Wat is er nieuw

Danio kyathit

• Onderwerp starter Onderwerp starter TonHageraats †
  • Startdatum Startdatum
T

TonHageraats †

Guest
Sinds een paar dagen doen mijn Danio kyathit vreemd.

Ze zitten veel aan een kant in de hoek van de bak, zijn wel actief maar minder rood van kleur, met eten geven zijn ze er direct bij maar gaan daarna gelijk weer naar onder toe, waar ze laag over de bodem scheuren om daarna weer in de hoek te gaan hangen.

Eerst dacht ik aan de stroming, maar daar heb ik verschillende dingen mee uitgeprobeerd, meer, minder, spraybuis eraf, stromingsrichting veranderd, maar mocht allemaal niet baten

Een is wat dunner dan de anderen en meer bruin dan rood, in vergelijk met de anderen welke ook minder rood zijn dan ze normaal waren.

Er is niets in de bak veranderd en de waterwaarden blijven ook stabiel.

Eten is variabel, verse watervlooien, rode muggenlarven en divers diepvriesvoer.

Ik heb op dit moment nog geen idee waarom ze niet lekker door de bak aan het crossen zijn.

Ik lees net dat ze paartjes vormen : is dat misschien aan de hand?

Ik houdt niets voor onmogelijk Aad maar kan hier niets van waarnemen,
de 7 mannen en 3 vrouwen gaan sinds dag 1 al vechtend en stoeiend door het leven, daar is nog niets aan veranderd, alleen dat ze het nu op een 15x15x15 cm doen, in de hoek vooraan in de bak.

Even een filmpje gemaakt, net als wij gaan ze zich toch even anders gedragen maar het is wel duidelijk denk ik, zeker op het einde.

[video]www.youtube.com/watch?v=QXSM_-5N0-8&feature=youtu.be[/video]

Ik heb ditzelfde probleem met mijn Chinese danio's.
Van de week hebben een maat en ik er allebei 10 gehaald.
Bij hem zwemmen ze door de bak en bij mij zitten ze voorin in een hoekje.
We hebben ze allebei in een 60x30 hillstream bakje.

Ik had geen idee waarom ze bij mij ook niet gewoon lekker door de bak zwommen.
Maar vanmorgen kreeg ik een ingeving.

De inrichting van onze bakken is namelijk vrijwel gelijk, op 1 ding na.
Ik heb m'n kienhout naar de voorruit toe gekanteld en ik heb Crypto's die bladeren tot t oppervlakte hebben. Bij mijn maat steunt t kienhout tegen de achterwand en zijn cryptos zijn laag.

Ik denk dat de danio's zenuwachtig worden van de schaduwplaatsen richting de voorruit.

Als ik filmpjes zie op YouTube valt t me op dat danios door de bak racen in een open inrichting, met eventueel wat smalle hoogbouw tegen de achterwand. Zodra een bak meer schaduwen richting de voorruit heeft, gaan ze in de beschutting zitten, lijkt wel.

In jouw bak zie ik ook schaduwen richting de voorruit. En dat ze t in t begin niet deden, gooi ik er dan op dat de plantjes toen nog niet zo hoog waren gegroeid.

Klinkt dit voor jou (en anderen) als een geloofwaardige theorie?

Met die theorie zouden ze juist aan de linkerkant bij de valesenaria moet gaan zitten, daar is de minste schaduw werking.

Maar ik zal rechts eens een flinke snoeibeurt geven (is toch al nodig) en kijken wat er gebeurd.

Hmm, ik heb net ook nog de stromingsrichting veranderd en dat lijkt toch ook wel te helpen.

En @Fish, was dat de oplossing?

Ja. Spelen met de stroming helpt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan