Wat is er nieuw

Davids Zuid-Amerika biotoop

Retgals

Well-known member
Lid geworden
30 maart 2014
Berichten
305
Sinds de kerstvakantie 2013 ben ik mijn nieuwe bak aan het opstarten. Het betreft een Eheim Scubaline 460 Marine. Ik gebruik de bak voor zoetwater en heb de sump vervangen voor een bioloog. Daarnaast filter ik nog bij met een JBL e1501.

ec3ab995a77b1638d3ac1a97b36d32cc_zps314c6257.jpg


Ik ben een ZA biotoop aan het opstarten. Planten:

Echinodorus Bleheri
Hydrocleis Nymphoides
Vallisneria Spiralis en Gigantea

Verder het nodige wortelhout en filterzand op de bodem.

Visbestand tot nu toe:
18x Nannobrycon Eques
9x Corydoras Venezuelanus WV
1x Sturisoma Panamense WV
2x L134
2x Garra Flavatra

Niet alles is nog ZA proof maar een uitzondering moet kunnen vind ik.

Ik zit nog te twijfelen wat erbij om het bestand compleet te maken. Ik denk nu over de Biotodoma Cupido en een school Tetragonopterus Argenteus. Ik kan van deze soorten wildvang krijgen dus daar heb ik wel zin in.
 
Welkom, Mooie bak!! Succes ermee 🙂
 
Foto's. .......
 
+1 :foto:

Bak staat, draait, met vissen erin en je maakt een foto van een lege bak! Geen goede beurt 😉 😀 :deal:

~ Ivo
 
Hierbij een foto. Ik zal snel even wat meer foto's maken van dichtbij.

c267fe59887738f624bc4c3e6c90b272_zpse55732c4.gif
 
Heel goed, braaf! :thumbs: 😀

Fraaie bak 🙂

~ Ivo
 
Prachtige bak! Misschien een idee om dit naar het "Foto-album" te verplaatsen?
 
Welkom en een mooie bak. Ook hele mooie stukjes hout hoor.
 
Mooie bak 🙂 Zou gaan voor cupidootjes 😉 De Tetragonopterus Argenteus worden wat groot voor een 1.30 bak aangezien je ze het liefst in een school van meer als 10 zou moeten houden. Kijk hier maar eens en dat is een 150 bak
http://youtu.be/ZT6Gy2o0YN0

en deze doet ze weg omdat ze toch wat groot uitvallen in z'n bakje
http://link.marktplaats.nl/m795914268
 
Dank voor de feedback.

De Tetragonopterus Argenteus wordt 12 cm. De. Myleus Rubripinnis wordt 25 cm. Ik denk aan een school van 7 stuks. Ik heb dat elders op het forum ook samen gezien met Cupido's op 500 liter.

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... 155&page=1

Ik twijfel wel een beetje. Grote groep past niet in mijn bak en zal een kleine groep wel gaan scholen? Zijn ze niet te druk? Ik heb ook over de Brachychalcinus Orbicularis nagedacht maar die worden net zo groot en schijnen ook aan je planten te komen en dat doet de Tetragonopterus Argenteus niet.

Misschien andere suggesties voor een school niet standaard vissen uit ZA met een beetje formaat die passen bij Cupido's en Nannobrycon Eques?
 
Hierbij een paar actuele foto's van de vissen in close-up.

7cefc38c9f724a4e8920361146b8ab55_zps5f725475.jpg


c94a9fd2e6e5bf7b4f6ae8dbeca9dd10_zps3301ae53.jpg


aea6764ce77988e0ffe440a2845e932d_zps8b905a3c.jpg
 
Heb inmiddels 6 Biotodoma Cupido WV en 5 Discrossus Filamentosus WV kunnen overnemen. Ook wat hout bij Hans Osendarp gehaald.

Even een foto van een paar verliefde Helena slakken. Soms kan iets simpels ook erg mooi zijn.
4c1c1cac3ea8772552005aec35bf8716_zps7141ccc7.jpg
 
Mooi
Weet je hoeveel mannen en vrouwen je hebt van de Discrossus Filamentosus
 
Thks! Zover ik kan zien heb ik 1 man en 4 vrouwen van de Discrossus Filamentosus.
 
Even een update.

Totaaltje van de bak. Best lastig te maken met dat weerkaatsende glas.
fe77d28c247806c92ebd9c5164d81704_zps2a6fbd78.jpg


Cupido's
fbb5fd96a0ae3a14da44007618c7f725_zps77ff7ce0.jpg
 
Ben erg tevreden over mijn bak en visbestand. Vissen doen het goed en planten ook. Vooral de Biotodoma Cupido groep is aan aanwinst. Leuk om ze te zien scharrelen door de bak. Ook de Nannobrycon Eques aan de oppervlakte doen het erg goed.

Ben toch serieus aan het nadenken om een school Tetragonopterus Argenteus erbij te doen. Ik mis nu nl een brutale groep vissen die in het midden van de bak rondzwemmen.
 
Ik blijf erbij dat deze TE groot voor je bak zijn, zeker als je aan hun behoeften wilt voldoen. Hang voor de gein maar eens 10 CDtjes voor je aquariumruit. Dan pas zie je goed hoe groot deze vissen kunnen worden 🙄
Er zijn toch wel andere wat grotere zalmen te vinden die wel in je bak passen? Colombiazalm, moekhausia-soort etc.
 
Ik heb de Argenteus dit weekend zien zitten en hoewel nog niet uitgegroeid waren het al bakbeesten. Zou geen moment overwegen deze in een 1m20 bak te zetten en zelfs een 1m50 lijkt me al op het randje. Ik zou je aanraden naar een alternatief te zoeken. Ik kan er een aantal bedenken die er qua vorm ergens aan doen denken waarschijnlijk wel geschikt zijn voor 1m20:
- Hyphessobrycon colombianus
- Hyphessobrycon ecuadoriensis
- Hyphessobrycon erythrostigma
- Hyphessobrycon pyrrhonotus
- Hyphessobrycon socolofi
- Moenkhausia pittieri

~ Ivo
 
Deze vissen worden toch 12 cm? Mijn bak is 130x60x60 en ja dat is waterhoogte. Inclusief bioloog heb ik 500 liter. Ik zou hier eerst 10 discusvissen in gaan houden en dat moet volgens de kenners prima kunnen. Discusvissen zijn nog een stuk groter. Kortom, ik zie het bezwaar niet.

De zalmpjes zoals colombiazalm zijn me veel te klein en te standaard. Andere suggesties zijn van harte welkom.
 
Ik heb nu 10 discussen in de bak zitten, maar als ze uitgegroeid zijn vind ik dat persoonlijk in mijn bak een mooi aantal zeg maar. Ik had eerder 6 discussen in 150 cm, en dat vond ik al krap eerlijk gezegd......

Over de Argenteus gesproken... In Amersfoort zaten/zitten ze en dan kan je ze in real life eens aanschouwen. Beste vissen hoor.
 
Ik ga niet over een nacht ijs dus zal hier nog es goed over nadenken. Als ik in de buurt ben maar even in Amersfoort kijken hoe ze er in het echt uitzien. En in de tussentijd ook kijken naar alternatieven! Geen straf natuurlijk. Erg leuk om te kijken met welke vis ik mijn bak ga verrijken. Wie wil meedenken graag!

Ik zoek dus een leuke school niet alledaagse flinke en brutale vissen die komen uit ZA en meestal in de middenlaag van de bak zwemmen en natuurlijk passen bij mijn bak en visbestand.

Misschien de Mesonauta Festivus of ook wel Vlagcichlide genoemd.
 
Wel een heel fraai genus 🙂
 
Bedankt voor de feedback. Heb er goed over nagedacht en wat filmpjes bekeken van de Argenteus en toch besloten om af te zien van dit plan. Ook heb ik inmiddels ergens gezien hoe mooi een school colombia tetra's kan zijn. Ook ben ik wel enthousiast over een school hockysticks maar daar twijfel ik over omdat die naar mijn idee meer in de bovenlaag van de bak zwemmen.
 
Even een update met wat foto's van vanochtend.
7248499b909d0bf50bc512d0d357f29d_zps10feb00f.jpg

b20bc3a1f54aaa73eba44bfdcde54b06_zps06ebc8a3.jpg

3c5db1e4c9384ecdb870270c0ac4d327_zpsa3bd8d27.jpg
 
Mooi, vooral de eerste in deze serie. De spiegeling in het water, heel scherp!
 
Vandaag even een update. Heb inmiddels een flinke school Colombia Tetra's weten te bemachtigen. Prachtige vissen, echt een verrijking voor mijn bak. Zorgt er ook voor dat de soms zo schuwe Cupido's wat meer op de voorgrond zijn. Ik twijfel nog wel een beetje of ik de Cupido's ga houden omdat ze toch best veeleisend zijn. Het zijn wildvang vissen en grote waterwissels kunnen ze bijvoorbeeld niet goed tegen. Gezien mijn jonge en drukke kinderen zijn ze ook vaak wat schrikkerig en schuw. Das jammer want als ze zich goed voelen zijn het prachtige vissen.

Misschien dat ik ze inruil voor een kleiner blijvende soort Geophagus zoals de Pindare. Maar dan wel nakweek.

cf447aa5e9e5ee2e1362f097ff303ff9_zpsf118734e.jpg


c52a489eb5e875b6eead4677acefff81_zps68b970da.jpg


16852208570403d266543f366a9c33b7_zps1ad6fb3a.gif
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan