Dag/nacht cyclus bij vissen

S

Stefan55

Guest
Beste lezer,

Ik lees al een hele tijd mee op het forum. Ik werk met een arduino controller om bijvoorbeeld de verlichting te schakelen. Nu gaat het licht aan of uit. In de natuur gaat het licht langzaam aan en uit. Is er een toegevoegde waarde om dit ook bij het aquarium toe te passen?
Ps ik zal binnenkort een Topic openen over de arduino en de automatisering in mijn bak.
 
het plotsklaps aangaan en uitgaan van de verlichting wil nog wel eens een schrikreactie geven bij vissen, zeker als de omgeving donker is. Als er al daglicht binnen komt of de kamer verlicht is, is de overgang een stuk kleiner. Of ze daar nou last van hebben is natuurlijk nog een tweede. Maar als je verlichting aangestuurd wordt door een arduino zou je prima moeten kunnen dimmen via PWM zonder al te veel moeite.
 
Als het kan, zeker doen.

Maar Vroeger (voor het LED tijdperk) gingen in bijna alle bakken op de markt het licht plots aan en uit.
Nu heb ik zelf ook nog 2 jaar zo'n bak gehad, maar heb nooit gemerkt dat mijn vissen hier hinder van ondervonden.

Kwestie van gewenning denk ik.
 
Bedankt voor de informatie. Ik ga het inbouwen. Het aquarium staat relatief donker. Ik zie bij de vissen soms een schrikreactie. De oude verlichting is niet veel meer. Ik ga nieuwe onderdelen bestellen uit China. Ik wil de ledstrip in de nacht ook iets donker blauw/paars laten branden om ook de nachten te simuleren. Als de onderdelen binnen zijn zal ik het project hier ook op het forum beschrijven.
 
In hoeverre is die nachtverlichting realistisch? In de natuur is het In de nacht ook gewoon donker.

denk dat je alleen maar algen in de hand gaat werken met “nachtverlichting”
 
Ik werk nu met een led controller en het licht gaat geleidelijk aan maar ik merk geen verschil met de vele jaren dat het opeens aan en uit ging. Daaraan wennen de vissen denk ik ook wel.
 
Ik merkte zelf vooral dat de vissen schrikken wanneer het licht ineens aan springt, maar zoals al aangegeven dat was vooral wanneer de omgeving donker was, in het geval dat er al licht van buitenaf binnen valt dan wordt de bak al verlicht, dus al met al denk ik dat het allemaal wel meevalt.

Lees wel her en der dat je ander gedrag van (bepaalde) vissen kunt zien wanneer er schemering is, dat gedrag zul je niet zien wanneer de verlichting ineens aanspringt.
 
In hoeverre is die nachtverlichting realistisch? In de natuur is het In de nacht ook gewoon donker.

denk dat je alleen maar algen in de hand gaat werken met “nachtverlichting”

Ik ga gebruik maken van een RGB+W ledstrip. Hiermee ben instaat om alle kleuren te maken. Het is in de nacht meestal niet Helemaal donker. Door de RGB in te stellen op kleurcode #100621 heb je een kleur die er heel dicht bij komt. Ik maak gebruik van smd leds 5050. De ledstrip wordt voorzien van folie. Daardoor krijg je alleen een blauwe gloed.
 
Ik ga gebruik maken van een RGB+W ledstrip. Hiermee ben instaat om alle kleuren te maken. Het is in de nacht meestal niet Helemaal donker. Door de RGB in te stellen op kleurcode #100621 heb je een kleur die er heel dicht bij komt. Ik maak gebruik van smd leds 5050. De ledstrip wordt voorzien van folie. Daardoor krijg je alleen een blauwe gloed.

dat is behoorlijk paars ik zou er verhoudingsgewijs wat meer groen door doen. #071920 bijv.
welke ledstrip ga je gebruiken?
 
Nouja ik zou zeggen steek midden in de nacht eens je hoofd in de Amazone, dat is gewoon donker :rolleyess:
 
hoorde laats over het idee van 24/7 lampen aan voor planten en blijk baar kan het begin wil nieuw schierig te woorden wie weet experiment in de toekomst
 
Nouja ik zou zeggen steek midden in de nacht eens je hoofd in de Amazone, dat is gewoon donker :rolleyess:

eens, de lichtopbrengst van een volle maan is 0,3 lux ofzo, dat stelt niks voor de zon is honderdduizenden keren sterker. Maar als je van je bak wilt genieten nadat het licht uit is, kan een nachtlampje voor een paar uurtjes best leuk zijn. zeker bij nacht-actieve bewoners.
 
In de nacht laat ik mijn verlichting uit zoals in de natuur.
Maar een zon opkomst-, en ondergang nabootsen geeft het aquarium toch wel een grote meerwaarde vindt ik! Met gedimd rood, blauw en wit licht is dit prachtig te regelen.
Deze meerwaarde zit hem volgens mij alleen in het visuele.
Ik geloof niet dat vissen of planten profiteren van een gesimuleerde zonsopkomst of zon ondergang.
 
Voor de die paar tientjes waarom zou je het niet doen. De grootste meerwaarde is net wat RobertDJ ook zegt, visueel. Maar ik zie wel degelijk bij mijn vissen ander gedrag. In de ochtend met gedempt licht zijn met name de Congozalm mannen erg actief en ook de kardinalen hebben een iets ander gedrag. In de avond als het licht weer dempt dan zie je de vissen rustiger worden en gaan ze op zoek naar hun slaapplaats. Ik combineer dit dag nacht ritme wel met een lager debiet van het filter In de natuur rusten vissen ook op een rustig plek en mijn UV lamp kan er beter mee overweg.
Wat de planten betreft in de avond assimileren ze uiteraard minder en gaan ze in een soort nachtstand. De bladeren van de Limnophila vouwen naar boven dicht maar ik denk dat dit meer te maken heeft met het aantal lichturen, Ik zie dat namelijk ook bij sommige kamerplanten. Bijkomend voordeel van een controller is wel als je lichtpauze hebt in de middag de lampen kunt dempen zonder je niet naar een donkere bak kijkt, een te donkere bak is niet goed voor de planten. Het is beter als dat de fotosynthese minimaal op gang blijft ( bron Easy life)
Nachtlamp heb ik geen ervaring mee. Persoonlijk vind ik het vaak niet mooi en ben ook bang voor alg maar nogmaals geen ervaring.
 
Sorry voor de late reactie,

De nachtkleuren zijn vooral bedoeld voor het visuele effect.

dat is behoorlijk paars ik zou er verhoudingsgewijs wat meer groen door doen. #071920 bijv.
welke ledstrip ga je gebruiken?

Ik heb besloten om voor een andere ledstrip te gaan. De ledstrip die ik had liggen heeft aparte SMDs voor ieder kleur. Hiermee kun je geen mooie resultaten behalen. Ik heb vandaag de WS2812b strip besteld met IP rating 67. Ik verwacht deze pas over een week of 5.

Voor de die paar tientjes waarom zou je het niet doen. De grootste meerwaarde is net wat RobertDJ ook zegt, visueel. Maar ik zie wel degelijk bij mijn vissen ander gedrag. In de ochtend met gedempt licht zijn met name de Congozalm mannen erg actief en ook de kardinalen hebben een iets ander gedrag. In de avond als het licht weer dempt dan zie je de vissen rustiger worden en gaan ze op zoek naar hun slaapplaats. Ik combineer dit dag nacht ritme wel met een lager debiet van het filter In de natuur rusten vissen ook op een rustig plek en mijn UV lamp kan er beter mee overweg.
Wat de planten betreft in de avond assimileren ze uiteraard minder en gaan ze in een soort nachtstand. De bladeren van de Limnophila vouwen naar boven dicht maar ik denk dat dit meer te maken heeft met het aantal lichturen, Ik zie dat namelijk ook bij sommige kamerplanten. Bijkomend voordeel van een controller is wel als je lichtpauze hebt in de middag de lampen kunt dempen zonder je niet naar een donkere bak kijkt, een te donkere bak is niet goed voor de planten. Het is beter als dat de fotosynthese minimaal op gang blijft ( bron Easy life)
Nachtlamp heb ik geen ervaring mee. Persoonlijk vind ik het vaak niet mooi en ben ook bang voor alg maar nogmaals geen ervaring.

Ik ga er vanuit dat het vooral visuele meerwaarde zal zijn. Als het geïnstalleerd is zal ik het gedrag van de planten en vissen goed in de gaten houden. Ik heb momenteel al flink wat lichturen. ongeveer 12 per dag. Na de installatie breng ik dit iets terug tot ongeveer 10 uur. Ik ben daarom niet zo bang voor de algen. Mocht dit wel het geval zijn dan ga ik het compenseren met CO2 en plantenvoeding. Daarmee kan ik opnieuw de balans zoeken. Een lichtpauze pas ik niet toe. In de toekomst wil ik ook de debiet gaan regelen. Maar ik wil het stap voor stap gaan doen. Ik heb nu nog een 60cm aquarium waarin ik veel wil testen en beoordelen. Ik verwacht in 2021 te verhuizen. Ik heb dan veel meer ruimte voor een groot aquarium. Ik wil deze tijd vooral gebruiken om te leren en te kijken hoe de planten en vissen reageren en hoe ik zoveel mogelijk kan automatiseren. (Ik ben ook werkzaam in de automatisering).
 
je plantjes doen het niet heel goed bij 1 soort kleur, algen wel. Altijd leuk experimenteren.
 
Ik heb een proefopstelling gebouwd boven een lege aquarium. Van algengroei heb ik gelukkig geen last. Maar ik merk wel dat Anubias en javavaren het wat moeilijker hebben in het gedeelte met de nieuwe verlichting. De Planten die onder het traditionele licht staan blijven mooi op kleur. Met een speciale camera zie ik spikes in de blauwe kleur. Deze Spikes neem ik waar als ik de ledstrip wit laat branden. Dit is bij groen en rood niet aanwezig. Zouden de blauwe spikes de oorzaak kunnen zijn voor de slechte groei?

Ik zal deze week nog enkele foto’s plaatsen.

met vriendelijke groet,
Stefan
 
Terug
Bovenaan