Dagboek Reefer 170 (Ballast)


B

Ballast

Guest
Dag allemaal,

Ik zit momenteel in de 3e week van de opstart van een Reefer 170. Ik heb de bak en techniek 2e hands gekocht. Het gaat om de versie met sump onder in de kast. Als verlichting hangt er een Giesemann Vervve boven.

Alle techniek op een rijtje:
Giesemann Vervve led verlichting
Jecod DCS4000 opvoerpomp
TMC Reefskim 500 eiwitafschuimer
2x Jecod SOW4 stromingspompjes
Tunze 5155 bijvulsysteem

Het volgende op mijn verlanglijstje is een koeler. Ons appartement is supergoed geisoleerd en binnen word het tijdens hartje zomer gerust 32 a 33 graden. De koeler moet in de cv ruimte naast de woonkamer komen te staan met slang doorvoeren door de muur.

Ik ben gestart met 15 kilo Caribsea Life Rock zodat ik eindeloos kon passen en meten totdat de scape naar mijn zin was. Omdat er geen “vuile” fase is heb ik na 2 weken 9 kg Caribsea Life sand toegevoegd.

Ik voeg Microbelift Special Blend toe als bacterien, of het echt nodig is weet ik niet maar het heeft wel een hoog feel good gehalte :-D

Zonder plaatjes geen praatjes!

BA3DA626-5ECC-4638-8085-55DBB3DCCDE3.jpeg


B2328372-55B1-477F-8E2C-56B07762DAF0.jpeg
 
Ziet er goed uit en ik heb dezelfde bak draaien sinds 1,5 jaar. De bacterien die je toevoegt gebruik ik ook en meer om de lekkere geur;)
 
Ik zie dat jij de beide stromingspompjes richting de voorruit hebt. Mij is juist verteld om deze op de zijruiten te doen en tegenelkaar in te laten gaan. Wat is nu eigenlijk het beste want bij zoetwater wil je de optie zoals ik heb juist voorkomen.
 
Ik zie dat jij de beide stromingspompjes richting de voorruit hebt. Mij is juist verteld om deze op de zijruiten te doen en tegenelkaar in te laten gaan. Wat is nu eigenlijk het beste want bij zoetwater wil je de optie zoals ik heb juist voorkomen.

Vaak wordt inderdaad geroepen dat ze tegenover elkaar moeten staan maar volgens mij ligt het ook veel aan de inrichting van de stenen. Je moet ervoor zorgen dat overal goede stroming is, als dat niet het geval is moet je de pompjes verplaatsen :cool:
 
Ik zie dat jij de beide stromingspompjes richting de voorruit hebt. Mij is juist verteld om deze op de zijruiten te doen en tegenelkaar in te laten gaan. Wat is nu eigenlijk het beste want bij zoetwater wil je de optie zoals ik heb juist voorkomen.

Ik heb ze inmiddels wat meer diagonaal gezet. De pompjes zijn met elkaar gekoppeld via een controller in de “sinus modus”, ze wisselen elkaar af in sterkte.

Allebei aan de zijkant zou wel het beste zijn maar dat vind ik niet zo mooi dus ik hoop met deze set up ook een goed resultaat te krijgen. Mocht het niet lukken dan zal ik het toch aan moeten passen.
 
Ok, dus elk aan een zijruit is goed zodat ze elkaar tegen werken. Ik had er eerst maar 1 op de linkerruit maar ja het advies was om er een bij te plaatsen aan de nadere ruit. Als zoetwaterman kijk je dan wel even op als je dit verteld wordt :D
 
Vandaag weer gemeten uit nieuwschierigheid en uit verveling :D

Temp 27 graden
S.G. 1024
Ammonia 0
No2 0,5
No3 25
Po4 0,1
KH 7,3

De no2 stijgt niet verder voorlopig, zou dit dan de piek kunnen zijn? Allen gemeten met Salifert (behalve het zout dan ;-))
 
Lijkt me duidelijk de opstartfase als ik de waarden zo bekijk. Geduld is dus een schone zaak ;)
 
Ik maak me er ook nog niet zo druk om. Ik zal eerst een koeler moeten hebben voordat er levende have in komt want dit is op het randje qua temperatuur.

Overigens had ik de Caribsea Liferock en live sand bij een hoog aangeschreven winkel gekocht en de winkelier zei dat ik na 1 a 2 weken wel de eerste vissen er in zou kunnen doen... Je zou er maar in trappen... :D
 
Ja die winkel wil je ook graag vissen verkopen denk ik want dan stijgt de omzet weer als ze daarna snel dood gaan en je weer nieuwe moet gaan kopen. Eigenlijk te gek voor woorden zo n advies he.
 
De waardes zijn inderdaad prima voor nu alleen de temperatuur wat hoog. Je kan het proberen met met een kleine fan die over het water blaast, bij mij lukt het zo om rond de 25 graden te blijven.
 
De waardes zijn inderdaad prima voor nu alleen de temperatuur wat hoog. Je kan het proberen met met een kleine fan die over het water blaast, bij mij lukt het zo om rond de 25 graden te blijven.

Ik heb het geprobeerd maar met een ventilator krijg ik op dit moment het water niet onder de 25 graden, het is op dit moment 27 graden binnen bij ons.

Als het hartje zomer word dan gaat me dat helaas niet meer lukken en zal ik toch echt aan een koeler moeten.
 
Dan is een koeler helaas de enige optie.
 
Weet niet of je een kruipruimte hebt?
Maar bij mij werkt dat buitengewoon goed door water door m’n kruipruimte te pompen waar het koeler is dan buiten en binnen
 
Weet niet of je een kruipruimte hebt?
Maar bij mij werkt dat buitengewoon goed door water door m’n kruipruimte te pompen waar het koeler is dan buiten en binnen

We wonen in een appertementen complex. Het aquarium staat tegen de, vrij ruime, cv/technische ruimte aan. Ik ben van plan om daar de koeler neer te zetten met slang doorvoeren door te muur.

Zijn er dan nog dingen waar ik op moet letten als ik de slangen door de muur heen voer? Op stroomdraden na dan uiteraard :D
 
Alleen misschien de warmte afvoeren die de chiller ontwikkeld.
Weet niet of je daar ventilatie hebt?
 
Alleen misschien de warmte afvoeren die de chiller ontwikkeld.
Weet niet of je daar ventilatie hebt?

De CV en WTW staan er en ik voel wel een luchtstroom. De ruimte is ongeveer 1,5 m2. Ik kijk het ff aan, misschien een ventilator neerzetten en de deur een stukje open (of roosters in maken).
 
Vandaag is het 4 weken geleden sinds de opstart.

Waardes van vandaag:
Temp 27 graden
S.G. 1024
Ammonia 0
No2 0,05
No3 25
Po4 0,05
KH 7,3

De planning is om over 2 weken een paar slakken te gaan kopen (mits de no2 naar 0 is gezakt uiteraard). Ik wil graag de Nassarius en de Trochus slak :D
 
Prima waarden, hoe gaat het met de algen?
 
Hier en daar wat diatomeeën (kiezelwier?).

lbakker, is het verstandig om al wat aan het hoge nitraat te doen of gewoon even aankijken?

Ik heb een wervelbedfilter liggen.
 
De CV en WTW staan er en ik voel wel een luchtstroom. De ruimte is ongeveer 1,5 m2. Ik kijk het ff aan, misschien een ventilator neerzetten en de deur een stukje open (of roosters in maken).
Zou dan kijken of je een T stuk op de wtw kan zetten dan is je warmte weg.
Met de deur open komt het weer doodleuk je huis in
 
Ohja natuurlijk :D bedankt voor de tip!
 
Het beste kun je meteen iets aan de hoge nitraat doen, iets wat er niet is kan ook niet door de algen als voedsel gebruikt worden.
 
Het beste kun je meteen iets aan de hoge nitraat doen, iets wat er niet is kan ook niet door de algen als voedsel gebruikt worden.

Wat raad je aan? Ik ververs iedere week 10% met water van Coral and Fish. De no3 waarde daar van is 0,1 mg/l

De sump, afschuimer en gafzak zijn ook allemaal schoon.
 
Je kunt rustig beginnen met biopallets in je wervelbed filter of het toevoegen van een koolstofbron zoals azijn/suiker, nopox, vodka, DSR-EZ carbon, dit heeft ook als voordeel dat je de bacteriën in de bak stimuleert.
Een goede waterwissel helpt natuurlijk ook.
 
Ik denk dat ik dan maar een fles dsr ez carbon koop, ik heb nog een doseerpomp liggen. Uiteindelijk was het plan om toch naar dsr ez over te stappen.

Is er geen kans om waardes scheef te trekken door alleen carbon te gebruiken voorlopig?
 
Zelf volg ik ook de DSR methode en ben er erg tevreden over.
In deze fase is het aanbevolen om ook alleen te starten met EZ-carbon, de overige toevoegingen gebruik je pas als er koraal in de bak staat en er kh, ca en mg gebruikt worden.

Als je toch start met DSR dan kun je ook overwegen te stoppen met de wekelijkse waterwissel, bij het toepassen van DSR (EZ-carbon, powerfilter en afschuimer) zijn waterwissels overbodig.
 
Ik zie dat jij de beide stromingspompjes richting de voorruit hebt. Mij is juist verteld om deze op de zijruiten te doen en tegenelkaar in te laten gaan.

Ik heb net het rif afgeborsteld met een tandenborstel voor het water wisselen. Ik merkte dat door de plaatsing van de stromingspompjes aan de achterwand het vuil alleen maar rondjes bleef draaien zonder dat het de overloop bereikte.

Dus nu heb ik, zoals John al zei, de pompjes tegen de zijkanten geplaatst. Het lijkt erop dat het zweefvuil nu wel de overloop bereikt.

Het is niet mooier maar hopelijk wel meer effectief.


11D48903-6717-4AF6-A380-9DCCEF8AC1C2.jpeg
 
Zo heb ik ze inderdaad oom en dan 1 van de 2 iets naar de voorruit toe maar het is even testen wat de beste stand is en waardoor al het vuil wordt meegenomen in de stroming.
 
Waardes van vandaag;

Temp 27 graden
S.G. 1023
Ammonia 0
No2 0,01
No3 5
Po4 0,03
KH 7,3

De no3 en po4 zijn heel netjes nu, zonder dat ik er wat aan gedaan heb. De carbon was vandaag binnen gekomen maar is voorlopig dus niet nodig. Nu nog de no2 die moet zakken en stabiel blijven en dan kunnen de eerste bewoners erin :D

Eerdaags hoop ik de koeler ook aan te kunnen sluiten.
 
Zijn prima waarden hoor. Houd er rekening mee dat no2 in een zoutwater aquarium bijna nooit helemaal 0 zal zijn maar ook dat no2 in zoutwater veel minder schadelijk is als in zoetwater. NH3 is juist wel schadelijk en dat zou je eigenlijk beter kunnen meten.

 
Zijn prima waarden hoor. Houd er rekening mee dat no2 in een zoutwater aquarium bijna nooit helemaal 0 zal zijn maar ook dat no2 in zoutwater veel minder schadelijk is als in zoetwater. NH3 is juist wel schadelijk en dat zou je eigenlijk beter kunnen meten.


NH3 of ammoniak neem ik ook standaard mee in de metingen. Als er eenmaal leven in de bak komt ga ik uiteraard ook gaan meten op ca en mg.

Inmiddels staat de koeler voorlopig opgesteld naast de bak. Het wachten is op materiaal om een doorvoer door de muur te maken. Dit was ook wel makkelijker met proefdraaien. De koeler bevalt prima tot nu toe!

78BDC764-9807-442C-A101-D90D609EA0EA.jpeg


In het kastje links zitten alle stekkers aangesloten, dat zijn er ook wat meer vergeleken met zoetwater :D Ik wil bewust niet de stekkers in de onderkast zelf hebben ivm de open sump en de zoutaanslag.
 
Ziet er goed uit en ik hoop dat die Eland boven de bak stevig vast zit;)
 

Terug
Bovenaan