Wat is er nieuw

De 46 liter nano bak van Weemism

• Onderwerp starter Onderwerp starter Weemism
  • Startdatum Startdatum
W

Weemism

Guest
Ten opzichte van m'n post in het voorsteltopic heb ik vanmiddag een paar extra stenen toegevoegd en een klein beetje geshuffeld met de inrichting. Door het gerommel is het water nog niet helemaal helder. Ik laat de bak voorlopig weer even tot rust komen nu.

Foto was oorspronkelijk bedoeld voor het bakkenoverzicht topic, maar omdat ik toch gelijk alle details aan het noteren was toch maar in een apart topic in het Foto-album. Later voeg ik nog wat extra foto's toe.

Aan de algen wordt inmiddels gewerkt overigens.

16686330842_dc89a80a9b_h.jpg

Aquarium:
Fluval Edge II 46 liter (43x26x44,8cm) incl.:
- 42 leds verlichting (7600 Kelvin)
- Fluval A595B hangfilter/pomp
Fluval E-series verwarmingselement (50 watt)

Bestand:
10x Tanichthys lini (Chinese Danio)
2x Otocinclus vittatus (Dwerg algeneter)
1x Atyopsis moluccensis (Aziatische waaierhandgarnaal)
20+x Neocaridina heteropoda (Vuurgarnaal)
20+x Lymnaea stagnalis (Gewone poelslak)

Inrichting:
Dennerle DeponitMix Professional 9in1 (onderlaag)
Glanzend zwart grind (toplaag)
6x Pagodesteen
Keramisch garnalenbuisje
Spiderwood

Beplanting:
Eleocharis parvula
Anubias minima
Vallisneria spiralis

Thanks!

Bij deze nog wat extra foto's. Belichting was vanochtend wat lastig a.g.v. reflectie in de kamer door de lage ochtendzon, maar veel meer dan dit is er eigenlijk niet te zien in de bak 🙂.

Onderstaand vind ik het meest fascinerende gedrag van de Danio's, ze doen het heel vaak, maar ik begrijp niet precies wat het doel ervan is. Twee vissen zwemmen langszij, zetten hun vinnen naar elkaar op die ze ook kortstondig laten trillen, en gaan dan weer hun weg. Ik dacht eerst dat het paargedrag was, maar ze lijken zich verder niet voort te planten.

9q9EWFdAbfXJEVoFvlIc4L6rkdoxErqH.jpeg

Vanochtend korrels Sera Shrimps Natural gevoerd waardoor de garnalen met hordes overal vandaan komen. Onderstaand uit de door hen geliefde Eleocharis parvula. Ze planten zich flink voort ook. Aan een kant een teken dat het goed zit met de waterwaarden, maar toekomstig misschien wel problematisch i.v.m. overbevolking. Als er mensen in de buurt van Eindhoven wonen die wat van deze jongens willen afhalen moet je dat maar laten weten.

De Waaierhandgarnaal heeft het soms wel wat zwaar. Ik voer 'm niet specifiek bij, maar hoewel ie in minder dan 4 maanden inmiddels 2 keer is verveld ben ik soms wel bang dat ie te weinig voedsel kan verzamelen uit alleen de waterstroming. Vandaag niettemin gemerkt dat ie nu ook weet hoe ie de garnalenkorrels tot zich kan nemen, maar het is altijd wat sneu om te zien hoe ie met enige regelmaat met die waaierhanden de bodem afstruint naar voedsel.

Ook de Danio's zijn gek op de garnalenkorrels. Het is een heel schouwspel om te zien hoe alle bewoners ermee bezig zijn. Zelfs beide Otocincli, die voor zover ik zie niet van het voer zelf eten, hingen de hele tijd rond dezelfde plek terwijl het daar al hartstikke druk was. Alle bewoners lijken heel goed met elkaar om te gaan, de enige die soms zichtbaar ge�rriteerd is is de Waaierhand richting de speelse en nieuwsgierige Danio's . Hij jaagt ze dan weg met een douw met z'n poten.

Gisteren dus wat extra Pagodestenen toegevoegd. De achterste is zo'n beetje het grootste formaat wat er door de kleine opening aan de bovenkant van de Fluval Edge past. Ben nu ook tevreden over de contrasten in de bak met het zwarte grind, de gele stenen, en de combinatie met de (dankzij de EasyCarbo) nu ook uitgesprokener groene planten.

Hoewel de bak redelijk probleemloos loopt sinds de inrichting half oktober ben ik dus nog redelijk nieuw in het aquariumgebeuren, dus als iemand opmerkingen, suggesties of vragen heeft hoor ik het natuurlijk graag!

Voor je waaierhand kan je eventueel wat van die garnalenkorrels fijn malen. Dan kan je met een pinset ofzo wat van het gemalen voer vastpakken en voor zijn waaiers loslaten zodat hij voldoende voedsel binnenkrijgt. 🙂

Mooi bakje man!

Dank voor tip, en voor compliment 🙂.

Mooi bakje hoor, hij staat er lekke fris bij.

Je waaierhand is echt leuk, hij is mooi op de foto gezet bij de laatste foto.

Dank 🙂

Nadat ik in het topic van Ronald V had gezien dat een sliert spaghetti erg wordt gewaardeerd door garnalen heb ik dat zelf vanochtend ook maar eens geprobeerd. Opvallend was echter dat de vuurgarnalen er niet echt om leken te malen, maar de Otocincli des te meer!

0FzsIF4oPLEv_qkMMyXKEFkFVqEjUMIH.jpeg

Ik hoop niet dat dat kwaad kan voor de Oto's?

De Oto's lijken de Novo Pleco tabletten die ik voor ze gekocht heb niet te kunnen vinden, de vuurgarnalen des te meer:

nl3F_ZpoYaqaS8AO3-NCVmoN8utnUpRC.jpegDSC04491 by Weemsism, on Flickr

Maar ja, deze beestjes lijken alles te lusten.

bak ziet er goed uit!

wat zijn die garnalen prachtig rood!
zou het totaal niet erg vinden als die zich hier zo zouden voortplanten haha!

die waaierhand is ook echt een mooi beest!

Nu de temperatuur in m'n bak weer wat hoger is a.g.v. lente beginnen de Danio's weer naar elkaar te pronken. Niet zo heel scherpe opnamen helaas, maar het blijft een leuk tafereel om te zien 😀 .

[video]https://www.youtube.com/watch?v=GVWdHAFAiBk[/video]

Dank.

En vandaag ook de Anubias in bloei. Is de tweede keer sinds oktober vorig jaar, eerste bloem had ik per abuis afgeknipt voor ie tot bloei kwam 🙄 .

icBMhHMM3gq2WpXRi14ON2K3CHLzunbU.jpeg

icBMhHMM3gq2WpXRi14ON2K3CHLzunbU.jpegDSC04528

Omdat het leuk is nog wat plaatjes. Verder geen updates aan de bak ofzo.

De waaierhand op z'n vaste stek:

sh8LOoM_fpCKBaSUwxiAlNWlE-Z1APEH.jpeg

Een van de Oto's en een vuurgarnaal op de Anubiabloem:

Waarschijnlijk een van de 'Original five' vuurgarnalen, nu zijn het er 40+:

Close up van een van de Oto's. Ze lijken het goed te doen en zijn zeer relaxed. Regelmatig zwemmen ze op hun gemak tussen de veel drukkere Danio's door. Twee extra exemplaren die ik een tijdje terug wilde introduceren legden helaas binnen enkele dagen al het loodje, ik hou het dus maar bij deze twee:

Close up van een deel van de Danio lini's:

Een iets oudere foto van de vuurgarnalen in een feeding frenzy over de Novo Pleco tabs, die eigenlijk niet eens voor hen bedoeld zijn:

En nog eentje van een vuurtje op de Anubias:

Dank 🙂

Nu is het trouwens helemaal druk op de Anubiasbloesem met in dit geval drie ouwe en een jonge vuurgarnaal op de knop. Blijkbaar een smakelijk hapje.

m2TLmgrHvrKJ1N_SzNFu4LYcnlVUQkX8.jpeg

Het doet me ook afvragen wat precies het nut is van een bloem op een onderwaterplant gezien het gebrek aan bijen en andere insecten.

Of werkt dit toch min of meer hetzelfde als bij landbloemen, alleen dan met onderwaterdieren die vervolgens voor bestuiving van andere Anubias moeten zorgen?

Iets waar ik zojuist achter kwam wat nog goed is om te weten voor de mensen die een Fluval Edge als deze overwegen, en/of hier bijvoorbeeld terechtkomen via een zoekopdracht, is dat dit type aquarium minder geschikt is voor vissen die regelmatig aan de oppervlakte komen voor zuurstof. Reden is de betrekkelijk kleine opening aan de bovenkant.

In dit YouTube filmpje van 'aquablogger' Pecktek wordt vanaf 4:56 uitgelegd dat vissen als Corydoras, Betta's en Oto's (en ik neem alle typen labyrintvissen) moeite kunnen hebben met het vinden van de betrekkelijk kleine opening, en vooral ook Betta's last kunnen hebben van de relatief sterke stroming van de filterpomp bij die opening.

Mijn eigen Oto's lijken hier geen last van te hebben, maar niettemin zijn ook bij mij eerder twee nieuwe Oto's na 1 � 2 dagen overleden om onbekende redenen, en mogelijk dus vanwege het niet kunnen vinden van de opening. Het feit dat de twee oudere Oto's geen problemen hebben kan er op duiden dat het ook een leerproces is voor nieuwe vissen.

Ja voor bv Betta s is het niet echt een geschikte bak vind ik. Verder wel een leuk bakje hoor.

*Snif*.

Afgelopen nacht blijkt ��n van de Danio's te zijn overleden. Ik zag het al een tijdje aankomen aangezien het diertje niet meer at en erg vermagerd was (hoewel het verder geen uiterlijke afwijkingen vertoonde). Daarnaast kwam ik er gisteren achter dat ��n van de twee Otocinclussen ogenschijnlijk in het niets is verdwenen, dat was wel onverwacht omdat beide dieren er altijd goed uitzagen, goed van kleur waren, en goed doorvoed en levendig. Dat ie in het niets lijkt verdwenen komt vermoed ik omdat de garnalen zich over het overschot hebben ontfermd.

Net als bij de resterende Oto geldt ook voor de resterende 10 Danio's dat ze zeer levendig zijn en goed eten. Onder de tientallen vuurgarnalen lijken er geen slachtoffers te zijn, ook vertonen ze geen afwijkend gedrag, ook de waaierhandgarnaal niet.

Het is dus een beetje een raadsel waarom kort achter elkaar twee dieren het loodje leggen, waarvan de Oto ook zonder eerst ziekteverschijnselen te hebben vertoond, terwijl de overige vissen kiplekker lijken te zijn. Wel is er ��n Danio die zich eerder ook afzonderde en nauwelijks at, maar nu wel weer actief is, zij het met een kromme rug nu.

Enige 'traumatische' gebeurtenis is dat het aquarium recent in 7 weken twee keer is verhuisd (met een autorit van een half uur met hevig geklots bij laag water, maar dat is inmiddels ook alweer een maand geleden, en de hogere temperaturen van afgelopen tijd.

Zou het hier een toevalligheid betreffen, of kan de kromme rug van die ene herstelde Danio een indicatie zijn dat er iets anders aan de hand is?

Mooi nano bakje! Ziet er netjes uit!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan