Crystal Reds, de kois onder de garnalen: Kweken? Hoe? Deel je ervaringen!

Discussie in 'Garnalen, kreeften en krabben' gestart door Catweazle, 23 mei 2007.

View Users: View Users
  1. 206ccPeter

206ccPeter

Lid geworden:
    20 nov 2010
    vandaag zag ik in mijn bak zeker 3 superkleine garnaaltjes, wel mooi dat de streepjes al te zien zijn. ik heb de cr's gekocht op 2-1-11
    nu al de eerste jongen waneer zou ik de volgende kunnen verwachten ik heb wel een eivlek gezien bij een van de vrouwtjes.

ik heb 9 crystal reds, en 1 crystal black (de crystal black kreeg ik gratis want die hoorde niet in die bak thuis).

wat kan ik doen om de kweek te bevoorderen?
    verdere info over de bak.
    aqua 40
    aqua flow 50 pompje
    verwarming 22 grade

stuk kienhout met daarop anubias nana
    1 mosballetje
    wat javamos
    zuurstofplanten (waterpest e.d.)

deze bak is speciaal voor de cr's dus geen andere bewoners (op mijn slakken kweek na dan)

wekelijks ververs ik minimaal 4 liter water.

2. Spock

Spock

Lid geworden:
    26 mrt 2009
    Geduld is een belangrijk onderdeel :-)
    Als je water goed is dan gaat de rest vanzelf wel. persoonlijk ben ik niet van de standaard weeklijkse waterwissels maar kijk ik naar me dieren.

hoeveel zitten er nu totaal in dan. lastigste zijn de eerste twee weken van de jongen daarna zal er geen uitval meer zijn. zorg voor goed voer zodat ze chitine binnen krijgen die ze nodig hebben voor het vervellen

3. sjeffiev8

sjeffiev8

Lid geworden:
    1 jan 2010
    wat ook prima werkt na het verversen van t water is biotopol c van JBL

werkt heel goed!! wel de "C" nemen want die is speciaal voor garnalen!!

4. Spock

Spock

Lid geworden:
    26 mrt 2009
    Wat is de samenstelling van die product dan.
    Ik hou niet van onduidelijke chemicalieen in me water. zins ik koi's hou heb ik er altijd vrees voor gehad dat net als bij de koi's alles commercieel word dit ook bij de garnalen gebeurd middeltje hier en middeltje daar maar als ik vraag wat gooi je er nu allemaal in dn weet men het niet of het staat niet op de fles. Laat de natuur nou eens lekker de natuur en koop voor je centen liever een plantje en leuk visje/garnaaltje of koop eens een quarantaine bak want de meeste hebben die niet eens en gooien de diertjes zo bij hun bestaande aquarium in. Vinden ze soms gek als de boel dood gaat

5. Hielke1996

Hielke1996

Lid geworden:
    30 apr 2011
    Ik wil ook Crystal red garnalen, mag ze binnenkort!
    Ik ben momenteel bezig met Sakura garnaal kweken.
    Ik weet niet of het al gezegd is, maar ik zeg het gewoon even.

Als je met een groepje van 10 garnalen begint
    4 mannetjes, 6 vrouwtjes.
    Kun je binnen de kortste keren wat jongen verwachten.
    Ph voor kweken moet het liefst tussen de 6 en de 7,3 zitten

6. kogelvisje

kogelvisje

Lid geworden:
    20 sep 2009
    Leuke ervarimgen allemaal!

offtopic: binnen kort is mijn garnalen aquarium af, is het mogelijk om van iemand ongeveer gradatie A CR's over te nemen of over te kopen? Stuur dan ff een pb :)

7. saskiaS

saskiaS

Lid geworden:
    18 jul 2010
    Hallo,
    In het begin van dit topic wordt geschreven dat de cr uit is en dat nu meer aandacht is voor de red bee. Ik heb steeds gedacht dat dit een en de zefde garnaal is. De cr stamen toch af van de bijtjes.

Misschien stond er iets in de vorige 5 pagina's maar dat was wel erg veel om door te lezen.

Groeten saskia

8. saskiaS

saskiaS

Lid geworden:
    18 jul 2010
    Niemand een reactie op bovengenoemde vraag?Heeft niemand een idee hoe dit zit?

Groeten saskia

9. Seabait

Seabait

Lid geworden:
    11 dec 2011
    Omdat ik zelf sinds kort een beetje aan het hobbyen ben met Cr's en Cb's lijkt het me wel leuk om dit topic weer wat nieuw leven in te blazen!
    Het zou natuurlijk leuker zijn als er nog meer mensen hier hun ervaringen en kennis willen delen.
    Voor mij is het puur voor de lol en weet helemaal (nog)niks van gen-toestanden of andere wetenschappelijke abracadabra.
    Wie doet er mee?

10. Tien

Tien Erelid

Lid geworden:
    31 jul 2005
    Het topic is er niet voor niets, als er al iets in geschreven is ga ik het echt niet nogmaals uitleggen ;)
    Dus toch de pagina's dan even doornemen is wel het minste wat je kunt doen in plaats van ongeduldig niets doende afwachten.

Maar goed, over je vraag is vanaf hier een uitleg/discussie:
    http://www.aquaforum.nl/ubb/ultimatebb. ... tml#000077

11. Seabait

Seabait

Lid geworden:
    11 dec 2011
    Jammer ik dacht ff een reactie op mijn vraag gekregen te hebben maar helaas is het voor een vraag van dik een half jaar geleden :snif:

12. Seabait

Seabait

Lid geworden:
    11 dec 2011
    Waarscheinlijk zijn Cr's toch een beetje 2011 dan! :(

13. ssoolsma

ssoolsma

Lid geworden:
    6 feb 2012
    haha nee hoor john, ik heb ze ook gewoon.
    alhoewel ik er nu nog maar 10 heb :eek:

14. Seabait

Seabait

Lid geworden:
    11 dec 2011
    O echt waar heb jij ze ook?? :)
    Nou vertel maar eens meneer soolsma wat zijn jouw ervaringen?

15. Martin vd V

Martin vd V

Lid geworden:
    10 mei 2009
    Ik heb ze ooit gehad samen met vuurgarnalen en dat liep niet goed af. Ik heb toen een tijd lang garnalen verkocht 10 voor 5 euro en 2 keer de hele populatie 200 st. voor 60 euro.

Op een gegeven moment zag ik blauwe tijgers en die heb nu een bak vol.

Maar ik denk dat je gewoon moet nemen wat je leuk vind of dat nu vuurgarnalen zijn, cr's of blauwe tijgers of wat dan ook.

Als je er maar lol in hebt rijk worden wij er over het algemeen niet van :D

Misschien zijn blauwe tijgers ook al passe ? Ik zie er weinig topics over

16. ssoolsma

ssoolsma

Lid geworden:
    6 feb 2012
    hey martin,

wat liep er niet goed af als ik vragen mag?

17. Martin vd V

Martin vd V

Lid geworden:
    10 mei 2009
    Ze konden niet goed concureren met de vuurgarnalen.

Ik denk ook dat de waterwissels die ik gaf te koel waren en daar konden ze niet tegen.

Tegenwoordig met mijn blauw tijgers wissel ik het water met wat lauwer en sindsdien geen uitval gehad. Ik heb nu zelfs 8 dames die vol met eieren hangen.

CR's is net als de blauwe tijger iets gevoeliger voor temp schommelingen

18. ssoolsma

ssoolsma

Lid geworden:
    6 feb 2012
    ah okay,

maar van een wat koudere waterwissel worden ze toch een beetje hitsig of klopt dat niet?

19. Martin vd V

Martin vd V

Lid geworden:
    10 mei 2009
    Het zet aan tot vervellen etc maar als je elke week ....... dan gaat het niet goed natuurlijk.

Hitsig van koeler water dan moet je corydorassen hebben die bij mij nadat ik de thermostaat een week vergeten was spontaan overal eieren begonnen te plakken

20. vledder

vledder

Lid geworden:
    9 jan 2011
    vraagje over Crystal red grade A, kun je daar ook s jong van krijgen?

21. Seabait

Seabait

Lid geworden:
    11 dec 2011
    Als de garnaal die de eitjes heeft bevrucht s of hoger is zou dat best kunnen.

22. zonnetje

zonnetje

Lid geworden:
    4 feb 2012
    Ik heb alle informatie gelezen over de Red crystal garnalen, maar ik kan nergens echt goed terug lezen of de garnalen houden van veel of weinig stroming in het water? Kan iemand mij hierover iets vertellen.

23. mieske

mieske

Lid geworden:
    3 jan 2006
    Ik heb vrij veel stroming in de bakken en heb het idee dat ze het wel waarderen. Rchter ken ik ook kwekers die amper stroming in de bak hebben en die ook goed kweken. Dus al met al maakt het weinig uit :-)

24. Liesepies

Liesepies

Lid geworden:
    30 sep 2012
    Ik ben net begonnen met het houden van crystal reds. Ik heb het bewust niet over kweken, maar dat doen ze toch wel. Ik heb inmiddels heel wat baby's in de bak en ik realiseer me nu pas hoe minuscuul deze zijn in het begin! Mijn vraag is nu eigenlijk, hoe bescherm ik die kleintjes en zorg ik dat ze groot en sterk worden?

25. Seabait

Seabait

Lid geworden:
    11 dec 2011
    Niks bijzonders als het goed is worden ze dat vanzelf.
    Je zou af en toe wat stofvoer kunnen geven want dat verspreid zich meer door de bak dus vinden ze dat makkelijker.

26. Spock

Spock

Lid geworden:
    26 mrt 2009
    Kijk wel uit dat je niet teveel voert, in een goed ingedraaide bak met genoeg planten/mos vinden ze ook veel voer. met name de ruiten waar je niet op kijkt lekker bruin/groen laten worden en je zal zien dat alle jongen op de ramen aan het grazen zijn. En doe geen grote water wissels. vervellen is een zwaar proces voor garnalen en kost veel energie. kleintjes vervellen bijna dagelijks en als de groei te hard gaat kan je voorstellen dat het voor sommige teveel energie kost en ze de kracht niet meer hebben om uit hun vel te komen.

mvg
    Edwin

27. Liesepies

Liesepies

Lid geworden:
    30 sep 2012
    Hoe vaak moet ik mijn filter schoonmaken en moet ik nog waterwissels doen? En hoe zit het met stroming, ik merk dat de kleine garnalen moeite hebben met de stroming als mijn filter goed werkt.

28. Seabait

Seabait

Lid geworden:
    11 dec 2011
    Water verversen is voor bijna elk bakje weer anders,ik gebruik zelf ph verlagende bodems in m'n bakjes en zie dat een waterwissel van 40% per week een goed resultaat heeft hier.
    Het filter spoel ik dan gelijk uit in het afgehevelde water.
    Wat betreft de stroming heb ik zelf het idee dat het niet te sterk moet zijn voor de hele kleintjes.

29. Spock

Spock

Lid geworden:
    26 mrt 2009
    Zeker is water wissel bij elke bak anders maar40% vind ik persoonlijk veelste veel, ook is je bodem dan zo uitgewerkt of je moet aangepast water gebruiken tijdens een waterwissel.

Bak met meel snel groeiende planten heeft bijna geen wissel nodig wanneer er enkel garnalen in zitten.

Wanneer je genoeg plantjes etc in je bak heb dan is zijn er ook genoeg plekkn met een rustige stroming voor de garnalen. zijn vaak de plekken waar het voer zich verzameld en daar vind je alle garnalen :-)

Met weinig of straag groeiende planten is het voldoende om een 10-15% water wissel te doen is mijn ervaring.

de garnalen worden tevaak te kwetsbaar neer gezet terwijl ze heel niet zo kwetsbaar zijn als de meeste denken.

belangrijkste is bij nieuwe garnalen om ze de tijd te geven om aan je water te wennen. dit doe je met druppel systeem. En als je bak maar lang genoeg is ingedraaid dan en je spaarzaam voert gaat de rest vanzelf.

30. Seabait

Seabait

Lid geworden:
    11 dec 2011
    Is eigenlijk inderdaad wel een goed punt Spock en daar heb ik helemaal niet bij stil gestaan over de uitwerking van de bodem.
    Zal het verversings percentage voorzichtig aan toch maar eens naar beneden gaan afbouwen...

31. Spock

Spock

Lid geworden:
    26 mrt 2009
    Hoi John,
    Afbouwen is niet nodig hoor, je kan gewoon gelijk terug naar 10-15%
    Wat je wel zou kunnen doen is bijvoorbeeld de wissels zelf haveren.

Dus stel je doet weeklijks een 10-15% water wissel, ga die dan eens in de twee weken doen om te zien of het wel nodig is.

Daarbij blijf je gewoon dagelijks goed op het gedrag van je dieren letten.
    en bij ongewoon gedrag zoals massaal passief op een plek blijven
    dan doe je gelijk een 10-15% waterwissel om te kijken of ze weer hun normale gedrag vertonen.

Op die manier leer je de bak en de dieren goed kennen en leer je ook wanneer je het beste een waterwissel kan geven.

Zo heb ik bakken staan die nooit een waterwissel krijgen, enkel eens een regenseizoen nabootsen voor de kweek, zo koude douche vinden ze dan erg prettig en na de vervellingen gaan ze gelijk op vrouwen jacht.

in de winter geef ik ze ook een wintertijd door de temperatuur in de ruimte te laten zakken naar een 19 graden voor een 4-6 weken. Dan kunnen ze even bijkomen en wanneer de temperatuur dan omhoog gaat merk ik meer zwangere en jongen ;-)

mvg
    Edwin Kluinhaar
    (dekweekschuur, Dronten)

32. Seabait

Seabait

Lid geworden:
    11 dec 2011
    Ok Edwin zal eens kijken,ben juist meer gaan verversen na het regelmatig sterven van vooral jonge garnalen omdat ik het vermoeden had dat de waterwaarden veel te laag werden door de bodem.
    Had eerst het idee dat dat wel iets beter ging maar sinds ik in 1 van de bakken een sponsfilter gebruik is het al veel minder maar nog niet zoals het moet zijn.
    Het vreemde is dat ik op m'n werk een bakje heb staan waar de inrichting en frequentie van verversen precies hetzelfde is alleen doen de garnalen het daar 10 keer beter,probeer nu met water van m'n werkplek of dat thuis het verschil maakt.

33. Spock

Spock

Lid geworden:
    26 mrt 2009
    even kraanwater met een druppel testers meten en je weet de verschillen.
    ook kijken wat de verschillen de in de bak en buiten de bak zijn qua omgeving

34. sandyvanderhorst

sandyvanderhorst

Lid geworden:
    6 nov 2012
    Wat ik niet terug kan lezen; Als je eitjes ziet (vrij zwart), hoelang duurt het voordat ze uitkomen? Ik begrijp dat ze ook ergens neergelegd worden. De tijd blijft hetzelfde neem ik aan. En; is het zo dat ze "kiezen" dus of tot het uitkomen bij hun houden, of dumpen? Maar niet halverwege bij? Dank je.

35. Spock

Spock

Lid geworden:
    26 mrt 2009
    Donker is het begin stadia en zal zeker nog wel een 3-6 weken kunnen duren.
    Het verschilt een beetje qua zwangerschap, de ��n wat langer dan de ander etc ;)
    Hoe verder de eitjes rijpen des te lichter ze worden.
    op een gegeven moment zie je de zwarte puntjes van de ogen zitten.
    Garnalen dumpen hun eitjes niet maar dragen deze de hele broed tijd met zich mee. Na uitkomst zijn de garnaaltjes replica's van de ouders en volledig zelfstandig.

Bij brakwater soorten is het anders en ondergaan de larven een zes-tal stadia voordat ze volwassen zijn. Maar dat is een heel ander verhaal ;-)