Davids kweekstelling


Retgals

Well-known member
Lid geworden
30 maart 2014
Berichten
305
Sinds de zomer vorig jaar heb ik mijn droom kunnen realiseren. Een prachtige kweekstelling bestaande uit 5 bakken waarvan twee grote bakken van 200x50x40 en een van 200x50x40 die in drieën is opgedeeld. Ik heb er eerst Tanganyika (Tropheus) in gekweekt en ook Malawi.

Hierbij een foto van de stelling.

540.jpg


Bijna alle laatste Tanganyika cichliden zijn nu verkocht. Ik hoop binnenkort een kweekkoppel Krobia op te halen bij VKC. Lijkt me mooi om mee te gaan kweken.

Mijn grootste kweeksucces tot nu toe is een mooie groep Labidochromis Caeruleus Yellow F3. Ze zijn geboren in de herfstvakantie vorig jaar en jongen van de groep die ik van mijn neef Dolf heb overgenomen. Hun overgrootouders zwommen dus nog in het Malawi meer. Ze zijn echt heel mooi geel, ook de zwarte tekening begint nu goed te komen. Zo zie je ze niet vaak. Het zijn geen sneller groeiers maar inmiddels zijn ze wel rijp voor de verkoop. De eerste liefhebbers hebben zich al gemeld.

Ze zijn moeilijk scherp op de foto te krijgen dus maar een uitgevangen:
540.jpg


Zo zwemt het groepje in mijn stelling, zijn er ongeveer 20 van:
540.jpg


Dit is hun oudere broer van een eerder nest:
540.jpg
 
Prachtig!

kan je is wat meer vertellen over de gebruikte techniek? waar is de stelling van gemaakt? filtratie ect?
 
Is een grootvakstelling met diepteliggers voor extra ondersteuning met betonplex platen en daar glazen bakken op. Filtering doe ik dmv airliften, een flinke luchtpomp voor alle bakken. Stelling staat in geïsoleerde en verwarmde garage, bakken zijn ingepakt met tempex. Ik verwarm bij met staafverwarmingen. Water verversen gaat via een buizensysteem en mengkraan, heel easy.

540.jpg
540.jpg
 
De stelling heeft weer nieuwe bewoners. De Bijlzalmen zijn verkocht en ik heb een groep Placidochromis Whitelips Mdoka overgenomen. Hier wil ik nu mee gaan kweken.

540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg


540.jpg
 
Thanks! Ik ben er ook erg blij mee.
 
Naast de Whitelips ben ik ook een groep jonge Discusvissen aan het opkweken in de kleurslag Alenquer.



540.jpg
 
Helaas deze week een tegenvaller. Ik had een van de deksels open laten staan en een van de Whitelips is eruit gesprongen en vond ik dood achter de bak. Erg jammer. Geluk bij een ongeluk dat het een man was en ook nog de minst mooie en er lijkt nu wat meer rust in de bak.
 
Is een grootvakstelling met diepteliggers voor extra ondersteuning met betonplex platen en daar glazen bakken op. Filtering doe ik dmv airliften, een flinke luchtpomp voor alle bakken. Stelling staat in geïsoleerde en verwarmde garage, bakken zijn ingepakt met tempex. Ik verwarm bij met staafverwarmingen. Water verversen gaat via een buizensysteem en mengkraan, heel easy.

540.jpg
540.jpg
Heb je de kraan verwisseld?? Ik zie 2 verschillende kranen bij de zelfde wasbak :D
 
Haha, ik heb inderdaad een themostaatkraan geplaatst om makkelijker op temperatuur water te kunnen verversen.
 
De Discus groeien goed. Even een filmpje voor een impressie.
 
Ivm een verhuizing ga ik helaas deze mooie stelling verkopen. Heb geen haast maar ga al wel vast mijn kweekkoppel Krobia Xingu verkopen en mijn Discusvissen gaan begin januari naar de grote bak.
 

Terug
Bovenaan