

En hoe zou ik dat het beste kunnen doen? Aangezien GH+ poeder er volgens mij altijd vanuit gaat dat je gedemineraliseerd of osmosewater gebruikt.
 
Graag gedaan, ik wist al eerder dat ik er iets over gelezen had, maar kom het niet terug vinden. Tot ik ineens weer wist dat het op die site stond.

Op zich hoef je je Gh niet te verhogen. Op deze site praten ze van waarden tussen de 4 en 6. En ik heb ze eerlijk gezegd ook nooit hoger dan 6 en dat zijn ook zelfs TaiwanBee garnalen.

http://www.shrimp-center.com/informatie/water/waterwaarden

Waar je mee op moet passen trouwens is met plantenvoeding.
Ik weet heel even niet welke stof daarvan niet goed is voor ze, maar misschien kun je daar eens op googlen.

Ergens moeten we toch een oorzaak vinden he :D

Soms ook niet hoor, maar ik kan er nooit tegen als ik niet weet waar het aan ligt ;)

O ja, dat je garnalen doffer worden vlak voor een vervelling is overigens heel normaal.
 
Als ik dit bekijk zit het met de GH wel goed inderdaad, Geeft ook wel weer aan dat verschillende sites, verschillende informatie geven. :p
KH is bij mij iets hoger dan op die site aangegeven en TDS/EC heb ik geen meter voor.

Gisteravond gingen ze weer aardig door de bak heen trouwens. Heb er nog een tijd naar zitten kijken. Wel weer op het moment ongeveer dat er ook kleintjes van het laatste zwangere vrouwjte werden losgelaten (was nog niet verveld op dat moment). Geen vervelling van een van de andere vrouwtjes gezien, maar ook niet onmogelijk dat dit wel het geval was. Misschien snappen ze het gewoon nog niet helemaal en gaan ze uit frustratie maar achter elkaar aan? :oops:
 
En vanochtend was ook het laatste vrouwtje verveld en gelijk zie ik weer eitjes. Nu dus al weer 2 van de 3 vrouwtjes met nieuwe eitjes. Dat gaat hard door dus. Ook waren ze vandaag aanzienlijk rustiger. Daarom het kleine beschadigde garnaaltje wat apart in het netje zat weer bij de groep gezet en deze scharrelt na even de beschutting opgezocht te hebben een stuk zelfverzekerder rond dan eerder deze week. Eten lijkt ook goed te gaan. Nu maar hopen dat ie snel vervelt en zijn antennes weer terugkrijgt, net als de 2 andere met beschadigingen. De rest ook nog even goed nagekeken en verder geen nieuwe slachtoffers met problemen met de antennes of poten gevonden gelukkig. Daarnaast ook nog een hoop kleintjes die overal tussen de plantjes doorlopen.
 
Ik geef ongeveer 1ml profito per dag (en af en toe een dag niet, om zo gemiddeld op ongeveer 5-6ml per week te komen). Meestal 1x in de week ook een klein beetje KNO3 en KH2PO4 als dat erg laag blijkt te zijn (onder de 10 NO3 en onder de 0,6 PO4). Moet zeggen dat ik daar nog geen vreemde reacties op gezien heb tot nu toe, maar ik kan me voorstellen dat met name sommige metalen uit de profito niet over tijd moeten opbouwen of dat je die niet moet overdoseren. Omdat ik het inderdaad wel vaker gelezen had dat sommigen er een slechte ervaring mee hadden (maar ook genoeg die er geen problemen mee hebben) dus wel gekozen om dagelijks een kleine hoeveelheid te geven in plaats van 1x voor de hele week. Na de grote waterwissel vorige week ook bijna een week even geen Profito gegeven. Daarna toch weer begonnen, aangezien sommige planten dat toch niet erg leuk vonden.

Als ik binnenkort weer een keer online moet bestellen wil ik in ieder geval een Fe testje mee bestellen, om in ieder geval een idee te krijgen van hoeveel profito er nu gebruikt wordt en wat er over blijft. Geeft natuurlijk slechts een indicatie van het gebruik van de overige stoffen in de Profito, maar iets is beter dan niets lijkt me dan zo.

Verder vandaag alles rustig en vredelievend in de bak.
 

Terug
Bovenaan