Wat is er nieuw

Daalt de door stroom door deze prefilter?

• Onderwerp starter Onderwerp starter RonG
  • Startdatum Startdatum
R

RonG

Guest
Ik heb nu 2 van deze prefilters en wil vandaag mijn oude pomp vervangen want die klinkt net als een brommer.
En heb voor € 60,- een JBL green line 701 gekocht, omdat ik de volgorde onlogisch vind wou ik het mechanische gedeelte door deze filter te gebruiken die al het mechanische werk doet. Daarna in de greenilne 2 mandjes (subtraar pro eheim en sera siporax). En heb hier nog wat tetra pro ballance balls liggen die kunnen dan mooi in het bovenste vakje.
Maar nu las ik hier dat ze maar 400 liter per uur behandelen, of bedoelen ze daar de kracht van het pompje wat erbij zit die 400 ltr p/h vermogen heeft?

Op mijn andere bak zit er ook 1 nl met een eheimpro 950 ltr pomp, en als dit de doorstroom verminderd moet het weg. Bedoel natuurlijk gaat het trager met zo'n ding er tussen maar doel nu op die 400 ltr per uur max behandeling zeg maar, link:
http://www.aquaveen.nl/contents/nl/p672_HW-602B.html

Gaat dus alleen om die prefilter, jbl gaat met 700 ltr p/h en eheim 950 (als stats dan).
Of te wel kan dat ding meer aan met gewoon een goede pomp dan die 400 ph?

Zonder te lezen kan ik al zeggen: ja
Alles wat je doet om meer mechanisch vuil uit te vangen heb invloed op de flow

Maar die 701 heb ik ff niet zo uit me hoofd de specs, maar de L/H op de doos kan je met een gerust hart halveren

Ja weet dat het vertraagd maar zijn die stats van de filter of gewoon wat die pomp doet (400 ltr p/h) en is de doorstroom afhankelijk van de kracht van de pomp?
Veel prefilters hebben ook een soort van max doorstroom zeg maar. Heb hier wel eens een andere zeer degelijke prefilter laten zien daar staat bij dat i max 2000 ltr ph aan kan.
Dus als die prefilter bv maar 500 per uur aan kan met een eheim die het dubbele kan dan is het nogal een rem zeg maar.
Maar nogmaals dat het de boel vertraagt dat is logisch, gaat dus puur om de max belastbaarheid van die prefilter, is dat 400 of meer want bij het grotere model staan dezelfde stats, dus dan denk ik dat ze de info van het pompje geven o.i.d.? Maar wil wel alles optimaal gebruiken. Als ik die greenline zo laat stelt het niet veel voor want de volgorder snap ik niet echt/is niet logisch dus vandaar die prefilter er maar voor om het mechanische werk te doen, dan kan er verder bio spul in.

De doorstroming is ook afhankelijk van welke filtersubstraat je gebruikt en hoeveel je erin hebt. teveel kan het ook verminderen en ook als je substraat te vies wordt.
Als er 400 L bij de prefilter staat dan zal dat de max zijn denk ik zelf.

Een voorfilter met hogere flow zal denkelijk ook groter zijn qua oppervlak, wat dus in theorie betekent dat je met een lagere flow een grotere onderhoudsinterval kan hebben

Ik doe het al vele jaren met gewoon een spons voorfilter van Eheim, die schuif je gewoon op de inlaatkorf. Niet duur en gaat ongeveer een jaar mee, dan moet je deze vervangen voor een nieuwe.
De filter is nieuw wit, maar binnen een week is hij kakibeige en zie je he niet meer. Ik maak deze voorfilters standaard elke week even schoon onder een lopende kraan. Is ook nodig want ze slibben echt wel dicht binnen 2-3 weken ( zelf proefondervindelijk vastgesteld) en dan is de waterdoorlaat vrijwel nihil.

Bedankt voor de reacties, heb alles inmiddels draaiend en is voor 60 liter bak perfect met pre filter.
Bij het grotere model staat precies hetzelfde verhaal over door stroom. Dan zou je verwachten dat die grotere meer aan kan maar dat is gelijk. Denk dat ze dan toch de pomp bedoelen, die is 400 ltr/ph bij beide, die heb ik hier ook nog liggen. Vraag me alleen af waarom die jbl met meer obstakels en minder vermogen + zelfde media harder pompt.
Vandaar dat ik het zocht in de prefilter. Maar die maak ik niet heel vaak schoon bij de grote bak omdat die pomp zo moeilijk op gang komt iedere keer.. Dat ding is helaas te groot voor die hoek van eheim. Maar ja dat ding zal toch wel een max hebben wat i aan kan, staat ook bij die andere die ik heb

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan