Daytime overweging


Niwla

Well-known member
Lid geworden
29 december 2015
Berichten
1,699
Locatie
Groningen
Dag allen,

Voor mijn nieuwe bak ben ik nog niet helemaal blij met mijn verlichting. De "creatieve oplossing" die ik had bedacht werkt nog niet helemaal naar wens (buigt door) en 1 van de twee lampen werkt alleen als aan/uit (op 100%) en de ander doorloopt een vast geprogrammeerd dagritme welke ik niet aan kan passen (of ik moet deze ook 100% aan/uit schakelen op dezelfde timer). Bij de aanschaf van de extra lamp had ik even over het hoofd gezien dat ik bij de reeds aanwezige lamp door een gelukje een dagritme-optie had die eigenlijk niet te koop is, tenzij ik nog een extra lamp koop met alles er op en er aan (à 109,-).

Daarom ben ik toch met een scheef ook aan het kijken naar andere verlichting.
Eisen daarbij zijn:
- Het moet een mooi armatuur zijn (omdat het een open bak is) wat past bij de bak
- Wil hem zelf kunnen programmeren/instellen en voorzien van o.a. nachtverlichting.
- Moet natuurlijk goede verlichting zijn die past bij de eisen van de beplanting.

Zodoende kwam ik eigenlijk uit op Daytime. Zeker afgewerkt in combinatie met het zwarte design profiel wat ze optioneel kunnen leveren.

wYqY28VVs1PqXDHpdYcuHsl9QVhcnjvb.jpeg


Hierover heb ik contact gehad met Azaqua. Op basis van de gegevens van mijn bak (LxBxH =90x24x30 /totale inhoud is 90 liter maar excl. sump is het showgedeelte van de bak bruto 65 liter.) werd mij onderstaande lamp aangeboden:

1x cluster CONTROL 90.3 (2x UBRW en 1x UW) met TC420 en toebehoren - €355,-
1x designprofiel 90 zwart - € 85,90

In totaal dus bijna €450,- voor een lamp.

Daar moest ik wel even van slikken.

Mijn scape bestaat op dit moment uit drakensteen en dwergnaaldgras. Voor nu wil ik het graag daarbij houden. In mijn ogen niet heel veeleisend dus.
Daarom denk ik dat het qua lichtkwaliteit misschien overkill is en ben ik eigenlijk op zoek naar alternatieven.

Hier wordt ook vaak de Helialux genoemd maar dit is voor zover ik weet geen armatuur wat je mooi op een open bak kan zetten.

Dus ben ik benieuwd of er nog meer (betaalbare) alternatieven zijn die ik zeker even moet bekijken voor ik een keus maak.

Alle feedback is welkom!
 
Ik zou wel aanraden de Daytime Matrix te nemen en niet de Daytime Cluster.
De matrix geeft 180 lumen per watt. Dat is bijna 50% meer dan de cluster.

De ervaring met deze leds is dan ook super voor wat ik lees van clubleden. :)
 
Ik zou wel aanraden de Daytime Matrix te nemen en niet de Daytime Cluster.
De matrix geeft 180 lumen per watt. Dat is bijna 50% meer dan de cluster.

De ervaring met deze leds is dan ook super voor wat ik lees van clubleden. :)

Dat was inderdaad ook direct mijn vraag richting Wilco van Azaqua.
Zijn reactie was:

Matrix kan uiteraard ook. Deze levert 50% meer lichtopbrengst dan de cluster.
Gezien de afmetingen van je aquarium, zou je dan met 1 matrix module bijna toe komen.
Om de 90cm lengte te overbruggen, zou ik toch wel minstens 3 modules nemen.

Dus matrix zou zeker kunnen, maar wordt met 3 modules iets duurder dan de control, en een beetje overkill wat betreft lichtopbrengst.
Mocht je ooit overstappen op een breder en dieper aquarium van 90cm, dan is de Matrix wellicht wel een betere keuze, vanwege de uitbreidingsmogelijkheid.
 
Als betaalbare optie geef ik altijd Aquaterraleds aan.

Ze hebben ook LEDs voor open aquaria en daar hangt niet zo'n prijskaartje aan.
 
Als betaalbare optie geef ik altijd Aquaterraleds aan.

Ze hebben ook LEDs voor open aquaria en daar hangt niet zo'n prijskaartje aan.

Klopt hoor! Die zijn mij ook bekend. Maar dit zijn aan/uit armaturen en missen de RGB-Leds voor moonlight/zonsopgang. Ze zouden het armatuur gewoon los/leeg moeten verkopen of klanten zelf de mogelijkheid geven hier strips in te configureren (gat in de markt?). Ook zit ik gezien mijn ervaring met de bestaande verlichting liever meer richting 6500/7000 K.

Toch bedankt dat je het even genoemd hebt.
 
Je kan altijd een mailtje sturen. Niels is altijd heel behulpzaam.
 
Matrix kun je voor die prijs ook krijgen, met 2 UBRW modules er in heb je dan nog ruim 30 lumen per watt. Je zult dan alleen de TC420 uit China moeten halen. Kosten zijn namelijk ex TC420 424,30 en je haalt die TC420 voor twee tientjes bij Aliexpress.

Het is inderdaad een smak geld voor een lamp, maar qua kwaliteit, flexibiliteit en stroomverbruik vond ik het het geld wel waard. Je zou overigens ook eerst de lamp zonder designprofiel kunnen kopen, scheelt je toch weer een flink bedrag. Kun je later altijd nog een keer het profiel erbij halen...
 
Vandaar dat ik normaliter alleen bakken koop incl de verlichting want dan kom je hier niet meer voor te staan;)
 
Vandaar dat ik normaliter alleen bakken koop incl de verlichting want dan kom je hier niet meer voor te staan;)

Haha. Ook weer waar! Aan de andere kant vind ik het juist erg gaaf als ik het wel helemaal zo voor elkaar heb als ik zou willen....maar goedkoper is het zeker niet nee

Matrix kun je voor die prijs ook krijgen, met 2 UBRW modules er in heb je dan nog ruim 30 lumen per watt.

Het is inderdaad een smak geld voor een lamp, maar qua kwaliteit, flexibiliteit en stroomverbruik vond ik het het geld wel waard. Je zou overigens ook eerst de lamp zonder designprofiel kunnen kopen, scheelt je toch weer een flink bedrag. Kun je later altijd nog een keer het profiel erbij halen...

Het profiel later bestellen zat ik zelf ook al aan te denken. Wel een beetje zonde van de ophanging/beugels die je in eerste instantie wel aan moet schaffen maar die zijn gelukkig niet heel duur. Een andere optie is eerst 1x UW en 1X UBRW, later nog 1 UW erbij en die UBRW naar het midden verplaatsen. Daarmee wel alvast rekening houden met de voeding.
 
@John: Zit wat in, maar soms wil je wat bijzonders en dan moet je een bak op maat laten bouwen. En om dan te gaan beknibbelen op de kwaliteit van de verlichting vond ik een beetje jammer. :)
 
Het profiel later bestellen zat ik zelf ook al aan te denken. Wel een beetje zonde van de ophanging/beugels die je in eerste instantie wel aan moet schaffen maar die zijn gelukkig niet heel duur. Een andere optie is eerst 1x UW en 1X UBRW, later nog 1 UW erbij en die UBRW naar het midden verplaatsen. Daarmee wel alvast rekening houden met de voeding.

Die voeding is minstens 40w, dus dat zit wel goed. :) Ik heb een 150cm besteld en heb daarbij wel een zwaardere voeding voor eventuele uitbreidingen, maar ik kan me niet voorstellen dat jij op een 90cm bak meer dan 4 modules gaat gebruiken. En er zitten bij de matrix ook al een soort beugels/stangen aan, waarmee je de balk op de rand van de bak kun laten steunen. Enige punt is dan even of hij niet te dicht op het wateroppervlak gaat komen.
 
[QUOTE="Niwla, post: 1506622, member: 21910"Het profiel later bestellen zat ik zelf ook al aan te denken. Wel een beetje zonde van de ophanging/beugels die je in eerste instantie wel aan moet schaffen maar die zijn gelukkig niet heel duur. Een andere optie is eerst 1x UW en 1X UBRW, later nog 1 UW erbij en die UBRW naar het midden verplaatsen. Daarmee wel alvast rekening houden met de voeding.

Die voeding is minstens 40w, dus dat zit wel goed. :) Ik heb een 150cm besteld en heb daarbij wel een zwaardere voeding voor eventuele uitbreidingen, maar ik kan me niet voorstellen dat jij op een 90cm bak meer dan 4 modules gaat gebruiken. En er zitten bij de matrix ook al een soort beugels/stangen aan, waarmee je de balk op de rand van de bak kun laten steunen. Enige punt is dan even of hij niet te dicht op het wateroppervlak gaat komen.

Nee, 3 is inderdaad echt wel de max!

Ik wist niet dat die pennen de standaard bevestiging waren. Die zouden voor mij ook niet bruikbaar zijn als ik wel gebruik wil blijven maken van mijn afdekplaat.

Bedankt voor het meedenken!
 
strikt genomen heb je beter wat overkill.
Als leds bv maar op 50-70% moeten branden zal de efficiëntie sterk verbeteren(dus meer dan 180 lumen per watt) en de levensduur van de leds aanzienlijk verlengen.
Leds constant op 100% laten werken is nooit een goed idee.
 
strikt genomen heb je beter wat overkill.
Als leds bv maar op 50-70% moeten branden zal de efficiëntie sterk verbeteren(dus meer dan 180 lumen per watt) en de levensduur van de leds aanzienlijk verlengen.
Leds constant op 100% laten werken is nooit een goed idee.

dat is inderdaad ook mijn uitgangspunt! :thumbs:
 
Heb je eigenlijk wel eens gedacht aan zelfbouw? Een mooie zwarte behuizing is vast zelf te bouwen om een passief aluminium gekoelde balk. Zelfs een controller is te maken. Ik deed het zelf (Arduino/Nextion). Er in vast iets te maken dat én een bedoelde kwaliteit heeft en een duidelijk betere prijs.
 
Ik zou echt willen dat ik zo handig ben maar denk niet dat ik dat in mij heb :cool:
 
Ik weet nog niet wat ik ga doen maar heb wel alvast bij Aliexpress een TC420 besteld :p:engel:
 
De volgende stap was voor mij voor 450 euro aan Daytime Matrix... ;)

Wat trouwens ook nog wel een idee is, is om eens bij Duitse webshops te kijken. Zo verstuurt Aquasabi boven de 150 euro gratis naar Nederland. Scheelt weer een paar euro...
 
zijn zij dan ook goedkoper in de daylight producten?
 
De levertijden over de grens zijn in ieder geval een stuk korter dan hier in NL. Zo ook bij zierfischtreff.de
 
Ik heb de mijne bij Zierfischtreff weg, omdat Aquasabi geen 150cm oo voorraad had. Verzendkosten waren daar wel 12€, maar waarschijnlijk is het uiterlijk vrijdag binnen. Prijzen zijn overal gelijk, je kunt alleen iets besparen op verzendkosten bij Aquasabi en Garnelenhaus.de.
 
Eenzelfde opstelling in Matrix (2x UW/ 1x UBRW) incl. TC420 en toebehoren (zonder design profiel) komt op ca. €450,- :eek:

oef....
 
Ik heb een tip voor je Alwin. Kijk voortaan eerst wat de verlichting je gaat kosten voordat je een bak gaat kopen:D:D;)
 
missen de RGB-Leds voor moonlight/zonsopgang

Gebruik ik een dingetje voor dat maar 50 cent kost, dus zo moeilijk is het niet ..

Zou wel kiezen voor iets met power LEDs.. bv een solarstinger
 
Ik heb een tip voor je Alwin. Kijk voortaan eerst wat de verlichting je gaat kosten voordat je een bak gaat kopen:D:D;)

Haha! het gras is altijd groener....... en dromen mag altijd. Ik ben ineens wel heel erg blij met mijn 2 led-lampen van Dennerle en vind het doorbuigen ineens niet meer zo erg, wat nu door een aanpassing van mij wel heel erg meevalt. Zelfs die 109,- voor die extra lamp (alleen maar voor de voeding) vind ik nu goed te overzien. Die lamp verpats ik daarna dan misschien wel weer met een standaard voeding.

Relativeert wel lekker

Gebruik ik een dingetje voor dat maar 50 cent kost, dus zo moeilijk is het niet ..

Zou wel kiezen voor iets met power LEDs.. bv een solarstinger

Ik vond dit ook wel een mooie optie. Het mag van mij heel subtiel zijn. Stond al langer op mijn lijstje. Ik vind avondverlichting belangrijker dan ochtendverlichting.

KQYIkGOdcxFLBiSZZfJGYgYHM_n5NDee.jpeg


Ik denk toch echt dat Daytime te hoog gegrepen is voor mij. :juggle: Tijd voor een pas op de plaats.....
 
Misschien zijn twee kessils a80 tuna sun iets voor jouw? 260€

Hmmm.....weet niet of dat wat voor mij is. Toch bedankt voor de suggestie.

Ben met een schuin oog nog aan het kijken naar de Trocal Led van Dennerle
 

Terug
Bovenaan