Wat is er nieuw

Dalmatiër mollies

• Onderwerp starter Onderwerp starter Silvie
  • Startdatum Startdatum
S

Silvie

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb sinds kort een aquarium, dus ben echt een leek. Ik vind het super leuk en wil zoveel mogelijk leren hierover. Ik heb een 25 liter aquarium met daarin 2 guppen (mannen), 5 tetra's, 1 oranje zwaarddrager(ben even de naam kwijt), 3 dalmati�r mollies en pantsermeerval. Over de dalmati�r mollies heb ik een vraag.
Ik had er twee gekocht. Of het mannetjes of vrouwtjes zijn weet ik niet. 1 overheerst continu de ander. Zwemt er steeds achteraan. De ander heeft bijna geen rust. Ik dacht door er nog 1 bij te zetten, komt er misschien meer evenwicht. Maar dat is dus niet zo. De dominante gaat nog steeds achter dezelfde vis aan en soms ook achter de ander.
Daarbij komt dat ik gister allemaal dode babyvisjes in het aquarium zag. Ik had er geen idee van dat er een vis zwanger was. Dus van welke vis de kleintjes waren weet ik niet. Er zit wel steeds 1 dalmati�r op een zelfde plek op de bodem te zwemmen. Ik heb gelezen dat vissen van de stress dode babyvisjes kunnen baren.

Een lang verhaal, maar kan iemand mij advies geven hoe nu verder te gaan? Ik neig ernaar om de dominante dalmati�r uit het aquarium te halen. Maar ik vind het zielig om hem alleen in een bak te laten zwemmen. Of kan het nog goed komen?

Ik hoor het graag. Bedankt alvast.

Groetjes Silvie

Hoelang heeft jouw bakje ingedraaid?? Je bak is daarbij rond de 20 liter netto en eigenlijk niet geschikt voor de genoemde vissen. In dit soort bakjes kun je beter garnalen houden of 1 mooie Betta.
Ik denk dat je wellicht verkeerde voorlichting hebt gehad bij de winkel.
Dat er met deze bezetting stress zal ontstaan is denk ik dan wel te verwachten. Maar al doende leert men Silvie 😉.

Welkom op het forum nog overigens.

Dat kan een dominantie kwestie zijn tussen 2 mannen of 1man dieconstantmet de vrouw wil paren.

Je weet dus niet dat deze mollie's vrij warm willen zitten? Een zouttoevoeging nodig hebben? en een bak van minimaal 1 meter?

In 25 literbakjes kunnen dus vrijwel geen vissen. Hooguit een bettaman of garnalen.

Jammer dat de kennis bij verkopers zo slecht is dat zulke ramp bestanden aan leken worden verkocht. Dit is vragen om problemen en de klant en de vissen zijn de dupe.

bedankt voor jullie reactie. Inderdaad verkeerde voorlichting. Dat is echt jammer. Maar ik wil er toch iets van maken.
Van zoutoplossing had ik idd nog niet gehoord. Mijn aquarium is 25 graden. Heb het water onlangs nog laten testen en alle waardes waren goed. Ik denk dat ik de dominante dalmati�r eruit ga halen. Dat geeft voor iedereen rust.
Nogmaals bedankt voor jullie reacties.

Dit zal echt geen rust gaan geven omdat de vissen in een veel te kleine bak zitten waardoor ze altijd stress en/door slechte omstandigheden zullen blijven houden. Je schrijft dat je er toch iets van wilt maken maar dat gaat niet lukken in een klein bakje. Afgezien van het feit dat dit bakje te klein is heb je nu ook al een overbezetting waardoor het water erg snel een slechte kwaliteit heeft maw ze zwemmen in hun eigen poep. je kunt het vergelijken met een mens die in een kledingkast moet wonen.

Ik denk ook dat je het beste deze bak voor iets anders kan gebruiken.

Heb je de bak 3/4weken laten indraaien zonder vissen?

En ik wil je niet laten schrikken maar ik denk dat voor de maand September voorbij is al je vissen al dood zijn... Dat kan niet anders met dit bestand in zo'n klein bakje. 🙁

En is het niet een beetje dierenmishandeling om bv Zwaarddragers die 12cm worden in zo'n bakje te zetten?

Toch is er zat goede informatie op internet te vinden dus je had het kunnen weten voor je er aan begon. Maar ik snap ook dat je denkt dat iemand in een dierenzaak weet wat hij verkoopt.

Jammer dat je zo ontzettend verkeerd bent voorgelicht.

Wellicht kun je kijken voor of een groter aquarium, of de vissen terug te brengen naar de LFS.

Deze bakjes zijn eigenlijk alleen voor garnalen geschikt, een enkel minivisje misschien en als opkweekbak voor baby visjes.

Ik ben benieuwd wat de TS gaat doen met de info die is gegeven. Als je kijkt naar het welzijn van de vissen dan is de optie die Sanneke noemt niet verkeerd.

Meeste LFS hebben wel het fatsoen om de vissen terug te nemen, maar waarschijnlijk krijg je je geld niet terug. Is natuurlijk nogal vervelend, maar het is natuurlijk wel het beste voor de vissen.

Het is inderdaad erg jammer dat nieuwe aquarianen zo slecht worden voorgelicht (door verkopers). Ik weet nog toen ik mijn eerste bakkie ging halen, ze klinken zo overtuigend & betrouwbaar, maar eigenlijk doen en zeggen ze maar wat. Gelukkig ben je nu al door alleen dit forum topic al meer voorgelicht dan door de verkoper.

Ik wens je nog veel succes met je aquarium.

Dat zie je vaak, dat de LFS niet de juiste informatie doorgeeft. En dat is jammer.

Gelukkig zijn er toch nog wel enkele die wel juiste informatie geven, maar die zijn zeer schaars.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan