De aquaria van Biologist


In principe is het een pot vullen met 1:1 appelazijn met water. Paar stukjes appel toevoegen en een startcultuur. Dan een tissue/panty over de bovenkant om fruitvliegjes ed eruit te houden. Dan kun je het maanden laten staan in principe. Je hoeft het alleen door te starten als de pot te vol wordt.
Het is dus heel weinig werk en je hebt er weinig omkijken na. Een groot voordeel is ook dat het niet stinkt. In theorie is het dus niet moeilijk, maar ik ga het ervaren denk ik.
 
Ik heb ze ook van killi&corydora ja, maar ik wist niet dat ze per sé op appelazijn moesten dus ik heb het met natuurazijn geprobeert..... We zullen zien
 
Ik heb ze ook van killi&corydora ja, maar ik wist niet dat ze per sé op appelazijn moesten dus ik heb het met natuurazijn geprobeert..... We zullen zien

Volgens mij kan het ook met natuurazijn, maar op de meeste plaatsen die ik heb gelezen werd appelazijn aangeraden.
Hoe lang heb je ze al en groeien ze goed bij jou?
 
De eerste oogst is binnen :D De wolk boven het watje zijn allemaal azijnaaltjes. De jonkies in het kweekbakje jagen er al meteen achteraan, dus denk dat zij er ook wel blij mee zijn
IMG_20171209_102410767.jpg
 
Dat is een flinke oogst zeg. Mij is dat nooit gelukt. Hoe krijg je die allemaal zo mooi bovenin eigenlijk?
 
Het zijn inderdaad fijne bakjes en aangezien ik het grootste deels van de dag op de uni zit is het fijn om te weten dat het water ook niet vervuilt als ik er niet ben.

Over de inteelt. Ja, per definitie is het inteelt als je een zoon met zijn moeder kruist. Ik vind het alleen jammer dat er altijd gedaan wordt of inteelt iets heel slechts is, puur omdat het bij mensen nogaal moreel betwijfelbaar is. Bij mensen overleven mensen met genetische afwijkingen het door zorg enz. Die eigenschappen blijven dus ook in stand gehouden. Vissen met ernstige afwijkingen overleven vaak niet en kunnen zich daarom ook niet voortplanten.

Bovendien wordt inteelt al jaren in de biologie en kweek gebruikt om eigenschappen in dieren te stabiliseren. Zo zijn de kleurvarianten (zoals de triple red cacatuoides) ook het resultaat van jaren inteelt. Na 20 kruisingen van broers en zussen ligt de inteeltcoëfficiënt op ongeveer 0.97 (max is 1). 0.97 is eigenlijk het maximaal haalbare omdat er altijd genetische variëteit is door spontane mutaties in de nakweek.

Nu wordt er al jaren met triple reds gekweekt dus die 20 kruisingen zijn we al lang voorbij. Waar dat op neerkomt is dat als ik een mannetje van bijwijze van een kweker uit Groningen koop, die genetisch net zo gelijk is aan mijn vrouwtje als een zoon van haar die ik zelf opkweek. Van echt 'nieuw bloed' inkruisen is bij dit soort lijnen, mits je dezelfde kleurvariant neemt, gewoon echt geen sprake. Als ik echt nieuw bloed in zou willen kruisen zou ik wildlijn of een andere kleurvariant met mijn vrouw moeten kruisen.

Dat wil ik als kweker niet. Ik wil een stabiele triple red lijn hebben, waar ook triple red nakomelingen uitkomen. Maar die inteelt gaat dus ook niets teniet doen aan de sterkte van het visje zoals hij nu is.

Heb je wel eens naar rashonden gekeken en alle ellende die daar voorkomt op het gebied van erfelijke aandoeningen veroorzaakt door de lijnteelt, die jij hier aan het verheerlijken bent? Bij honden wordt inmiddels behoorlijk wat onderzoek gedaan. Bij vissen gebeurt dat niet. Dus we weten helemaal niet wat de gevolgen van de inteelt zijn en in hoeverre de dieren hier last van hebben. Het feit dat een dier blijft leven, wil niet zeggen dat hij een prettig leven leidt. Kijk maar naar vissen met ernstige vergroeiingen.

Ja, de vissen met ernstige afwijkingen overleven het niet, maar voor het zover is, sterven ze eerst een vaak pijnlijke dood (als de kweker niet ingrijpt). En wat doe je dan met de visjes die een afwijking hebben, die niet levensbereigend is? Waar ligt dan de grens wanneer je een dier moet laten inslapen en wanneer niet en wat doe je er anders mee? Allemaal zelf houden?

Ik denk dat je je veel eerder moet afvragen in hoeverre je deze door de mens 'gemaakte' varianten wel in stand moet houden...
 
Dat is een flinke oogst zeg. Mij is dat nooit gelukt. Hoe krijg je die allemaal zo mooi bovenin eigenlijk?


Azijnaaltjes zijn dieren die aan de lucht adem moeten halen. Je vult een lege (doorzichtige) bierfles met azijnaaltjes en appelazijn/water mix tot aan de hals. Daar doe je dan een prop watten op en giet er rustg gewoon kraanwater op zodat het azijn en water niet mengt. Omdat de aaltjes lucht moeten ademen moeten ze door de hals omhoog zwemmen door de watten en in het water. Dan zitten ze dus allemaal bovenin en kun je ze makkelijk voeren zonder dat je azijn in je bak gooit ;)
 
Dat is inderdaad dan wel handig met een prop watten en hoe doe je dat met de grote potten dan die ik zag?
 
Heb je wel eens naar rashonden gekeken en alle ellende die daar voorkomt op het gebied van erfelijke aandoeningen veroorzaakt door de lijnteelt, die jij hier aan het verheerlijken bent? Bij honden wordt inmiddels behoorlijk wat onderzoek gedaan. Bij vissen gebeurt dat niet. Dus we weten helemaal niet wat de gevolgen van de inteelt zijn en in hoeverre de dieren hier last van hebben. Het feit dat een dier blijft leven, wil niet zeggen dat hij een prettig leven leidt. Kijk maar naar vissen met ernstige vergroeiingen.

Ja, de vissen met ernstige afwijkingen overleven het niet, maar voor het zover is, sterven ze eerst een vaak pijnlijke dood (als de kweker niet ingrijpt). En wat doe je dan met de visjes die een afwijking hebben, die niet levensbereigend is? Waar ligt dan de grens wanneer je een dier moet laten inslapen en wanneer niet en wat doe je er anders mee? Allemaal zelf houden?

Ik denk dat je je veel eerder moet afvragen in hoeverre je deze door de mens 'gemaakte' varianten wel in stand moet houden...

Ik ben helemaal niets aan het verheerlijken. Bij vissen werkt het gewoon anders dan bij de meeste gewervelde zoogdieren en dan is het appels met peren vergelijken. Geloof me, ik weet goed dat er slechte kanten aan zitten. Ik heb 5 jaar genetica gestudeerd. Maar er zitten echt niet alleen maar slechte kanten aan. Inteelt is iets wat bewust moet gebeuren. Niet zomaar wat kruisen en alles laten leven, ja dan krijg je afwijkingen.
Het enige wat ik met dat stukje probeerde te zeggen is dat de meeste lijnen al zo ver ingeteeld zijn dat het amper meer uitmaakt en je van 'vers bloed' niet meer echt kunt spreken.
Wanneer je een dier afmaakt en of je lijnen in stand moet houden is een ethische discussie waar ik me niet aan ga wagen.
Ik ben het met je eens dat inteelt voorkomen moet worden bij wildvang, maar bij lijngekweekte soorten maakt het voor vissen echt weinig uit.
Nogmaals, ik verheerlijk helemaal niets maar wil mensen wel bewust maken dat het niet slecht hoeft te zijn. Dat is namelijk een heel vastzittende denkwijze onder mensen en hoewel dat niet perse slecht is kun je het ook van een andere kant bekijken. Dus of je het doet is zowel jouw als mijn eigen keus.
 
Dat is inderdaad dan wel handig met een prop watten en hoe doe je dat met de grote potten dan die ik zag?

De grote potten zijn om de cultuur te onderhouden. Daar oogst ik niet uit om het zo maar te zeggen. Als ik wil oogsten doe ik een deel van de pot in de bierfles. In de potten zit dus gewoon appelazijn/water met stukjes appel en azijnaaltjes.
 
Zover ik mij herinner werd het inderdaad niet veel nee maar ja wellicht deed ik iets verkeerd of was ik weer eens te ongeduldig:S
 
Het duurt inderdaad wel even voordat ze echt gaan groeien. Maar ik had zoveel startcultuur gekregen dat ik ook maar meteen wat geoogst heb :D En de aaltjes zijn echt miniscuul, dus je moet echt een licht achter de pot houden wil je ze zien, anders lijkt je pot net leeg ;)
 
Het duurt inderdaad wel even voordat ze echt gaan groeien. Maar ik had zoveel startcultuur gekregen dat ik ook maar meteen wat geoogst heb :D En de aaltjes zijn echt miniscuul, dus je moet echt een licht achter de pot houden wil je ze zien, anders lijkt je pot net leeg ;)

Ik heb zo'n zeefje speciaal om ze in te gieten zonder dat ze erdoorheen gaan!
 
Nieuwe telefoon binnen en dus tijd om de nieuwe camera uit te testen. En hoe doe je dat nou beter dan met bewegende vissen :D

Een paar actieplaatjes van verschillende vissen:
IMG_20171214_205556628.jpg


IMG_20171213_195303777.jpg


IMG_20171214_205744112~2.jpg


En natuurlijk mogen de jonkies niet ontbreken, met rode buikjes van de pas gegeten baby artemia ;)
IMG_20171214_205701823.jpg


IMG_20171214_205531647~2.jpg
 
Ik had eigenlijk toch nog een vraagje. Laatst zag ik bij de lfs echt prachtig doorvoedde Otocinclus zitten en elke keer als ik ze zie raak ik toch echt verliefd op die visjes. Ja, ik ben bekend met het hele wildvang verhaal maar zou ze toch graag een keer proberen te houden en proberen te kweken (al schijnt dat heel lastig te zijn). Mijn vraag is dus of er een groepje van rond de 6 Otocinclus sp in mijn rio 180 zouden kunnen?

Het bestand wat er (na enkele nog komende uitbreiding) in zal gaan zitten is:
8 a 10 Epiplatys annulatus
23 Paracheirodon innessi
3 Apistogramma cacatuoides
1 Ancistrus super red

Temperatuur is momenteel 22.8 graden, pH 7, GH 8 en KH 7.
 
Prachtig dat kleine spul.
Wat betreft de Otocinclus zouden die in principe nog wel bij kunnen maar eventuele nakweek zal zeker en vast opgegeten worden door de andere bewoners.
 
Prachtig dat kleine spul.
Wat betreft de Otocinclus zouden die in principe nog wel bij kunnen maar eventuele nakweek zal zeker en vast opgegeten worden door de andere bewoners.

Wat ik gelezen heb zetten ze eieren op dezelfde manier af als Corydoras? Die eieren zou ik dan kunnen verzamelen en apart opkweken in een andere bak/aquarium. Eventueel zouden ik de ouderdieren ook in een apart aquarium kunnen laten afzetten, maar denk dat dat stressvoller en een stuk lastiger is.
Als ze al kweken laat ik de jongen in ieder geval niet in de rio zitten, dan worden ze inderdaad zo opgegeten.
 
Ja stom van me,had ik ff niet aan gedacht om de eitjes dan over te zetten.
Lijkt me wel lastig om ze te ontdekken in je bak tussen de begroeiing maar wie weet is dat te doen.
 
Vanmiddag nog even bij de lfs langs geweest voordat ze dicht gaan voor de feestdagen. Alleen wat nieuwe planten gehaald en een bestelling geplaatst voor wat nieuwe vissen. Ik heb besteld:

Groepje Otocinclus voor in de rio 180
Koppel honinggoerami wildkleur voor in de 60cm.

Ze worden aan het begin van het nieuwe jaar besteld en gaan daar dan eerst 1.5 week in quarantaine. Dan kan ik ze ophalen.

Foto's van de nieuwe planten:

Bananenplant in de rio. Hadden ze daar al even in een aquariun staan en was zo'n mooie grote lotus dat ik hem niet kon laten staan.
IMG_20171223_200005249.jpg


IMG_20171223_200012097.jpg


HC in de aqua 30. Aquarium zit een beetje in de 'help ik heb overal bruine alg' fase. Maar dat trekt wel weer bij. Geen idee of het plantje gaat groeien, maar kan het allicht proberen.
IMG_20171223_200034173.jpg


En Valisneria voor linksachter in de 60cm
IMG_20171223_200101472.jpg

Dit is de laatste foto met dit licht waarschijnlijk. 1 van de projecten voor de kerstvakantie is het led licht inbouwen in dit aquarium. Je ziet goed op de foto hoe donker de zijkanten zijn met de huidige lamp.
 
En de ledverlichting zit erop! Heeft even (lees de hele middag) geduurd voor ik doorhad hoe ik de controller in moest stellen, maar het resultaat mag er wezen vind ik zelf.

IMG_20171226_184014469.jpg


Dit is de gewone 'overdag' stand. Ik heb er ook een zonsopgang en zonsondergang in gezet :D Ben er tot nu toe heel tevreden mee. Vissen zien er ook een stuk mooier uit onder dit licht. Nu nog even wachten of het op de lange termijn ook bevalt. Als dat zo is gaat de rio volgend jaar ook over op dit systeem waarschijnlijk.

En nog een extra foto van de jonge cacatuoides. Ze groeien echt ontzettend snel nu. Deze foto is van 1 van de jongen die in de rio zelf is opgegroeid.

IMG_20171226_184815480.jpg
 
Van de led controller zal je veel kijk plezier krijgen, gaat verder allemaal prima zo te zien :thumbs:

Dankjewel! Hoop inderdaad dat ik er veel plezier van ga krijgen.

Mooie bananenplant hoor. Ik heb deze in de nano met ph verlagende bodem en osmose en hij doet het prima daarin.

Ik hoop dat hij het bij mij ook goed gaat doen. pH zal dan in mijn geval wel hoger zijn. Maar we gaan het zien.
 

Terug
Bovenaan