De Aquascape van Cornelius: High Light Nano Plantenbakje - 2020


XD
Nee nu even niet, ik heb de snelheid uit de groei gehaald om een rodere kleur te stimuleren/ forceren.
haha scheelt een hoop dan, werd gek van het snoeiwerk wat ik er aan had. elke week kon de schaar er doorheen, ben blij dat ik nu relatief weinig trimwerk heb. ziet er wel heel mooi uit die rode kleur. zo rood kreeg ik ze niet.
 
haha scheelt een hoop dan, werd gek van het snoeiwerk wat ik er aan had. elke week kon de schaar er doorheen, ben blij dat ik nu relatief weinig trimwerk heb. ziet er wel heel mooi uit die rode kleur. zo rood kreeg ik ze niet.
Je moet ook zorgen dat je planten niet zo snel groeien. Alsde groeisnelheid langzamer is blijven de planten langer staan onder het felle licht.
En dat heeft als voordeel dat ze roder gaan kleuren en je hoeft maar 1 in de 3 weken te snoeien.
 
even een preview van een aankomend topic op de site: Er valt nog veel meer over te vertellen maar dit is even de essentie:

"Het is je misschien opgevallen dat als je veel voeding toevoegt de planten hiermee ook sneller gaan groeien. Dat zie je bv bij de Estimative Index.
Daarbij groeien de planten veel harder dan bij een lean-dose bemesting. En daar ligt eigenlijk de essentie voor het verkrijgen van rode planten...

Je moet namelijk een situatie weten te creëren dat je plant zo lang mogelijk onder de felle belichting blijft, zonder dat ze ernstige schade gaan oplopen.
Natuurlijk gaan ze schade oplopen van het teveel aan licht, maar dat is ook de bedoeling om ze rood te laten kleuren.
De oplossing ligt in een lean-dose bemesting die je maar 1 week aan je bak geeft ipv elke dag.
Zo groeien de planten langzamer en blijven ze langer onder het intense licht staan zodat ze meer tijd hebben om te verkleuren naar intens rood.

Als we planten dagelijks bemesten, geven we de planten altijd genoeg voedingsstoffen om snel te groeien.
En wanneer ze gewoonlijk sneller groeien, worden ze hoog in lengte, maar niet in volume. Dus je krijgt niet die enorme dichte bos planten.
En omdat ze zo snel groeien moet je ook regelmatig snoeien. Gevolg is dat planten niet lang genoeg onder intens licht blijft om te verkleuren.
Dan krijgen ze niet de beoogde kleur rood; dan blijft de kleur altijd wat fletser."
 
Cornelius bedoel je niet Nitraat-limitatie?
Dat is namelijk het enige mechanisme dat ik ken om rodere planten te krijgen.
De plant komt metabolisch in de problemen en moet de aanvoer van licht beperken. Dat kan hij doen door pigmenten (caretenoïden) aan te maken die licht omzetten in warmte. Deze pigmenten zijn rood/oranje.
Tegelijkertijd gaat de plant (om te overleven) zijn N halen uit het chlorophyll, dat een beetje afgebroken wordt. Dus het groenaandeel neemt af terwijl het oranje/rood aandeel toeneemt.
Als je nieuwe toppen in de grond zet zie je dit ook. Blijkbaar zijn ze dan nog niet goed in staat om (genoeg) NO3 op te nemen.

Je stelt lean-dose voor, maar dat betekent dus dat je van licht/CO2 limitatie (die we normaal gesproken hebben/willen) naar een limitatie van NO3, PO4 of micronutrienten gaat? Dat lijkt me dan wel weer tricky qua algen?

Volgens mij is het dus alleen NO3-gebrek die de roodverkleuring veroorzaakt.
 
Laatst bewerkt:
Is dat zo want er is hier net een topic waar de vraag rijst of bv 30 mg no3 de planten sneller laat groeien dan met 5 mg. Ik dacht zelf dat alleen licht de bepalende factor is met voldoende voeding en dat het niet uitmaakt dan of je 30/3 in de bak hebt of 10/1. Maar ja wie ben ik.
 
Hier is ook aan de orde gekomen of nitraat de groei doet toekomen bij hogere hoeveelheden:
 
Nou het is natuurlijk wel zo dat als 1 van de nutrienten zeer laag (dicht bij 0) wordt, de groei stil komt te liggen. Als dat met enige regelmaat gebeurt, zal de groei echt wel flink in kunnen storten. Bij 'Lean dose' zal dit waarschijnlijk voorkomen.
 
Nou het is natuurlijk wel zo dat als 1 van de nutrienten zeer laag (dicht bij 0) wordt, de groei stil komt te liggen. Als dat met enige regelmaat gebeurt, zal de groei echt wel flink in kunnen storten. Bij 'Lean dose' zal dit waarschijnlijk voorkomen.

Ja ok maar dan is er sprake van een tekort of bijna tekort.
 
Ja ok maar dan is er sprake van een tekort of bijna tekort.
ja exact. Maar die zullen bij lean-dose vaker (kort) voorkomen. Niet vlak na het doseren maar wel vlak vóór de volgende dosering. Ook zal de concentratie vaak 'net' boven de 0 hangen en dan hebben planten ook moeite om die laatste beetjes op te nemen.
het toepassen van EI is een soort verzekering tegen het plaatsvinden van zo'n tijdelijk tekort.
 
Laatst bewerkt:
Cornelius bedoel je niet Nitraat-limitatie?
Gedeeltelijk.
Ik heb daar toch een iets andere kijk op.

Ten 1e werkt een geforceerde lage stikstof waarde niet bij alle rode planten. Hoofdzakelijk voor bepaalde rotala's en ludwigia's.
Bij een Macrandra, Ludwigia pantanal en Althernanthera reineckii kunnen lage stikstof waarden juist weer slecht resultaat geven.

En ten 2e heb ik altijd begrepen dat nitraat beperkende omstandigheden niet de primaire reden zijn dat planten roder gaan worden.
Want je krijgt net zo mooi rood gekleurde planten met een NO3 van 30 als met een NO3 van 0.5 En zoals ik al aangaf het is ook afhankelijk van het soort rode plant.

Aquariumplanten beschermen zich tegen te veel licht door de zgn. niet-fotochemische uitdoving van het pigment (NPQ)
Dit zijn fotochemische en biochemische reacties om een 'accesoire' pigment zoals carotenoïden aan te maken waardoor je een directe vorming van Reactive Oxygen Species (ROS) krijgt
zoals waterstofperoxide. (geen Anthocyaan want deze kan niet bestaan bij submersde planten want dat zijn namelijk wateroplosbare pigmenten).
In deze fotosynthese beschermende toestand schijnt de levensduur van chlorofyl aanzienlijk te worden verkort en de aanmaak/opbouw van caretenoïden te worden gestimuleerd. En daarmee wordt de foto-oxidatieve schade in de plant voorkomen.
En juist door die caretenoïden krijgen we de rode verkleuring van de plant, en dat heeft per definitie niet veel te maken met de hoeveelheid stikstof in het water.

De beperking van stikstof is meer bedoeld om de groeisnelheid te beperken.
Want als je plant voedingsstoffen aanbied die nét even boven het LCP (licht-compensatie-punt) liggen word de kwaliteit van de plant niet aangetast, maar heeft wel erge trage groei tot gevolg.
Daarom is het gebruik van een lean-dose ook erg risicovol met veel licht omdat je altijd op het randje balanceert tussen teveel en te weinig voeding in de waterkolom. Maar dat gevaar word voor een groot gedeelte
opgevangen door de aquasoil die ik gebruik. Maar toch; tekorten bij de planten komen relatief vaak voor met een lean-dose bemesting. Zeker omdat de soil met een lean-dose bijna niet word aangevuld met voeding en dus eerder zal zijn uitgewerkt
omdat de planten op ten duur alle beschikbare voeding hebben verbruikt.
 
Want als je plant voedingsstoffen aanbied die nét even boven het LCP (licht-compensatie-punt) liggen word de kwaliteit van de plant niet aangetast, maar heeft wel erge trage groei tot gevolg.

Dus in 2 bakken met bv 30W aan licht zullen de planten die veel plantenvoeding ter beschikking hebben (EI) sneller groeien dan een bak met dezelfde hoeveelheid licht maar minder voedingsstoffen? Tja het zou best kunnen hoor maar zoals ik al eerder zei dat ik dat alleen licht de groeisnelheid bepaald zolang er maar voldoende voeding voorhanden is.
 
Dus in 2 bakken met bv 30W aan licht zullen de planten die veel plantenvoeding ter beschikking hebben (EI) sneller groeien dan een bak met dezelfde hoeveelheid licht maar minder voedingsstoffen? Tja het zou best kunnen hoor maar zoals ik al eerder zei dat ik dat alleen licht de groeisnelheid bepaald zolang er maar voldoende voeding voorhanden is.
Ja, dat is de praktijk.
Bij bakken met targets die gelijkwaardig zijn aan de EI (waarbij er maximale hoeveelheden voeding in de waterkolom aanwezig zijn) groeien de planten vele malen sneller
als bij een lean-dose bemesting waarbij er minimale hoeveelheden voeding in de waterkolom aanwezig zijn.
 
Nou dat is dus nieuw voor mij Corne en dus niet alleen licht bepaald de groeisnelheid zoals ik altijd dacht. Weer wat geleerd kun je dus zeggen en het is dus voor een goede groei niet verkeerd om wat over te doseren.
 
Nou dat is dus nieuw voor mij Corne en dus niet alleen licht bepaald de groeisnelheid zoals ik altijd dacht. Weer wat geleerd kun je dus zeggen en het is dus voor een goede groei niet verkeerd om wat over te doseren.
Leuk dat ik weer wat info heb kunnen geven aan de kennis die je al bezat. :thumbs:
Overdoseren met NPK is in principe niet erg... het zijn juist de overdosis micro's die schade kunnen veroorzaken en waar je wat terughoudend mee moet zijn.
Zeker als je geen waterwissels uitvoert kan het wel eens verkeerd aflopen.

edit; Veel dingen zijn anders als we denken. Licht bepaald primair de groeisnelheid, maar als je zorgt dat er weinig (of net genoeg) brandstof is om die groei mogelijk te maken kan je de groei van de planten goed beïnvloeden.
 
Laatst bewerkt:
Ten 1e werkt een geforceerde lage stikstof waarde niet bij alle rode planten. Hoofdzakelijk voor bepaalde rotala's en ludwigia's.
Bij een Macrandra, Ludwigia pantanal en Althernanthera reineckii kunnen lage stikstof waarden juist weer slecht resultaat geven.
Ja mee eens. is plantafhankelijk inderdaad. Mogelijk spelen dezelfde mechnismen wel maar een plant die van zichzelf al vrij rood is, daar zal het niet erg zichtbaar zijn, of misschien wel geheel afwezig zijn.

En ten 2e heb ik altijd begrepen dat nitraat beperkende omstandigheden niet de primaire reden zijn dat planten roder gaan worden.
Want je krijgt net zo mooi rood gekleurde planten met een NO3 van 30 als met een NO3 van 0.5 En zoals ik al aangaf het is ook afhankelijk van het soort rode plant.
Ja precies, sommige planten zijn 'gewoon' rood van zichzelf.
Alleen bij lage nitraatgehaltes komt de plant in de problemen en worden een aantal noodroutes gebruikt om te overleven. Hij moet af van die overdaad aan licht en dan kan maar op een paar manieren.
1. Pigmenten aanmaken die niet verbonden zijn aan de fotosystemen van de plant. Deze pigmenten (caratenoiden) zetten met name licht om in warmte via NPQ inderdaad.
2. Chlorophyll aanmaak komt stil te liggen (want N voor nodig) terwijl chlorophyll afbraak altijd langzaam doorgaat. Netto levert dat afname van het groenaandeel op (en dus relatief meer rood/oranje)

Aquariumplanten beschermen zich tegen te veel licht door de zgn. niet-fotochemische uitdoving van het pigment (NPQ)
Dit zijn fotochemische en biochemische reacties om een 'accesoire' pigment zoals carotenoïden aan te maken waardoor je een directe vorming van Reactive Oxygen Species (ROS) krijgt
Ja ietsje anders dus. De NPQ-reacties spelen zich af in/bij de (al aanwezige) pigmenten en fotosystemen en in hogere maten bij de nieuw aan te maken caratenoiden. Op deze manier wordt juist de aanmaak van ROS voorkomen. Daarmee voorkom je schade.
Zonder NPQ, zou ROS schade aanrichten in de plant en zal hij (of delen ervan) sterven.

De beperking van stikstof is meer bedoeld om de groeisnelheid te beperken.
Daar heb ik dan weer nooit van gehoord. Het lijkt me een gevaarlijke manier om de groei te beperken aangezien het licht door blijft schijnen en de plant daar tegen op moet treden.

Want als je plant voedingsstoffen aanbied die nét even boven het LCP (licht-compensatie-punt) liggen word de kwaliteit van de plant niet aangetast, maar heeft wel erge trage groei tot gevolg.
Hmm dit kan ik niet volgen. Het lichtcompensatie punt is (zoals ik het ken) de hoeveelheid licht die de plant nodig heeft om netto precies niet te groeien (maar ook niet in massa af te nemen).
Maar wat hier volgens mij bepalend is, is hoeveel licht je toedient. En voor al het licht dat je aanbiedt, zul je het equavalent aan bouwstenen (o.a. NO3) moeten aanleveren omdat je anders disbalans krijgt. Maargoed mogelijk wil je in jouw geval dat juist voor je roodkleuring.

Daarom is het gebruik van een lean-dose ook erg risicovol met veel licht omdat je altijd op het randje balanceert tussen teveel en te weinig voeding in de waterkolom. Maar dat gevaar word voor een groot gedeelte
opgevangen door de aquasoil die ik gebruik. Maar toch; tekorten bij de planten komen relatief vaak voor met een lean-dose bemesting. Zeker omdat de soil met een lean-dose bijna niet word aangevuld met voeding en dus eerder zal zijn uitgewerkt
omdat de planten op ten duur alle beschikbare voeding hebben verbruikt.
Ok, volgens mij bedoelen we toch gewoon min of meer hetzelfde. :) kan me hier helemaal in vinden.


Licht bepaald primair de groeisnelheid, maar als je zorgt dat er weinig (of net genoeg) brandstof is om die groei mogelijk te maken kan je de groei van de planten goed beïnvloeden.
Mij is altijd geleerd: Licht is de energiebron, NO3, PO4 etc zijn de bouwstenen. Feitelijk is dit ook zo.
Als er te weinig bouwstenen zijn maar je blijft wel de energie toedienen (een plant kan moeilijk schuilen) dan zou de plant dus schade oplopen (via o.a. ROS) en dus gaat hij minder Chl aanmaken, meer caratenoiden, en dus meer NPQ uitvoeren.
Dus ja, je kunt de groei langzamer laten gaan, maar dat gebeurt dan volgens mij vooral doordat veel van het licht in warmte wordt omgezet (dissipatie, gaat verloren) en door de plant te ontregelen, zodat hij daarna ook weer even op gang moet komen.

Licht als beperkende factor is normaal gesproken wenselijk, tenzij je dus wilt experimenteren zodat je mooie plantkleuren krijgt :)

Interessante materie!

Nou dat is dus nieuw voor mij Corne en dus niet alleen licht bepaald de groeisnelheid zoals ik altijd dacht. Weer wat geleerd kun je dus zeggen en het is dus voor een goede groei niet verkeerd om wat over te doseren.
Nee zijn heel veel factoren. bij 3 graden celcius groeien je planten ook niet of nauwelijks ;-) en zonder CO2 ook niet, en zonder water (afhankelijk van de plant) ook niet.
Je kunt je planten altijd gaan pesten en ze zullen langzamer groeien.
Maar waar je (normaal gesproken) als aquariaan naar streeft is dat licht de enige beperkende factor is, tenzij je dus sommige planten extra rood wilt laten worden. Maar dat is meer voor de gevorderde aquarianen.
 
Laatst bewerkt:

Ach. ik dacht ik ga even opzoeken wat dat is maar als ik dat doe dan snap ik er nog minder van en moet ik blijven googelen met deze uitleg :DD :DD

Onder dissipatie wordt verstaan de onvermijdelijke irreversibele thermodynamische processen die in de meeste realistische (niet-ideale) systemen optreden en die resulteren in een verlies van "nuttige" energie.
 
Ach. ik dacht ik ga even opzoeken wat dat is maar als ik dat doe dan snap ik er nog minder van en moet ik blijven googelen met deze uitleg :DD :DD

Onder dissipatie wordt verstaan de onvermijdelijke irreversibele thermodynamische processen die in de meeste realistische (niet-ideale) systemen optreden en die resulteren in een verlies van "nuttige" energie.
Haha. Het betekent eigenlijk gewoon dat lichtenergie 'verloren gaat' als (meestal voornamelijk, maar niet alleen) warmte en dus niet meer gebruikt kan worden voor groei. Maar wetenschappelijk gezien ligt dit iets complexer en is dissipatie de passende term.
 
Eén van de laatste pics van deze nano. Kleuren zijn fantastisch, al zeg ik het zelf.
Maar nog niet tevreden omdat ik iets van een tekort zie. Rode planten zijn prima, groene planten vindt ik niet mooi op kleur; te flets.
Het gevaar van heel veel licht en een minimale dosering voeding in het water ( PO4=0.2ppm, NO3=5ppm) Dus ik moet iets meer voeding geven
om de groene kleuren wat op te halen.

070.jpg
 
:eek: je hebt um gesloopt!
Ja, ik heb 'm afgebroken.
Heb nog een forumlid blij kunnen maken met mooie rode stengels, maar Mission complete.
Bij opzet van deze nano wilde ik kijken in hoeverre ik rood kon forceren met voeding en licht. En dat is nu met succes afgerond.

Nu ruimte gemaakt voor mijn nieuwe bak.
Visjes hebben een nieuw onderkomen, bak is leeg, schoongemaakt en gaat dienen als een opkweekbakje voor mos. :thumbs:
 
Mag ik vragen voor welke wedstrijd je volgende bak wordt?
Bij de IAPLC maak je alleen maar een goede kans op een hogere ranking als je een bak boven de 200L hebt.
Dus zal het hoogstwaarschijnlijk alleen de AGA (Aquatic Gardeners Association's) en de EAPLC (European Aquatic Plants Layout Contest) worden.
Bij deze contests word er namelijk een onderscheid gemaakt in bakvolume en bij de IAPLC niet
 

Terug
Bovenaan