Wat is er nieuw

Dag iedereen!

hVeeren

Active member
Lid geworden
8 mei 2021
Leeftijd
37
Hey,

Ik ben een hobby aquariaan uit Gent, nu 2 jaar bezig. Altijd 2 jaar een klein bakkie gehad, en daar alle fouten op gemaakt, die je kunt maken, maar nu toch een stabiel leuk bakje.
Al snel begon ,na meer en meer onderzoek, het uiteraard te kriebelen het wat serieuzer aan te pakken.

Nu hebben wij hier de ruimte voor een groot aquarium, dus ben nu op het punt gekomen om er echt 1 aan te schaffen.

Wat ik nu in gedachten heb is een Aquatlantis 200 fusion!
Heb bij de LFS een goede service dat ze hem bezorgen bij ons op het 1ste verdiep, dus daar ben ik heel blij mee.
Heb mijn kraanwater ook nog eens laten testen bij hun, en volgens hun kan ik dus net als ik Nederland gewoon waterwissels met kraanwater doen,
en hoef ik geen waterverbeteraar er eerst door te doen. Dit was een van de voorwaarden om te beginnen met een grote bak.

Ons kraanwater heeft de volgende waardes:

pH: 7.5-8.0
KH: 7
gH: 10
SiO2: 0.
Cl2: 0

Dat brengt ons tot de inhoud van de bak, met 2 meter kan je alle kanten uit, en alle soorten spreken mij wel aan,
misschien duwt het kraanwater mij al een zekere richting op?
Een vrij hoge pH dus, zou dit vanzelf lager worden met een paar blokken hout en een draaiend aquarium? Of is Afrika al mijn beste optie en kan ik Amerika al vergeten?

Nog eens bedankt voor de vele informatie die dit forum mij al verschaft heeft!
hVeeren

Welkom op het AF. Je kraanwater duwt je nog nergens heen hoor, jij kan dat gaan sturen. Het is wat jij wilt.

Ben benieuwd,

Gr. Ed

Welkom op het AF. Je kraanwater duwt je nog nergens heen hoor, jij kan dat gaan sturen. Het is wat jij wilt.

Ben benieuwd,

Gr. Ed
Ik zou wel het liefst niet teveel werk hebben aan het water, zou de inrichting de waterwaardes stabiel kunnen verlagen, of vraagt dit een meer wetenschappelijke aanpak?

In principe zou je een soil bodem kunnen nemen. Deze heb je van diverse merken. Deze werkt licht verlagend en zal je mogelijk een winst geven van 0,2. Dat is de meest veilige oplossing. Ook CO2 bemesting wordt mede ook hiervoor gebruikt al is de belangrijkste reden natuurlijk betere/weelderige plantengroei, maar dat vraagt ook weer meer bemesting omdat planten dan ook vaak meer verbruiken (mits goede verlichting. Er zijn nog meer optie's maar dat vraagt meer aandacht en controle.

Je kan voor een Afrikaans cichliden aquarium gaan denkend aan Tanganyika of Malawi. Victoria meer zou ook nog kunnen. Dan hoef je relatief weinig aan te passen.

Je kan ook voor totaal iets anders gaan. Vraag blijft: wat zou jij graag willen? Een aquarium neem je niet voor 1 mnd of 2. Als je weet wat je wilt, dan kan je verder met je plannen.

Gr. Ed

In principe zou je een soil bodem kunnen nemen. Deze heb je van diverse merken. Deze werkt licht verlagend en zal je mogelijk een winst geven van 0,2. Dat is de meest veilige oplossing. Ook CO2 bemesting wordt mede ook hiervoor gebruikt al is de belangrijkste reden natuurlijk betere/weelderige plantengroei, maar dat vraagt ook weer meer bemesting omdat planten dan ook vaak meer verbruiken (mits goede verlichting. Er zijn nog meer optie's maar dat vraagt meer aandacht en controle.

Je kan voor een Afrikaans cichliden aquarium gaan denkend aan Tanganyika of Malawi. Victoria meer zou ook nog kunnen. Dan hoef je relatief weinig aan te passen.

Je kan ook voor totaal iets anders gaan. Vraag blijft: wat zou jij graag willen? Een aquarium neem je niet voor 1 mnd of 2. Als je weet wat je wilt, dan kan je verder met je plannen.

Gr. Ed
We kunnen inderdaad nog alle kanten uit. Zou toch graag een mooie plantenbak met co2 willen, alhoewel Tanganyika en zuid-amerika mij ook wel aanspreken.
Is er ergens een plek waar je echt veel showaquariums kan bekijken in België waar iemand weet van heeft?

Ik zou zeggen, bekijk eens wat foto albums hier op het forum 😊. Met een 2 mtr bak kan je alle kanten op.

Gr. Ed

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan