Wat is er nieuw

Dark start methode

Haha, dacht wel leuk alvast wat bewegends en levends in de bak, leuk voor de kids hahaha

Nog even een vraag....

Ik hoor verschillende opstart methodes...
Dark start
Dry start
Salmiak
Ammoniak
Gewoon mes muntje voer per week en 4 weken wachten...
Wel planten, geen planten in het begin toevoegen, dan nog de vraag wel bemesten en niet van de planten(ik denk wel als je ze al toevoegd)..

Nu zie ik door de bomen het bos niet meer echt...
Wat is in mijn geval wijsheid...
Het wordt een tanganyika bak, maar toch wil ik uiteindelijk planten toevoegen... de makkelijke soorten anubias, en nog wat zoals vallisneria of ander hoog gras achtige soort...

Zou ik die met de opstart al toevoegen, wel licht erboven en minimaal bemesten.

Of wat ik nu doe, niks erin behalve harscape... lees zand en stenen, mespuntje voer per week en 4 weken handen over elkaar en licht uit...

Of wellicht wat anders, ben beetje bang voor de salmiak of ammoniak methode...

Mespuntje voer erin en lekker laten draaien. Geen planten erin al doe je een darkstart. Een darkstart helpt trouwens niet tegen algen in een Tanganyika bak. Deze krijg je sowieso en hoort ook een beetje bij zo'n biotoop. Een darkstart helpt de bacteriepopulatie op peil te brengen voordat er vissen in komen en als er bv soil (deze geeft veel amonia af in het begin) wordt gebruikt worden veel van die afvalstoffen aan het water afgegeven en in grote delen verbruikt. Na 4 wkn een grote waterwissel, planten erin en wat vissen.

Zelf heb ik voor Tanganyika en Malawi bakken nooit een darkstart gedaan. Ik deed altijd meteen de planten erin en liet de bak indraaien met dus wel wat voer. Je had dan in ieder geval al wat om te bekijken in je huiskamer.

Voor andere soort bakken heb ik weer andere methodes gevolgd.

Mespuntje voer erin en lekker laten draaien. Geen planten erin al doe je een darkstart. Een darkstart helpt trouwens niet tegen algen in een Tanganyika bak. Deze krijg je sowieso en hoort ook een beetje bij zo'n biotoop. Een darkstart helpt de bacteriepopulatie op peil te brengen voordat er vissen in komen en als er bv soil (deze geeft veel amonia af in het begin) wordt gebruikt worden veel van die afvalstoffen aan het water afgegeven en in grote delen verbruikt. Na 4 wkn een grote waterwissel, planten erin en wat vissen.

Zelf heb ik voor Tanganyika en Malawi bakken nooit een darkstart gedaan. Ik deed altijd meteen de planten erin en liet de bak indraaien met dus wel wat voer. Je had dan in ieder geval al wat om te bekijken in je huiskamer.

Voor andere soort bakken heb ik weer andere methodes gevolgd.

De planten wil ik eigenlijk ook wel alvast toevoegen, dan hebben ze alvast wat tijd om te acclimatiseren.

Snap ik t goed dat ik ze wel kan toevoegen, en dan wekelijks beetje moet helpen met wat voeding, of wat capsules in de bodem...
En dan een mespuntje voer (weekelijks of 1 malig?)
En dan de bak wel met bijvoorbeeld 6 uur verlichting op een dag. 4 weken moet laten staan en dan meten en een grote waterwissel doen?

Planten kan je toevoegen, beginnen met 6h licht is ook goed, wel wat gedimd (bv 50%) al kan je dat natuurlijk met je verlichting. In een later stadium rustig aan opbouwen mbt lichtduur en mogelijk iets in intensiteit. Ik zou geen capsules gebruiken, die kunnen opgegraven worden door je vissen later. Een beetje voeding is verder ok, bv een kwart van de aanbevolen hoeveelheid. Verder zou ik elke week even meten, je hebt zo een goed overzicht van wat er in je bak gebeurt qua cyclus. Na 4 wkn een 70% waterwissel doen en je kunt doorgaans je eerste bewoners introduceren.

Nogmaals, wees niet bang voor een beetje alg. Dat hoort bij een dergelijk biotoop. Je stenen (of achterwand, heb jij niet) algvrij houden is een utopie en dus ook niet nodig.

Wil je er verder een stukje hout indoen is dat ook goed mogelijk. Hieronder een voorbeeld van 1 van mijn Malawi bakken destijds:

20220427_210901.jpg

Verder lekker genieten van het proces 👌.

Gr. Ed

Mespuntje voer erin en lekker laten draaien. Geen planten erin al doe je een darkstart. Een darkstart helpt trouwens niet tegen algen in een Tanganyika bak. Deze krijg je sowieso en hoort ook een beetje bij zo'n biotoop. Een darkstart helpt de bacteriepopulatie op peil te brengen voordat er vissen in komen en als er bv soil (deze geeft veel amonia af in het begin) wordt gebruikt worden veel van die afvalstoffen
Planten kan je toevoegen, beginnen met 6h licht is ook goed, wel wat gedimd (bv 50%) al kan je dat natuurlijk met je verlichting. In een later stadium rustig aan opbouwen mbt lichtduur en mogelijk iets in intensiteit. Ik zou geen capsules gebruiken, die kunnen opgegraven worden door je vissen later. Een beetje voeding is verder ok, bv een kwart van de aanbevolen hoeveelheid. Verder zou ik elke week even meten, je hebt zo een goed overzicht van wat er in je bak gebeurt qua cyclus. Na 4 wkn een 70% waterwissel doen en je kunt doorgaans je eerste bewoners introduceren.

Nogmaals, wees niet bang voor een beetje alg. Dat hoort bij een dergelijk biotoop. Je stenen (of achterwand, heb jij niet) algvrij houden is een utopie en dus ook niet nodig.

Wil je er verder een stukje hout indoen is dat ook goed mogelijk. Hieronder een voorbeeld van 1 van mijn Malawi bakken destijds:

Bekijk bijlage 395754

Verder lekker genieten van het proces 👌.

Gr. Ed
Mooie bak had je, dan ga ik de planten bestellen, de lamp kan ik idd dimmen.
En het mes puntje is dan eenmalig of 1x per week?

Top, als voeding voor de planten heb ik tropica premium nutrition, ik zie dat ze adviseren voor een 250L aquarium 25 pompjes per week... haha ik denk dat ik eens begin met een pompje of 8 tot 10 ofzo.....

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan