Custom Build 220 liter Aquarium + Bioloog


Ik ben een beetje rond aan het kijken welk type opvoerpomp ik ga gebruiken. Nu ben ik een Jecod DCS-4000 gezien voor een mooie prijs. De DCS-2000 is nog geen 10 euro goedkoper.
Nu is 4000 liter per uur door mijn bioloog jagen een beetje veel op een aquarium van 220 liter. Er zit een controller bij om de snelheid te regelen.
Weet iemand of deze met de controller mogelijk te gebruik is op mijn aquarium ?
 
Ik ben een beetje rond aan het kijken welk type opvoerpomp ik ga gebruiken. Nu ben ik een Jecod DCS-4000 gezien voor een mooie prijs. De DCS-2000 is nog geen 10 euro goedkoper.
Nu is 4000 liter per uur door mijn bioloog jagen een beetje veel op een aquarium van 220 liter. Er zit een controller bij om de snelheid te regelen.
Weet iemand of deze met de controller mogelijk te gebruik is op mijn aquarium ?

Jahoor dat is mogelijk.

het is trouwens 4000L/U bruto, maar de opvoerhoogte gaat daar nog af natuurlijk :)
dus netto iets van 2500-3000L/U gok ik.
controller gaat in stappen van 10 dus moet goedkomen.

zelf heb ik de DSC-7000 op mijn 230x70x70 bak draaien.
 
Jahoor dat is mogelijk.

het is trouwens 4000L/U bruto, maar de opvoerhoogte gaat daar nog af natuurlijk :)
dus netto iets van 2500-3000L/U gok ik.
controller gaat in stappen van 10 dus moet goedkomen.

zelf heb ik de DSC-7000 op mijn 230x70x70 bak draaien.

Jou bak is wel 4x groter dan die van mij.
Op welke stand draait jou pomp nu ?
 

Dat zou beteken dat als ik hem op 50% zet de verhoudingen gelijk blijven. Altijd handig om wat overcapaciteit te hebben.
Ik denk dat ik voor die pomp ga. Ook handig is dat de pomp uitschakelt mocht het pompvak droog komen te staan.
 
Ik heb 2x dcs7000 op m’n 200x70x70 op 40% en 30%

Maar je kan ff opzoeken wat de curve is van de pomp maar dacht dat op 2m je debiet gehalveerd was ongeveer, daar gaan de leiding verliezen dan nog af
 
Dat zou beteken dat als ik hem op 50% zet de verhoudingen gelijk blijven. Altijd handig om wat overcapaciteit te hebben.
Ik denk dat ik voor die pomp ga. Ook handig is dat de pomp uitschakelt mocht het pompvak droog komen te staan.

Ja en misschien heb jij net wat meer of wat minder stroming nodig, dus zou lekker voor de DSC-4000 gaan dan kan je lekker "klooien" met de stroming.
 
Ik heb 2x dcs7000 op m’n 200x70x70 op 40% en 30%

Maar je kan ff opzoeken wat de curve is van de pomp maar dacht dat op 2m je debiet gehalveerd was ongeveer, daar gaan de leiding verliezen dan nog af
Bedankt voor de informatie.
De keuze voor de DCS4000 is makkelijk te maken met de volgende prijzen:
DCS2000 €64,99
DCS3000 €64,99
DCS4000 €68,99
DCS5000 €88,99

Als ik naar de verhoudingen kijk tussen jullie aquariums qua liters en de keuze pomp moet de DCS4000 makkelijk kunnen.
Mocht dit niet voldoende zijn kan ik altijd keuze maken nog een te kopen. Met voordeel dat bij een defecte pomp de stroming in het aquarium blijft door de tweede pomp.
 
Heeft iemand ervaring met de DCP serie van Jecod/Jebao ?
 
Het verschil, ik zie dat je deze nog nauwkeuriger kan regelen van 30 t/m 100 % in stappen van 1%.
Ze beweren ook dat deze stiller en energiezuiniger is. Zijn er nog andere voor/nadelen?

En ik zag op youtube iemand dit type pomp bedienen met zijn mobiel.
Zijn deze pompen dan ook doormiddel van software te regelen met bijvoorbeeld een niveau sensor in het bioloog? Dat gaat wel een beetje ver om direct toe te passen, maar wel een leuke uitdaging voor in de toekomst om dat werkend te krijgen.
 
om nog effe terug te komen of je zee water wilt of zoet water je zou gewoon een refugium kun draaien heb je geen eiwit schuimers nodig of al die anderen duren filters je kan je bak puur op chaetomorpha draaien is met zoetwater het zelfde je kan een berg filter matriaal kopen of planten gewoon het werk laten doen wat veel goed koper is en minder onderhoud als je de juisten planten gebruikt
 
om nog effe terug te komen of je zee water wilt of zoet water je zou gewoon een refugium kun draaien heb je geen eiwit schuimers nodig of al die anderen duren filters je kan je bak puur op chaetomorpha draaien is met zoetwater het zelfde je kan een berg filter matriaal kopen of planten gewoon het werk laten doen wat veel goed koper is en minder onderhoud als je de juisten planten gebruikt
En dan klagen dat het beheer een bepaald filtersysteem iedereen door de strot duwt...... Jij doet niks anders
 
En dan klagen dat het beheer een bepaald filtersysteem iedereen door de strot duwt...... Jij doet niks anders
stop is met dat zielige gedrag van je ik laat hem gewoon weten dat er nog anderen opties zijn want niemand gebruikt deze methodes op het forum...
 
stop is met dat zielige gedrag van je ik laat hem gewoon weten dat er nog anderen opties zijn want niemand gebruikt deze methodes op het forum...
Maar ik heb wel gelijk want te pas en te onpas begin je over jouw favoriete filtersysteem, dus de pot verwijt de ketel datie zwart ziet
 
Maar ik heb wel gelijk want te pas en te onpas begin je over jouw favoriete filtersysteem, dus de pot verwijt de ketel datie zwart ziet
je hebt nergens gelijk je kennis van zaken is slecht en reageer niet meer op mijn comments je valt me gewoon lastig
 
Laatst bewerkt door een moderator:
om nog effe terug te komen of je zee water wilt of zoet water je zou gewoon een refugium kun draaien heb je geen eiwit schuimers nodig of al die anderen duren filters je kan je bak puur op chaetomorpha draaien is met zoetwater het zelfde je kan een berg filter matriaal kopen of planten gewoon het werk laten doen wat veel goed koper is en minder onderhoud als je de juisten planten gebruikt

Heb jij daar ervaring mee?
 
Heb jij daar ervaring mee?
mijn garnalen bakken en me vijver met snoek filteren op planten en dat gaat erg goed heb zelf nog nooit een sump gebruikt tog maar op youtube zijn er genoeg mensen die het doen de zout water aqriums in las vegas gebruiken deze methode al meer dan 20 jaar je schijnt ook moeilijkere vissen etc op deze manier kunt houwen met suc6
 
Ik vind je idee van een refugium echt wel interessant.
Als je wat nadenkt, is dat ook hoe de natuur werkt.
Er zijn in een rivier of vijver altijd wel rietkragen waar het water maar traag door loopt, maar waar het water zweefvuil kan af zetten, en waar de plantenwortels de stoffen verbruiken en verteren.

In een goed zwemvijver of gewoon een vijver heb ik al meermaals een refugium gezien.
Een afgesloten gedeelte met ruw substraat en veel planten, en waar het water naar toe gepompt wordt. Het gaat terug de vijver in via een overloop, en het werkt gewoon goed in veel gevallen.
 
mijn garnalen bakken en me vijver met snoek filteren op planten en dat gaat erg goed heb zelf nog nooit een sump gebruikt tog maar op youtube zijn er genoeg mensen die het doen de zout water aqriums in las vegas gebruiken deze methode al meer dan 20 jaar je schijnt ook moeilijkere vissen etc op deze manier kunt houwen met suc6

De sump is vooral om geen filter in het aquarium te hebben. Als het werkt is het een mooie oplossing, het is een optie voor later. Eerst maar eens de bak maken met bioloog.
Ik hoop morgen mijn opvoerpomp te ontvangen.
 
om nog effe terug te komen of je zee water wilt of zoet water je zou gewoon een refugium kun draaien heb je geen eiwit schuimers nodig of al die anderen duren filters je kan je bak puur op chaetomorpha draaien is met zoetwater het zelfde je kan een berg filter matriaal kopen of planten gewoon het werk laten doen wat veel goed koper is en minder onderhoud als je de juisten planten gebruikt

jij bent nie lekker in je boven kamer mevrouw... je hebt nergens gelijk je kennis van zaken is slecht en reageer niet meer op mijn comments je valt me gewoon lastig
Over slechte kennis van zaken gesproken....

Een refugium is geen vervanging voor een eiwitafschuimer, elke zeeaquariaan met kennis van zaken weet dat. Ze vervullen twee hele verschillende functies. Een eiwitafschuimer haalt afval uit het water, chaeto neemt alleen nitraat en fosfaat op.

Net als een plantenfilter op zoetwater. Een filter bestaat om ammoniak en nitriet meteen om te zetten terwijl planten alleen het eindproduct opnemen, nitraat. Het werkt misschien prima met kleine bezettingen (zoals in jouw garnalenbakjes) omdat er zo weinig ammonia ontstaat dat het niet gevaarlijk is, maar als je een aantal vissen hebt is het niet genoeg.
 
Laatst bewerkt:
Over slechte kennis van zaken gesproken....

Een refugium is geen vervanging voor een eiwitafschuimer, elke zeeaquariaan met kennis van zaken weet dat. Ze vervullen twee hele verschillende functies. Een eiwitafschuimer haalt afval uit het water, chaeto neemt alleen nitraat en fosfaat op.

Net als een plantenfilter op zoetwater. Een filter bestaat om ammoniak en nitriet meteen om te zetten terwijl planten alleen het eindproduct opnemen, nitraat. Het werkt misschien prima met kleine bezettingen (zoals in jouw garnalenbakjes) omdat er zo weinig ammonia ontstaat dat het niet gevaarlijk is, maar als je een aantal vissen hebt is het niet genoeg.

Bedankt voor je reactie! Met deze antwoorden kan ik tenminste wat.
Voor het nitraat om te zetten is refugium dus een goede oplossing. Waar wordt ammoniak in een bioloog normaliter omgezet? In de filtermatten of ook in Siporax of K1 media ?
 
Bedankt voor je reactie! Met deze antwoorden kan ik tenminste wat.
Voor het nitraat om te zetten is refugium dus een goede oplossing. Waar wordt ammoniak in een bioloog normaliter omgezet? In de filtermatten of ook in Siporax of K1 media ?
In beiden. Vooral in de siporax, maar ook in de filtermatten zitten bacteriën die ammonia omzetten.
 
In beiden. Vooral in de siporax, maar ook in de filtermatten zitten bacteriën die ammonia omzetten.

Gebruik jij of heb je ervaring met een bioloog?
Zou je iets aanpassen aan de indeling van het bioloog die ik voorstelde eerder in dit topic ?
 
Bedankt voor je reactie! Met deze antwoorden kan ik tenminste wat.
Voor het nitraat om te zetten is refugium dus een goede oplossing. Waar wordt ammoniak in een bioloog normaliter omgezet? In de filtermatten of ook in Siporax of K1 media ?
Die bacterien zitten overal, op je planten, op de wortels, in je bodem en in je filter.

In de natuur zitten die ook overal, en daar is geen filter.
 
Over slechte kennis van zaken gesproken....

Een refugium is geen vervanging voor een eiwitafschuimer, elke zeeaquariaan met kennis van zaken weet dat. Ze vervullen twee hele verschillende functies. Een eiwitafschuimer haalt afval uit het water, chaeto neemt alleen nitraat en fosfaat op.

Net als een plantenfilter op zoetwater. Een filter bestaat om ammoniak en nitriet meteen om te zetten terwijl planten alleen het eindproduct opnemen, nitraat. Het werkt misschien prima met kleine bezettingen (zoals in jouw garnalenbakjes) omdat er zo weinig ammonia ontstaat dat het niet gevaarlijk is, maar als je een aantal vissen hebt is het niet genoeg.
planten nemen meteen ammoniak op en het is bewezen ga je huis werk maar is doen over denken dat je het beter weet ahhahahah en nog maals een refugium kan een eiwit afschuimer makkelijk vervangen het is namelijk bewezen......
 
planten nemen meteen ammoniak op en het is bewezen
Omdat volgens jou alles bewezen is maar geen links of bronnen geeft doe ik het wel.

Eerste twee zinnen: Slechts een klein deel van de stikstof uit ammonium kan direct door de plant worden opgenomen. Het merendeel van het ammonium moet door bodemmicroben worden omgezet tot nitraat.

Dus ja, ze nemen ammonium op maar niet genoeg om als enige filtratie te gebruiken. Trouwens nemen ze ammoniUM (NH4+) op en niet ammoniA (NH3). Ammonium is veel minder giftig dan ammonia en eigenlijk niet gevaarlijk.
een refugium kan een eiwit afschuimer makkelijk vervangen het is namelijk bewezen........
Ah, en weer een "bewezen" feit dat niet waar is.

Derde bericht:
"Skimmers are used to remove Dissolved Organic Matter DOM aka DOC.
Refugiums are a part of the filtration system.
thats like saying if you have a refugium why have GFO or carbon?
each is an aspect of filtration that helps keep the water clear visually and chemically."



En uiteraard kun je zoetwaterbakken zonder filter en zoutwaterbakken zonder eiwitafschuimer hebben, maar dat is alleen in specifieke gevallen met een hele kleine bezetting en betekent niet dat planten ze kunnen vervangen.
 
Laatst bewerkt:
en der staat nog veel meer online en dat kun je prima zelf vinden
 
en der staat nog veel meer online en dat kun je prima zelf vinden

Er bestaan bakken zonder eiwitafschuimer, dat betekent toch niet gelijk dat het door het refugium komt? Dat is juist het probleem, jij zegt dat een refugium een alternatief is voor een eiwitafschuimer maar je negeert het feit dat er maar 3 vissen in zitten (waaronder een vis die in een bak van minstens 150cm nodig heeft), dat hij meerdere keren vissen en koralen heeft verloren (crash binnen anderhalve maand, toevallig bij de nitrietpiek...) en vooral... dat hij geen refugium gebruikt :Dk.

Als je op de ene of andere manier nog denkt dat je gelijk hebt kunnen we misschien hier verder, dit is is namelijk off-topic en niet bepaald nuttig voor TS: https://aquaforum.nl/threads/het-grote-offtopic-topic.164827/page-4#post-2090145
 
Laatst bewerkt:
Er bestaan bakken zonder eiwitafschuimer, dat betekent toch niet gelijk dat het door het refugium komt? Dat is juist het probleem, jij zegt dat een refugium een alternatief is voor een eiwitafschuimer maar je negeert het feit dat er maar 3 vissen in zitten (waaronder een vis die in een bak van minstens 150cm nodig heeft), dat hij meerdere keren vissen en koralen heeft verloren (crash binnen anderhalve maand, toevallig bij de nitrietpiek...) en vooral... dat hij geen refugium gebruikt :Dk.

Als je op de ene of andere manier nog denkt dat je gelijk hebt kunnen we misschien hier verder, dit is is namelijk off-topic en niet bepaald nuttig voor TS: https://aquaforum.nl/threads/het-grote-offtopic-topic.164827/page-4#post-2090145
ne heb ook niet eens gekeken heb al lang terug me researh op dit onderwerp gedaan en bewijzen gevonden heb geen tijd om ales terug te halen hier en als jij het alemaal beter denk te weten fijn voor je
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vrijdag de opvoerpomp binnen gekregen en meteen getest. Fijn pompje en goed te regelen.
Deze opvoerpomp is van 30-100% in stappen van 1% te regelen.
Hieronder een aantal foto's van de test.

IMG_5438.JPG


Bij 30%
IMG_5439.JPG


Bij 50%
IMG_5441.JPG


Bij 80%
IMG_5442.JPG


Bij 100%
IMG_5443.JPG
 

Terug
Bovenaan