(D)rukmeter. Maar welke wel?


Arasazi

Well-known member
Lid geworden
11 mei 2012
Berichten
151
Hoi,

Ik ben helaas al een tijdje aan het klooien met mijn drukmeter. Het gaat om deze, gekocht als onderdeel van een set. Ding is vrij onbetrouwbaar. Bij het afstellen gaat alles prima, maar als de CO2 eenmaal uit gaat (magneetventiel voor ‘s nachts) en dan weer aan, dan knijpt ie het aantal bellen ineens enorm af. Tot ik er een tikje op geef, dan gaat ie terug naar het ingestelde niveau. Ik heb al een aantal dingen geprobeerd, waaronder ‘m hoger in te stellen dan ik zou willen. Helaas is de drukmeter ook in zijn falen inconsequent, want vanmiddag stonden de meters op knalgeel. Snel de boel stop gezet en water ververst. Maar dat was wel de druppel...

Genoeg gerotzooid, tijd om te investeren in een nieuwe drukmeter dan maar! Welke drukmeter zouden jullie aanbevelen? Ik werk met 2L flessen op een aquarium van 160L. Belangrijkste voorwaarde voor de drukmeter is dat ie betrouwbaar is...

Alvast bedankt!
 
Wss heb jij gewoon zo’n China town resell ding op de kop getikt..
Kan haast ook niet anders voor die prijs imo

Maar ik ben zelf erg tevreden over JBL en CO2art
 
Ik weet niet wat je precies bedoeld met ’op de kop getikt’? Ben niet bewust el cheapo voor een budget model gegaan. Ik ben geen expert op dit gebied nee, maar ging er wel vanuit dat dit gewoon een degelijk product was, geschikt voor de beperkte doeleinden waarvoor ik ‘m wilde gebruiken... Anyway. Heb je misschien een link naar een bepaald model?
 
Ik gebruik deze ook en heb geen problemen. Heb je al contact opgenomen met Azaqua? Wordt altijd wel met je mee gedacht.
 
Toen ik jouw symptomen had; bleek mijn terugslagventiel zo ongeveer vast te zitten. Die vervangen deed wonderen :)
 
Het zullen zeker goede apparaten zijn. Maar persoonlijk hou ik er niet van dan meerdere apparaten gekoppeld zijn. Het liefst koop ik afzonderlijke standaard producten. Zo'n magneetventiel bijvoorbeeld wil nog wel eens stuk gaan. Dan moet er wel weer precies vervanging aan gemaakt worden als dit al kan. Dit is vaak nodeloos duur.
Dat is persoonlijk. Het maakt voor mij niets uit.
Ten 1e omdat dit in de praktijk nauwelijks voorkomt en ten 2e koop je bij onze Chinese vrienden een ander magneetventiel en die schroef je er zo weer aan vast. Dit kan iedereen, zelfs met 2 linkerhanden.
 
Dat is persoonlijk. Het maakt voor mij niets uit.
Ten 1e omdat dit in de praktijk nauwelijks voorkomt en ten 2e koop je bij onze Chinese vrienden een ander magneetventiel en die schroef je er zo weer aan vast. Dit kan iedereen, zelfs met 2 linkerhanden.

Dat is ook persoonlijk. Maar ik geef dit aan omdat je niet altijd in elke drukmeter artikelen zoals een magneetventiel zomaar kan verwisselen. Vaak moet dat toch weer hetzelfde ventiel zijn. Losse magneetventielen zijn, ook bij onze Chinese vrienden, vaak aanzienlijk goedkoper. Er zijn er ook nog met gekoppelde bellentellers. JBL heeft zelfs het magneetventiel ingebouwd in een controller. Eheim heeft dat ook wel gehad, misschien hebben ze dat nog. Dus inderdaad persoonlijk maar het kan wel degelijk erg belangrijk zijn.
 
Dat is ook persoonlijk. Maar ik geef dit aan omdat je niet altijd in elke drukmeter artikelen zoals een magneetventiel zomaar kan verwisselen. Vaak moet dat toch weer hetzelfde ventiel zijn. Losse magneetventielen zijn, ook bij onze Chinese vrienden, vaak aanzienlijk goedkoper. Er zijn er ook nog met gekoppelde bellentellers. JBL heeft zelfs het magneetventiel ingebouwd in een controller. Eheim heeft dat ook wel gehad, misschien hebben ze dat nog. Dus inderdaad persoonlijk maar het kan wel degelijk erg belangrijk zijn.
9 vd 10 keer past dat gewoon hoor; zijn universele maten. Zijn maar zeer weinig fabrikanten die daar nog van afwijken.
 
er zit aan de voorkant een instelknop om de druk te variëren

Bedoel jij niet toevallig dual gauge?

Bij dual stage wordt de druk in 2 trappen terug gebracht naar de werkdruk ipv in 1 stap. Daar is niets in in te stellen dacht ik.
 
dual gauge is twee manometers


Van planted box afgehaald....

Bijna alle CO2-drukregelaars in onze hobby zijn zogenaamde “eentraps modellen”. Dit betekent dat de drukregelaar 1 ventiel heeft aan de binnenkant die de flesdruk vanuit je CO2-fles verlaagt.

Hieronder heb je een doorsnede van een eentraps CO2-drukregelaar, centraal zie je het drukventiel:

eentraps CO2 drukregelaar


Doorsnee van een eentraps model​

Er bestaan ook tweetraps CO2-drukregelaars, ook wel beter bekend als “dual stage drukregelaar”. Deze drukregelaars hebben een extra drukventiel, daardoor is hij ook 2x zo groot als een eentraps model. Hieronder vind je een doorsnede van een zogenaamde dual stage CO2 drukregelaar:

dual stage aquarium CO2 drukregelaar


Doorsnee van een dual stage drukregelaar​

Waarom zou je nu een dual stage aquarium drukregelaar willen?
Wel, soms kan het gebeuren dat de werkdruk ongewenst gaat stijgen bij een eentraps model wanneer de CO2-fles leeg loopt. Als je dan al heel veel CO2 toevoegt, kan dat wel eens gevaarlijk worden voor je aquarium vissen. Het tweede drukventiel zorgt ervoor dat de druk niet verder stijgt en àltijd constant blijft.
Voor de meeste aquaristen voldoet een ééntraps model ruim genoeg, omdat zij sowieso niet ZOveel CO2 toevoegen. Bij aquascapers die wél heel veel CO2 toevoegen kan het wel van pas komen.

De voor- en nadelen van een ééntraps CO2 drukregelaar:

+ Goedkoper
+ Compacter
+ Voldoet ruim voor de meeste aquaristen
– Werkdruk kan mogelijk stijgen als fles leegloopt (afhankelijk van de kwaliteit)

De voor- en nadelen van een tweetraps CO2 drukregelaar:

+ Houdt altijd de werkdruk stabiel
+ Extra veiligheid als je héél veel CO2 toevoegt
– Duurder
– Veel groter door het tweede drukventiel
– Moeilijker te verkrijgen

Opgelet: op het internet vind je veel zogenaamde dual stage CO2 drukregelaars die eigenlijk geen dual stage zijn, maar eerder een dual gauge of “twee manometers”. Hoe herken je een “echt” tweetraps drukregelaar? Kijk naar de grootte van de drukregelaar: een echte dual stage is dubbel zo groot omwille van het extra ventiel aan de achterkant.
Ook op de tekeningen hierboven merk je een enorm verschil in grootte.

EXTRA TIPS VOOR JE CO2 DRUKREGELAAR

Ik wil je nog enkele tips meegeven voor je CO2-drukregelaar:controleer tijdens je wekelijkse aquariumonderhoud de werkdruk en flesdruk

  • vervang op tijd de dichtingsring die tussen je drukregelaar en CO2-fles zit
  • test elke keer bij het aansluiten ook de verbindingen op lekken, bv. met mijn lekdetector
  • kies voor een drukregelaar waar je de werkdruk gemakkelijk kunt aanpassen
  • kies voor een drukregelaar die een werkdruk van 2 bar sowieso aankan, mijn drukregelaar gaat tot 5 bar!

 

Terug
Bovenaan