Wat is er nieuw

Danio Galaxy Rasbora - Vermoedelijk wormpjes

Richard_F

New member
Lid geworden
8 juni 2022
Leeftijd
29
Hallo,

Sinds enige dagen is een enkel visjes van het schooltje van 6 afzonderlijk in de bovenlaag van het water aan het zwemmen. In eerste instantie dacht ik dat dit te maken zou hebben met een sterk zuurstoftekort. Niet geheel raar met dit warme weer en gezien dit een nano bakje betreft. Echter, na het vervangen van het water vandaag nog steeds dezelfde symptomen. Enkele visjes in de school zijn ook een beetje vermagerd t.o.v. de overige. Dit herken ik aan het feit dat wanneer ik vanaf de zijkant naar de vis kijk, deze een hol buikje heeft. Hieronder een verdere omschrijving.

• Wat is je bakmaat ?
    20 liter
  • Hoelang draait de bak ?
    2 maanden
  • Wat zijn je waterwaarden en waar is mee gemeten ?
    NO2 - 0
    NO3 - 25 mg/l
    GH - >14 dh
    KH - 6 dh
    PH - 7,4
    Chloor - 0
    CO2 - <15 mg/l

Met JBL proscan gemeten, gevalideerd bij lokale aquarium winkel met druppeltest.

• Welke filter gebruik je en hoeveel debiet geeft deze.
    Klein binnenfilter voor nano aquarium, superfish aquaflow 50
  • Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan?
    Iedere week, ongeveer 20-30%
  • Om welke vis(sen) gaat het ?
    Galaxy Rabora's
  • Wat zijn de medebewoners ?
    Geen
  • Heb je iets veranderd aan het aquarium de laaste tijd ?
    Nee
  • Wat is het ziektebeeld ? (beschrijf het zo precies mogelijk)
    Een vis, soms twee zonderen zich af aan de bovenzijde van het aquarium. Vervolgens verstoppen deze zich soms naast het filter en zwemmen heel raar erlangs, tussen filter en glas (dit is heel smal) Dan gaan ze weer terug naar de school. Om vervolgens week hetzelfde rare gedrag te vertonen door bovenin het aquarium te gaan zwemmen. Rustig, tegen het wateroppervlakte zitten ze soms ook.
  • Wat heb je al gedaan om het te verhelpen ? (evt medicijngebruik etc)
    Nog niks
  • Hoelang heeft / hebben de vis(sen) het al ?
    2 tot 3 dagen ongeveer.
  • Heb je de vis(sen) al lang ? of betreft het een nieuwe vis ?
    Vissen zitten ongeveer 2 weken in de bak.
  • Heb je een foto van de symptomen?
    Filmpje bijgevoegd

Bijlagen

• IMG_8795.mov
    37.3 MB
Het dartelende zwemgedrag vind ik nog niet zo veelzeggend dat doen die van mij ook, maar vind hem wel mager!

Edit: het bakje is ook echt minuscuul zelfs voor deze vissen.

Laatst bewerkt:
Het dartelende zwemgedrag vind ik nog niet zo veelzeggend dat doen die van mij ook, maar vind hem wel mager!

Edit: het bakje is ook echt minuscuul zelfs voor deze vissen.
Hi,

Klopt! Het is inderdaad een nano bakje en bewust voor deze visjes gekozen omdat ze in het wild ook in ondiepe wateren en kleine omgevingen zwemmen. Heb best wat onderzoek gedaan en gezien dat deze vaak zo gehouden worden en dat dit ook goed gaat.

Is het terecht dat ik aan een ziekte denk? Qua eten krijgen ze hoogwaardig voer van aquatic nature tropical excel color. Dit is heel klein dus kunnen ze gemakkelijk eten.

Het feit dat ze bovenin blijven hangen geeft voor mij aan dat er weinig zuurstof in het water zit, maar dan zouden ze dit toch allemaal doen? Schuilen achter het filter geeft voor mij aan dat de vis zich niet lekker voelt, misschien iets van wormpjes? nematoden (rondwormen) leeg ik op het internet als een veelvoorkomende bij deze soort.

Even hardop meedenken

met een sterk zuurstoftekort. Niet geheel raar met dit warme weer en gezien dit een nano bakje betreft. Echter, na het vervangen van het water vandaag nog steeds dezelfde symptomen.
Met warm weer en vermoeden van zuurstof tekort is het altijd aan te raden te zorgen voor oppervlaktebeweging. Ik kan niet zien hoeveel plantmassa er in je bakje zit maar dit lijkt niet erg veel? Moeilijk te beoordelen zo omdat we maar een deel van het bakje zien.
Dan zou ik zeker zorgen voor oppervlakte beweging door de gaatjes van de spraybar naar boven te richten zodat er rimpeling ophet water ontstaat.

Niet on topic maar wat ik toch kwijt wil; wat ik voor deze visjes mis is drijfplanten, zodat ze zich veiliger voelen.
Het feit dat ze bovenin blijven hangen geeft voor mij aan dat er weinig zuurstof in het water zit, maar dan zouden ze dit toch allemaal doen? Schuilen achter het filter geeft voor mij aan dat de vis zich niet lekker voelt, misschien iets van wormpjes? nematoden (rondwormen) leeg ik op het internet als een veelvoorkomende bij deze soort.
Zoals ik eerder aangaf, draai de gaatjes van de spraybar omhoog zodat er rimpeling op het wateroppervlak ontstaat. Dit bevordert de uitwisseling van gassen waardoor het zuurstofniveau in het aquariumwater toe gaat nemen.
Dat de vis zich verstopt geeft mij ook aan dat die zich niet lekker voelt maar je zou hierbij ook kunnen denken aan het ontbreken van bv die drijfplantjes of onvoldoende randbeplanting en dat het schooltje wel erg klein is. Dat laatste wat je niet zomaar kunt veranderen in dit mini bakje.
Maar inderdaad, los hiervan... dit visje is erg mager.

https://aquainfo.nl/artikel/danio-margaritatus-rasbora-galaxy/
Ik lees wel dat die poeltjes vaak max 30cm diep zijn maar ik denk dat een 20 liter erg klein is en daar kan wellicht ook een deel van de oorzaak liggen.
Zelfs een 30 liter vindt ik klein maar goed dat is mijn mening.

En de poeltjes zijn verbonden, het is niet zoals een betta dat hij in kleine afgesloten poeltjes kan leven met laag zuurstof gehalte.

Dus langzaam stromend water met veel planten. Het nadeel van een 20l bakje is gewoon om waardes goed te houden. Alles schommelt heel snel, vooral als je niet genoeg planten massa hebt. Drijfplanten zou ik ook zeker aanraden. Zowel voor je waardes als beschutting voor een vis die van nature al aardig schuchter is.

Edit: en dat anderen het in zo'n klein bakje doen en het goed gaat wil niet zeggen dat het goed is.

Hi,

Klopt! Het is inderdaad een nano bakje en bewust voor deze visjes gekozen omdat ze in het wild ook in ondiepe wateren en kleine omgevingen zwemmen. Heb best wat onderzoek gedaan en gezien dat deze vaak zo gehouden worden en dat dit ook goed gaat.
internet als een veelvoorkomende bij deze soort.
Omdat anderen tussen haaien gaan duiken ga jij dat dan ook maar doen? je bakje is gewoon veel te klein voor deze visjes, ze hebben letterlijk gebrek aan bewegingsruimte

Citaat TS
  • Om de hoeveel tijd ververs je water en welke hoeveelheid is dit dan?
    Iedere week, ongeveer 20-30%
Ik heb gelezen dat je juist veel vaker z'n klein bakkie moet verversen, liefs elke dag een beetje 10%

De manier van zwemmen is imo redelijk normaal.
Hier een filmpje om te vergelijken

Je zou kunnen proberen hem wat vet te mesten met pas uitgekomen artemia!!!

Omdat anderen tussen haaien gaan duiken ga jij dat dan ook maar doen? je bakje is gewoon veel te klein voor deze visjes, ze hebben letterlijk gebrek aan bewegingsruimte
Ik heb jou argument nu al zo vaak gelezen, maar ik vind het niet eerlijk, om andere een schuldgevoel aan te praten, als deze al super kleine visje hebben in hen Nano.
Het is immers wel jou mening.

Ik heb jou argument nu al zo vaak gelezen, maar ik vind het niet eerlijk, om andere een schuldgevoel aan te praten, als deze al super kleine visje hebben in hen Nano.
Niet mee eens, het gaat niet om iemand zijn gevoel. Als je een huisdier neemt moet je daar verantwoorlijkeheid in nemen.

Zie iets van een stenen\nep huisje staan. Mogelijk 'lekt' deze stoffen in het water wat met zo'n kleine hoeveelheid lastig op te vangen is en water dus al snel vervuild is. Een achterwand donker maken zal ook zeker helpen bij deze toch wel schuwe visjes

Dat mag jij vinden, ikzelf heb al een ruime 15 jaar ervaring met aquaria, u komt net kijken in dit wereldje en praat uw eigen straatje schoon omdat u ook een nanobakje heeft waar u graag visjes in stopt terwijl ik lang niet de enige bent die dat ontraad

Niet mee eens, het gaat niet om iemand zijn gevoel. Als je een huisdier neemt moet je daar verantwoorlijkeheid in nemen.
Mee eens, maar er zijn genoeg sites die zeggen dat nano visjes in nano bakkies kunnen, en ja ook in 20 liter bakkies, alleen het vergt meer onderhoud.
Maar als iemand deze keuze al heeft gemaakt, wellicht op aanraden van??, dan zorgt zo iemand nog steeds goed voor zijn visjes, anders zou iemand hier geen vragen over komen stellen.
Dat er verschillende meningen kunnen zijn mee eens, de ene trekt zijn hond kleertjes aan 🙄🙄 iets waar ik nooit voor zou kiezen, maar om dan te zeggen dat deze slecht zijn voor hen hond, gaat mij te ver.
In principe hoort geen enkele vis thuis in een aquarium.

Dat mag jij vinden, ikzelf heb al een ruime 15 jaar ervaring met aquaria, u komt net kijken in dit wereldje en praat uw eigen straatje schoon omdat u ook een nanobakje heeft waar u graag visjes in stopt terwijl ik lang niet de enige bent die dat ontraad
Dag Nicolientje, het gaat hier even niet over mij, maar over iemand die al nano visjes heeft in zijn nano bakje, dan vind ik jou ongezouten mening niet erg attent.

Dag Nicolientje, het gaat hier even niet over mij, maar over iemand die al nano visjes heeft in zijn nano bakje, dan vind ik jou ongezouten mening niet erg attent.
tja like it or leave it mijn mening is gebasseerd op 15 jaar ervaring, jouw mening op internep

Ik heb jou argument nu al zo vaak gelezen, maar ik vind het niet eerlijk, om andere een schuldgevoel aan te praten
Ik neem aan dat het er hier ook niet om gaat iemand een schuldgevoel aan te praten maar dat hier dierenwelzijn wordt besproken en daar lopen de mening vaak over uit een.
aar er zijn genoeg sites die zeggen dat nano visjes in nano bakkies kunnen, en ja ook in 20 liter bakkies, alleen het vergt meer onderhoud.
Alles kan, maar ook kleine visjes willen graag kunnen zwemmen en niet alleen watertrappelen. Seriouslyfish.com laat mooie voorbeelden zien van de habitat van deze visjes. Het water is dan wellicht ondiep maar de poelen zijn ontzettend groot en dicht beplant.

Of een 20 liter afdoende is voor deze soort laat ik hier in het midden maar aan de randvoorwaarden zoals dichte beplanting en drijvers wordt hier niet voldaan. Dat geeft waarschijnlijk stress en hiermee zou het een van de redenen kunnen zijn voor het afwijkende gedrag van de vissen dat TS beschrijft.

Ik neem aan dat het er hier ook niet om gaat iemand een schuldgevoel aan te praten maar dat hier dierenwelzijn wordt besproken en daar lopen de mening vaak over uit een.

Alles kan, maar ook kleine visjes willen graag kunnen zwemmen en niet alleen watertrappelen. Seriouslyfish.com laat mooie voorbeelden zien van de habitat van deze visjes. Het water is dan wellicht ondiep maar de poelen zijn ontzettend groot en dicht beplant.

Of een 20 liter afdoende is voor deze soort laat ik hier in het midden maar aan de randvoorwaarden zoals dichte beplanting en drijvers wordt hier niet voldaan. Dat geeft waarschijnlijk stress en hiermee zou het een van de redenen kunnen zijn voor het afwijkende gedrag van de vissen dat TS beschrijft.
Mee eens, maar beschrijf dit dan op een redelijke wijze.

Er zijn heel veel meningen en heel veel ervaringen net als met het houden van een betta. Op internet lees je inderdaad verschillende adviezen.

Dacht dat je in je voorsteltopic specifiek melde dat je er wel van hield van mensen recht door zee?
Inderdaad ik ben wel iemand van recht door zee, maar dat is wat anders als jij doet!
je kunt ook recht door zee zijn en attent, zeker voor een nieuweling met een vraag over zijn/haar visjes.

Oké duidelijk taal allemaal. Zeker zou ik graag een aquarium van 300L+ hier neerzetten, maar daar hebben we simpelweg op dit moment in ons eerste huurappartementje geen mogelijkheden voor. Ja tuurlijk zou healed willen doen om het de visjes zo goed mogelijk naar hun zin te maken. Dat is ook precies wat ik probeer te doen, sterker nog daarom maak ik hier een topic aan.

Maargoed, ik stel graag nogmaals te vraag, is het terecht dat ik aan ziektes denk of is dit te vergaand? Ik zal morgen drijfplantjes toevoegen om meer beschutting te geven aan de visjes. En even langs de speciaalzaak om hun ook een diagnose te laten doen, die zal ik dat hier eerst even posten om af te toetsen.

Enorm bedankt voor het meedenken en de tips! Wordt enorm gewaardeerd 😉!

Groet,

Richard

Hee Richard,
je pakt het tof op!
Maargoed, ik stel graag nogmaals te vraag, is het terecht dat ik aan ziektes denk of is dit te vergaand
Ik denk dat dit in het duister tasten is omdat er net zo goed ook andere oorzaken kunnen zijn. Het zou me niet verbazen dat het meerdere oorzaken kent. Zowel iets onder de leden hebben als stress door sub-optimale leefsituatie.

Drijfplantjes is sowieso al een goede zet, meer plantenmassa dan ik kan zien in het filmpje ook, en/of anders achterwand/zijwanden dichtzetten, maar die suggesties zijn al gedaan natuurlijk. Misschien kun je er in jouw situatie iets mee.
En even langs de speciaalzaak om hun ook een diagnose te laten doen, die zal ik dat hier eerst even posten om af te toetsen.
Ik ben benieuwd waaraan zij denken.
Je schreef dat je ze 14 dagen hebt. Waren ze toen al mager of is dat iets van de laatste paar dagen dat het zo in de gaten loopt?

Hee Richard,
je pakt het tof op!

Ik denk dat dit in het duister tasten is omdat er net zo goed ook andere oorzaken kunnen zijn. Het zou me niet verbazen dat het meerdere oorzaken kent. Zowel iets onder de leden hebben als stress door sub-optimale leefsituatie.

Drijfplantjes is sowieso al een goede zet, meer plantenmassa dan ik kan zien in het filmpje ook, en/of anders achterwand/zijwanden dichtzetten, maar die suggesties zijn al gedaan natuurlijk. Misschien kun je er in jouw situatie iets mee.

Ik ben benieuwd waaraan zij denken.
Je schreef dat je ze 14 dagen hebt. Waren ze toen al mager of is dat iets van de laatste paar dagen dat het zo in de gaten loopt?

Die twee visjes waren toen al zo mager als nu. Dus op dat gebied gaat het hier niet opeens de verkeerde kant op. Frappant is enkel het apart zwemmen van het groepje en bovenin het water blijven hangen, dit gebeurde niet eerder.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan