Crystal reds zitten bovenin en lopen het aquarium uit


G

GoldenEye

Guest
Hallo allemaal,
Gister heb ik een groep crystal red en black in mijn nanocube van 30 liter gezet. Ik had er al japonicas inzitten. 3 grote waarvan 2 zwanger. Op de bodem ligt akadama. Garnalen twee uur overgewend en daarna de bak in. Op het moment dat ze erin kwamen wad er niks aan de hand. Na een paar minuten zwommen ze als gekken door de bak en ook de japonicas werden wild. Ze wilden het water uitkruipen. Ik schrok me rot en heb meteen 50 procent ververst. Het rare is dat er voordat de garnalen erin kwamen er niks aan de Hand was.
Na de verversing werden ze wat rustiger. Maar vanochtend vond ik twee crystals naast de bak. Leefden nog wel en heb ze teruggedaan. Vanavond nog maar wat verversen want er zitten er nog steeds een aantal bovenin.
Heeft er iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
 
Slechte waterkwaliteit?
Crystals zijn denk ik wat gevoeliger als jappen?
 
Erg vervelend.
Heb je in je bakje toevallig nieuwe planten geplaatst?
Ik heb ook zoiets meegemaakt en het bleek dat mijn nieuwe planten waren behandeld met een anti slakken middel.
Vissen kunnen hier goed tegen maar garnalen totaal niet.
Mij koste het mijn hele populatie vuurgarnalen. zo'n 50 stuks.
 
als ze bovenin zitten is er duidelijk iets aan de hand. Als mijn cr's dat doen dan doe ik de luchtpomp er in en ga ik op zoek naar het probleem..
wat zijn je waardes?
 
michel258 zei:
Erg vervelend.
Heb je in je bakje toevallig nieuwe planten geplaatst?
Ik heb ook zoiets meegemaakt en het bleek dat mijn nieuwe planten waren behandeld met een anti slakken middel.
Vissen kunnen hier goed tegen maar garnalen totaal niet.
Mij koste het mijn hele populatie vuurgarnalen. zo'n 50 stuks.


Dat zegt ze toch niet?
Ze zette er garnalen in.
 
Wat zijn je waarden? Goed in de gaten houden dat ze er niet uitkruipen en idd goed goed blijven verversen. Voeg je nog iets toe aan je water?
 
Bedankt voor de antwoorden:). Ik heb gister mijn nitriet al gemeten en dat was 0 gelukkig. Straks meet ik de overige waarden. Heb de hele dag gewerkt dus kon niet eerder helaas. Net waren de garnalen op een japonica na allemaal aan het rond scharrelen. Ik ververs voor de zekerheid nog wat water en hoop dat de japonica ook weer rustig wordt. De twee zwangere dames hebben hun larven losgelaten en die zwermen nu door mijn bakje. Verstandig om ze eruit te halen (larven)denk ik?
Het rare is dat de japonicas er ook uit wilden kruipen toen ik de crystals erbij deed. Plantjes heb ik niet toegevoegd. Ben daar ook erg voorzichtig mee.
Nou ik hou jullie op de hoogte en zal straks de waarden even meten.
 
Net even de waardes gemeten;
Ph 7,5
Kh 3
Gh 9
No2 0
Nh3 0

Volgens mij is hier niks mis mee toch? Alleen vreemd dat die ph zo hoog is met een ph verlagende bodem erin
 
Aan het water voeg ik trouwens alleen easylife toe en na het verversen doe ik er chitin + in voor een goede verschaling.
 
De larven overleven enkel in brakwater. Ik laat ze zitten in mijn rio maar dat is wel een vissen bak zeg maar. Ik zou even de bak laten en je water goed in de gaten houden. Kan ook een kruisbesmetting zijn alhoewel dan zou je denk ik nu wel een dode hebben. Persoonlijk vind ik je Ph wel aan de hoge kant voor CB en CR.
 
Kan zijn dat de waardes waarin ze gekweekt zijn erg verschillen met de waterwaardes waar jij ze in houd.
Ze zouden toch de verschillen misschien niet goed aankunnen en zich dus niet prettig voelen en daarom je bak uitkruipen en hoog in je bak zitten.
(Vind een ph van 7,5 ook hoog voor cr en cb.)

En een kruisbesmetting gaat niet in een paar dagen.
Bovenin zitten van garnalen duid vaak op een vergiftiging.
Maar als je geen nieuwe planten ( met loodjes en potjes waar de steenwol nog aan zit)of iets dergelijks in je bak hebt gezet lijkt me dit niet het geval.
 
Als je ineens 50% ververst met kraanwater is het niet zo heel gek dat de waardes even omhoog schieten, kans is groot dat je bodem dit wel weer rechttrekt, maar dat heeft even tijd nodig...Mits de bodem nog niet zo oud is natuurlijk, want die raakt op den duur wel uitgewerkt, zeker als je zulke grote verversingen doet.
Maar ik zou het waarschijnlijk ook wel gedaan hebben hoor, je wilt natuurlijk niet dat je garnalen gelijk al gaan hemelen zodra je ze in de bak doet...
Heb je toevallig de waardes waarop ze gekweekt zijn ook nagevraagd?
Want ik denk dat Erna wel in de juiste richting zit met haar eerste opmerking...
 
Ik heb ze idd even nagevraagd en ze verschillen idd erg van de mijne. Daar zaten ze niet op een ph verlagende bodem. En het water was best hard. Een kh van 9 dacht ik. Zou daar dus aan kunnen liggen.
Blijft het toch nog raar dat de japonicas ook zo raar deden. Die zaten er al even in.
De garnalen hebben het nu wel naar hun zin geloof ik. Ze zijn allemaal lekker aan het rondscharrelen :)!
Bedankt allemaal voor de antwoorden.
 
Gelukkig een goede afloop

Ik zeg meestal tegen mensen voor ze komen neem als je wil of kan iets mee dat ik mijn bak 1/3 aftab ivm met het overzetten maar dat doen ze zelden.

Ik vind het sneu als iemand 10 garnalen koopt en je dan ineens de helft verliest
 
Martin vd V zei:
Gelukkig een goede afloop

Ik zeg meestal tegen mensen voor ze komen neem als je wil of kan iets mee dat ik mijn bak 1/3 aftab ivm met het overzetten maar dat doen ze zelden.

Ik vind het sneu als iemand 10 garnalen koopt en je dan ineens de helft verliest
geef je dan water mee bedoel je? dat vind ik best een goed idee. dat zal ik onthouden voor als ik eens in de verkoop ga. of weer eens garnalen aanschaf
:thumbs:
 
Ja dan geef ik gewoon water mee je moet toch af en toe verversen en het maakt het overzetten een stuk makkelijker.

Ik heb namelijk wel eens gehad dat iemand voor 50 euro blauwe tijgers kocht en een week later waren ze allemaal dood.

Afgezien van het geld (risico koper) vind ik het sneu want je hoopt dat zij er net zoveel plezier van hebben als jezelf.
 
ja inderdaad, is wel een goed idee.
zelf heb ik met de cr's gewoon precies hetzelfde gedaan als de kweker, leek mij logisch na inlezen
 

Terug
Bovenaan