Wat is er nieuw

crystal red s/ss op puur osmose.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Juliusvanegmond
  • Startdatum Startdatum
J

Juliusvanegmond

Guest
hoi allemaal,
ik ben nu al een tijd bezig met mijn rifaquarium die zeer goed draait!
en het leek me leuk om een keer met dwerg garnaaltjes te gaan beginnen.
ik heb vandaag een 20 liter nano cube opgezet met een stuk kienhout er in.
van mijn rifje heb ik een osmose apparaat en gebruik dus ook osmose.
ik voeg er geen dingen aan toe en heb alleen de thee bruin spul van het hout in het water.
is het mogelijk om in dit water crystal red te houden?
ik gebruik de dennerle eck filter met van die keramische bio dingen die witte ringen.
maar kan ik hier normale crystal red in houden dus geen f1 ofso?
gr julius

Dat is duidelijk dus. Ik wil nog opmerken dat je het beste kan vragen op welke waarden de cr s zijn gekweekt. Dit moet als het kan wel behoorlijk overeenkomen want anders kunnen ze problemen krijgen met voortplanten en vervellen.

Ik heb Crystal reds op puur osmose, echter voeg ik Bee Shrimp Mineral GH+ toe. (Met zo'n potje doe je lang!).

Even van Corine-Shrimps af:

Het is bedoeld voor het 'aanharden' van osmosewater, regenwater, gedemineraliseerd water etc. Bee Shrimp Mineral GH+ verhoogt de GH zonder de KH noemenswaardig te beinvloeden, zodat met name garnalen uit zachtwater habitats zich prettig voelen (verhouding KH/GH: 0,06/1,0).

Ja en nee, garnalen hebben een GH van boven de 5 nodig. Puur osmose water zonder toevoegingen (GH+) heeft een te lage GH. Ik heb begrepen dat ze dan problemen kunnen krijgen met vervellen. Osmose water is dus prima maar wel in combinatie met iets dat de GH op een goed peil brengt. Sommigen doen een deel kraanwater erbij en anderen gebruiken daar mineralen voor.

Vraag even na op welke waardes de garnalen bij de kweker zitten, dan kun je dat aanhouden.

Ah dat is fijn om te horen want mijn GH is iets gezakt en ik heb altijd gelezen dat je de GH het beste boven de 5 kan houden (mijn kweker heeft ze op een GH van 6 zitten). Ik wilde er dus al iets aan gaan doen maar dat is dus niet nodig, dat scheelt weer 🙂. Weer wat geleerd. Dank u!

Het gaat er uiteindelijk natuurlijk gewoon om d�t in de mineraalbehoefte wordt voorzien. Zolang daarvan sprake is doet de manier waarop (lees: bij welke GH dat is) er eigenlijk weinig toe. De fabrikant van Bee Shrimp Mineral GH+ raadt aan te doseren tot een GH van 6 is bereikt.

Dosage
Use Bee-Shrimp Mineral GH+ to re-mineralise RO water, rainwater, fully desalinated water etc. to reach a total hardness of about 6 �dH and/or a conductance of about 200 +/- 50 �S (Microsiemens).
http://www.saltyshrimp.de/english/beesa ... _plus.html

Met een andere mix van mineralen in het water is misschien wel een GH van 8 vereist, bijvoorbeeld.

Ook het voer kan een bron van mineralen zijn.
Biomax heeft bijvoorbeeld white pellet: http://shrimpdiet.info/products/product ... ellet.html

~ Ivo

Het ligt er denk ik ook aan wat de garnalen gewent zijn, of beter gezegd waar ze op zijn gekweekt.
Als je garnalen gaat houden op waarden die erg afwijken van de waarden waarop ze zijn gekweekt dan kom je ook wel vaak problemen tegen.
Daarom is het altijd raadzaam te vragen op welke waarden ze zijn gekweekt.

Aanharden van Osmose water is dat niet het zelfde als, zoetwater maken er dan zout in gooien en zeggen hum toch wel zout dat zoete water
Volgens mij kun je dan net zo goedkraan water nemen ipv van Aanharden
lig er een beetje aan waar je woont in Nederland

Bij aanharden kun je naar gelang de wensen de Gh aanharden.
In leidingwater zit al een bepaalde Gh.

Inderdaad het leidng water waar ik woon heeft een DH van 8 dus om mijn osmose water aan te harden doe ik in een emmer 2 druppels osmose water en 10 liter kraan water en waarachtig ik heb aquarium water met een dh van 8.
Wat ik bedoel te zeggen laat je toch niet gek maken met osmose water voor garnalen is helemaal niet nodig.
Aanharden met een potje is onzin.
ik zeg niet dat osmose onzin is

lotus zei:
Aanharden met een potje is onzin.
Vertel dat maar aan kardinaalgarnalen die verrekte slecht kunnen tegen zelfs dat kleine beetje koper dat in leidingwater kan zitten...
en zo zijn er meer gevoelige garnalensoorten, hogere gradaties Crystal Red bijvoorbeeld en laat die nu toevallig onderwerp van dit topic zijn.
Absoluut geen onzin om dan osmosewater met spul uit een potje te gebruiken, integendeel zelfs.

~ Ivo

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan