Richard_F
New member
- Lid geworden
- 8 juni 2022
- Leeftijd
- 29
Hallo,
Sinds enige dagen is een enkel visjes van het schooltje van 6 afzonderlijk in de bovenlaag van het water aan het zwemmen. In eerste instantie dacht ik dat dit te maken zou hebben met een sterk zuurstoftekort. Niet geheel raar met dit warme weer en gezien dit een nano bakje betreft. Echter, na het vervangen van het water vandaag nog steeds dezelfde symptomen. Enkele visjes in de school zijn ook een beetje vermagerd t.o.v. de overige. Dit herken ik aan het feit dat wanneer ik vanaf de zijkant naar de vis kijk, deze een hol buikje heeft. Hieronder een verdere omschrijving.
Sinds enige dagen is een enkel visjes van het schooltje van 6 afzonderlijk in de bovenlaag van het water aan het zwemmen. In eerste instantie dacht ik dat dit te maken zou hebben met een sterk zuurstoftekort. Niet geheel raar met dit warme weer en gezien dit een nano bakje betreft. Echter, na het vervangen van het water vandaag nog steeds dezelfde symptomen. Enkele visjes in de school zijn ook een beetje vermagerd t.o.v. de overige. Dit herken ik aan het feit dat wanneer ik vanaf de zijkant naar de vis kijk, deze een hol buikje heeft. Hieronder een verdere omschrijving.
- Wat is je bakmaat ?
20 liter - Hoelang draait de bak ?
2 maanden - Wat zijn je waterwaarden en waar is mee gemeten ?
NO2 - 0
NO3 - 25 mg/l
GH - >14 dh
KH - 6 dh
PH - 7,4
Chloor - 0
CO2 - <15 mg/l
Met JBL proscan gemeten, gevalideerd bij lokale aquarium winkel met druppeltest.
- Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze.
Klein binnenfilter voor nano aquarium, superfish aquaflow 50 - Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan?
Iedere week, ongeveer 20-30% - Om welke vis(sen) gaat het ?
Galaxy Rabora's - Wat zijn de medebewoners ?
Geen - Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ?
Nee - Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk)
Een vis, soms twee zonderen zich af aan de bovenzijde van het aquarium. Vervolgens verstoppen deze zich soms naast het filter en zwemmen heel raar erlangs, tussen filter en glas (dit is heel smal) Dan gaan ze weer terug naar de school. Om vervolgens week hetzelfde rare gedrag te vertonen door bovenin het aquarium te gaan zwemmen. Rustig, tegen het wateroppervlakte zitten ze soms ook. - Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc)
Nog niks - Hoelang heeft / hebben de vis(sen) het al ?
2 tot 3 dagen ongeveer. - Heb je de vis(sen) al lang ? of betreft het een nieuwe vis ?
Vissen zitten ongeveer 2 weken in de bak. - Heb je een foto van de symptomen?
Filmpje bijgevoegd