Wat is er nieuw

Crystal reds kweken NIET, wat doe ik fout?

• Onderwerp starter Onderwerp starter sfcmatt
  • Startdatum Startdatum
S

sfcmatt

Guest
Dag iedereen,

Een paar maand geleden heb ik op dit forum verteld dat ik met Crystal reds ging beginnen kweken, na reeds met vuurgarnalen en white-pearls te hebben gekweekt. Nu ben ik wel iemand geduldig maar na +- 4 maand had ik wel al verwacht om zwangere CR's waar te nemen. Weet iemand wat ik verkeerd doe?

Enkele facts over mijn aquarium:
-Het kweekaquarium is netto 20 liter
- Beplanting is Javamos (ongeveer de helft van het aquarium waar ze zich in kunnen verstoppen), Hoornblad en vallisneria Spiralis Tiger.
- Waterwaardes: NO3 en NO2= 0 (uiteraard), GH=8d, KH=6d, PH=6.9-7,CL2=0.
- De opstart van de bak was 5 weken (om zeker te zijn en de waarden zijn sindsdien stabiel gebleven (ik check regelmatig en neem voldoende maatregelen omdat het zo'n kleine bak is).
- Ik heb 15 garnalen als startgroep genomen
- De garnalen kwamen van een online Vlaamse shop, waren allen stuk voor stuk wat ik besteld had en zijn voor ze in de bak gingen behandeld geweest met Furanol (doe ik altijd met garnalen aan bestaande kweekgroep of in een nieuw aquarium te zetten, goede ervaringen mee).
-Ik zie regelmatig vervellingen dus de garnalen vervellen goed.
-Ik geef de garnalen Omnia pro garnalenvoer

Verder zitten er geen vissen of andere dieren bij de garnalen, buiten enkele poelslakken die met de planten waren meegekomen. Ik heb echter een dikke maand geleden Planaria waargenomen in mijn bak. Ik heb toen een groot deel van de slakken met de hand eruit gehaald en gevoerd aan mijn helenaslakken (in een ander aquarium), daarna de juiste dosering Flubenol toegevoegd en de waterwaarden gemonitord (om te zien of er invloed was van de dode slakken), dit had weinig effect en ik heb uiteraard de nodige verversingen doorgevoerd, de kweekgroep is nog steeds volledig en heeft hier dus geen negatieve invloed van ondervonden.

Voila ik denk dat ik een zo duidelijk mogelijke beschrijving heb gegeven van de situatie, mijn waterwaarden lijken mijn insziens goed en komen overeen met die waar de kweker ze op hield. Naast de planaria is er niets dat echt de kweek in de weg stond en zelfs ondanks de planaria had ik toch op zijn minst zwangere garnalen moeten zien? Wat doe ik mis?

Groeten
Matt

Het is bekend dat ze vaak in de wintermaanden niet meer kweken. Ik zie dat hier ook bij de 3 bakken met cb en cr.
Dus ik zou nog even geduld hebben hoor.Dat ze vervellen is een goed teken.

Oh dat wist ik niet, ook niet bij een cte temperatuur van 22 graden en een 10 uur licht per dag?

Dat heb ik hier ook maar geen kweek meer. Zal wel moeder natuur zijn die zoiets regelt/aanvoelt. ik zou dus nog niet in paniek raken maar gewoon even afwachten hoor.

Klopt helemaal wat John zegt, dat is bij mij hetzelfde.
Bij mij kweken ze trouwens beter op een lagere PH en KH (PH < 6,5 en KH < 3). Er zijn best veel verhalen waarbij de kweek van cr's goed gaat bij waarden van gewoon standaard kraanwater maar over het algemeen voelt deze soort zich beter bij een lage PH en KH.

Allereerst bedankt voor de nuttige info, aan jullie beiden.
lbakker, ik heb inderdaad dit ook vernomen maar bij de kweker waar ik ze vandaag had kweekten ze heel goed op deze waarden, daarom dat ik ook deze waarden heb aangenomen en behouden heb. Ik wil zeker je kennis niet in vraag stellen en ik ben het volledig met je eens maar ik denk dat het misschien toch beter is van ze op de waardes van de kweker te behouden?
Verder zal ik zoals John zegt nog even wachten en na maart eens een tussenstand opmaken, ik hou jullie zeker op de hoogte.

Groeten
matt

Als ze bij de kweker ook op deze waarden gezeten hebben dan zijn ze dit gewend en mag het geen probleem zijn. Ik zou er dan ook niets aan veranderen en gewoon nog even geduld hebben.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan