Crystal Reds, de kois onder de garnalen: Kweken? Hoe? Deel je ervaringen!

Discussie in 'Garnalen, kreeften en krabben' gestart door Catweazle, 23 mei 2007.

View Users: View Users
  1. Catweazle

Catweazle Erelid

Lid geworden:
    24 mrt 2004
    De Crystal Red verdient misschien toch wel deze titel. Alhoewel niet iedereen het een compliment zal vinden....

Toch zijn er veel overeenkomsten. Beide vinden hun oorsprong in Japan. We hebben de CR's allemaal te danken aan Hisayasu Suzuki. Tevens zijn er classificaties voor de kleuren en vormen. En bij de Crystal Red is er ook een Tacho Kohaku. Alleen heet deze anders.

De indeling bij de CR's is:

Kwaliteit:
    • C grade
    • B grade
    • A grade
    • S grade
    • S+ grade

Binnen de S+ vinden we de Tacho Kohaku, maar deze heet Hinomaru. Andere namen zijn:

• 4 WHITE vs 3 WHITE
    • EYES(Maru)
    • Tiger Tooth
    • V-band
    • White Moustache
    • White tail
    • NO ENTRY
    • CROWN

Zien is geloven:
    Kangshiang\'s Crystal Red Shrimp Grading Guide
    Silane\'s Crystal Red Shrimp Grading Guide

Velen vinden deze garnalen mooi, en ook vaak duur.... Doordat er velen zijn gaan kweken, is de prijs echter aan het dalen. Maar is dat dan makkelijk? Dit topic is bedoeld om dat te horen van kwekers. Vele vragen zullen beantwoord moeten worden:

• Met hoeveel garnalen start je?
    • Hoeveel bakken heb je nodig?
    • Heb je nieuw bloed nodig (Hoe lang kweek je door)?
    • Hoe selecteer je?
    • Wat doe je met de niet geselecteerde garnalen?
    • Hoe streef je naar een kwaliteit?
    • Wil je gaan voor S+, of is voortplanten voldoende?
    • Welke genen zijn verantwoordelijk?
    • Moet je ze soms inkweken met Serrata's of "Bumblebee's" (versterken andere eigenschappen etc.)

Hierbij de uitnodiging aan de kwekers om hier ervaringen uit te wisselen.

Ter inleiding nog een paar zaken.
    Onderstaande uitleg geeft de leden die reageren een vrijbrief om termen als F1 etc. hanteren.

Erfelijkheid
    Mendel kennen we allemaal nog wel van school. Met de erwt wist hij de overerving aan te tonen (zonder eits van genen te weten). Oogkleur bij de mens is als voorbeeld te hanteren. Als we uitgaan van twee oogkleuren, bruin en blauw, kunnen we tabelletjes maken. Een hoofdletter voor een gen staat voor een dominant gen, een kleine letter voor een recessief (ondergeschikt, verliezer).

Van onze ouders krijgen we elk ��n gen. BB betekent bruin. bb betekent blauw. Bb is ook bruin, maar met het recessieve gen blauw. Je bent dus drager van het blauwe gen, dat je ook kan doorgeven. Maar het kan zich niet tonen omdat het ondergeschikt is aan bruin.

In het onderstaande voorbeeld hebben de ouders bruine ogen. Echter er is 25% kans dat hun kind blauwe ogen krijgt.

garnaal1.jpg

Alleen het is minder simpel. Er zijn meer oogkleuren:

garnaal3.jpg bron: http://www.erfelijkheid.nl/faq/oogkleur.php

De vraag is of we dit kunnen vertalen naar de CR. Op zich kan het verklaren waarom als we een Serrata inkruisen met een CR toch echt bij juiste selectie weer CR's terugkrijgen. B is zwart, b is rood. We gaan uit van een 'sterke' Serrata (BB).

garnaal2.jpg

De F1 is 100% Serrata, maar......

garnaal1.jpg

Wanneer we de F1 kruisen, krijgen we dus 25% kans op CR's.

F1, F2, F... ?
    Inteelt. Het taboe woord van de mens. Broer en zus mogen geen kinderen krijgen. Bij garnalen of guppen doen we het wel. De kinderen van een echtpaar (van twee bloedlijnen) heet altijd F1. De kinderen van die kinderen heet F2. Enzovoorts. F komt van Filius (zoon). Stel we hebben 4 bakken. In elke bak hebben we gescheiden lijnen. De bakken heten A, B, C en D. Als we uit A en B een koppel kruisen, heten de kinderen AB F1. De kinderen daarvan AB F2. De kinderen daarvan AB F3. Kruisen we nu AB F3 met D, dan heten de nakomelingen AB x D F1.

Door selectie en kruisen probeer je de gewenste eigenschappen te versterken. Echter je kan er ook andere eigenschappen mee verzwakken, gewenst of niet. Daarom wordt na een bepaalde generatie nieuw bloed ingekruist om die andere genen 'op te frissen'. Althans bij bijvoorbeeld kanaries en guppen.

2. jbmm

jbmm

Lid geworden:
    13 mrt 2005
    mooi geschreven CW, ik was er net vorige week mee aan het inlezen geslagen :D

3. Anonymous

Anonymous Guest

Bij de "echte freaks" zijn de Crystal Red wel een beetje "uit".

Die stappen nu massaal over op de Red Bee Shrimps omdat deze veel meer mogelijkheden tot selectief kweken bieden.

Hier wordt het een en ander uitgelegd.

http://www.redbeeshrimp.de/

(Sorry hoor, ik kan er ook niets aan doen dat heel veel goede informatie in het Duits is)

Groetjes,

Marita

4. Anonymous

Anonymous Guest

Wauw! Wat een prachtige garnalen staan er op dit site Marita.. :eek: :smitten:

5. TS
    TS
    Catweazle

Catweazle Erelid

Lid geworden:
    24 mrt 2004
    En dan nu weer terug naar de vragen over de CR's... (of Red Bee Shrimps, want daar zal het zelfde voor gelden)

• Met hoeveel garnalen start je?
    • Hoeveel bakken heb je nodig?
    • Heb je nieuw bloed nodig (Hoe lang kweek je door)?
    • Hoe selecteer je?
    • Wat doe je met de niet geselecteerde garnalen?
    • Hoe streef je naar een kwaliteit?
    • Wil je gaan voor S+, of is voortplanten voldoende?
    • Welke genen zijn verantwoordelijk?
    • Moet je ze soms inkweken met Serrata's of "Bumblebee's" (versterken andere eigenschappen etc.)

Dus kwekers wat is jullie geheim?

6. Jose

Jose

Lid geworden:
    12 feb 2006
    Ik heb op het moment een aantal kweken lopen.. 1 met CR grade-c. Deze kweek ik selectief om mooier wit en bredere banden te krijgen. Ik heb ook Red Bee garnalen uit Japan, Grade A 4 band, S tigertooth en v-band en SS no entry

Ik beantwoord de vragen eerst voor de CR grade C
    10 is een minimum aantal voor een groep, maar 20 is een mooi begin aantal voor echt kweken. Ze voelen zich veiliger en gaan sneller kweken.

Ik heb voor deze kweek 1x50 liter bak, daar zit de hoofdgroep in, 1x30 liter bak waar de geselecteerden inzitten, en twee 5 liter bakjes voor het selecteren uit de 30 liter bak. Ik heb nog uitbreidingsmogelijkheid als dat nodig blijkt.

Ik ben van mening van niet.. in de natuur gebeurd dit ook niet. Ik heb er geen goede ervaring mee.. de garnalen stoppen met kweken en worden sneller ziek/zwak.

ik selecteer op wit.. de jongen met het meeste en felste wit zoek ik uit de groep. Dit doe ik als de jongen twee a vier weken oud zijn.

Dit is bij mij nogsteeds een mooie Grade C groep en die laat ik doorkweken. daar selecteer ik weer uit of verkoop ik zo nu en dan uit.

ik weet niet of ik deze vraag wel helemaal begrijp.. het is voor mij puur de uitdaging in de hobby en ontdekken hoe het nu werkt bij garnalen.. welke omstandigheden hebben invloed op kweek en kleur..

S+ is niet mogelijk uit grade C...
    De S en SS grades uit Japan zijn voortgekomen uit kruisingen met een speciaal soort Hommelgarnaal.. Welke houden ze geheim, het is er 1 uit de meer dan 70 geregistreerde soorten...Daarom heet het ook Red Bee.. Deze garnalen mogen geen CR genoemd worden..
    Ik wil proberen Grade A te kweken... dit is wel mogelijk..

Weet jij het, dan weet ik het...

Dat is dus gebeurd... maar nu nog weten welke hommel dit is geweest.. ik dacht eerst dat dat de Huananensis was.. maar dat is niet zo.. ik heb een plaatje gezien van de hommel.. maar mocht de naam niet weten... flauw he.. haha.

Nou.. dit zijn nu zo'n beetje mijn methodes..

Met de Red Bee's ben ik nog niet lang bezig.. wat ik wel weet is dat ze niet gen-vast overkweken.. daar bedoel ik mee dat de jongen niet allemaal dezelfde tekening hebben.. lager, gelijk of hogere grade's komen van 1 vrouwtje..

7. jbmm

jbmm

Lid geworden:
    13 mrt 2005
    thx voor de info Jose, blijft jummy leesvoer :D

(edit: voornaam ipv nick)

8. jbmm

jbmm

Lid geworden:
    13 mrt 2005
    Jose, is dat jouw eigen site? Geweldige site, hoorde Milestone er ook al over toen ik zijn Duomat ophaalde :)

9. Jose

Jose

Lid geworden:
    12 feb 2006
    ja dat is mijn eigen site.. zelf gemaakt!!
    Ben er ook best een beetje trots op!
    Zijn hem nu aan het vernieuwen, maar dat gaat wel even duren vrees ik...

Bedankt voor het compliment!

10. mieske

mieske

Lid geworden:
    3 jan 2006
    Ik geloof niet echt in het verhaal van de Red Bee shrimp aangezien er uit gewone CR ook hele mooie gekweekt worden. Ik heb vanuit met gewone CR door selectie al A-grade en een enkele S-grade verkregen.

11. TS
    TS
    Catweazle

Catweazle Erelid

Lid geworden:
    24 mrt 2004
    Hoeveel kweek/selectie bakken hanteer jij Mieske?

12. mieske

mieske

Lid geworden:
    3 jan 2006
    Voor de CR gebruik ik 7 kweek/selectie bakken. 1* 200 ltr (CR en white-pearlgarnalen en enkele corydaras) 1* 80 ltr 3 * 60 ltr en 2* 30 ltr.

13. TS
    TS
    Catweazle

Catweazle Erelid

Lid geworden:
    24 mrt 2004
    Mooi aantal! Heb je je bakken genummerd en hou je bij wat van welke bak naar welke verhuisd. Of kijk je alleen naar de tekening en de tekening bepaalt waar welke garnalen inkomen?

14. Jose

Jose

Lid geworden:
    12 feb 2006
    tja.. toch is het zo.. de Red Bee is gekruist met een Hommel..
    Er zijn meer mensen die er niet in geloven, maar ik zie het nu zelf en zie wel degelijk verschil....

Het verschil zie je eigenlijk pas wanneer je ze beide naast elkaar ziet..
    Het heeft te maken met de aansluiting van het wit en rood.. het wit is anders bij de Red Bee. het is minder transparant, en ligt ahw over het rood heen... Wanneer je CR selectief kweekt tot S kun je zien dat er tussen het rood en wit "meer' ruimte zit/ de welbefaamde cellotape rand... Dit is goed te zien wanneer je macrofoto's uitvergroot.. Je zult dan zien dat met het blote oog een band geheel wit lijkt, maar met de uitvergroting zul je zien dat het wit toch gespikkeld is.. Dit is bij Red Bee minder...

Hoop dat mijn verhaal beetje duidelijk is..

15. mieske

mieske

Lid geworden:
    3 jan 2006
    ja als je het zo zegt Jose zal ik toch een keer een Red Bee moeten bekijken. Hoe gaat het trouwens met de Red Bee kweek, ben benieuwd naar jou waterwaarden pH/kh en je EC-waarde. Gebruik je Osmosewater, kraanwater of regenwater??
    Catweazle: Ik probeer de Cr het ware te selecteren als Grade C, grade B en Grade A. Dan heb ik nog een bak met 4 van mijn beste mannetjes waar ik dan CR bij doe die net zwanger zijn geweest, waarvan ik dus zeker weet dat het vrouwtjes zijn. De gradatie van deze vrouwtjes is dan niet van belang.

16. Jose

Jose

Lid geworden:
    12 feb 2006
    Ik gebruik alleen kraanwater. Ververs 1 keer per week met koud water, zonder toevoegingen.
    Mijn waterwaardes..
    NO2:0
    NO3:0
    GH :7/8
    KH :7
    pH :7
    EC meet ik niet..
    maar eerlijk gezegd let ik hier niet zo op...
    Ik doe 1 keer per week een test met een algemeen meetstripje van JBL en wanneer me iets opvalt aan het gedrag van de dieren.. Als ik dit van al mijn bakken in de gaten moet gaan houden heb ik helemaal geen tijd meer voor Ralph.. haha..
    Ik probeer een zo natuurlijk mogelijk proces toe te laten zonder daar te veel aan te knoeien.. Heb ook geen voedingsbodems ed.. gebruik zo nu en dan wat Profito.. Verder niet.
    Mijn bakken zijn allemaal onverwarmd.. en merk dat ze een natuurlijk verloop hebben kwa kweek.. in het voorjaar en in de herfst.. en dit gebeurd ook in de natuur.. Wanneer ik de kweek wat wil vervlotten, dan verwarm ik het water tijdelijk, maar eigenlijk doe ik dit nooit.. Ze kweken wel het hele jaar door, maar heb altijd babyboom in de lente en herfst...

17. Anonymous

Anonymous Guest

Omdat ik me sinds kort bezig houd met garnalen, plaats ik hier even mijn opmerkingen.

Is iedereen zomaar in staat om de klasse van zn eigen CR's te beoordelen ? Of gebeurt dat op tentoonstellingen door een keurmeester ?

Om de mooiste CR's te krijgen moet het genetisch materiaal natuurlijk wel aanwezig zijn .

Mijn idee is : Neem 5 bakken .

Plaats in de eerste een grote groep Bijengarnalen met Crystal Red garnalen .

In de tweede zet je Tijgergarnalen met Crystal Red garnalen.

De derde wordt bevolkt met Zebra garnalen en Crystal red garnalen .

De roodwitte nakomelingen worden overgezet in de vierde bak.

En de allermooisten die daar weer geboren worden komen in bak 5 !

Zo krijg je een brede kweekbasis waar je jaren lang uit kunt selecteren zonder bang te hoeven zijn voor teveel inteelt.

Als je met een kleine populatie Crystal Reds begint lijkt het me sterk dat je de kwalitijt effectief kunt verbeteren.
    Het kan makkelijk zo zijn dat de hoogste kwalitijt niet eens aanwezig is wanneer men met een klein groepje begint, die ook nog eens zeer verwant aan elkaar is.

Graag een reactie van de kenners op deze hersenschimmen

Greatz Achilles

18. Hartenheer

Hartenheer

Lid geworden:
    7 aug 2005
    De klasse van garnalen staat vast, dat kan je niet zelf bepalen.
    Wel kan je ze vergelijken op deze
    site

19. yov

yov

Lid geworden:
    28 apr 2004
    @ achilles: dit is zo een beetje het zelfde als een kweekstelling bij guppen. Zo kan je zoveel bakken nemen als gewenst en selecteren. Heb je veel keuze qwa kruisingen en nakweek(soorten) en inteelt is geen gevaar. (interesant onderwerp ;) ).

20. Anonymous

Anonymous Guest

Inteelt, daar hoef je na mijn idee niet bang voor te zijn.

21. Anonymous

Anonymous Guest

Ik heb veel met hondenfokkerij temaken gehad .
    Daar speelt inteelt een enorme rol.
    Op korte termijn geeft lijnteelt of inteelt een goed resultaat.
    Maar op langere termijn is het funest voor het ras. Voor elk ras.
    Ene Tom Horner uit Engeland schreef er boeken over.
    En heel fokkend Nederland en Engeland liep hem als een blinde fink achterna.

Nu zitten ze met de gebakken peren.
    Vele erfelijke aandoeningen, en nergens nog vers bloed te vinden want alles in inmiddels nauw verwant aan elkaar.

Greatz Achilles

22. Tien

Tien Erelid

Lid geworden:
    31 jul 2005
    Als je de reakties van Jos� leest heeft ze juist bij garnalen de tegenovergestelde ervaring. Het schijnt ook zo te zijn dat een bestaande goed lopende groep ook geen nieuwkomers accepteerd.
    Ook andere garnalen kweekers houden het bij deze theorie van "inteelt is niet erg" bij garnalen.

23. Anonymous

Anonymous Guest

Hoi Achilles,

hoe de voorwaarden van garnalen tot het honden kweken/fokken zich houden?
    Inteeld was ook altijd waar ik aan dacht echter mijn ervaring(en) met Chrystel Reds wijst daar (tot nog toe) niet op.
    Misschien eens een paar stukjes HIER lezen heb daar wat eigen ervaringen met Chrystel Reds opgeschreven.
    Zoals o.a ook dat ik met 5 stuks ben begonnen en alles wat ik tot een 1/2 jaar terug had kwamen allemaal van die 5 stuks af.

Ook een heleboel varianten (of hoe je ook wilt noemen) van garnaaltjes zijn voort gekomen uit uuhhh...inteelt en dat die nu
    echt zwak ziek en misselijk zijn ervaar ik tot nog toe niet zo.

Ja en wat is langere termijn?

edit Tien: linkje werkte niet :)

24. Anonymous

Anonymous Guest

Ik had op dit Forum al aardig wat gelezen over ervaringen met het kweken van Crystal Reds.

Mijn gedachten zijn de volgende: ( spreek me gerust tegen als je er anders over denkt of als je andere ervaringen hebt.)

Het is puur theorie, maar daar gaat ie .

Ik stel me zo voor dat de voorouders van Crystal Red garnalen bij duizenden tegelijk voorkomen in hun oorspronkelijke wateren.

Daar dienen ze gegarandeerd als prooidier voor vogels, en andere dieren.

De rood/witte garnalen zullen veel eerder ten prooi vallen aan hun belagers omdat die veel zichtbaarder zijn.

Vandaar dat die eigenschap bij die garnaal veel minder voorkomt, en dus bijna is uitgemendeld.

Door inteelt te plegen vermenigvuldig je iedere keer dit soort zeldzame genen, en wordt de kans dat er weer rood/witten bij zitten steeds groter.
    Het gen is recessief, anders zou het onmogelijk zijn.

Een garnaal heeft niet alleen de kleur als erfelijke eigenschap maar veel meer natuurlijk.

Zoals onder andere resistentie tegen bepaalde ziektes, en vruchtbaarheid.

De vruchtbaarheid zal denk ik het probleem niet zijn want de meest vruchtbaren planten zich het meest voort. Vandaar dat de vruchtbaar heid waarschijnlijk juist toe neemt, als je met een kolonie blijft doorkweken.

Ik verwacht eerlijk gezegd dat eens in de zoveel tijd , de kweekgroepen om ogenschijnlijk onverklaarbare rede massaal dood zullen gaan.
    Gewoon omdat ze steeds zwakker worden.

Wat ik zelf ga doen is het volgende:
    Eerst zorg ik ervoor dat ik een behoorlijk aantal Crystal Reds, Bijengarnalen, Tijgergarnalen, en hommelgarnalen heb.

Op piepjonge leeftijd zet ik Crystal Reds bij Tijgergarnalen, bij hommelgarnalen, en bij Bijengarnalen.

Het zal een behoorlijke tijd in beslag nemen, maar ik verwacht dat ik op deze manier mooiere garnalen kan toveren, en ik verwacht dat ze beter bestand zullen zijn tegen milieuinvloeden.

Greatz achilles

25. Anonymous

Anonymous Guest

Ik had op dit Forum al aardig wat gelezen over ervaringen met het kweken van Crystal Reds.
    Mijn gedachten zijn de volgende: ( spreek me gerust tegen als je er anders over denkt of als je andere ervaringen hebt.)
    Het is puur theorie, maar daar gaat ie .

Ik stel me zo voor dat de voorouders van Crystal Red garnalen bij duizenden tegelijk voorkomen in hun oorspronkelijke wateren.
    Daar dienen ze gegarandeerd als prooidier voor vogels, en andere dieren.
    De rood/witte garnalen zullen veel eerder ten prooi vallen aan hun belagers omdat die veel zichtbaarder zijn.

Vandaar dat die eigenschap bij die garnaal veel minder voorkomt, en dus bijna is uitgemendeld.

Helaas komen ze in het wild niet voor, het is een mutatie/kruising of hoe je het ook wilt noemen.

Door inteelt te plegen vermenigvuldig je iedere keer dit soort zeldzame genen, en wordt de kans dat er weer rood/witten bij zitten steeds groter.
    Het gen is recessief, anders zou het onmogelijk zijn.
    Een garnaal heeft niet alleen de kleur als erfelijke eigenschap maar veel meer natuurlijk.
    Zoals onder andere resistentie tegen bepaalde ziektes, en vruchtbaarheid.

Misschien ook nog wel voor ons houders betere?
    Ja, wat is inteelt Adam en Eva en wij nu ;) en we worden nog steeds ouder.

De vruchtbaarheid zal denk ik het probleem niet zijn want de meest vruchtbaren planten zich het meest voort.
    Vandaar dat de vruchtbaarheid waarschijnlijk juist toe neemt, als je met een kolonie blijft doorkweken.
    Ik verwacht eerlijk gezegd dat eens in de zoveel tijd , de kweekgroepen om ogenschijnlijk onverklaarbare rede massaal dood zullen gaan.
    Gewoon omdat ze steeds zwakker worden.

Dit laatste zou het geval kunnen zijn maar ook niet!

Wat ik zelf ga doen is het volgende:
    Eerst zorg ik ervoor dat ik een behoorlijk aantal Crystal Reds, Bijengarnalen, Tijgergarnalen, en hommelgarnalen heb.
    Op piepjonge leeftijd zet ik Crystal Reds bij Tijgergarnalen, bij hommelgarnalen, en bij Bijengarnalen.
    Het zal een behoorlijke tijd in beslag nemen, maar ik verwacht dat ik op deze manier mooiere garnalen kan toveren,
    en ik verwacht dat ze beter bestand zullen zijn tegen milieuinvloeden.

Als je in het bovenstaande gelooft doe je na mijn idee niet echt wezenlijk iets anders zoals bv een Red Bee zou volgens een
    aantal mensen een kruising zijn van een Hommel en Crystel en zo zijn er wel meer.
    Maar nogmaals ik weet niets van theorie/erfelijksleer etc. heb alleen maar praktijk ervaring.
    Wat ik gewoon heb ervaren is dat niet alleen Crystels zomaar in ene het loodje leggen maar bv ook wildvang bijtjes.
    Of je nu plotselinge sterfte daar aan moet wijten met wat je opnoemt?
    Soms heb ik het idee dat ze juist sterker zijn geworden en als ik denk dat is het ga ik weer plat op mijn .............

Heb hier met CR�s het nodige uitgehaald en waren niet van hun stuk te krijgen zoals pH verschillen in het netje en zo van 8 naar 7
    en gewoon in die nieuwe omgeving door vreten of er niets aan de hand is echter ook plotselinge sterfte en dit allemaal afkomstig
    van die bewuste 5 CR�s, wie het weet mag het zeggen.

Hoop voor je dat het je allemaal lukt en laat het dan eens weten wat je ervaringen dan zijn zo worden we wat wijzer.

26. Anonymous

Anonymous Guest

Ik las hier en daar dat het problemen oplevert wanneer er nieuwe garnalen binnen een bestaande groep geplaatst wordt .

Zou dat ook zo zijn wanneer je hele jonge garnaaltjes bij een bestaande groep plaatst ?

Of wanneer je vreemde jonge garnaaltjes met elkaar laat opgroeien ?

Greatz Achilles

27. Anonymous

Anonymous Guest

ma jonge toch daar maken die garnaaltjes niets uit als er een paar meer of mider zijn als ze maar eten hebben dan zijn ze blij ( ook plantjes he :DD )

28. BigSmoke

BigSmoke Erelid

Lid geworden:
    4 nov 2003
    zo zo en hoe weet je of je garnaaltjes blij zijn?
    Zitten ze dan met zijn allen te schuddebuiken?
    of hebben ze een immense grijns op hun monddelen?

Kan er niks aan doen, probeerde me een grijnzende garnaal voor te stellen, was me dat lachen!

:D :D :D :D :D

29. Riba

Riba

Lid geworden:
    14 aug 2005
    Zoiets? ;) ;) ;) Tis wel geen Crystal Red, maar ja

30. BigSmoke

BigSmoke Erelid

Lid geworden:
    4 nov 2003
    Precies maar dan met zo'n grijns van de cyperse kater uit alice in Wonderland!!

31. Guppelientje

Guppelientje

Lid geworden:
    3 mei 2008
    Gna gna gna. where gonna get you (o,nee da's een andere film)

32. Bas

Bas

Lid geworden:
    4 nov 2007
    of die reclame van die drank

33. Tom

Tom

Lid geworden:
    27 apr 2004
    nou ,, ik ga hier ff verder,,
    vele hier zullen mij wel niet kennen,,
    maar ik heb het nodige aan ervaring in het kweken met garnalen,,
    waarom ik dit schrijf is het volgende,,
    ik heb boven een kamer met een kweekstelling met een 20tal bakken,,
    omdat ik pijlgifkikkers ben gaan houden ,en ik mijn huiskamer bak in een paludarium heb omgebouwd ,kwam er van kweken boven eigenlijk ook niks meer,,
    dus vis eruit ,,planten zoveel mogelijk ondergebracht,,

ik heb al zeker 1 jaar de filters af en het licht uit,,
    er heeft wel altijd water in gestaan met overblijfselen van planten,,
    in 1 van die bakken heb ik crystalreds van keukenprins die ik zeker 2 jaar geleden had gekocht ondergebracht,,
    in het begin ging dat goed totdat ik in die bak planaria zag en zoals bekend planaria en garnalen gaat niet samen,,
    ik dacht dat alle garnalen op zouden zijn,, want ik zag eigenlijk niks meer,,

ik heb nu vakantie dus ik was gisteren aan het klussen geslagen,en ik ben dus begonnen met het schoon maken van de stelling,,

wat scherts nu mijn stomme verbazing,, :stom:
    ik heb nog steeds crystal reds,,en niet 5 maar wel 20 of zelfs meer,, :o
    er wordt gezegd dat deze garnaal zwak is ,,
    maar ik moet zeggen dat ik een andere mening heb nu,,
    ze hebben zeker 1 jaar zonder voer,, zonder water verversen,, er was zeker 15 liter verdampt,,en heel weinig licht overleeft en zich ook nog voortgeplant,,
    natuurlijk heb ik druppels gewijs nu de bak weer gevuld,
    ik heb er ook weer licht boven en ik heb er een filter opgezet,,
    het zijn 5 volwassen dieren,, 2 vrouwen en 3 mannen,, en vele kleintjes,,
    de kleur is wel wat opvalt ,, ze zijn bijna geheel rood met heel weinig wit,,
    maar niet mager of klein,, verre van dat,,

goed ik ga hier dus mee verder,, en ik zal nog wel wat laten horen hier hoe het gaat,,

ohja belangrijk,, :stop2:
    flubenol tegen planaria,, dat is het enige wat werkt,,
    mvrgrt Tom

34. ruud

ruud

Lid geworden:
    31 jul 2008
    Zelfde is mij ooit overkomen .Bak leeggemaakt kienhout in kuip ,let wel het was februarie, nergens aan gedacht en 2 weken later stond ijs op het lekwater ,nog enkele van de garnalen gevonden levend en wel ,die zaten dus waarschijnlijk in het kienhout verborgen.weer in de bak gedaan binnen ,en ze gingen niet dood dus . Sterken dieren die garnalen :) :) :)

35. Hein Jan

Hein Jan

Lid geworden:
    15 apr 2008
    Gistermiddag zat ik even mijn bak te bekijken en zag dat 1 van mijn reds in mijn filter vastzat, heel voorzichtig losgehaald maar helaas heeft ie dat niet overleeft. Waarschijnlijk was ie net aan het vervellen en is daarna op zijn zwakst bij het filter terecht gekomen. Jammer, maar zulke dingen gebeuren.