De 2m in herinrichting (Lysia)


Lysia

Well-known member
Lid geworden
1 januari 2021
Berichten
3,273
Leeftijd
51
Locatie
Roermond
Na de verhuizing moet ik de 2 aquaria opnieuw inrichten.
Mooi moment om het een en ander aan te pakken, nieuwe vissen erbij te doen enzo.
Hier heb ik een fotoalbum gemaakt voor de 2m. (2m x 0,40diep x 0,55 hoog) om jullie mee te laten genieten van de voortgang, de worsteling, het knutselen en hopelijk uiteindelijk een mooi resultaat....

Nu ziet de bak er echt niet uit, de planten staan in mandjes en aangezien mijn algenkrabbertje al ingepakt is, ook wat alg tegen de voorruit...Als iemand wil griezelen, dan zeg je het maar, dan post ik een foto van de huidige situatie. Maar ik heb je gewaarschuwd:DD

De planning is dat de bak als scheiding tussen de keuken en de living gaat dienen, en dat er dus van 3 kanten tegen aan gekeken gaat worden. (Hoewel de kort kant alleen maar in het langslopen.)
De vissen die er in zitten/ komen, zijn:
Pterophyllum Scalare 7 stuks, waarvan 1 of 2 koppels (afhankelijk van de dag dat je ze het vraagt....)
Corydoras paleatus en een adolfi. Waarschijnlijk gaan de aeneussen in de Juwel, maar ik ben nog niet helemaal zeker.
Zwaarddragers (Xiphophorus helleri) min of meer wildkleur
Bruine ancistrus
Wimpelalen (Erpetoichthys calabaricus) koppeltje of triootje
vlindervis (Panthodon Buchholzi) duo?
Pleco (zolang ie zich gedraagt, anders gaat ie de vijver in)

Ik heb boven deze bak niet zo erg sterke lampen, en dat wil ik in verband met de wensen van de vissen ook zo houden, er komen planten in die daar tevreden mee blijken te zijn:
Vallisneria
cryptocoryne een groene en een bruinbladige variant
javavaren
javavaren windelov
anubias
Limnobia sessiflora (hoewel ik die er misschien nog wel uit gooi)
Hygrophila sp. (ik heb corymbosa siamensis en een corymbosa met iets breder blad.

In de bak komen in de hogere delen houtstukken te staan (staan niet op tekening) en ik heb leistenen-L-nummer hotels, die ik erin verwerk.
In de terrassen komen pvc pijpjes zodat iedereen voldoende schuilholletjes heeft.
 

Bijlagen

  • tekening 2m keukenaanzicht.jpg
    tekening 2m keukenaanzicht.jpg
    132.5 KB · Weergaven: 97
  • 2m tekening aanzicht living.jpg
    2m tekening aanzicht living.jpg
    123.6 KB · Weergaven: 94
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben vooral benieuwd of ik mijn plannen in werkelijkheid weet om te zetten...
 
Kom maar door met die foto, en ik ga dit draadje lekker volgen:)
 
Ik zal morgen een foto maken als de vissen weer wakker zijn, en verder ben ik benieuwd naar opmerkingen/ tips en vragen!
 
Succes met de herinrichting.
 
Ik heb zitten nadenken over het plantenbestand, en waar de plantjes te zetten.
Deze bak heeft niet zo veel licht, op basis daarvan de lijst met planten. In het midden van de bak zit een overlap van de lichtbuizen en daar is dus meer licht.
De stroming (van belang voor de vallisneria) gaat van links (doorloop) naar rechts (muur).
Als jullie nog meer informatie nodig hebben: vraag het.

Ik ben nog niet zeker of ik de middenzone leeg laat of dat ik er een stuk hout inleg, of een hoopje stenen.

Willen jullie meedenken of het mooier kan?
 

Bijlagen

  • planten 2m.jpg
    planten 2m.jpg
    128 KB · Weergaven: 54
In het midden is je meeste licht, kun je daar misschien een 20kg zand of grind toepassen.
Heb je een berg waar er meer licht opstraalt en dan van daaruit werken.
 
Heb ik lang over nagedacht, maar er zijn een aantal redenen waarom ik ervoor gekozen heb dat niet te doen:
1) De maanvissen hebben een aantal 'kamers' nodig. Ik heb iig één koppeltje, en bij de resterende 5 broeit ook weleens iets. Dus minimaal 2 kamers en beter nog 3.
2) Ik houd niet zo van 'symmetrische' bakken, ik heb er op een aantal wijzen mee geëxperimenteerd en vindt ze meestal nogal saai.
3) Het is een doorkijkbak en wat je dan ziet als je in het midden een berg maakt en de zijkanten openlaat vind ik minder mooi dan een doorkijkje in het midden.

Ik zou wel een centimeter of 5 zand in het midden kunnen doen en dan een (erg) lage bodembedekker, maar welke is geschikt in deze setting? Welke vormt een mooi uniform tapijt? (Ik wil die zone optisch rustig laten, vandaar een tapijt of kaal) Lilaeopsis brasiliensis heb ik in min Juwel staan, maar ik heb mijn twijfels of die tevreden gaat zijn?

Dan krijg je dus onderstaande situatie.
 

Bijlagen

  • planten 2m suggestie Edwin68.jpg
    planten 2m suggestie Edwin68.jpg
    143 KB · Weergaven: 42
Laatst bewerkt:
Dit groene waarvan ik de naam niet weet, groeit wel horizontaal op een manier
16713770437891723604581.jpg
5cm bodem is toereikend voor de meeste planten lijkt me zo.
 
Kun je uitzoeken hoe het heet? Het is wel een beetje moeilijk an te schaffen zo....
Ze zien me al aan komen in de winkel:
'Ja, ik wil graag dat groene plantje dat volgens Edwin68 horizontaal groeit en geschikt is voor mijn bak....'
:oops::ROFLMAO::unsure:
 
Stuur ik het zo naar je op, ik heb postzegels anders moet het op internet met een afbeeldingzoekopdracht gevonden worden maar daar is me geen geduld voor toegewezen, kijk het leuke van deze plant vind ik juist dat het vanaf een bepaalde lichtwaarde horizontaal gaat groeien
16713798259561711570550.jpg
zie je ook wat het groeiverschil uitmaakt binnen de lichtkegel!
 
Zolang ze er nog niet in staan, verandert het waarschijnlijk nog....
Maar ik heb een paar veranderingen aangebracht:
 

Bijlagen

  • planten 2m versie 2.1.jpg
    planten 2m versie 2.1.jpg
    144.6 KB · Weergaven: 52
Ik ben bezig met de hardscape in elkaar te knutselen:
 

Bijlagen

  • 2m prutsen deel 3.jpg
    2m prutsen deel 3.jpg
    156.3 KB · Weergaven: 120
  • 2m prutsen deel 2.jpg
    2m prutsen deel 2.jpg
    167 KB · Weergaven: 113
  • 2m prutsen deel 4.jpg
    2m prutsen deel 4.jpg
    176 KB · Weergaven: 123
  • 2m prutsen.jpg
    2m prutsen.jpg
    184.4 KB · Weergaven: 121
Altijd leuk knutselen
 
Zolang ze er nog niet in staan, verandert het waarschijnlijk nog....
Maar ik heb een paar veranderingen aangebracht:
Amai , probeer je daar maar eens aan te houden 😊
Succes met de opbouw !
 
Zo, de Juwel is heringericht, morgen begin maken met de 2m. En het is nu officieel vastgesteld: zwaarddragers behoren tot de groep van het ongedierte: jonkie heeft het leeghevelen van de bak (op laagje water van halve centimeter na), opnieuw vullen met zand en opnieuw leeghevelen overleefd.
 
Je hebt leuke plannen, ben benieuwd wat je ervan gaat maken!
 
leuk project!
 
Ben benieuwd!
 
Ik ben ook benieuwd naar alles. Niet naar het plafond natuurlijk;)
 
De Juwel, daar zitten nu de manen in, de aeneus en de ene adolfoi,mevrouw Goerami, een stuk of wat hoogbejaarde keizertetra's en labeo Frenatus.
De Hydrocleys Nymphoides is zichtbaar aan het groeien!
Hout moet nog inwateren/ uitgekozen worden, maar dat is niet zo erg urgent, dus dat kan wachten tot later.

De 2m is nu leeg, alle vissen in bakken, zo de hardscape erin, zand erin en dan de planten erin.

P.S. omdat de tafel nog volstaat met allerlei verhuistroep zijn de foto's niet zo goed als ik van mijn man gewend ben.
P.S.2 eén maavis heeft bij de staart een kneuzing opgelopen tijdens de verhuizing, zij(?) heeft er niet echt last van, gaat vanzelf wel over nu de rust is weergekeerd.
 

Bijlagen

  • IMG_20230816_120748.jpg
    IMG_20230816_120748.jpg
    2.5 MB · Weergaven: 78
En een iets betere foto:
De 2m is ondertussen ook ingericht, op de verlichting na. Ik kan de houdertjes voor mijn ledbuizen nergens vinden....En dan wordt foto's maken erg lastig.
 

Bijlagen

  • IMG_20230817_100227.jpg
    IMG_20230817_100227.jpg
    2.7 MB · Weergaven: 69
Zo hehe, eindelijk kan ik jullie foto's en filmpjes laten zien van de bak.
Ik ben nog niet tevreden over het hout, maar het staat onder water en dan zijnde anubia's voorlopig tevreden. Ik zie later wel of ik er een ander stuk hout in doe en waar precies.
(Dat witte 'spul' wat er ligt is een stukje bloemkool.)

Mmm.. de videootjes blijken te groot te zijn om te plaatsen, jullie moeten het doen met foto's, sorry....

Als ik de Juwel vandaag heb opgeknapt (ik heb wat last van algen) plaats ik daar ook wat foto's van.
 

Bijlagen

  • 20230919_211957.jpg
    20230919_211957.jpg
    4.2 MB · Weergaven: 78
  • 20230919_211948.jpg
    20230919_211948.jpg
    3.2 MB · Weergaven: 71
  • 20230919_212012.jpg
    20230919_212012.jpg
    3.2 MB · Weergaven: 76
  • 20230919_211934.jpg
    20230919_211934.jpg
    2.6 MB · Weergaven: 77
Leuk gedaan zo Lysia! Je bak oogt mooi lang voor een 2 mtr
 
Op een video komt ie beter uit, omdat deze bak van 3 kanten te bekijken is, maar ik krijg de video hier niet gepost. Misschien dat @jessicapilon me daarmee kan helpen?
 

Terug
Bovenaan