Wat is er nieuw

Dark of Dry start

DannyF

Member
Lid geworden
14 mei 2018
Leeftijd
66
Best forum,

Ik wil mijn aquarium na een aantal jaren geheel nieuw inrichten waarbij de bewoners tijdelijk verhuizen naar een tweede aquarium. Ik ben mij aan het inlezen over een Dark of een Dry start. Dat laatste heeft mijn voorkeur. Maar... Ik heb een ingedraaid filter wat ik eigenlijk weer wil gaar gebruiken. Hoe lang kan een filter zonder stroming blijven staan zonder dat de bacteriecultuur dood gaat. Met een Dark start heb ik dat natuurlijk niet, dus dan toch ee Dark start??

Ik weet niet hoelang, maar kan je ook het filter overzetten op het tweede aquarium? Dan blijft het draaien.

Je kan je filter ook op een emmer hangen.
Af en toe een drupje ammoniak erin om de bacteriën te voeden en klaar.

Wat is de reden dat je een dry of dark herstart overweegt?
Persoonlijk zou ik herinrichten gewoon in een dag doen, net als een upgrade naar een grotere bak of verhuizing.

Bij een aquasoil word vaak zowel de drystart als een darkstart (Plantless Cycle) gedaan.
Bij een inerte bodem ligt meer de nadruk op een Plantless Cycle. Dus zou je het ingedraaide filter kunnen gebruiken

Als je succesvol wilt zijn met een tapijtje is een drystart icm een soil de meeste ideale manier. (ook icm epifyten)

Voor een drystart met reguliere planten maakt het niet uit welke manier je gebruikt. Hierbij dus met nieuw filtermateriaal.
Maar dat hoeft geen nadeel te zijn omdat de mineralisatie in de bodem al heeft plaatsgevonden tijdens de darkstart. Maw het filter hoeft niet in te draaien.
Dus kunnen zowel de planten als de vissen er direct in

En filter zonder doorstroming zal binnen een paar uur bacteriën verliezen door gebrek aan zuurstof. Wil je de kweek in stand houden, laat het filter dan draaien in een tweede aquarium of in een emmer met beluchting!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan