Crystal Reds, de kois onder de garnalen: Kweken? Hoe? Deel je ervaringen!

Discussie in 'Garnalen, kreeften en krabben' gestart door Catweazle, 23 mei 2007.

View Users: View Users
  1. Anonymous

Anonymous Guest

Kijk anders op het onderstaande
    Hier of Hier

Misschien voegt het iets toe, succes.

2. mlced

mlced

Lid geworden:
    16 sep 2012
    Ik vind vooral de foto's van de eizadel en de omgekeerde driehoek erg duidelijk Ruud, maar bij mijn eigen cr's zie ik het niet goed, want die zijn veel dekkender dan kleur. De cr's op de foto zijn erg doorzichtig.
    Wel fijn voor mij dat ze goed dekkend zijn, maar maakt het wel lastiger om te zien in welk stadium ze zijn...

3. Seabait

Seabait

Lid geworden:
    11 dec 2011
    Als je eitjes ziet is het toch goed?

4. mlced

mlced

Lid geworden:
    16 sep 2012
    Ja, dat is zo John. Het leek me alleen wel leuk om te zien. Maar ik heb natuurlijk liever dat ze zo dekkend wit zijn dat je het niet kan zien :-)

5. Seabait

Seabait

Lid geworden:
    11 dec 2011
    Soms zie je het ook bij die want dat zijn ze door de stress van het vervellen wat minder van kleur en kan je de eivlek mooi herkennen en zelfs met geluk de eieren die aan het zakken zijn!

6. Daniëlle

Daniëlle

Lid geworden:
    9 feb 2009
    Nu lees ik dus dat Als je twee groepen mengt, dit vaak mis gaat. Is dit omdat er twee verschilende bloedgroepen gaan kweken of omdat er dus verschillene bacterien in een bak komen.
    Ik wil namelijk bij mijn groep Sakura garnalen een groep crystal red's plaatsen of heeft dit geen kans van slagen?
    ( ik zie even door het bos de bomen niet meer.....)

7. Seabait

Seabait

Lid geworden:
    11 dec 2011
    Als de groepen van verschillende kwekers afkomen is de kans groot inderdaad dat de dieren van de ene groep doodgaan of zelfs beide groepen door een bepaalde bacterie.
    Dit kan volgens mij in principe bij alle soorten garnalen voorkomen maar je leest het vaker van de crs en cbs.
    Het risico met jouw combinatie is groter dat de Sakura's door hun vele nakweek de wat trager kwekende crs een soort van in de verdrukking brengen waardoor deze uiteindelijk zullen stoppen met kweken en uitsterven.

8. Mascha&Ivo

Mascha&Ivo

Lid geworden:
    16 aug 2012
    Het risico van verschillende groepen samenbrengen is inderdaad dat deze andere bacterieen en dat soort zaken bij zich dragen, waar de andere groep dus niet tegen kan. Ik denk dat CRs en CBs misschien vaker het slachtoffer hiervan zijn omdat dit toch wat delicatere garnalen zijn. Ongeacht welke soort/groep er als eerste was. En trouwens: dit is ook bij vissen zo. Laatst een jongen zich op het forum aangemeld met allerlei fantastisch gekleurde guppen van allerlei kwekers. Die vielen 1 voor 1 om.

Het andere punt wat Seabait noemt, van de verdrukking, is ook een zeer terecht punt.

In jouw geval: waarbij je CR's bij de Sakura wilt zetten spelen beide gevaren wat mij betreft.

~ Ivo

9. Daniëlle

Daniëlle

Lid geworden:
    9 feb 2009
    bedankt voor jullie reacties!

10. algeneter12

algeneter12

Lid geworden:
    11 apr 2012
    jeej zwangere CR gespot

11. Edgar

Edgar

Lid geworden:
    18 mrt 2003
    Bedankt voor dit geweldige topic! Ik ga snel weer flink aan de slag !

12. Wikkes

Wikkes

Lid geworden:
    2 jan 2013
    Ik las in dat artikel een geleidbaarheid van 600�s en niet begrijpen dat hij er weinig overhoud.

Je zou maximum een 200�s mogen bhebben, anders groeien de jongen zeer slecht op.

werken met osmose of regenwaterdus

13. Niekserr

Niekserr

Lid geworden:
    10 feb 2013
    Ik werk met een waterontharder. Het water in mn aquaria is 100% water uit de ontharder. Dus lichtzuur water.
    CR's kweken hier redelijk goed voor zover ik dat kan beoordelen.
    Telkens zwangere rondlopen. Heb ook geen pH-verlagende bodem of iets in die richting. Doe er helemaal niks speciaals mee.

14. Rolando88

Rolando88

Lid geworden:
    12 dec 2012
    Ik kijk hier total niet naar ik heb kraanwater en akadama bodem klaar elke week emmertje (10/12l water) verversen van de Dennerle 60l

heb 5 zwangere CR F1 garnalen en nog wat mannetjes Taiwan bee in de bak zitten gaat perfect!

15. nilo1804

nilo1804

Lid geworden:
    5 jan 2012
    Als je osmose gebruikt, hoef je dan geen PH verlagende bodem gebruiken? Voor de gradaties vanaf S (ook F1 en TB)?

16. Corine Shrimps

Corine Shrimps

Lid geworden:
    11 mrt 2013
    Wij gebruiken ook pH verlagende bakken in de osmose water bakken. De reden daarvoor is dat deze bodems de pH niet alleen verlagen, maar ook enigszins stabiliseren. Met deze bodems zijn de waterwaardes eenvoudig goed te houden, zonder teveel in de bak te hoeven rommelen.

17. Helenah

Helenah

Lid geworden:
    7 jan 2012
    Ik had eerst een groep van 10 cr, heb daar na twee maanden een groep van 10 cb bij gedaan.
    mijn garnalen zitten op een gewone bodem,met kraanwater. Ik ververs een keer per week 30 procent.en heb geen verwarming er in.
    Ze doen het super, er lopen nu jongen van een paar weken oud rond, en er zijn er vijf zwanger.
    Ik denk dat je ook gewoon een beetje geluk moet hebben met je garnalen.

Groet Marja

18. nuri

nuri

Lid geworden:
    7 jan 2013
    Met hoeveel garnalen start je?

1e bak met rond de 35 garnalen zo�n 15 taiwan bee mix de rest mix van f1 cr red/black en spotted heads

Hoeveel bakken heb je nodig?

begon aantal maanden geleden met 1 maar zijn nu 3x geworden en 1 bak zal binnenkort ingedraaid worden

Heb je nieuw bloed nodig (Hoe lang kweek je door)?

niet nodig

Hoe selecteer je?

met caridina selecteer ik niet het is een mix bak en blijft ook zo ik zal alleen selecteren als er een nieuw mutatie is ontstaan. met selecteren loop ik de kans om de bloedlijn te verzwakken.

Wat doe je met de niet geselecteerde garnalen?

/

Hoe streef je naar een kwaliteit?

niet nodig

alle bakken van caridina zijn 60cm, 100% osmosewater aangesterkt met beeshrimp gh+ tot 300 uS waarde.
    probeer elke week waterwissel te doen van min. 30%
    oxydator erin met veel mos/planten
    gevarieerd voer
    mineraalstenen!

heb veel zwangeren rondlopen + 50+ jonkies :)

ff een foto voor de gezelligheid

477594_0_82_20151210_170817_004_01.jpg