Daphnia en cyclops


P

poecillia

Guest
Vandaag eens gekeken of er hier in de sloot wat Daphnia zit. Aanvankelijk kwam ik weinig tegen, maar toen ik het probeerde voor een kleine stuw had ik met één haal dikke klodders in het net zitten. De vissen smullen ervan. Ze zullen er in de zomer wel blijven zitten, maar toch lijkt het me handig ze alvast maar in te vriezen.

Iets anders is dat ik voor de jonge vis op zoek ben naar fijne cyclops. Hoe fijn moet het net daarvoor zijn en wat is voor cyclops de beste plaats?
 
Pas goed op met zelf gevangen voedseldiertjes. Naast de grote kans op roofdieren, die parasiteren op jouw vissen, zijn ze vaak ook(tussen) gastheer van allerlei andere parasieten. Dit nog los van het feit dat veel van deze zelf gevangen voedseldiertjes, helaas ook (sporen van) landbouwgif in zich dragen. Op zich voor een keer niet erg, maar als je dat regelmatig overvloedig voert, dan gaan je vissen daaraan ten gronde. Ikzelf voer daarom alleen commercieel gekweekte en dan diepgevroren voedseldiertjes , naast het korrel droogvoer. Waar je veel cyclops kunt vangen , daar heb ik helaas geen ervaring mee.
 
Ik vang ze hier ook in de sloot achter het huis maar dat is een klein en schoon slootje waar geen bedrijven in de buurt staan. Dat gaat al jaren goed maar geheel risicovrij zal het niet zijn en ik controleer in een ijsbakje eerst of er geen gespuis bij zit.
 

Terug
Bovenaan