Wat is er nieuw

De kogel is door de kerk

Patje1976

Well-known member
Lid geworden
8 november 2019
Leeftijd
49
Afgelopen weekend een paar offertes aangevraagd bij een stuk of 4 bakken bouwers en eigenlijk vandaag al alle offertes binnen gekregen (ook 1 die alleen volglas bakken maakt en geen kap, dus die viel zoiezo af).
Eigenlijk ontlopen ze elkaar niet heel veel qua prijs zoals ik al verwacht dus heb ik me voor een deel laten leiden door gevoel en recensies op het net en hier op het forum.
Daarnet nog even telefonisch contact gehad met Leo van Wolferen om nog het een en ander na te vragen, en de keus is dus ook op hem gevallen.
Het gaat een bak worden van 150x50x60cm van 10mm glas met poly geslepen randen, en een onderplaat met een "grindlijst" in verstek en dat alles in Dibond met een rvs toplaag.
Volgende maand ga ik aan het meubel beginnen en dan zal een maandje later de bak geleverd kunnen worden.
Nu nog kijken voor een beetje knappe verlichting, ik weet niet of het HVP lampen met controller gaan worden of JMB of,..... mocht iemand nog suggesties hebben voor knappe en betaalbare verlichting hoor ik het graag.

Al wat voortgang kunnen boeken, begreep dat je de meubel en kap zelf gaat maken? Ben benieuwd hoe het er mee staat.

Al wat voortgang kunnen boeken, begreep dat je de meubel en kap zelf gaat maken? Ben benieuwd hoe het er mee staat.
Nou, dat plan is ondertussen eigenlijk wel drastisch gewijzigd, doordat er een aquarium op mijn pad kwam waar ik eigenlijk geen nee tegen kon zeggen.
En door drukte is het me helemaal ontschoten om hier updates te plaatsen.
Ik kon laatst een Rio 450 overnemen met zó ongelooflijk veel extra spullen en 2 extra aquariums (een 30 liter en een 120 liter volglas) dat ik die gekocht heb.
Door het leeuwendeel van de spullen die erbij zaten van de hand te doen (Co2 set, volglas aquarium, het buitenfilter wat mee stond te draaien icm het binnenfilter) heb ik uiteindelijk €70.- voor de bak betaald.
Ondertussen is het meubel al wel gemaakt en is de bak gehaald en heb ik hem helemaal schoon gemaakt en de achter en linker zijwand bekleed met mat zwarte folie en heb ik de oude achterwand en binnenfilter er al uit gehaald.
Tevens heb ik een Co2 reactor laten maken met module voor mijn ph-electrode en een extra aansluiting met een Gardena koppeling voor makkelijke waterwissels.
In de kap zitten 2 T5's en dat wil ik veranderen naar (waarschijnlijk) JMB led met wifi controller.
En tot slot heb ik ook al bij Jos Hut een groepje van 10 Redbacks rio Manucapuru in bestelling staan.
onderstel.jpg
onderstel.jpg
onderstel.jpg
onderstel1.jpg
onderstel2.jpg
onderstel3.jpg
onderstel6.jpg
aquarium3.jpg
aquarium4.jpg

Bijlagen

• aquarium1.jpg
    aquarium1.jpg
    20.6 KB · Weergaven: 138
  • aquarium2.jpg
    aquarium2.jpg
    19.5 KB · Weergaven: 150
Laatst bewerkt:
En het filter dat op 1 van de foto's (Eheim 2080) heb ik ook al aangeschaft trouwens lol

Zonder kritiek te willen geven, is een prima setup, echter vraag ik me af of het verstandig is om de TV boven het aquarium te hangen. Mijn bak verdampt ondanks dekplaten via de verluchting toch een 10 tal liter per week, de die staat op 24°. Dus hangt jou TV in een toch wel vochtige omgeving volgens mij.

mvg

Dirk

Ik ben het met Dirk eens dat dit niet een ideale plek is ondanks een dichte kap en daarbij ben je nogal snel afgeleid denk ik bij het tv kijken.

Zonder kritiek te willen geven, is een prima setup, echter vraag ik me af of het verstandig is om de TV boven het aquarium te hangen. Mijn bak verdampt ondanks dekplaten via de verluchting toch een 10 tal liter per week, de die staat op 24°. Dus hangt jou TV in een toch wel vochtige omgeving volgens mij.

mvg

Dirk
Opbouwende kritiek is altijd goed toch, en ik ben hier ook om van anderen en hun inzichten te leren.
Maar inderdaad, mijn vrouw en ik hebben het ook over de vochtigheid boven de bak gehad en aangezien dat de luchtvochtigheid hier in huis zoiezo al érg laag is denken wij dat het wel mee gaat vallen, het aquarium wat er eerst onder stond is weliswaar maar een goede 120 liter (en ook 24c) maar daar verdampte eigenlijk verwaarloosbaar weinig.
Maar,.... mochten we toch problemen gaan ervaren met de tv dan komt er gewoon weer een plank boven de bak te hangen zodat het eventuele verdampte vocht langs de voorkant van de plank de kamer ingaat. (of desnoods een zwart stukje folie/zeil oid op de kleppen maken zodat er minder vocht kan ontsnappen),
En een aquarium leid zoiezo af, ongeacht de plaats, maar nu onze huidige bak op een andere plaats staat (vanwege de opbouw van deze) merken we dat we hem wel érg missen onder de tv.

Het zou ook niet mijn voorkeur hebben, maar bij een vriend van mij hebben ze ook de TV boven hun twee meter bak hangen en dat gaat al jaren goed.

mvg

Dirk
das een hoop verdamping hier zon 1-2 liter per maand in de 250.
Is bij jouw het temperatuur verschil dan zo groot dat ie zo veel verdampt of veel warmte van de lampen.
heb bij mij gemerkt dat sinds ik led heb de verdamping een stuk minder is.
dek platen worden oolk aanzienlijk minder warm.

das een hoop verdamping hier zon 1-2 liter per maand in de 250.
Is bij jouw het temperatuur verschil dan zo groot dat ie zo veel verdampt of veel warmte van de lampen.
heb bij mij gemerkt dat sinds ik led heb de verdamping een stuk minder is.
dek platen worden oolk aanzienlijk minder warm.
in de woonkamer is het 20°, de bak is 24°; dus wel wat temp. verschil, is wel een groot oppervlak, 130x90 is meer dan 1m2. Verder 3 ledbars van 120cm.

in de woonkamer is het 20°, de bak is 24°; dus wel wat temp. verschil, is wel een groot oppervlak, 130x90 is meer dan 1m2. Verder 3 ledbars van 120cm.
Ik heb niet heel veel verdamping in mijn rio 450. Zeker geen emmer per week.

Zoals te zien is op de foto's staat de bak (en de tv) in een soort van nis onder de trap.
Aan de andere kant van de trap hebben we nog zo'n nis maar dan van 2.35 breed en 110cm diep en "vroeger" (lees vroeger als in; voor we kinderen hadden) de bedoeling om daar een bak van muur tot muur te zetten met een flinke bioloog eronder, maar doordat we veel problemen ondervonden om zwanger te worden/blijven (in 6 jaar ziekenhuis in en uit gelopen zijn we 10 IUI pogingen en 5 miskramen en 1 buitenbaarmoederlijke zwangerschap verder uiteindelijk) hadden we dat idee laten varen simpelweg omdat ons hoofd er niet meer zo naar stond.
Maar nu is ondertussen die plek de speelhoek voor de kinderen anders hadden we de bak zeker daar gezet.
Maar dikke kans dat als de kinderen over een paar jaar geen gebruik meer maken van die plek dat we dan alsnog daar aan de slag gaan.
Verder is ons huis niet mega groot en hebben wel evt een andere plek waar een bak kan staan maar dat is eigenlijk buiten ons direct zichtveld en dat vinden we zonde want dan genieten we er een stuk minder van en staat ie vol in het directe zonlicht.

Bij mij het zelfde 20 graden en bak 24 250x60 = 1,50 m2 dus meer oppervlakte als bij jouw en bijna geen verdamping
Daytime led op 1 lange daytime matrix profiel van 250 cm aantal modules 9
Toch wel apart dat de 1 een behoorlijke verdamping heeft en de ander bijna niet.

Verder is ons huis niet mega groot en hebben wel evt een andere plek waar een bak kan staan maar dat is eigenlijk buiten ons direct zichtveld en dat vinden we zonde want dan genieten we er een stuk minder van en staat ie vol in het directe zonlicht.
In zon licht zou het niet doen is op zich toch een mooie plek zo
Wat de tv betreft gewoon je verdamping in de gaten houden.
En och mijn 250 staat in een kamer van 20 m2 dus zo groot hoeft de ruimt nu ook niet weer te zijn kwestie van keuzes maken.
In de zelfde 20 m2 is ook een rolstoel gebruiker aanwezig en zelfs dat gaat prima.

Laatst bewerkt:
In zon licht zou het niet doen is op zich toch een mooie plek zo Wat de tv betreft gewoon je verdamping in de gaten houden. En och mijn 250 staat in een kamer van 20 m2 dus zo groot hoeft de ruimt nu ook niet weer te zijn kwestie van keuzes maken. In de zelfde 20 m2 is ook een rolstoel gebruiker aanwezig en zelfs dat gaat prima. [/QUOTE zei:
Daarom gaat ie ook niet op dat plek inderdaad, en de verdamping hou ik zeker wel in de gaten, op het plek van de nieuwe bak stond eerst een 120 liter en daar was de verdamping ook te verwaarlozen.
Onze woonkamer is wel groter dan 20m2 maar de indeling van het huis is gewoon niet zo heel handig en inderdaad, dan zal je keuzes moeten maken. hahahaha

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan