Wat is er nieuw

CV

tuinkabouter

Well-known member
Lid geworden
18 januari 2010
zoeken leverde helaas weinig op dus dan maar zo,

beste allen.

ik ben van plan een aquarium aan te gaan schaffen van 1000 liter ongeveer, met bioloog uiteraard

nu is mijn vraag, is het voordeliger om met een CV te verwarmen (hetzij een extra zone aanleggen of andere combiketel aanschaffen) of electrisch?

de water temperatuur komt op ongeveer 26-28 graden, niet schrikbarend hoog dus.
de bak word in de woonkamer geplaatst.

ik was al van plan de kast te isoleren zodat daar zoveel mogelijk warmte in blijft.

hopelijk kunnen jullie mij weer meer vertellen.
het heeft hier ooit eens ergens op het forum gestaan maar kan het niet meer vinden..

groetjes en alvast bedankt.

Ik ben met dezelfde voorbereidingen bezig. Het kan zeker. Kosten 70 tot 75 % lager begrijp ik van ervaringsdeskundigen. Heb je al helder hoe je zo'n cv verwarming wilt opbouwen? Ik ben daar nog niet uit namelijk. Warmtewisselaar of spiraal, voorkomen van gekookte vissen etc.

ik wil de cv aansturen via een arduino, simpel aan en uit schakelen op hetzelfde principe als een normale huiskamer thermostaat.
omdat ik geen zin heb in zonekleppen etc. en ik gewoon warm stromend water beneden wil hebben voor zowel me aquarium als de keuken was ik van plan een combiketeltje te plaatsen.
en ik was van plan een warmte wisselaar te gaan gebruiken om ruimte te sparen in mijn filter.

maar heeft er iemand een berekening of cijfers of iets?

De koppeling met de cv wil zeggen dat je heel het jaar de cv moet laten aanstaan.
Je zou er ook voor kunnen kiezen om in de zomer als je bv op vakantie bent je kan overschakelen naar elektrische weerstandsverwarming.

JbMalawi

Kan op 2 manieren..

Ik kan een klein keteltje alleen voor het aquarium plaatsen.
En anders via een zoneklep een 2e lus aanleggen om het aquarium mee te verwarmen

dit is misschien wel een leerzame link http://www.aquariummonteur.nl/verwarmen-op-gas.html
daarnaast vermoed ik dat het zomers enorm meevalt om de bak warm te houden eerder meer een probleem van warmte afvoeren als ik hier zo de binnen en bak temp bekijk zomers
daarnaast heb je bij een combiketel toch altijd de ketel in geschakeld staan via een aparte thermostaat en drie wegklep kun je er voor zorgen dat je bak op temp blijft

groet

jaap

Ketel gaat alleen verwarmen indien er vraag naar is.

Maar denk eerder dat ik voor 2 zonekleppen ga, 1 voor het huis en 1 voor het aquarium

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan