M
MartinC
Guest
Dag allemaal, welkom op mijn Rio 125 fotoalbum!
Ik was 8 jaar of zo toen ik mijn eerste aquarium had. Visjes, leuk. Op een gegeven moment deed ik er een haaitje bij. Ook mooi. Op diepvriesvoer na at hij natuurlijk ook mijn andere visjes op. Niet dat ik dat niet wist. Sorry daarvoor, maar zie het zo: ik ben niet als een sadistische seriemoordenaar eindigt.
Enkele jaren had ik dat eerste bakje staan. Weggedaan met de gedachte het ooit nog eens te doen. In de tussenliggende jaren vaak aan gedacht, maar dan uiteindelijk 25 jaar later een Fluval 25 Liter -omdat het zo'n leuk bakkie was- gekocht. Al gauw eindigde dit in een ramp, dus besloot ik nu �cht eens de koe bij de horens te vatten.
Ik kocht een Rekord 800 (110 L) en ik las me grondig in. Ik probeerde te bemesten (ik zeg probeer met de kennis van nu) schema's met waterwaarden, maar elke zoveel maanden moest ik nieuwe planten kopen. Het lukte niet. PH is te hoog, CO2 te laag, dat wist ik wel. Over turf gefilterd, wat een tijdje goed ging. Ik eindigde twee jaar geleden met bio CO2, een boel flesjes Easylife profito, nitraat, fosfaat, ijzer etc etc, een bak vol alg en drie geeuthaniseerde vissen die de wildernis tot dan hadden overleefd.
Dat wat heb ik geleerd? Dat een aquarium houden een verdomd moeilijk iets is!
Ik heb ook geleerd dat het geen zin heeft een plantenbak (want dat is wat ik wil) te houden, zonder een fatsoenlijke CO2-installatie.
Ik heb dit CO2 systeem gekocht voor 250 euro. Inclusief het aquarium, meubel, fluval 206 extern filter,voederautomaat, testkit en wat pruttel.
Achterwandje heb ik er zelf in gemaakt. Natuurlijk komt er nog meer zand in de bak. Dat spoelen is een hel. Wat je in de eerste foto ziet is ook mijn eerste probeersel.
Een plantenbak dus! Bemesting? OK:
Het aquarium is zo sterk als de zwakste schakel. Dat denk ik. Het ene tekort zal een grotere uitwerking hebben dan het andere, maar dat neemt niet weg dat je plantjes altijd voldoende eten moeten hebben.
Ik ga bemesten volgens de Estimative Index zoals beschreven op aquariumbemesting.nl Heb de poeders besteld.
Op den duur wil ik denk ik een schooltje sherry barbelen in deze bak houden.