De aquaria van Biologist


B

Biologist

Guest
Hallo allemaal,

Omdat er de afgelopen tijd veel veranderd is, lijkt het mij tijd voor een nieuw fotoalbum. De 60cm is namelijk verplaatst, de aqua40 afgebroken en er is een juwel rio 180 bijgekomen.
Omdat de juwel rio 180 nog in opbouw is (en een foto van een aquarium met een laag zand niet zo interessant is), zal ik eerst wat vertellen over de 60cm.

Het aquarium:
60x30x30 (54 liter) met bijgeleverde lichtkap en verwarming, De filter is een jbl e401. De bodem van het aquarium is filterzand en verder zit er gewoon kraanwater in waar niets speciaals aan wordt gedaan. Verder staat er nog kienhout en wat stenen in de inrichting.

De planten:
Anubias barteri
Anubias nana 'bonsai'
Javavaren
Valisneria spiralis
Lilaeopsis novaezelandiae
Rode tijgerlotus
Weeping moss

De vissen:
5x Epiplatys annulatus (hele rare verhouding 1xV en 4xM)
12x Hyphessobrycon amandae
Heel veel vuurgarnaaltjes

Het enige wat er misschien nog aan vissen bijkomt zijn wat extra vrouwtjes van de Epiplatys.
Omdat het een foto album is natuurlijk ook wat foto's:

Overzicht
642352biologist_0_82_img_20161101_093053050.jpg


De amandae's:
144239biologist_0_82_img_20160920_202553372.jpg

572964biologist_0_82_img_20161101_095814.jpg

829518biologist_0_82_img_20161101_093120834.jpg


De Epiplatys:
385358biologist_0_82_img_20161101_093544.jpg

814562biologist_0_82_img_20160920_202609137.jpg

462653biologist_0_82_img_20160920_202717386.jpg


Sorry van de slechte kwaliteit, maar ik moet het met de camera van mijn mobiel doen. Opmerkingen zijn zoals altijd welkom :D
 
Mooie bak, ik heb er vol vertrouwen in dat de 180 ook zo'n mooie bak wordt.
 
Wat voeg je aan plantenvoeding toe? Ik ben deed altijd profito en carbo van easylife. Ben gestopt met de carbo omdat de tetra's schuurden. Maar nu maken de anubias amper nog nieuw blad aan. Terwijl ze elke week wel een nieuwe snaak hadden.
 
Ik gebruik alleen profito. Carbo ben ik ook mee gestopt omdat ik merkte dat de garnalen het daar niet lekker onder deden. Mijn Anubias nana maakt wel een hoop blad aan, maar bij de barteri gaat dat een stuk langzamer. Waar dat dus precies aan ligt durf ik niet te zeggen.
 
Bedankt voor de reply. ik begrijp het ook niet. Misschien te weinig fosfaat zal dat eens meten.
 
Bedankt voor de reply. ik begrijp het ook niet. Misschien te weinig fosfaat zal dat eens meten.

Kun je zeker eens doen. In mijn aquarium heb ik NO3 10 en PO4 1. Maar anubias zijn sowieso erg trage groeiers dus zou me er niet al te druk om maken.
 
bedankt voor je info. ja dat weet ik maar zie nu zo'n overduidelijk verschil:)
 
Omdat de rio 180 wat vorm begint aan te nemen ook maar eens een update over dat aquarium :D
Het gaat dus om een 100x40x50 aquarium. Dit draait op een jbl e901 extern filter, 200W verwarmingsstaaf en de 2 bijgeleverde juwel lichtbalken.
Bij deze de foto:

963778biologist_0_82_img_20161115_194113316_hdr.jpg


Over de linkerkant van het aquarium ben ik al aardig tevreden. Aan de rechterkant wil ik nog een groot stuk kienhout wat de hoogte in gaat. Voor het midden wil ik nog een plant met brede bladeren, waarschijnlijk een Anubias barteri of iets in die richting. Ook ga ik op het Vivarium nog op zoek naar een stand die een grote portie Limnobium verkoopt. Voor het visbestand heb ik nu het volgende in gedachte:
1x Betta splendens man
20x Neon tetra
10x Corydoras trilineatus
1x Ancistrus 'super red'
1x Panaqolus maccus

Ook hier zijn opmerkingen/ideeën weer welkom :D
 
Ziet er al goed uit, Noa!!!

En de 60cm is ook heel mooi!!
 
Tot waar staat je water? Ik heb de indruk dat de centrale steun onder water zit?
 
Nee de centrale steun zit boven water, maar je ziet de reflectie op het wateroppervlak. De waterstand zit onder het maximum lijntje dus denk dat dat wel goed is :D
 
mooie start en leuke ideeën!
 
Bedankt voor de complimenten allemaal! Hoop dat het mooi gaat worden
 
Ziet er goed uit Noa! Ik vind je Epiplatys erg mooi :)
Ben benieuwd hoe de Rio180 gaat worden
 
Bedankt allemaal voor de complimenten! De Epiplatys zijn ook erg mooi en de foto doet ze eigenlijk geen recht.
In de rio zijn ondertussen de eerste bewoners gespot (net als in al mijn aquaria): mini posthoorn slakken :D
 
Mooi Mooi! Heb je goede stroming voor de Epiplatys ? Scholen deze mooi samen of zwemmen ze maar wat rond? :p
 
Wat ik hier merk hebben de Epiplatys liever wat minder stroming. Zitten hier vaak op stromingsvrije plekken. Het zijn geen scholenvissen dus ze scholen ook niet echt samen. De mannen hebben bij mij allemaal een eigen plekje, maar zwemmen ook wel rond. De vrouwtjes zwemmen er tussendoor. Dus denk dat je wel kan stellen dat ze zomaar wat rond zwemmen :D
 
Wel weer tijd voor een update denk ik. Voor de rio heb ik een hele hoop gekocht op het Vivarium :D De inrichting is dus uitgebreid met een aantal planten, groot stuk hout en een schuilhol. Qua bemesting voor de planten ga ik de all in one van planted box proberen. Ook heb ik mijn visbestand uitgebreid met 1 Betta splendens hmpk, 1 Ancistrus super red en 8 Corydoras trilineatus :D

De foto's:
IMG_20161126_182905545.jpg

Zelf vind ik het grote stuk echt prachtig. Er moeten nog wel wat planten bij op de voorgrond/voor het hout.

De Betta:
IMG_20161126_183544133.jpg

IMG_20161126_184839.jpg


De Ancistrus
IMG_20161126_140742703.jpg

Hij lijkt hier bleker dan hij is. In het echt is hij fel oranje.

De Cory's
IMG_20161126_183642623.jpg


En dan nog als toegift: het garnalen leger in de 60cm
IMG_20161126_183010690.jpg


Het water in de rio is nog behoorlijk geel vanwege het kienhout, dus daarom lijken sommige foto's wat geel. Opmerkingen/tips zijn zoals altijd welkom!
 
Heel mooi allemaal.
Ik heb geen foto van de Betta gezien maar was er laatst 1 verkocht voor enorm veel geld omdat de vis de kleuren van de Thaise vlag had net als de jouwe! ;)
 
Zo duur was deze gelukkig niet :D Maar mooi is hij wel.
 
Erg mooie bakken heb je!
Is idd een prachtig stuk hout dat je hebt gescoord. Je garnalen vind ik ook erg mooi!
 
Zeker een mooi stuk hout en de Betta is prachtig.
 
Dankjewel allemaal!

De garnaaltjes blijven gelukkig mooi. Ik heb ze nu ongeveer 1.5 jaar en de kolonie lijkt steeds roder te worden. Uitselecteren doe ik niet, want zoveel houd je er nu ook niet over met vissen erbij :D

En tja, de betta is zeker prachtig en daar heb ik gelukkig geen paar 1000 euro voor neer te hoeven tellen ;) Als ik zie hoe actief hij nu is, schaam ik me er een beetje voor dat ik eerst betta's in een klein bakje heb gehad. Persoonlijk zal ik dus niet meer (plakat) betta's aanraden voor kleine bakjes.
 
IMG_20161129_193458154.jpg

De Ancistrus wordt steeds minder schuw en heeft het eten ondertussen ook gevonden :D
Hij is een hele week onzichtbaar geweest, dus ben erg blij dat hij zich wat meer laat zien.
 
zeker mooi, hij/zij is nog wel van klein formaat zo te zien?
 
Groeien vrij vlot hoor, mijne was binnen een jaar van 5 naar zo´n 12-13cm

(dit was dan wel een gewone cirrhosus maartoch)
 
Ik hoop het maar we wachten rustig af. Ik ben echt fan van grote Ancistrussen dus hopelijk groeit hij mooi op :smitten:
 

Terug
Bovenaan