Wat is er nieuw

dagboek l0raine, 1.80x49x45

• Onderwerp starter Onderwerp starter l0raine
  • Startdatum Startdatum
L

l0raine

Guest
om de vorderingen van mijn bakkie voor jullie en mijzelf bij te houden maak ik dit fotodagboek aan.

momenteel staat de bak nog leeg en ben ik bezig met het maken van de achterwand.
Voor de achterwand ben ik begonnen met 2, 10cm dikke platen van jackoboard. Hiervan wil ik een rotsachtige wand maken waar de techniek ook in weggewerkt word.
verder wil ik het zo maken dat er vele holletjes ontstaan. Om dit te realiseren wil ik ook gebruik maken van pottenbakkers klei en pvc buisjes.
ik hoop zo een unieke achterwand te creëren die alles bied voor de vissen maar ook aantrekkelijk is voor het menselijk oog.

qua verlichting ben ik er nog niet helemaal uit.
de opties zijn T5 3 of 4 tl lampen aangesloten op een evsa met een tijdschakelaar afzonderlijk op iedere TL om enigszins iets van een zonsopkomst en ondergang te creëren
of
led verlichting waarbij de mogelijkheden om te kunnen dimmen mij heel erg aanspreken
het dingetje van die led verlichting zijn de kosten...
het blijft natuurlijk een hobby.
wel ben ik heel nieuwsgierig naar het kostenplaatje van beide dus mocht iemand hier meer over kunnen vertellen hoor ik het graag

qua pomp heb ik een EHEIM professionel bij de bak gekregen maar ik heb geen idee welke pomp ik nou precies heb.
als ik zoek op google zie ik de professionel 3 en 4 enzo maar hier staat echt alleen maar Eheim professionel op.
mocht iemand het weten? ik hoor het graag

mijn vissenbestand is nog niet helemaal uitgeplozen maar ik heb wat vissen bij elkaar gezet die ik erg leuk vind en zal in de loop der tijd deze verfijnen.
ik zal het bestand hieronder plaatsen en hoor graag op of aanmerkingen.

ameca splendens koppel/trio 12cm
aphanius mento? paartje 5cm
bedotia geayi schooltje 15cm
characodon Lateralis? paartje 5cm
Chilatherina bleheri schooltje 10cm
chlamidogobius eremius trio 6 cm bodem
Chilatherina bleheri paartje 8cm
corydoras nog uitoeken welke
Epiplatys ansorgii paartje 7cm
Iriatherina werneri schooltje 5cm
Melanotaenia parva schooltje 9cm
Micropercops cinctus paartje 8cm bodem
Pelvicachromis rubrolabiatus paartje 10 cm bodem-midden
of
Pelvicachromis signatus paartje 12cm bodem-midden
Phallichthys tico paartje-groepje 4cm midden-boven
Poecilia latipinna paartje 10cm midden-boven
Rhinogobius duospilus trio/kwartet 6cm (1man) bodem
stiphodon nog uitzoeken welke
Tateurndina ocellicauda trio 4cm bodem-midden
Trichogaster labiosa trio 9cm midden-boven
of
Trichogaster labiosa paartje 12cm midden-boven

dit is hoe de bak er nu bij staat
en het "klussen" aan de achterwand

20180204_131052.jpg
IMG-20180204-WA0007.jpg

20180204_182937.jpg

Hi, een recente post van Emmbillie geeft wellicht wat tips voor je achterwand: https://www.aquaforum.nl/threads/aquarium-paludarium-mix.155794/
bedankt voor de tip! daar ga ik zeker wat aan hebben!

Prachtig formaat bak! 😀
Jou bak mag er ook zeker zijn! ben heel benieuwd naar de nieuwe inrichting

Ben erg benieuwd hie dit gaat vorderen
ik had graag je bakkie willen bekijken maar helaas werkt de link niet

Ik ga er een beetje van uit dat je nu helemaal geen licht hebt?
In dat geval zou ik wel voor led gaan en alles “overdrijven”
Meer licht erin dan je nodig hebt, iets zwaardere voeding.
Alles wat teveel is kan je dimmen, en je hebt doordat je meer lampen hebt een betere spreiding.

Maar als je nu werkende verlichting hebt zou ik het lekker zo laten en later een keer kijken naar een mooi systeem

Dag LOraine welkom op Aquaforum en das wel een mooie bakmaat wat je daar staan hebt.
Zeer benieuwd wat je er van gaat maken en ik ga je topic verder opvolgen.:thumbs:

Da's een beste bak, zeg! Ben erg benieuwd wat je ervan gaat maken 🙂
Dag LOraine welkom op Aquaforum en das wel een mooie bakmaat wat je daar staan hebt.
Zeer benieuwd wat je er van gaat maken en ik ga je topic verder opvolgen.:thumbs:
Dank jullie wel! 🙂
ik ben zelf ook ontzettend benieuwd haha
Ik ga er een beetje van uit dat je nu helemaal geen licht hebt?
In dat geval zou ik wel voor led gaan en alles “overdrijven”
Meer licht erin dan je nodig hebt, iets zwaardere voeding.
Alles wat teveel is kan je dimmen, en je hebt doordat je meer lampen hebt een betere spreiding.

Maar als je nu werkende verlichting hebt zou ik het lekker zo laten en later een keer kijken naar een mooi systeem
bedankt voor het mee denken.
momenteel zitten er 4 kappen met TL's bij die zijn aangesloten op een VSA erg ouderwets en gaat natuurlijk veel stroom vreten.
opzich zou ik graag led willen maar voor zover ik weet word het dan erg duur.
ik weet ook niet goed waar ik naar moet kijken en op moet letten
het klinkt alsof jij dat wel weet, zou je je gedachten erover willen delen?

vandaag de eerste 7 legholen in elkaar gekleid

voor de achterwand maar even een brander/snijder besteld want kom er met een mes niet goed doorheen
9200000086093394.jpg
dit is hem geworden

bedankt voor het mee denken.
momenteel zitten er 4 kappen met TL's bij die zijn aangesloten op een VSA erg ouderwets en gaat natuurlijk veel stroom vreten.
opzich zou ik graag led willen maar voor zover ik weet word het dan erg duur.
ik weet ook niet goed waar ik naar moet kijken en op moet letten
het klinkt alsof jij dat wel weet, zou je je gedachten erover willen delen?
Nou ja ik heb zelf wat in mekaar gefietst..
86E466E2-A0EC-42D6-B162-988B89FB38D3.jpeg

Maar als je een soldeerbout vast weet te houden is alles te doen.
Je lijkt me handig genoeg ervoor om met een diy oplossing iets heel moois neer te zetten 😉

Nou ja ik heb zelf wat in mekaar gefietst..
Bekijk bijlage 243188
Maar als je een soldeerbout vast weet te houden is alles te doen.
Je lijkt me handig genoeg ervoor om met een diy oplossing iets heel moois neer te zetten 😉

wauw dat ziet er niet uit alsof ik alleen maar een soldeerbout vast hoef te houden:r (wat ik overigens nog nooit gedaan heb haha)
het zou wel ultiem zijn om zoiets zelf te maken vooral ook omdat de bak met de tijd (eind dit jaar ofzo) ingebouwd zal worden in een kast en alles dan mooi weggewerkt zou kunnen worden
ik ben heel benieuwd wat voor onderdelen je allemaal nodig hebt gehad en hoe je dat in elkaar gezet hebt. misschien via PB?

even een flinke update.

afgelopen week heb ik de eerste legholen en een terrasje vanuit de oven mee mogen nemen.
er ligt nu nog een 2e lading klaar om gebakken te worden.
Deze bestaat uit nog 6 legholen en uit 3 huisjes van een halve bol met ingang.
Daar komt later een foto van als die ook afgebakken zijn.
20180218_103507.jpg

de achterwand die ik was beginnen te maken van jackodur platen werkte niet echt mee.
door de dichtheid van dit product had de tempexsnijder er veel moeite mee.
uiteindelijk heb ik maar gewone piepschuim platen opgehaald en daar een begin mee gemaakt.
de achterwand moet uiteindelijk gaan lijken op stenen met daartussen een boomstam.
ter inspiratie heb ik daarvoor het topic van emmbilie bekeken en hoop ik dat een beetje te kunnen evenaren.
de stenen zijn met blauw uitgetekend en de boomstam met rood.
20180217_140128.jpg

20180217_154959.jpg

20180217_155020.jpg

20180217_173829.jpg

edit: spelfout

mini update

het werk aan de achterwand ligt niet stil.
alle bovenkanten zijn nu zo bewerkt dat alle rechte lijnen en hoeken eruit zijn.
ik heb geprobeerd ze zo veel mogelijk op steen te laten lijken.
verder ben ik nu alle stenen 3D aan het maken.
omeunig veel werk dus hoop dat het resultaat er uiteindelijk ook naar is
de stenen worden in verschillende hoogtes gemaakt om het echt echt te laten lijken
tips en trucs zijn welkom!
20180218_134838.jpg

20180219_221142.jpg

20180219_221150.jpg

20180218_134908.jpg

Dit ga ik volgen en ik ben niet alleen want de hond volgt het ook helemaal zo te zien.

ameca splendens koppel/trio 12cm - Sub-tropische en niet geschikt voor een doorsnee gezeldschapsbak.
aphanius mento? paartje 5cm - Sub-tropisch en vrijwel niet verkrijgbaar
characodon Lateralis? paartje 5cm - Naar mijn weten niet verkrijgbaar in de reguliere handel
Epiplatys ansorgii paartje 7cm- Vrijwel niet verkrijgnaar
Melanotaenia parva schooltje 9cm - Niet verkrijgbaar in de reguliere handel.
Micropercops cinctus paartje 8cm bodem - Niet verkrijgbaar in de reguliere handel.
Pelvicachromis rubrolabiatus paartje 10 cm bodem-midden
of
Pelvicachromis signatus paartje 12cm bodem-midden. Beiden Niet verkrijgbaar in de reguliere handel.
Phallichthys tico paartje-groepje 4cm midden-boven - Niet verkrijgbaar in de reguliere handel.
Poecilia latipinna paartje 10cm midden-boven - Wenst een hoge temperatuur, hard water en een zouttoevoeging.
Rhinogobius duospilus trio/kwartet 6cm (1man) bodem -Subtropisch
Trichogaster labiosa trio 9cm midden-boven
of
Trichogaster labiosa paartje 12cm midden-boven - Subtropisch houdt van Drijfplanten en rust.

Veel soorten uit je lijstje zijn niet te krijgen in de handel. En er staan veel subtropen tussen 16-22 graden en een soort wat juist zeer warm wil 28-30 graden. De soorten waar ik geen opmerkingen bij hebt gezet zouden wel kunnen, en zijn redelijk tot goed verkrijgbaar.

Ik raad je aan om één soort te kiezen die je erg mooi vind en daar bouw je een bestand om heen (match qua watersamenstelling, temperatuur en voeding). Het mooiste is ook om niet meer dan 5/6 soorten in het aquarium te zetten.

Ipv Corydoras zou ik kiezen voor Brochis splendens. Deze zijn groter en dat staat mooier in een groot aquarium.

Beste Botia mag ik je allereerst ontzettend bedanken voor je hulp, hier heb ik heel veel aan en andere leden hopelijk ook. :r

ameca splendens koppel/trio 12cm - Sub-tropische en niet geschikt voor een doorsnee gezeldschapsbak.
Ik ben heel benieuwd naar meer meningen van mensen. Heeft iemand deze vis al eens gehouden?
op de site van de NBAT staat:
De meeste hooglandkarpertjes moeten tamelijk koel gehouden worden. Ameca splendens kan ook heel goed in de winter in temperaturen van rond 15 °C of nog lager worden gehouden. Ze hebben dat echter niet nodig. Ze kunnen heel goed op constant hogere temperaturen worden gehouden. Met hun levendige en vreedzame gedrag zijn ze daarom een goede kandidaat voor het gezelschapsaquarium.

volgens aquavisie kan ze zelfs tot 32C gehouden worden?

aphanius mento? paartje 5cm - Sub-tropisch en vrijwel niet verkrijgbaar (een goed bekende winkel in Enschede bied ze aan) gaat van mijn lijstje af.
characodon Lateralis? paartje 5cm - Naar mijn weten niet verkrijgbaar in de reguliere handel gaat van mijn lijstje af
Epiplatys ansorgii paartje 7cm- Vrijwel niet verkrijgnaar gaat van mijn lijstje
Melanotaenia parva schooltje 9cm - Niet verkrijgbaar in de reguliere handel.(Hopelijk bied iemand op het IRG ze een keer aan)
Micropercops cinctus paartje 8cm bodem - Niet verkrijgbaar in de reguliere handel. gaat van mijn lijstje
Pelvicachromis rubrolabiatus paartje 10 cm bodem-midden gaat van mijn lijstje
of
Pelvicachromis signatus paartje 12cm bodem-midden. Beiden Niet verkrijgbaar in de reguliere handel.gaat van mijn lijstje
Phallichthys tico paartje-groepje 4cm midden-boven - Niet verkrijgbaar in de reguliere handel. gaat van mijn lijstje
Poecilia latipinna paartje 10cm midden-boven - Wenst een hoge temperatuur, hard water en een zouttoevoeging.gaat van mijn lijstje
Rhinogobius duospilus trio/kwartet 6cm (1man) bodem -Subtropisch volgens aquavisie tm 25C? gaat van mijn lijstje aangezien ze graag rust om zich heen hebben met weinig andere drukke vissen of corrydoras
Trichogaster labiosa trio 9cm midden-boven gaat van mijn lijstje
of
Trichogaster labiosa paartje 12cm midden-boven - Subtropisch houdt van Drijfplanten en rust.
moest de trichogaster leeri zijn. Drijfplantjes worden ze van voorzien volgens aquainfo kunnen ze van 24 tot 28C gehouden worden wat ook mooi past

Veel soorten uit je lijstje zijn niet te krijgen in de handel. En er staan veel subtropen tussen 16-22 graden en een soort wat juist zeer warm wil 28-30 graden. De soorten waar ik geen opmerkingen bij hebt gezet zouden wel kunnen, en zijn redelijk tot goed verkrijgbaar.

Ik raad je aan om één soort te kiezen die je erg mooi vind en daar bouw je een bestand om heen (match qua watersamenstelling, temperatuur en voeding). Het mooiste is ook om niet meer dan 5/6 soorten in het aquarium te zetten.

Ipv Corydoras zou ik kiezen voor Brochis splendens. Deze zijn groter en dat staat mooier in een groot aquarium.
de brochis had ik ook in gedachten. deze gaat het worden!

zo dat ruimt al aardig op.
later zal ik het lijstje nog verder uitzoeken maar voor nu is dit hem
de ameca splendens laat ik er nog even in staan omdat ik het echt een heel mooie vis vind en heel benieuwd ben naar meer meningen.

ameca splendens koppel/trio 12cm midden-boven
brochis splendens schooltje 8 cm bodem
Chilatherina bleheri schooltje 10cm midden-boven
Chilatherina bleheri paartje 8cm midden- boven
Iriatherina werneri schooltje 5cm midden-boven
Melanotaenia parva schooltje 9cm - Niet verkrijgbaar in de reguliere handel.(Hopelijk bied iemand op het IRG ze een keer aan)
stiphodon nog uitzoeken welke bodem
trichogaster leeri paartje 12cm boven-midden

Ik heb jarenlang de Ameca gehad. Ze moeten beslist sub-tropisch gehouden worden en kunnen vrij bijterig zijn.

Ze zijn niet te combineren met Regenboogvissen en Goeramie's.

dank voor het delen van je ervaring botia
ver terug in je dagboek had ik het inderdaad gelezen en daarom besloten hem uit de lijst te halen

dit is hoe het er ondertussen voor staat

brochis splendens schooltje 8 cm bodem
Iriatherina werneri schooltje 5cm midden-boven
stiphodon nog uitzoeken welke bodem
trichogaster leeri paartje 12cm boven-midden

heeeel wat uren verder
naar mijn idee ben ik zo ongeveer op de helft van het maken van de achterwand.
het kleine stuk aan de rechterkant moet nog en de "boom"

en dan komt het schilderen en afwerken met epoxy natuurlijk nog
ik heb laatst ook ergens wat gelezen over botenlak, heeft iemand daar ervaring mee?

achterwand.jpg

Zo dat ziet er gewoon top uit Loraine, jij bent wel een heel handig vrouwtje moet ik zeggen mijn complimenten daarvoor.:thumbs:

Ziet er leuk uit!

Hele kamer wit zeker😀😛

Maar waar zijn die grote lege vlakken voor?😉

Zo dat ziet er gewoon top uit Loraine, jij bent wel een heel handig vrouwtje moet ik zeggen mijn complimenten daarvoor.:thumbs:
Dankje Alti, ik doe mn best maar zo handig ben ik niet hoor :juggle:

Ziet er leuk uit!

Hele kamer wit zeker😀😛

Maar waar zijn die grote lege vlakken voor?😉
jep haha, hele kamer wit. Gelukkig ben ik hier zelf van de schoonmaakdienst dus dat scheelt alweer zoveel:engel:
de lege gedeeltes dienen als doorkijk om zo extra diepte te creëren

jeeej al het knip, breek en plakwerk is klaar!
alleen de "boom" moet nog maar daar gebruik ik de tempexsnijder voor.
nu voor het laatst piepschuim zuigen haha

achterwand2.jpg

Hoeveel bolletjes heb je moeten opzuigen van dat piepschuim heb je ze geteld Loraine hahahahaha.

poeh als ik ze moest tellen was ik morgen nog bezig geweest haha
er zijn 7 piepschuimplaten van verschillende diktes in verwerkt en iedere "steen" bevat tussen de 2 en 5 lagen piepschuim die allen met de hand op maat gemaakt zijn
zo kan je misschien een idee maken van de zooi die ervan af komt😀

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan