Wat is er nieuw

De gup van ooit..

• Onderwerp starter Onderwerp starter Aquamate
  • Startdatum Startdatum
A

Aquamate

Guest
Misschien is dit ooit al eens aan de orde geweest; zo ja, dan heb ik de topic niet kunnen vinden...
Ooit had ik een mooie bak met guppen, wat ik dan nog noem 'echte' guppies, dus zonder sluierstaart en zo. Lebistes reticulatus werden ze toen meen ik genoemd...
Mijn vraag is: bestaan die nog, en zo ja, waarom zie ik ze bij geen enkele winkel?
Bij mijn navragen kijkt de winkelier mij aan of ik van een andere planeet kom; is toch mooi meneer, met zo'n staart.....
Henri.

Yepp ze bestaan nog....

Zelf heb ik de poecilia Kempkesi....wildvang

Dank voor jullie snelle reacties!
Zoals je wel hebt gemerkt ben ik een 'herintreder', hetgeen wil zeggen: zonder enige kennis van (hedendaagse) zaken..
Is poecilia kempkesi de huidige naam voor guppy?
En hoe doe je dat, zo zonder verwarming; of bedoel je kamertemperatuur.
Henri.

Zap woont in Zuid-Amerika 😉

Ik vang ze zelf in de sloot 😀

Maar de Poecillia Kempkesi is een (onder?)soort/neef/nicht o.i.d. In feite een gup zonder veel franje waarbij de mannetjes iets gekleurd zijn meestal groen/bruin met varierend geel; rode vlekjes.

Elke sloot heeft zo zijn eigen "kenmerk", maar de basis is redelijk gelijk.

Wilguppen en wildtype guppen zoals jij ze bedoeld zijn er nog steeds hoor, Henri...

Idd, in de winkels vind je ze amper nog. Dat was vroeger een andere verhaal. Als ik terug kijk in de tijd dan kon ik vroeger veel gemakkelijker dergelijke visjes via de detailhandel verkrijgen dan dat hedendaags het geval is.

Uitzonderingen daargelaten doch ben ik op zich niet echt een groot liefhebber van de grootstaartige kweekvormen. Kort-, lier-, rond-, spade-, kwast, naald- en speerstaartigen vind ik persoonlijk meer aanspreken. Maar dat is uiteraard een persoonlijke voorkeur.

Zelf hou ik guppen (net zoals andere soorten) zonder verwarmingselement. Ze verdragen best wat lagere temperaturen wat dat betreft. Maar guppen hebben best een behoorlijke marge wat zij aankunnen qua temperatuur. Dus ook de wat hogere temperaturen. Of het allemaal optimaal te noemen valt leg ik eerst maar eens terzijde.

Zeg Zap,

Is de poecilia kempkesi daar dan nog te vinden in de vrije natuur? Want ik sta wel in contact met Fred Poeser. Hij is zich nl. niet zeker of deze soort daar nog aanwezig is. Het is zodanig dat hij samen met onze Brian aankomende februari richting Suriname wil gaan om o.m. te trachten om de poecilia kempkesi weer te vinden. Ik ben niet zeker of Michael Kempkes (waar Poeser deze gupsoort naar vernoemt heeft) ook mee gaat op deze expeditiereis.

Mochten ze ze niet meer kunnen vinden dan haalt Brian hier nog de Paramariboguppen op (Anton Trachtenweg, 2005) op. Want volgens Fred Poeser zijn die zeer nauw verwant aan de poecilia kempkesi.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan