De Lido 120 van jasper-94


Ja ik zal dat als stap 1 blijven doen de komende weken. Even afwachten hoe het zich ontwikkeld nu.
Leuk bakje en ik zou zelf de alg handmatig weg proberen te halen of eventueel wat bladeren met veel alg.

Intussen kan ik erg genieten van de dimmer! Matige kwaliteit, maar redelijk waarheidsgetrouw:
 

Bijlagen

  • 20230326_221650.jpg
    20230326_221650.jpg
    82.7 KB · Weergaven: 60
De laatste periode ben ik regelmatig een week van huis en bij het thuiskomen altijd een verrassing hoe de bak erbij staat. Al mn algen blijven weg, behalve die groene draadalg, ondanks veel plukken. Groeit snel zeg!

Ik blijf voorlopig plukken, als ik langer thuis ben, wil ik proberen om met easycarbo deze alg uit mn bak te krijgen.
Waterwaarden volgen later nog.

De precieze oorzaak ben ik nu nog niet achter.
Screenshot_20230328_225154_Chrome.jpg
20230404_204111.jpg
 
Wat John zegt. Verder lijkt het me een behoorlijke klus om op ieder plukje draadalg easycarbo met een spuitje te spuiten. Denk dat je makkelijker af bent met een CO2 apparaat of door het licht te verlagen.
 
Carbo kan zeker helpen met het bestrijden maar zonder het aanpakken van de oorzaak zul je bezig blijven.
 
Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb de dropchecker gisteren nog nagekeken, en met 140 bellen/min sinds enkele weken, is de dropchecker een stuk lichter dan hij de afgelopen maanden is geweest.

Daarnaast heb ik sinds 1 maand de helft van het wateroppervlak bedekt met dichte drijfplanten en er zit nu een dimmer op met ca. 8uur 90% licht.

Misschien moet ik dan vooral nog wat meer spelen met het licht, 80% ofzo.
Ik bedoelde vooral easycarbo gedurende 2 weken dagelijks doseren ipv direct op de alg spuiten.

Ik begrijp gewoon niet waarom die draadalg alleen maar toeneemt na het aansluiten van de dimmer, het toevoegen van drijfplanten en het ophogen van de CO2
 
Kijk ook eens naar je water waarden, nitriet, nitraat. ammonia etc.
 
Je kan ook een stootkuur carbo geven als je de oorzaak denk te hebben opgelost.
 
Jammer van je draadalgen.
Maar wat staan je planten er wel mooi bij!
I love Crypto's!
 
Bedankt Deesje!

Ik was er inderdaad nog niet aan toegekomen om mijn waarden te laten meten. Ik heb ze vandaag gemeten:
NO3: 35, NO2: 0
PO4: 1,0
GH 9, KH 9
PH 7
NH3/NH4: 0

Bij mijn weten is vooral een te laag nitraat een oorzaak van algen. Natuurlijk kan iedere disbalans de groei van algen uitlokken.
Daarom vandaag 30% water ververst.
CO2 zit met 140bellen/min op niveau. Ik denk dat ik zoveel moet toevoegen voor een lichtgroene dropchecker, omdat mijn KH zo hoog is?
Die KH komt denk vooral doordat ik enkele stenen (ardenner breuksteen) in mn bak heb.

Plan:
- Vandaag 30% waterwissel + algen geplukt
- Frequent meten van Nitraat
- Dagelijks 4ML AIO plantenvoeding geswitcht naar om de dag 4mL

Vraag:
- Misschien een idee om via de doseerpomp standaard hoeveelheden KHmin toe te voegen, om deze stabiel te krijgen?
- Wisselende KH waarde met daardoor een wisselende CO2 beschikbaarheid als oorzaak van de draadalg?

Het was in ieder geval weer flink plukken geblazen


20230412_184128.jpg
 
Kh-min zorgt voor een lager kh. Deze alg is dol op zacht water. Daar zou je hem dus een plezier mee doen, door je kh te verlagen. Heb je er al vissen in? Zout toevoegen helpt hier als ik deze irritante alg heb. En blijven verwijderen. Ook aangetaste plant delen. Mollies zijn ook dol op draadalg, plukken de hele dag.
 
Bedankt voor jullie reacties!
Ik wist niet dat er nog zoveel te leren viel over algen, in de 15 jaren dat ik aquaria houd, heb ik nog nooit zoveel draadalg gehad moet ik zeggen.

Kh-min zorgt voor een lager kh. Deze alg is dol op zacht water. Daar zou je hem dus een plezier mee doen, door je kh te verlagen. Heb je er al vissen in? Zout toevoegen helpt hier als ik deze irritante alg heb. En blijven verwijderen. Ook aangetaste plant delen. Mollies zijn ook dol op draadalg, plukken de hele dag.
Er zitten inderdaad al vissen en garnalen in, dus zout erin gaat hem niet worden, tenzij je het hebt over kleine hoeveelheden? Zoals bij behandeling van schimmel bij vissen.

Blauwalg heb ik gelukkig geen last van, ook niet in de bodem :DD

Edit: Misschien is de oorzaak de doorstroming? linksboven inlaat en rechtsboven uitlaat (achter de javavarens)
Dus ik ga eens kijken of het omwisselen van in en uitstroom een verschil zal maken
 
Heb je een dropchecker en heb je daarvan dan een foto van draadalg is toch wel een co2 dingetje in de regel.
 
Heb je een dropchecker en heb je daarvan dan een foto van draadalg is toch wel een co2 dingetje in de regel.
Ik heb er inderdaad een dropchecker in hangen, naar mijn idee lichtgroen.
Met een kH van 9 en pH van 7 zit ik volgens mij ook aan de hoge kant met CO2 verzadiging.

Ik kan er nu even geen foto van maken, maar zal m zondag nog doorsturen!
Heb vandaag een lily pipe gekocht en in en uitstroom omgedraaid, in de hoop dat de doorstroming in mn bak wat beter is.
Misschien dat de CO2 niet overal in de bak op niveau is?
 
Bedankt voor de tip, was al een maand geleden dat ik die had ververst. De nieuwe vloeistof ziet er na een dag zo uit:
Naar mijn idee eerder teveel dan te weinig
20230425_125820.jpg
 
Ja ik weet niet welke vloeistof je gebruikt (20 of 30mg) maar deze is echt geel en volgens de tabel zit je rond de 26 mg maar ik zou denken dat is meer volgens je dc.
 
Ja ik weet niet welke vloeistof je gebruikt (20 of 30mg) maar deze is echt geel en volgens de tabel zit je rond de 26 mg maar ik zou denken dat is meer volgens je dc.
Ik zou niet goed durven zeggen welke vloeistof het is, eerlijk gezegd.

Heb nog wat fotos gemaakt met het kleurenstripje ernaast, maar is moeilijk in beeld te krijgen.

Het is intussen echt om moedeloos van te worden. Nog nooit heb ik zoveel last gehad van alg, ik ben een beetje ten einde raad op dit moment.

Door alle drijfplanten die een beetje zijn gaan woekeren, zijn de cryptocorynes deels kapot gegaan. Waarschijnlijk omdat die te weinig licht kregen. De draadalg is met minder licht onverminderd doorgegroeid.

Wekelijks verversen en uitgebreid plukken heeft dit als resultaat.
20230515_171006.jpg
20230515_171009.jpg
20230512_170424.jpg
20230512_170454.jpg



Iemand met tips? Mogelijk dat mijn filter te weinig capaciteit heeft? (500L/uur op papier) . En dus weinig stroming in mn bak en misschien onvoldoende gerdeling van mn co2 die ik per inline diffusor toevoeg. Anderzijds gebruik ik dit filter al 4 jaar bij deze bak. En dropchecker kleurde initieel ook goed, toen hij nog niet direct voor de uitstroom hing.
Ik ben op zoek naar die ene gouden tip! :)
 

Terug
Bovenaan