De Aquascape van Cornelius: High Light Nano Plantenbakje - 2020


Cornelius

Well-known member
Lid geworden
16 februari 2017
Berichten
4,314
Locatie
Wateringen
Website
www.tspt.nl
Wegens een onverwachte ziekenhuisopname van 5 weken zijn de bakjes thuis helemaal verwaarloost. (gaat inmiddels weer prima met mij (y) )
Alles zat onder de alg en plantjes hadden 5 weken geen voeding gehad dus daar was ook niet zoveel meer van over. Dus stond ik voor de keuze: alles schoonmaken, snoeien en in conditie brengen of alles afbreken en overnieuw beginnen.
Dan maar gekozen voor de laatste optie en de bakjes leeg gehaald en besloten om voorlopig nu slechts 1 klein bakje op te starten. Het gaat dus weer een nanobakje worden.

Aangezien ik nog niet precies 100% weet hoe ik de inrichting gaat worden laat ik nu het bakje voor een 2 a 3 weken indraaien. (Dark start of ookwel een Plantless Cycle)
Dus soil erin, verwarming en filter aansluiten, wat kruimelvoer erbij en in het donker laten indraaien op wat hogere temperaturen. Dan hoef ik ook niet mijzelf aan de voorgeschreven vele waterwissels te houden. Na deze 3 weken is er goede bacteriecultuur
ontwikkeld, daarna ga ik beginnen met het beplanten. Ik ga er denk wel een paar stukjes spiderwood inzetten zodat die zich alvast kunnen volzuigen met water.

Dus nu een keuze maken over het plantenbestand, de beschikbaarheid daarvan controleren en welke soort plantenvoeding ik ga gebruiken.
Zal eerdaags een uitgebreid plan van aanpak beschrijven waar ik nu eerst goed over ga nadenken. :unsure:

000.jpg
 
Welkom terug, ik hoop dat je weer helemaal gezond bent! Heftig, al je bakken leeg, maar ik ben heel benieuwd naar wat voor moois je nu weer gaat maken! Volgens mij is het een blackwater biotoopje John! :D
 
Wat jammer van je oude bakken maar nieuw is ook leuk en spannend!
 
Fijn dat je weer thuis bent. Ik ga dit project volgen, en ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat!
 
Goed dat het terug beter met je gaat.
We kijken uit wat je ervan gaat maken.
 
Ik wens je gezondheid toe, 5 weken is niet niks.

Je hebt eens een nano gehad met het thema van zhangjiaji in china.
ik zou diee nog eens overdoen echter dan minder mos gebruiken.
2014731105943.jpg


2014731124103.jpg


2014731140551.jpg


2014731124635.jpg
 
Erg jammer Cornelius, je had laats 2 foto's op m'n album gezet en ik vond ze super! Hoop dat je veel plezier beleeft in het opnieuw creëren van iets prachtigs!!
 
Welkom terug, ik hoop dat je weer helemaal gezond bent! Heftig, al je bakken leeg, maar ik ben heel benieuwd naar wat voor moois je nu weer gaat maken! Volgens mij is het een blackwater biotoopje John! :D
Blackwater met waterbloei. :ROFLMAO:
Wat jammer van je oude bakken maar nieuw is ook leuk en spannend!
Zo is het(y)
Fijn dat je weer thuis bent. Ik ga dit project volgen, en ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat!
Ja, ik heb al een klein idee in mijn hoofd, moet alleen nog uitgewerkt worden. Leuk dat je het gaat volgen (y)
Goed dat het terug beter met je gaat.
We kijken uit wat je ervan gaat maken.
Dank je(y)
k wens je gezondheid toe, 5 weken is niet niks.

Je hebt eens een nano gehad met het thema van zhangjiaji in china.
ik zou diee nog eens overdoen echter dan minder mos gebruiken.
Mooi plan en staat zeker nog in mijn To Do list. Een verbeterde versie 2.0
Txs voor je bijdrage in de mooie afbeeldingen
Erg jammer Cornelius, je had laats 2 foto's op m'n album gezet en ik vond ze super! Hoop dat je veel plezier beleeft in het opnieuw creëren van iets prachtigs!!
Die foto's waren gelukkig van eerdere bakjes.
Deze heb ik wel moeten afbreken en dat was best een bittere pil

crash.png
 
  • Leuk
Waarderingen: Joff
Hele mooie scape. Erg jammer. Wel goed te horen dat je doorgaat.
 
Hoop dat je je weer prima voelt Cor, gezondheid voor alles natuurlijk! jammer van de bakjes maar zonder twijfel dat er weer wat moois ervoor terug kom. Happy scaping!
 
Als je betere fotos wil ter inspiratie van zhangjiaji heb ik wel wat voor je, heb in dat natuurpark eens 7 dagen gewandeld......
 
Een weekje verder en ik heb in grote lijnen een idee uitgewerkt (y)

Plan van aanpak:
Zoals het topictitel al laat zien is het mijn bedoeling om een High Light bakje op te zetten. Dus wordt het een gekleurd plantenbakje.
In grote lijnen heb ik wel iets in gedachten, maar ik vind het voor mijzelf prettig werken als ik een soort van draaiboek maak zodat ik alles in chronologische volgorde kan afhandelen.

Veel opstartkosten heb ik niet.
Ik heb alleen maar een wegwerpflesje CO2 en planten nodig om dit nieuwe bakje te starten. Wilde eerst nog een zak Neo aquasoil kopen omdat ik daar mooie
resultaten mee zie, maar ik heb nog een halve zak met ADA soil op zolder liggen. Gebruik geen 'additives' voor onder de bodem want de soil is opzich al rijk genoeg aan voedingsstoffen. Dus de planten gaan primair de voeding halen uit
de bodem en secundair uit de waterkolom. En dan voornamelijk kalium, omdat dit bij aquariumplanten hoofdzakelijk door de bladeren word opgenomen.
Alleen gebruik maken van voedingscapsules of andere toevoegingen in de bodem zijn daarin dus niet toereikend genoeg.

Belichting is een goedkope Chinese LED van 1200 lumen op 25 liter, en dan kom ik uit op 48 lumen per liter en dat is, denk ik, net niet voldoende. Voor de zekerheid heb ik er een 15W cliplight Ledje bijbesteld: toch speciaal om de rode kleuren
te aktiveren. Zo'n 400 lumen zou ik erbij krijgen, dan kom ik dan uit op ruim 60 lumen de liter. Dus dat word weer een uitdaging om de goede balans zoeken tussen voeding en CO2 om de bak algvrij te houden.

Filter is een HOB van 360 liter per uur. Dus kom ik uit op ruim 14x de bakinhoud. Daar gaat natuurlijk een berg vanaf door het filtermateriaal.
Dat lijkt enorm veel. Maar, buiten het debiet van het filtermateriaal, is het essentieel om de juiste flow in de bak te hebben voor de CO2 en voeding

De inrichting:
Het idee is om 2 stukken spiderwood te gebruiken met daarachter wat Rotala soorten en op de voorgrond een stukje met Staurogene repens en de rest ga ik opvulllen met Eleocharis Mini.
Ik heb inmiddels wel een plantplan gemaakt van hoe ik de indeling wil hebben. Dit is een voorkeur en plaats wat betreft de planten:
Rotala sp. green - Deze komt links achterin
Rotala sp. H'Ra (Gia Lai) - Deze komt tussen de Rotala green voor een beetje contrast in kleur
Rotala sp. Colorata - Deze komt rechts achterin
Staurogyne repens - deze komt in het midden, tussen de stukken spiderwood
Eleocharis spec. Mini - Deze komt op de resterende plaatsen

het-plantplan.jpg

Met deze plaatsbepaling heb ik daarmee de 'moeilijkste planten' direct in de CO2 uitstroom geplaatst waardoor ze verzekert zijn van goede CO2 waarden.
De 'makkelijkste planten' komen in de zgn 'deadspots' en in de hoeken waar ik de minste lichtopbrengst van het ledje verwacht. Dit omdat dit soort plantjes het toch wel goed gaan doen.
In de opstart ga ik ook een Chihiros Doctor gebruiken omdat ik vind dat O2 erg belangrijk is in de opstartfase. Kan natuurlijk ook met een oxidator, maar die Chihiros heb ik nog liggen.
Kan er natuurlijk ook een bos zuurstofplanten in laten drijven, maar dat veroorzaakt weer schaduw op de kleine plantjes.

Plantenvoeding de 1e maand alleen kalium en micro's.
Hoewel, ik zag dat deze poeder voor de micro's al een ruim een jaar oud is. Voor de zekerheid maar een nieuwe batch besteld.
Een maand later ga ik voorzichtig beginnen om NO3 en PO4 te doseren en omdat ik een ADA soil gebruik ga ik ook een lean-dose bemesting gebruiken.
(lean dose = zo min mogelijk voedingsstoffen aan het water omdat er genoeg in de bodem aanwezig is) Wellicht gebruik ik hier een ADA recept voor.

Maar zijn de theoretische plannen, en iedereen weet het verschil tussen theorie en praktijk...
 
Hoewel, ik zag dat deze poeder voor de micro's al een ruim een jaar oud is.

Zolang je dat droog en donker bewaart is dat toch geen probleem?
Mooie plannen heb je alvast en ik ga je vorderingen dan ook zeker volgen Cor.
 
Zolang je dat droog en donker bewaart is dat toch geen probleem?
Ik dacht dit ergens gelezen te hebben. En het was al een keer keihard geworden dat ik in stukjes heb moeten hakken. :chef:
Heb het dus voor de zekerheid maar alvast besteld, want het kan altijd wel een tijdje duren voordat je het binnen hebt.
Tot die tijd ga ik het gewoon opmaken en mocht ik problemen zien en/of tekorten dan kan ik altijd nog die oude batch weggooien en de nieuwe gaan gebruiken.
 
Leuke plannen, Ga je voor een braziliaanse scape?

in je plattegrond ga je uit van sp orangejuice tussen de rotala green, ik denk dat ook mooier is dan H'ra kwa kleurcontrast.
 
Leuke plannen, Ga je voor een braziliaanse scape?
Txs (y)
Lastig. Ik ga het eerst met de kleuren proberen en misschien in een later stadium kijken of ik er de lijnen van een Braziliaanse scape erin kan snoeien. Driehoekslijnen maken mbv een hardscape
lijkt mij bijzonder moeilijk in een bakje van 40cm en ik verwacht dan dat de verhouding tussen bladgrootte en scape uit balans komt. Maar wel stof tot nadenken :thumbs:
in je plattegrond ga je uit van sp orangejuice tussen de rotala green, ik denk dat ook mooier is dan H'ra kwa kleurcontrast.
Ja idd. Ik probeer het idd wat subtieler te houden met oranje/ groen. Hoop dat het een mooier contrast gaat geven dan de combin groen/ hard rood
 
Plantenvoeding de 1e maand alleen kalium en micro's.
Hoewel, ik zag dat deze poeder voor de micro's al een ruim een jaar oud is. Voor de zekerheid maar een nieuwe batch besteld.
Een maand later ga ik voorzichtig beginnen om NO3 en PO4 te doseren en omdat ik een ADA soil gebruik ga ik ook een lean-dose bemesting gebruiken.
(lean dose = zo min mogelijk voedingsstoffen aan het water omdat er genoeg in de bodem aanwezig is) Wellicht gebruik ik hier een ADA recept voor.

Maar zijn de theoretische plannen, en iedereen weet het verschil tussen theorie en praktijk...
Waarom ga je de eerste maand alleen micro toevoegen ?
 
Waarom ga je de eerste maand alleen micro toevoegen ?
De reden hierachter is omdat de soil geen (bijna) geen micro's bevat; alleen NO3 en PO4.
En ik wil niet hebben dat de plantjes in de opstart direct een achterstand oplopen. Er komen natuurlijk ook wel micro's mee via het leidingwater. Daarom doseer ik de 1e maand de halve aanbevolen hoeveelheid.

Na een maand stop ik nml met de wekelijkse waterwissel met leidingwater. Dan ga ik 50/50 RO water gebruiken.
Dit doe ik niet om naar een bepaalde waterwaarde te sturen. Als ik met (gedeeltelijk) RO ga werken doe ik simpelweg veel langer van mijn soil.
 
Je weet een vervelend verhaal om te buigen naar een nieuwe uitdaging die ook ik heel erg graag volg. :thumbs:
Sterkte met het verlies van de bakken, geniet van de gezondheid en veel plezier met deze nieuwe plannen. Het klinkt goed allemaal!
 
De reden hierachter is omdat de soil geen (bijna) geen micro's bevat; alleen NO3 en PO4.
En ik wil niet hebben dat de plantjes in de opstart direct een achterstand oplopen. Er komen natuurlijk ook wel micro's mee via het leidingwater. Daarom doseer ik de 1e maand de halve aanbevolen hoeveelheid.

Na een maand stop ik nml met de wekelijkse waterwissel met leidingwater. Dan ga ik 50/50 RO water gebruiken.
Dit doe ik niet om naar een bepaalde waterwaarde te sturen. Als ik met (gedeeltelijk) RO ga werken doe ik simpelweg veel langer van mijn soil.
Ga er inderdaad volgende keer op letten wat voor soil ik koop. Kon niet vinden wat er voor stoffen in de jbl soil zitten. Het is geen no3 en posfaat want dat meet ik pas sinds ik macro,s toevoeg. Veel succes met denieuwe setup.
 
Balen van de 5 weken, maar gelukkig gaat het beter. Topic net even volledig doorgelezen en ben benieuwd wat je er van gaat maken! Succes en ik ga volgen
 
De reden hierachter is omdat de soil geen (bijna) geen micro's bevat; alleen NO3 en PO4.
En ik wil niet hebben dat de plantjes in de opstart direct een achterstand oplopen. Er komen natuurlijk ook wel micro's mee via het leidingwater. Daarom doseer ik de 1e maand de halve aanbevolen hoeveelheid.

Na een maand stop ik nml met de wekelijkse waterwissel met leidingwater. Dan ga ik 50/50 RO water gebruiken.
Dit doe ik niet om naar een bepaalde waterwaarde te sturen. Als ik met (gedeeltelijk) RO ga werken doe ik simpelweg veel langer van mijn soil.
Weer wat geleerd! Dat wist ik niet. Ben benieuwd wat je ervan gaat maken. Prachtig as ussual :love:
 
Niet veel bijzonders te melden, maar ik wil het topic wel een klein beetje levendig houden.
Bakje staat nog steeds rustig in te draaien zonder licht (Plantless Cycle) en over een week of 2 is de planning dat er plantjes inkomen.


Nu weet ik wèl welke soorten planten ik wil ga gebruiken, maar ben er nog steeds niet uit welke opkweekvorm van de plantjes ik ga nemen: In-Vitro of reguliere emersde plantjes uit een kwekerij.
Ik hoofdzakelijk Rotala soorten gebruiken, en dan loop ik tegen het volgende voor- en nadelen aan.

Deze plantjes zijn te verkrijgen in: als bosjes in de onderwatervorm, als plantje in de bovenwatervorm en als In-Vitro (labaratorium/weefselkweek).
Als bosjes in de onderwatervorm valt af. Want daarmee heb ik de kans op slakken, ander ongedierte en vaak toch niet al te beste kwaliteit. Dus dat is niet mijn 1e keus.
Als plantje in de bovenwatervorm zou een goede optie zijn, maar er bestaat altijd de kans op bestrijdingsmiddelen, ongelijke groei en slechte wortelontwikkeling. Daarbij krijg je weinig plant voor het geld.
De In-Vitro heeft (altijd) bij mij de voorkeur. Deze laboratoriumplantjes zijn altijd vrij van alg, ziekten, ongedierte en altijd van superieure kwaliteit. En daarbij krijg je erg veel plantjes voor je geld.

Maar, de rotala soortjes die ik graag In Vitro wil hebben zijn erg slecht te verkrijgen en het assortiment is in Nederland , naar mijn mening, erg beperkt. Dat vind ik best een gemiste kans van onze aquariumplanten leveranciers.
Ze zijn bijna allemaal erg saai en beperkt in hun In-vitro planten sortiment. Beetje mos soortjes en eenvoudige langzaam groeiende planten en daarmee houdt het wel een beetje op.
Wel een beetje logisch. Er zijn bepaalde soorten die best snel groeien en waarbij dus de houdbaarheid korter is. En dat is voor een bedrijf niet zo aantrekkelijk.
Ik bedoel; een webshop kan een bakje In-Vitro met Bucephalandra of mos misschien wel 4 maanden lang goed houden. In vergelijking met een supersnelle groeier zoals In-Vitro Rotala green.
Deze moet misschien na 2 weken al verkocht zijn, anders gaat de kwaliteit zodanig achteruit dat het onverkoopbaar word.

HOR.jpg

Wist je trouwens dat er wel meer dan 200 In-vitro soorten en variëteiten van aquariumplanten te verkrijgen zijn? (Hortilab) Helaas niet te verkrijgen in Nederland.

Maar na lang googlen heb ik inmiddels toch alle soorten Rotala in-vitro bij elkaar kunnen vinden bij een shop in Duitsland.
Ik wil rond de 2e week april beginnen met de opstart en de hopen dat alles dan nog voorradig is als ik het ga bestellen. Zal ongetwijfeld wel teveel plantjes gaan bestellen, maar ik heb liever 'veel teveel' dan een klein beetje te weinig.
Als de plantjes besteld zijn meld ik me wel weer met een update :thumbs:
 
Wegens een onverwachte ziekenhuisopname van 5 weken zijn de bakjes thuis helemaal verwaarloost. (gaat inmiddels weer prima met mij (y) )
Alles zat onder de alg en plantjes hadden 5 weken geen voeding gehad dus daar was ook niet zoveel meer van over. Dus stond ik voor de keuze: alles schoonmaken, snoeien en in conditie brengen of alles afbreken en overnieuw beginnen.
Dan maar gekozen voor de laatste optie en de bakjes leeg gehaald en besloten om voorlopig nu slechts 1 klein bakje op te starten. Het gaat dus weer een nanobakje worden.

Aangezien ik nog niet precies 100% weet hoe ik de inrichting gaat worden laat ik nu het bakje voor een 2 a 3 weken indraaien. (Dark start of ookwel een Plantless Cycle)
Dus soil erin, verwarming en filter aansluiten, wat kruimelvoer erbij en in het donker laten indraaien op wat hogere temperaturen. Dan hoef ik ook niet mijzelf aan de voorgeschreven vele waterwissels te houden. Na deze 3 weken is er goede bacteriecultuur
ontwikkeld, daarna ga ik beginnen met het beplanten. Ik ga er denk wel een paar stukjes spiderwood inzetten zodat die zich alvast kunnen volzuigen met water.

Dus nu een keuze maken over het plantenbestand, de beschikbaarheid daarvan controleren en welke soort plantenvoeding ik ga gebruiken.
Zal eerdaags een uitgebreid plan van aanpak beschrijven waar ik nu eerst goed over ga nadenken. :unsure:

Bekijk bijlage 293660

In een ziekenhuis zijn is nooit fijn maar je bent terug en dat vinden wij dan wel weer fijn!
 
Maar, de rotala soortjes die ik graag In Vitro wil hebben zijn erg slecht te verkrijgen en het assortiment is in Nederland , naar mijn mening, erg beperkt. Dat vind ik best een gemiste kans van onze aquariumplanten leveranciers.
Helemaal mee eens. Voor mij is Tropica de leverancier bij uitstek. Heb je deze site al bekeken?
 
Niet veel bijzonders te melden, maar ik wil het topic wel een klein beetje levendig houden.
Bakje staat nog steeds rustig in te draaien zonder licht (Plantless Cycle) en over een week of 2 is de planning dat er plantjes inkomen.


Nu weet ik wèl welke soorten planten ik wil ga gebruiken, maar ben er nog steeds niet uit welke opkweekvorm van de plantjes ik ga nemen: In-Vitro of reguliere emersde plantjes uit een kwekerij.
Ik hoofdzakelijk Rotala soorten gebruiken, en dan loop ik tegen het volgende voor- en nadelen aan.

Deze plantjes zijn te verkrijgen in: als bosjes in de onderwatervorm, als plantje in de bovenwatervorm en als In-Vitro (labaratorium/weefselkweek).
Als bosjes in de onderwatervorm valt af. Want daarmee heb ik de kans op slakken, ander ongedierte en vaak toch niet al te beste kwaliteit. Dus dat is niet mijn 1e keus.
Als plantje in de bovenwatervorm zou een goede optie zijn, maar er bestaat altijd de kans op bestrijdingsmiddelen, ongelijke groei en slechte wortelontwikkeling. Daarbij krijg je weinig plant voor het geld.
De In-Vitro heeft (altijd) bij mij de voorkeur. Deze laboratoriumplantjes zijn altijd vrij van alg, ziekten, ongedierte en altijd van superieure kwaliteit. En daarbij krijg je erg veel plantjes voor je geld.

Maar, de rotala soortjes die ik graag In Vitro wil hebben zijn erg slecht te verkrijgen en het assortiment is in Nederland , naar mijn mening, erg beperkt. Dat vind ik best een gemiste kans van onze aquariumplanten leveranciers.
Ze zijn bijna allemaal erg saai en beperkt in hun In-vitro planten sortiment. Beetje mos soortjes en eenvoudige langzaam groeiende planten en daarmee houdt het wel een beetje op.
Wel een beetje logisch. Er zijn bepaalde soorten die best snel groeien en waarbij dus de houdbaarheid korter is. En dat is voor een bedrijf niet zo aantrekkelijk.
Ik bedoel; een webshop kan een bakje In-Vitro met Bucephalandra of mos misschien wel 4 maanden lang goed houden. In vergelijking met een supersnelle groeier zoals In-Vitro Rotala green.
Deze moet misschien na 2 weken al verkocht zijn, anders gaat de kwaliteit zodanig achteruit dat het onverkoopbaar word.

Bekijk bijlage 294626
Wist je trouwens dat er wel meer dan 200 In-vitro soorten en variëteiten van aquariumplanten te verkrijgen zijn? (Hortilab) Helaas niet te verkrijgen in Nederland.

Maar na lang googlen heb ik inmiddels toch alle soorten Rotala in-vitro bij elkaar kunnen vinden bij een shop in Duitsland.
Ik wil rond de 2e week april beginnen met de opstart en de hopen dat alles dan nog voorradig is als ik het ga bestellen. Zal ongetwijfeld wel teveel plantjes gaan bestellen, maar ik heb liever 'veel teveel' dan een klein beetje te weinig.
Als de plantjes besteld zijn meld ik me wel weer met een update :thumbs:
Er zijn voor mij bepaalde planten die ik altijd het liefst in-vitro koop. Gewoon omdat de ervaring leert dat deze dan vaak een veel betere kwaliteit laten hebben. Zoals bijvoorbeeld Alternanthera reineckii mini.
Helemaal eens dus met bovenstaande. Helaas ben ik het ook eens, moet ik het daar wel mee eens zijn, dat er veelal een standaardassortiment aangeboden wordt. Je ziet dit ook weer terug in het aanbod bij de Lfs. Wat de een heeft zie je terug bij de ander. Wil je iets bijzonders kom je toch terug in buitenlandse aanbiedingen en dat is erg jammer. Veel succes met je laatste creatie!
 
In een ziekenhuis zijn is nooit fijn maar je bent terug en dat vinden wij dan wel weer fijn!
Dank je wel Ben voor je aardige woorden.
Helemaal mee eens. Voor mij is Tropica de leverancier bij uitstek. Heb je deze site al bekeken?
1-2 Grow (Tropica) heeft idd bijzonder goede kwaliteit. Nu ben ik in het algemeen toch wel fan van Tropica in het algemeen. Maar dat komt ook omdat ikzelf goed contact heb met de teeltmanager.
Ook de plantenvoeding is bij mij erg favoriet. Daarnaast een bijzonder goede informatieve website en je hebt zelfs een handige App die je helemaal kan begeleiden met het opstarten van een scape.
Zo genoeg reclame :ROFLMAO:

Bij mij om de hoek bevind zich een aquariumplanten kwekerij waar ik wel eens binnenstap voor plantjes. Alleen als ik speciaal In Vitro wil hebben koop ik het hier: Aquasabi.Trouwens 1 van mijn favoriete shops
Zo genoeg reclame :ROFLMAO:

Veel succes met je laatste creatie!
Txs
 
Niet veel bijzonders te melden, maar ik wil het topic wel een klein beetje levendig houden.
Bakje staat nog steeds rustig in te draaien zonder licht (Plantless Cycle) en over een week of 2 is de planning dat er plantjes inkomen.


Nu weet ik wèl welke soorten planten ik wil ga gebruiken, maar ben er nog steeds niet uit welke opkweekvorm van de plantjes ik ga nemen: In-Vitro of reguliere emersde plantjes uit een kwekerij.
Ik hoofdzakelijk Rotala soorten gebruiken, en dan loop ik tegen het volgende voor- en nadelen aan.

Deze plantjes zijn te verkrijgen in: als bosjes in de onderwatervorm, als plantje in de bovenwatervorm en als In-Vitro (labaratorium/weefselkweek).
Als bosjes in de onderwatervorm valt af. Want daarmee heb ik de kans op slakken, ander ongedierte en vaak toch niet al te beste kwaliteit. Dus dat is niet mijn 1e keus.
Als plantje in de bovenwatervorm zou een goede optie zijn, maar er bestaat altijd de kans op bestrijdingsmiddelen, ongelijke groei en slechte wortelontwikkeling. Daarbij krijg je weinig plant voor het geld.
De In-Vitro heeft (altijd) bij mij de voorkeur. Deze laboratoriumplantjes zijn altijd vrij van alg, ziekten, ongedierte en altijd van superieure kwaliteit. En daarbij krijg je erg veel plantjes voor je geld.

Maar, de rotala soortjes die ik graag In Vitro wil hebben zijn erg slecht te verkrijgen en het assortiment is in Nederland , naar mijn mening, erg beperkt. Dat vind ik best een gemiste kans van onze aquariumplanten leveranciers.
Ze zijn bijna allemaal erg saai en beperkt in hun In-vitro planten sortiment. Beetje mos soortjes en eenvoudige langzaam groeiende planten en daarmee houdt het wel een beetje op.
Wel een beetje logisch. Er zijn bepaalde soorten die best snel groeien en waarbij dus de houdbaarheid korter is. En dat is voor een bedrijf niet zo aantrekkelijk.
Ik bedoel; een webshop kan een bakje In-Vitro met Bucephalandra of mos misschien wel 4 maanden lang goed houden. In vergelijking met een supersnelle groeier zoals In-Vitro Rotala green.
Deze moet misschien na 2 weken al verkocht zijn, anders gaat de kwaliteit zodanig achteruit dat het onverkoopbaar word.

Bekijk bijlage 294626
Wist je trouwens dat er wel meer dan 200 In-vitro soorten en variëteiten van aquariumplanten te verkrijgen zijn? (Hortilab) Helaas niet te verkrijgen in Nederland.

Maar na lang googlen heb ik inmiddels toch alle soorten Rotala in-vitro bij elkaar kunnen vinden bij een shop in Duitsland.
Ik wil rond de 2e week april beginnen met de opstart en de hopen dat alles dan nog voorradig is als ik het ga bestellen. Zal ongetwijfeld wel teveel plantjes gaan bestellen, maar ik heb liever 'veel teveel' dan een klein beetje te weinig.
Als de plantjes besteld zijn meld ik me wel weer met een update :thumbs:
Beter altijd te veel dan te weinig, zo ben ik ook. Heb nog een paar bosjes glossostigma over waar echt geen plek meer voor was. Ben benieuwd hoe t gaat worden!
 
Dank je wel Ben voor je aardige woorden.

1-2 Grow (Tropica) heeft idd bijzonder goede kwaliteit. Nu ben ik in het algemeen toch wel fan van Tropica in het algemeen. Maar dat komt ook omdat ikzelf goed contact heb met de teeltmanager.
Ook de plantenvoeding is bij mij erg favoriet. Daarnaast een bijzonder goede informatieve website en je hebt zelfs een handige App die je helemaal kan begeleiden met het opstarten van een scape.
Zo genoeg reclame :ROFLMAO:

Bij mij om de hoek bevind zich een aquariumplanten kwekerij waar ik wel eens binnenstap voor plantjes. Alleen als ik speciaal In Vitro wil hebben koop ik het hier: Aquasabi.Trouwens 1 van mijn favoriete shops
Zo genoeg reclame :ROFLMAO:


Txs
Dit bericht werd gesponsord door... :DD
 
Gisteren kwam de pakketbezorger halverwege de avond met de bestelde plantjes.
Eigenlijk net te laat om deze te zorgvuldig te gaan verwerken in het bakje, dus heb ik dat vanmorgen gedaan.

002.jpg


Nou, de plantjes staan er dus in. Maar de kwaliteit is me toch iets tegengevallen.:(
Ik denk dat het door temperatuursverschillen te nat is geworden waardoor het 1 softe natte slappe bende is geworden. dat zie je ook aan de bakjes; de druppels condens hangen aan de onderkant van het dekseltje.
Vooral de Staurogene is niet al te best. De Rotala's waren slap en hadden wat geel blad aan de onderkant. Hebben volgens mij al een tijd in het magazijn van de webshop gestaan; overduidelijk dus geen verse
frisse partij. Maar goed, Rotala's kunnen in het algemeen wel wat hebben, dus ik zie wel hoe het gaat ontwikkelen.
Het naaldgras was dan wel weer er mooi; supergoed ontwikkeld wortelgestel. (y)

hier een aantal pics van na het aanplanten

003.jpg


005.jpg

006.jpg


Gelukkig waren de hoeveelheid plantjes achteraf meer als genoeg. Het restant hiervan staat beplant in een grote transparante box in het raamkozijn. Altijd handig voor een later project

vensterbank2020.jpg


Nu hopen dat ik goed door de opstart heen kom. Ik houd de belichtingstijd op 8 uur en de led staat op 70% sterkte wat ik elke week een beetje ga opvoeren.
Het is nu een kwestie van geduld hebben tot alles een beetje gaat groeien. (y)
 

Terug
Bovenaan