Fotoalbum van blackmoor (Daan)


Weer eventjes een update: Na een grote schoonmaak afgelopen middag ziet de bak er nu zo uit:
IMG_3736.JPG



Ook heb ik een steen die altijd algig werd ingepakt met mos (christmas mos):

IMG_3738.JPG


Voor de rest heb ik nog wat stekjes javavaren op de achterwand gemaakt, om eens te kijken hoe dat zal gaan:
IMG_3739.JPG
 
Toffe bak, je sluiers boffen maar met zo'n eigenaar! :thumbs:

Bedankt! Ik hoop dat ze heel oud en groot worden! Het enige jammere aan sluiers is dat je veel algen hebt.............. Maar over een week neem in echte co2 met diffusor, en ik hoop dat de algen dan iets verminderen.
 
Ik heb geen sluiers en mijn bak wordt overspoelt door alg ;) ben ook nog niet zo handig met aquaria. Maar ik heb voorbeelden genoeg uit mijn omgeving van sluiers/goudvissen die 10x slechter zitten. Ik probeer al maanden de biorb 45liter van mijn zus over te nemen omdat ze er maar goudvissen in blijft doen, ze worden niet ouder dan n half jaar. Jou bak is echt een voorbeeld van hoe het wel moet, respect!
 
Zo grappig Daan, dat je en een hele grote en een heel klein aquarium hebt :D :D :D

En deze staat er ook al zo mooi bij!
En ik ben nog steeds verliefd op Cornflakes :smitten:
 
Wat leuk zeg, ik wist niet dat ze ook zo persoonlijk reageerden, wel van kogelvisjes en zo
 
Wat staat je bak er mooi bij man! Hoe gaat het met de mini scape?
 
Wat staat je bak er mooi bij man! Hoe gaat het met de mini scape?

Danku! Die is lekker bezig hoor! Had nog even wat problemen met de co2 goed instellen, maar nu draait alles goed. Ik geef elke dag bacteriestarter, en ververs een kopje water. Vanaf volgende week ga ik elke dag een ml voeding toedienen met een spuit. Nu is natuurlijk nog niet helemaal goed te zien hoe alles gaat, maar ik heb wel het idee dat de plantjes goed groeien.
 
Ik ben alleen nog niet zo tevreden over de diffusor....... Hij staat nu op een zeer lelijke plek, maar ik de hoeken worden de belletjes niet goed verspreid.......:


IMG_3805.JPG
 
Ja de hoekjes is altijd lastig. Heb ik ook hoor! Maar de diffusor staat inderdaad best wel lelijk haha
 
Weer eventjes een update: Na een grote schoonmaak afgelopen middag ziet de bak er nu zo uit:
Bekijk bijlage 8187


Ook heb ik een steen die altijd algig werd ingepakt met mos (christmas mos):

Bekijk bijlage 8188

Voor de rest heb ik nog wat stekjes javavaren op de achterwand gemaakt, om eens te kijken hoe dat zal gaan:
Bekijk bijlage 8189
Mooie bak, Daan. Het valt me op dat je Anubias naast de Pogostemon helferi staat. Anubias is minder gecharmeerd van al te veel licht terwijl helferi juist graag licht heeft... Daar kun je vast wel iets mee!
 
Mooie bak, Daan. Het valt me op dat je Anubias naast de Pogostemon helferi staat. Anubias is minder gecharmeerd van al te veel licht terwijl helferi juist graag licht heeft... Daar kun je vast wel iets mee!

Ja, ik weet dat anubias minder licht wil. Ik zal zaterdag de pogostemon eens in de voorgrond zetten, de anubias op de plaats van de pogostemon en dan op de plek van de pogostemon niets meer en dan kijken hoe dat staat.
 
Een zelfbedacht idee naar aanleiding van al die wabi-kusa's:

Ik gebruikte:

Mos uit het bos, verschillende soorten
Verrot hout
Potgrond
Klei
schaal
grind (grof)
grind (fijn)
Gaas
houtskool
Afdekfolie

Ik stopte een laag grof grind in een schaal met in het midden houtskool (ik weet het, ik dacht weer eens slim te zijn om houtskool uit de kachel te halen i.p.v. actief kool.....) Daarbovenop gaas, zodat het fijn grind niet ging mixen met het houtskool dat wilde drijven. Daarbovenop wat fijn grind en de schaal was klaar.

Voor de bal mixte ik 50/50 klei en potgrond, en daarna nog een hele meut aan verrot hout die ik verpulverde.
Ik stopte de bal in een stuk sok, en bond er daarna mos op. Ook verzamelde ik een steen met al mos daarop.

Wat water erin, mosballen neerleggen, folie erover, lichtje erboven en klaar!

Voor de resultaten: Ik ben het mos nu aan het 'overwennen' naar droge lucht, dus elke week gaat het folie ietsje verder open.

IMG_3823.JPG
IMG_3824.JPG
IMG_3825.JPG
IMG_3826.JPG
 
Ik ben altijd in de weer met plantjes, zowel in als uit het water:D

Dit had ik laatst ook gemaakt:

IMG_3827.JPG
IMG_3747.JPG
IMG_3752.JPG
 
Hoe heb je dat in de fles gekregen dan?

Nou, eerst deed ik er wat takken in die pasten, waar ik eerst mos op bond alvorens erin te doen, daarna een laag grind, dan een laag actiev kool (dit alles via een trechter) Dan kneede ik om de boel niet compleet vies te maken balletjes van potgrond gemengd met aarde en deed ik erin. Toen drukte ik met een satéprikker de balletjes plat om zo een laag te vormen.
Als laatste zocht ik plantjes uit en die heb ik met een stokje er ingeplant.
 
Als een soort van 'boot in een fles' maar dan meer 'terrarium in een fles'
 
Mooie bak, Daan. Het valt me op dat je Anubias naast de Pogostemon helferi staat. Anubias is minder gecharmeerd van al te veel licht terwijl helferi juist graag licht heeft... Daar kun je vast wel iets mee!

Ik heb er wat mee gedaan hoor Ben! Nu nog even de braz. klimop laten groeien en de anubias hebben heerlijke schaduw!

IMG_3834.JPG
IMG_3831.JPG
IMG_3832.JPG
IMG_3833.JPG
 
Mooi zo, Daan! Je gaat, hebt eigenlijk al, een mooie bak!

Bedankt!
Het is nog te hopen dat als de sluiers groter worden ze dezelfde manieren hebben...... Anders moet ik toch echt iets verzinnen op het tegengaan van planten uittrekken.

Maar ik denk dat de pogostemon nu zeer mooi gaat worden, zeker met co2 en meer licht.
 

Terug
Bovenaan