De bakken van Jarne99


Jarne99

Well-known member
Lid geworden
12 december 2016
Berichten
528
Locatie
Antwerpen
Omdat ik nu intussen al met 4 bakken van mij, 1 van mijn vader en nog enkele opgroeibakken zit heb ik nu toch maar besloten om het te bundelen in 1 topic. Ben wat te lui om ze allemaal apart te onderhouden vrees ik. Om te beginnen hier dan een update van alle bakken die op dit moment draaien met bewoners er in.

Om te beginnen mijn rio 180, die heb ik intussen al meer dan twee jaar en is daarmee mijn oudste bak. Een jaar lang stond op diezelfde plaats een 60 cm van mijn opa maar die gebruik ik nu als reservebak.

OiLpHSbjxVVYVCztvSe8TQZ4RgYefIdU.jpeg


Het huidige visbestand is:

Melanotaenia boesemia 3m-1v
Melanotaenia praecox 2x (mannetjes denk ik)
Paracheirodon axelrodi ongeveer 25x
Moenkhausia pittieri 5x
Corydoras aeneus 9x
Botia striata 6x
Panquolus maccus 1x
Ancistrus Cf. Cirrhosus 1m-1v



Vervolgens is er de rio 125. Die ging eerst als Sulawesi bak dienstdoen, maar is nu bedoeld voor bijengarnalen en rijstvissen. Een deel van de beplanting komt van Willem waarvoor mijn dank. Er moeten nog enkele plantjes bijkomenin het midden en achter de crypto's alleen moet ik de tijd vinden om deze te gaan halen.
OiLpHSbjxVVYVCztvSe8TQZ4RgYefIdU.jpeg


Het huidige bestand is:
Oryzias woworae 2m-3v
Clea helena 1x


Volgende in het rijtje is de 60cm die nu dienst doet voor de tylo's en in de toekomst ook voor kardinaalgarnalen. Dit is de enige bak die niet in de woonkamer staat maar in de gang.

OiLpHSbjxVVYVCztvSe8TQZ4RgYefIdU.jpeg


Het huidige bestand is:

Tylomelania patriarchalis 6+1x (1 heeft nog altijd niet bewogen maar de schelp is niet leeg).
Neritina natalensis 3x

Vervolgens is er de superfish wave 30. Deze doet nu dienst als opgroeibak voor enkele oryzias woworae maar in de toekomst komen hier vuurgarnalen en waarschijnlijk ook een bororas soort in.

OiLpHSbjxVVYVCztvSe8TQZ4RgYefIdU.jpeg


Het huidige visbestand hierin is:

Oryzias woworae 15x ongeveer
Clea helena 3x


Vervolgens dan nog de laatste 'permanente' bak, die van mijn vader hoewel ik daar ook wel eens aan meehelp. Hier zit een groep chocogarnalen in en nog wat minivissen die er de komende maanden uitgaan.

OiLpHSbjxVVYVCztvSe8TQZ4RgYefIdU.jpeg


Het huidige bestand is:

Brachydania nigrofasciatus 1x
Corydoras pygmaeus 2x
Corydoras habrosus 2x
Otocinlcus sp. 4-5x
Clea helena 3x
Choco garnaal ?x



Vervolgens komen dus de tijdelijke bakken. De eerste is de bak die ik van mijn opa had gekregen en waar voor mij de hobby mee begon. Hier zitten nu een 30-tal cryptoheros sajica van eigen kweek in die op zoek zijn naar een nieuw thuis.

OiLpHSbjxVVYVCztvSe8TQZ4RgYefIdU.jpeg



En dan de laatste bak is nog een 60 cm die ik tijdelijk leen van mijn opa. Hier zat eerst de grote groep cichliden in maar aangezien de andere bak wat hoger en dus meer liters bevat gaat deze leeg. Momenteel zitten er alleen nog 6 koppels sajica's in die maandag weggaan naar een collega van mijn vader.

OiLpHSbjxVVYVCztvSe8TQZ4RgYefIdU.jpeg



Niet op de foto te zien is dan nog een 20 liter bakje dat ik morgen ga leeghalen. Hier zaten eerst de baby oryzias in maar aangezien die nu in de 30 liter zitten kan die leeg. Daar heb ik dan ook maar geen foto van genomen.
 
Laatst bewerkt:
:thumbs:
Al een hele verzameling met leuke bakjes!
Dat moet daar wel een echte aquatische woonkamer zijn bij jullie! :D
Lijkt me wel zeer tof dat je vader en je opa ook in je hobby zijn betrokken!

Leuke Rio's.
Die 180 is goed gevuld met planten, leuk dat hij zo donker is in het midden.
Ik vind wel dat er in die bak precies vrij veel vissen zitten, maar goed: ik heb zelf liever te weinig dan te veel vissen in mijn bakken dus ik ben op dat vlak niet echt een referentie Aangezien de bak goed draait is dat blijkbaar geen probleem dus ik heb niets gezegd ;)


Eén "kritische bedenking" maak ik me toch:
Is het niet wat jammer om net de bak met je kardinaalgarnalen als enige op de gang te zetten?
Dit zijn toch vrij speciale bewoners waar je wat moeite en tijd in geïnvesteerd hebt dus is het misschien wat zonde dat ze op de gang staan?
Hierdoor ga je toch iets minder tijd voor de bak spenderen zou ik denken en misschien blijven ze daardoor ook wel vrij schuw? Tenzij er natuurlijk veel passage is op de gang...

De inrichting en de beplanting van dat bakje is al leuk maar ik zou persoonlijk proberen wat meer hoogte te creëren met een extra (of een groter) stuk hout. Dan zie je de garnaaltjes misschien ook wat meer terwijl ze op het hout zitten... En misschien iets voor het filter plaatsen, persoonlijk vind ik bijvoorbeeld Anubias gracilis zeer mooi, bevestigd op een stukje spiderwood kan dat heel leuk zijn en ervoor zorgen dat je filter veel minder opvalt...
 
Laatst bewerkt:
Mijn hobby is begonnen met mijn opa die intussen al 50+ jaar aquaria heeft. Ik was vroeger toen ik klein was al gefascineerd door zijn vissen. Helaas heeft hij nu vanwege plaatsgebrek in combinatie met zijn leeftijd nog maar 1 bak. Dat mijn vader er interesse in heeft is vooral ook heel handig voor de budgettaire zaken, maar ook wel dat hij meedenkt als er problemen zijn of als ik weer iets van plan ben.

Er moet ook een deel vissen weg uit de meterbak deze zomer. Alle regenbogen en de diamantzalmen gaan dan weg om plaats te maken voor een koppel diamantgoerami's. Qua filtering gaat het echter wel op deze manier.

Helaas past de kast van de 60 cm niet goed bij die van de woonkamer en is er ook gewoon te weinig plaats. Daarom staat die in de gang. Ik hoop vooral dat de javavarens nog wat uitzetten en zo alles wat opvullen. Op foto ziet het er ook leger uit dan in realiteit. Ik zal eens nadenken over dat stuk spiderwood voor de filter.
 
Mooie bakken Jarne.
Toevallig dacht ik gelijk hetzelfde als Willem toen ik las dat je kardinalen in de gang komen.
 
Ik had weinig andere keuze, in mijn kamer heb ik ook nog over nagedacht maar ik heb weinig zin om 3 trappen te doen tijdens het wekelijkse verversen.
 
Ben vandaag naar de zowizoo geweest daar ik toevallig in de buurt was. Heb daar wat plantjes, twee stukjes hout en garnaaltjes meegenomen. Hier even een overzicht van de veranderingen

Rio 125:
u8KViVDxat5HyP4AHvBKKpmS94X6MhAV.jpeg
u8KViVDxat5HyP4AHvBKKpmS94X6MhAV.jpeg


De nieuw gekochte planten hiervoor zijn Ludwigia Glandulosa (achteraan op 1 na meest linkse plant) en Juncuns Repens (voor de ludwigia). Ook zitten er nu 31 bijengarnalen en nog 1 onbekende garnaal in, waarschijnlijk een slecht gekleurd vuurtje of white pearl. Ook heb ik nog 5 helena's toegevoegd.



Vervolgens is er de 30 liter, hier heb ik de waterpest vervangen door wat Pogostemon Erectus. Ook zitten er nu twee corydoras pygmaeus, een habrosus en dan ook nog een brachydanio nigrofasciatus in uit mijn vaders bakje.

u8KViVDxat5HyP4AHvBKKpmS94X6MhAV.jpeg





En last but not least, de 60 cm op de gang. Hier zitten nu twee extra stukjes spiderwood in. Mogelijk ga ik er later nog eentje bijplaatsen rechts achter de stenen.

u8KViVDxat5HyP4AHvBKKpmS94X6MhAV.jpeg


Helaas is ook de slak die al even niet bewoog overleden. Er zat een soort schimmel in en als de schelp uitspoelde met water kwamen er zwarte stukjes uit. De zes overige doen het gelukkig wel goed. Binnen een maandje kunnen dan de kardinalen er in komen.
 
Heb intussen nog een tweede optie gevonden voor de garnalen. Voor 5 per stuk, 45 per tien is er een Brusselse hobbykweker die ze verkoopt. Mogelijk ga ik ze dan daar halen.

In de rio 125 zijn de garnalen ook terug goed zichtbaar. De eerste week had ik geluk als ik er drie zag maar nu zie ik er al gemakkelijk 10+ tegelijk.
 
Daar betaal ik rond de 2 euro max voor. Of heb je het over de Kardinaalgarnaal.
 
€2 voor kardinaalgarnalen zou wel handig zijn, maar momenteel vindt ik vooral prijzen van boven de tien euro dus ben al blij met 45 per tien.
 
Ja dat is ook weer waar. Ik dacht even dat je met Kardinalen de visjes bedoelde:D:D. Het zijn inderdaad wel mooie garnalen.
 
Was inderdaad wat gek geformuleerd van mij. 5 euro per kardinaaltetra zou ook wel erg veel zijn, zelfs voor nakweek. Voor nakweek zou ikzelf trouwens wel willen gaan tot 2,5 per stuk.
 
Waarschijnlijk over een tweetal weken, misschien drie.
 
Was inderdaad wat gek geformuleerd van mij. 5 euro per kardinaaltetra zou ook wel erg veel zijn, zelfs voor nakweek. Voor nakweek zou ikzelf trouwens wel willen gaan tot 2,5 per stuk.

Ja vandaar ook mn vraag hoor. Ze zijn inderdaad erg mooi maar ja ik heb zelf zoiets van het moet wel leuk blijven natuurlijk;)
 
Ja vandaar ook mn vraag hoor. Ze zijn inderdaad erg mooi maar ja ik heb zelf zoiets van het moet wel leuk blijven natuurlijk;)
Klopt helemaal. Het leven is al duur genoeg en bovendien is het nu nog mijn vader die alles betaald dus kan niet met te dure zaken afkomen.


Intussen goed nieuws in de rio 125, er is al zeker 1 garnaal met succes verveld en ze durven nu zelfs al vooraan in het open gedeelte te komen. En bij de rijstvisjes is er 1 met eitjes dus hopelijk jonkies binnenkort:D:D
 
Vandaag in de rio 125 eerste garnaal met eitjes gevonden :D:D:D en ook weer een rijstvisje met eitjes. Heb vandaag ook de otocincli overgezet vanuit de 15-20 liter van mijn vader. De hoeveelheid blauwalg is ook flink geminderd, alsook de groene alg. Morgen zal ik nog eens van alle bakken een foto uploaden.
 
Dan toch niet van ze allemaal maar wel van de twee die zijn veranderd. Ik heb gisteren de rio 180 een fikse snoeibeur gegeven en nu is die bijna kaal. Hopelijk begint het snel terug te groeien. Voordien was het echter een compleet oerwoud. Ongeveer zoals de vorige foto maar dan nog erger.

Twee weken geleden
Bekijk media item 149
Nu
Bekijk media item 176
Heb ook wat drijfplantjes toegevoegd uit de superfish.
Bekijk media item 177
En dan een beetje van de hygrophilla gesnoeid in de rio 125 voor in de rio 180 te plaatsen. Hier begint alles langzaam aan te groeien.
Bekijk media item 178
En hier een foto van 1 van de 5 otocincli.
Bekijk media item 179
Vandaag ontdekt dat nu alle drie de vrouwelijke rijstvissen eitjes hebben dus wordt een grote gezinsuitbreiding. Zodra de 20-tal kleintjes uit de superfish het fijn vlokvoer kunnen eten komen die er ook bij dus wordt binnenkort een pak voller dan nu.
 
Goed nieuws in de sulawesibak, nog altijd geen garnalen maar wel dit
Bekijk media item 202Twee babyslakjes (slechts 1 op de foto te zien) van de tylo's.

Verder zit er ook een wit bolletje in dat ik niet kan thuisbrengen, enkele plaagslakjes en wat klein grut dat volgens mij platwormen en cyclops zijn.
 
Leuk die baby Tylo s. Ik heb er hier zo n 13 lopen maar 1 jaar hebben ze geen kleintje gehad.
 
Intussen is een aan de rio 125 weinig veranderd, alsook aan de Sulawesi-bak. De rio 180 is momenteel halfleeg daar ik deze volledig ga uitkuisen en herinrichten als Zuid-Amerikaanse scape. De 30 liter waar ik een flink blauwalgenprobleem in had heb ik intussen ook helemaal uitgekuist en heringericht. Hierbij heb ik wat planten gestekt uit de 125 liter. Dit is momenteel het resultaat:
image.jpg


Achteraan staat een stekje javavaren, het mos is Christmas mos en vooraan staan enkele plukjes naaldgras die ik mogelijk nog aanvul. Eventueel ga ik tijdelijk ook nog een enkele hygrophilla voor de filter zetten totdat de javavaren groot genoeg is.

De toekomstige bezetting hiervan worden bijengarnalen. Deze deden het niet zo goed in de rio 125, waarschijnlijk door de CO2 en plantenvoeding. Eerst moet hij echter nog een zestal weken indraaien.
 
Ziet er goed uit hoor!
Flink aantal bakken inderdaad. Leuk!
 
De rio 180 is intussen volledig uitgekuist en staat nu leeg te drogen, woensdag ga ik waarschijnlijk in het acc wortelhout of kienhout gaan halen en een hopelijk ook al een bosje waterpest. Ik ga dan ook een nieuwe bodem halen, zand in plaats van grind, en eventueel wat Catappa bladeren. Vanaf dat het hout dan is gezonken komen de blijvende planten er in (echinodori, limnobium laevigatum en Hydrocotyle leucocephala) en is het nog een aantal weken wachten tot de eerste vissen, waarschijnlijk mijn koppel ancistri.

Hier alvast een foto van de mooie lege rio 180;

image.jpg
 
Intussen is er aan sommige bakken (Sulawesi en superfish) weinig veranderd, aan andere dan weer best wat.

Om te beginnen met nieuws van bij de cichliden, de twee grootste vissen hebben daar een koppel gevormd en verdedigen nu hun kuil die gelukkig nog eitjesvrij is (kuil is linksvooraan). Mij excuses voor de vuile ruiten maar telkens als ik ze schoonmaak met de magneet zwemmen de vissen als gekken in het rond. Doe het daarom niet te vaak.
image.jpg



Vervolgens is er de rio 125, die heb ik deels heringericht door wat met de planten te schuiven. Heb hierbij ontdekt dat er geen enkele garnaal meer in de bak zat, daarom gisteren een 25-tal chocogarnalen overgezet vanuit mijn vaders bakje om te zien of dat beter gaat.
image.jpg


De grootste verandering is echter in de rio 180, deze is intussen weer gevuld met water. De bodem bestaat nu uit een 3-tal cm zand van aquadeco (op de een of andere manier het enige zand dat ze in de buurt verkopen voor aquaria). Als inrichting heb ik dinsdag 4 stukken talawa hout gekocht en enkele catappa bladeren. Planten zitten er nog niet in daar de bak nog niet helemaal helder is, zodra dat het geval is zet ik de filter aan en stop ik er wat waterpest in. Het hout drijft echter nog dus moet nog wachten met de echinodorussen en eventuele andere planten.
 
Vandaag even naar de aquariumwinkel geweest, was op zoek naar een stukje spiderwood, bijengarnalen en enkele plantjes. Ik ben helaas teruggekomen met alleen maar dat laatste. Het grootste deel van de planten was voor de rio 180: waterpest, Hydrocotyle leucocephala en Limnobium laevigatum. Het hout op de foto ligt zo omdat het nog drijft zonder de stenen erop.

image.jpg


Verder heb ik ook wat micranthemum monte carlo gekocht voor de superfish. Hier had ik ook al bijengarnalen voor willen halen maar deze waren op (uitverkocht of opgegeten door de betta die erbij zat).

image.jpg
 
Ziet er leuk uit en de Bijengarnaal zie je niet zo heel vaak. Althans niet hier.
 

Terug
Bovenaan