Wat is er nieuw

de Anubis soorten blijven niet mooi

60601

Well-known member
Lid geworden
2 juli 2016
Hallo
Mijn nieuwe aquarium is nu 2,5 maand in bedrijf en het gaat aardig naar wens.
De meeste planten groeien goed en de bruine algen gaan nu langzaam weg.
Maar de Anubis soorten groeien matig .
Ik weet wel dat het langzaam groeiers zijn het gaat wel heel traag,
Ik heb ze allemaal op hout of steen gelijmd of in de gaten van het hout zitten.
Er is verder geen algen in het aquarium maar op de Anubis soorten zit wel alg.
Als er een nieuw blad is dan zit er binnen 2 weken een laagje stof of algen op.
Ik probeer het wel af te vegen maar dat lukt niet.
Mijn watercirculatie is perfect met een spraybar,de meeste Anubis soorten staan in donkere delen van het aquarium.
Ik gebruik All in one als plantenvoeding.
Co2 in aanwezig de drop checker geeft groen tegen geel aan.

Hebben jullie een tip zodat de bladeren mooi groen blijven

Staan ze in het licht want ze hebben liever een beschutte plek en met teveel licht willen ze te hard groeien en zoveel voeding kunnen ze niet opnemen waardoor ze zich niet kunnen beschermen en het blad gaat lekken.

ik heb even gemeten
po4 2,0
no3 20

Dat lijkt me prima, daar kan het dus niet inzitten. Nu groeien Anubias soorten inderdaad erg langzaam maar er komt nog een vraag bij me op doordat John op de nuances let en in de gaten had dat de meeste soorten in meer donkere plaatsen staan maar niet allemaal? Ze hebben allemaal last maar zit daar een verschil tussen de verschillende planten in de aanslag op de bladeren? En is dat echt aan de bovenkant?

Er zit geen verschil in aanslag op de bladeren van de planten die in de donkere plekken staan
en de planten die mee in het licht staan.
Ik weet ook niet als het echte algen zijn maar het is een ene of andere aanslag.

20190919_172051.jpg
20190919_172102.jpg
20190919_172109.jpg
20190919_172118 (1).jpg
20190919_194324.jpg
20190919_172051.jpg
20190919_172102.jpg
20190919_172109.jpg
20190919_172118 (1).jpg
20190919_194324.jpg

Als de bak niet goed in balans is zijn deze planten het snelst vatbaar voor algen omdat ze zo langzaam groeien.
Hoeveel licht hangt er boven de bak en hoelang brand deze?

het licht brand 8 uur op 90%
Hoeveel is moeilijk te zeggen in een andere onderdeel wat over verlichting gaat is mij verteld dat ik te weinig licht heb
voor planten die veel licht nodig hebben.

Anubias geef je eerder to much dan te weinig. Ze deden het bij mij het best onder 1 x 15 watt tl. Zonder plantenvoeding. 'Donkere plekken' in aquarium is subjectief. Iedereen heeft hier haar eigen ideeën bij. Maar vergis je niet, je zult je verbazen hoe donker ze kunnen staan. Verstop ze gerust een beetje onder andere planten of stukken hout en dan kunnen ze zelfs mooie witte kelkbloempjes schieten.

Aan je planten te zien is het probleem bij je Anubias die dichtbij de bodem staan erger dan die hoger staan. Dit betekend toch dat je, in tegenstelling tot je eerdere opmerkingen, even naar je waterdistributie zou moeten kijken. Over de bodem is dit altijd wat problematisch, misschien is er daar ook wat verbetering mogelijk. Verder denk ik dat je donkere plekken misschien niet donker genoeg zijn!

Verder denk ik dat je donkere plekken misschien niet donker genoeg zijn!
Het is idd geen schaduw plek, al heb ik ze hier ook gewoon in het volle licht staan en dat gaat goed, heel sterk is mijn verlichting dan weer niet.

Ik heb balken van jmb
Wit/rood
Wit
Wit/blauw
Die branden 8 uur op 90%
De aanloop en de afloop van de verlichting niet mee gerekend

Ik heb balken van jmb
Wit/rood
Wit
Wit/blauw
Die branden 8 uur op 90%
De aanloop en de afloop van de verlichting niet mee gerekend

Hoe groot en op welke bak? Als ze 90 cm. zijn en boven een meterbak hangen zou ik, afhankelijk van het plantenbestand, kiezen voor een veel sterker beschaduwde plek voor de Anubias óf voor een zwakkere lichtintensiteit.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan