Wat is er nieuw

Dark start methode

tanganyika

Well-known member
Lid geworden
17 maart 2026
Leeftijd
41
Beste allemaal, zoals jullie misschien weten ben ik bezig een tanganyika "scape" op te zetten...
Ik wil graag een dark start methode gebruiken om zo weinig mogelijk kans op alg te krijgen in de eerste weken. (Aangezien er nauwelijks planten in komen)
Nu las ik dat deze methode voornamelijk gebruikt wordt als er met aquasoil scapes worden gemaakt.
Ik ga gebruik maken van het filterzand van wildkamp, dit zal neem ik aan minder afval stoffen afgeven.
Is de dark start dan ook wel een goede keuze om te starten?

Mijn beoogde opstart is:
Scape klaarmaken
Bak vullen
Seachem prime toevoegen
Mes puntje voer verkruimelen (ik neem aan dat dit maar 1x hoeft gedaan te worden?)
Filter Biomaster 850 thermo (waarbij ik in 5 van de 7 manden seachem matrix heb zitten, in 1 mand spons, en in de kleine mand de fijne spons en filterwatten, en 2 zakjes seachem purigen).
Daarna geen verlichting aan boven de bak en 4 weken de handen op de rug houden...
Dan water testen en verversen.
Hanteer ik dan een goede methode voor de opstart?

Het doel van een Dark Start is het opbouwen van een sterke bacteriecultuur, zodat deze bacteriën efficiënt de mineralisatie en nitrificatie kunnen uitvoeren en het aquarium stabiel is voordat er licht en planten bijkomen.
Een goede oplossing om de belasting van een biologisch filter te verminderen en organische stoffen die algengroei veroorzaken te verwijderen, is om tijdelijk een deel van de filtermedia te vervangen door actieve kool tijdens de Dark Start.

Je beoogde opstartvolgorde is prima. :thumbs:
Zou de temperatuur van het water paar graden hoger instellen.
Seachem Prime en een puntje voer zijn niet nodig.

Zou zelf geen purigen inzetten tijdens de opstart.
Remt de opstart namelijk behoorlijk af omdat het de ammoniak sneller weg pakt dan de bacteriën.

Meer dan inerte materialen zoals spons en siporax, lavasteen en andere keramische media heb je absoluut niet nodig.
Zou zeker geen potjes bacteriën of prime aanschaffen en gebruiken.
Wat kool kan geen kwaad om potentiele weekmakers en andere stoffen van het productieproces af te voeren.

Voor een tanganyika bak zou ik het filter gewoon op een grote emmer ofzo hangen in de schuur.
Bacteriën een beetje voeren en lekker laten draaien.
Kun je je hard scape mooi droog opbouwen in de 4 weken dat je filter zelf in draait en gewoon het licht aan hebben in de bak.

Het doel van een Dark Start is het opbouwen van een sterke bacteriecultuur, zodat deze bacteriën efficiënt de mineralisatie en nitrificatie kunnen uitvoeren en het aquarium stabiel is voordat er licht en planten bijkomen.
Een goede oplossing om de belasting van een biologisch filter te verminderen en organische stoffen die algengroei veroorzaken te verwijderen, is om tijdelijk een deel van de filtermedia te vervangen door actieve kool tijdens de Dark Start.

Je beoogde opstartvolgorde is prima. :thumbs:
Zou de temperatuur van het water paar graden hoger instellen.
Seachem Prime en een puntje voer zijn niet nodig.
Dus hardscape erin, en water en that's it?
Meer is niet nodig, filter aan, verwarming op 22 en 4 weken wachten?

Yep, dat is alles. Verwarming op 25 en na minimaal 4 weken gaan meten op NO2
Dat is in principe het enigste wat gemeten moet worden?

Dat is in principe het enigste wat gemeten moet worden?
Nee, voor de rest hoef je op dat moment niets te meten. Als je geen NH2 meer meet is dit een teken dat de verschillende bacterieculturen voldoende zijn ontwikkeld.

Dan doe je een mega grote waterwissel, alle planten erin en weer afvullen.
Afhankelijk van je bemestingsregime ga je meten/ sturen naar de gewenste waterparameters van NPK

Nee, voor de rest hoef je op dat moment niets te meten. Als je geen NH2 meer meet is dit een teken dat de verschillende bacterieculturen voldoende zijn ontwikkeld.

Dan doe je een mega grote waterwissel, alle planten erin en weer afvullen.
Afhankelijk van je bemestingsregime ga je meten/ sturen naar de gewenste waterparameters van NPK

Ik ga aangezien er nauwelijks planten in komen ook nauwelijks bemesten... wellicht iets vloeibaar... komt alleen wat Vallesneria en Anubias in... 90% wordt rots...
Dus alleen een test setje no2 is voldoende om aan te schaffen?
Na de 90% waterwissel, kan je een week daarna dan de vissen aanschaffen?
Wat bedoel je met NPK?

Ik gebruik altijd de JBL test voor NO2, en salifert voor NH3/4 en NO3.

Zou wel voor een druppeltest gaan, niet voor strips.
Ik neem aan dat de HS aqua druppeltesten ook goed werken. De colombo druppeltesten zijn hier op t forum ook populair.

De colombo druppeltesten zijn hier op t forum ook populair.

Inmiddels zijn ze van superfish.
Nog steeds veel waar voor je geld en alles zit er in.
https://www.bol.com/nl/nl/p/test-la...000011241918/?cid=1774088564918-6348738228944

https://www.petsplace.nl/superfish-testkoffer-ph-kh-gh-nh3-no2-no3-po4-testen-8715897237942-bbs

Beetje zoeken dan vind je hem tussen de 35 en 50 euro.

Na de 90% waterwissel, kan je een week daarna dan de vissen aanschaffen?
Als je geen NO2 meet is het veilig voor bewoners.
Wat bedoel je met NPK?
Planten hebben voeding nodig is de vorm van nitraat, fosfaat en kalium (NPK) En daarnaast het complete aanbod van microvoedingsstoffen..

Ik wil je toch wel even herinneren aan het feit dat planten de allerbeste biologische filtermedia zijn. Dus word het best wel een uitdaging om algvrij te draaien icm weinig planten..
Niet dat het onmogelijk is, maar wel erg lastig om in de praktijk te realiseren.

Om hopelijk te voorkomen dat iemand hier via google komt en dit contextloos leest, voeg ik graag toe: ammonium/NH4 én nitriet/NO2 moeten 0 zijn.

Planten hebben voeding nodig is de vorm van nitraat, fosfaat en kalium (NPK) En daarnaast het complete aanbod van microvoedingsstoffen..

Ik wil je toch wel even herinneren aan het feit dat planten de allerbeste biologische filtermedia zijn. Dus word het best wel een uitdaging om algvrij te draaien icm weinig planten..
Niet dat het onmogelijk is, maar wel erg lastig om in de praktijk te realiseren.
Ja klopt ik weet dat als je veel planten hebt ook wat minder kans op alg hebt, toch denk ik dat er gewoon wel gezonde alg mag zijn als deze maar behapbaar blijft en geen algen bloei vormt.... het Tanganyika meer is natuurlijk ook niet spik en span....

Om hopelijk te voorkomen dat iemand hier via google komt en dit contextloos leest, voeg ik graag toe: ammonium/NH4 én nitriet/NO2 moeten 0 zijn.
Dus verstandiger NO2 en NH4 meten dan?

En als aanvulling: dan is het ook nog belangrijk welke bodem je gebruikt.
In een aquarium met aquasoil ligt de pH duidelijk lager dan in een bak met een inerte bodem. Door die lagere pH blijft vrijwel al het ammonium in de onschadelijke vorm NH4 en ontstaat er nauwelijks giftig NH3.
Daardoor kunnen vissen in een aquasoil‑aquarium zonder problemen hogere ammoniumwaarden verdragen dan in een aquarium met een neutrale of hogere pH. In een bak met inerte bodem moet ammonium dus echt laag blijven,
terwijl in een aquasoil‑bak iets hogere waarden nog veilig zijn zolang de pH laag blijft en nitriet altijd nul is.
Bij een inerte bodem (pH >7) moet de NH4 onder de 0.2ppm blijven.
Bij een aquasoil (pH 5.5-6.5) kan NH4 tot 0.5ppm veilig zijn, soms zelfs hoger omdat er, door de lage pH geen NH3 word gevormd.

En dat is weer interessant als je bewust NH4 gaat gebruiken als onderdeel van je bemestingsstrategie

Ik heb toch het idee dat planten in een tanganyika ondergeschikt zijn en ook de plantenvoeding niet echt interessant is.

Ik als aquarium en biotoop noob heb ff moeten googlen wat nu precies een Tanganyika-aquarium inhoud.
Blijkt dus een aquarium te zijn voor cichlide met keihard water, zandbodem en rotsformaties.

Dus idd wat @Thea al zegt; planten zijn ondergeschikt. En planten die erin kunnen groeien zijn dus specifiek hardwaterplanten zoals Anubias, javamos Vallisnaria.

Ik als aquarium en biotoop noob heb ff moeten googlen wat nu precies een Tanganyika-aquarium inhoud.
Blijkt dus een aquarium te zijn voor cichlide met keihard water, zandbodem en rotsformaties.

Dus idd wat @Thea al zegt; planten zijn ondergeschikt. En planten die erin kunnen groeien zijn dus specifiek hardwaterplanten zoals Anubias, javamos Vallisnaria.

Klopt inderdaad... het gaat filterzand 0.4 -0.8 van wildkamp worden, en idd weinig plant en hier en daar een anubias en vallisneria

Is het verstandig om het filterzand eerst te spoelen of is dit niet nodig?

De een doet dat wel, een ander niet. Ik heb mn filterzand vd Wildkamp nooit gespoeld. Gewoon erin strooien, en als je gaat vullen met water zet je er een bord in of je legt er een stuk folie of plastic zak in om het water op te vangen en het grind beter op zn plek blijft.

Heeft iemand trouwens ervaring om wat helena slakjes toe te voegen bij de opstart? Of heeft dit totaal geen nut?

Waarom wil je die toevoegen? Als je geen slakken wilt zou ik invitro planten kopen.

Waarom wil je die toevoegen? Als je geen slakken wilt zou ik invitro planten kopen.
Altijd handig toch een soort wat door de bodem woelt, en het zand luchtig houdt?
Dacht dan is het wel handig om Helena's toe te voegen, ook wel mooi slakje om te zien en volgens mij worden deze geen plaag toch?

Dacht dat je dan beter torenslakjes kon nemen (maar die worden weleens een plaag idd) maar geen ervaring met beide dus kan het mis hebben. Anderen zullen dit beter weten.

Dacht dat je dan beter torenslakjes kon nemen (maar die worden weleens een plaag idd) maar geen ervaring met beide dus kan het mis hebben. Anderen zullen dit beter weten.
Dan wacht ik nog even af wat wellicht nog iemand anders kan toevoegen...

Helena's eten andere slakken, dan zou ik een combo van die met gewone doen. Je zou neritina's bv kunnen doen maar zonder afdoende biofilm denk ik dat die 't niet heel relax hebben.

Helena's eten andere slakken, dan zou ik een combo van die met gewone doen. Je zou neritina's bv kunnen doen maar zonder afdoende biofilm denk ik dat die 't niet heel relax hebben.
Dus het zou wel kunnen maar dan toevoegen met andere life stock?? Ik hoorde als er geen slakken zijn voor ze om te eten dat ze dan se resten visvoer zouden opeten...

Dat zou kunnen dat ze dat dan eten, dat zou iemand anders even moeten bevestigen

Helena's pakken ook restjes voer.

Torenslakjes zijn ideaal om je bodem luchtig te houden trouwens. Vooral in een dergelijk Afrikaanse set up.

Helena's pakken ook restjes voer.

Torenslakjes zijn ideaal om je bodem luchtig te houden trouwens. Vooral in een dergelijk Afrikaanse set up.
Worden de torenslakjes niet snel een plaag dan,of zou je dan een combi van de 2 doen?

Combi van 2 idd. Eerst beginnen met de torenslakjes.

Geen idee of ze die hij de lfs hebben... is het al verstandig toe te voegen in de opstart fase?

Zou nog ff wachten tot na de opstart.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan