Wat is er nieuw

De moeder van alle pogingen (MartinC)

• Onderwerp starter Onderwerp starter MartinC
  • Startdatum Startdatum
M

MartinC

Guest
112149martinc_0_85_aquariu.jpg

Dag allemaal, welkom op mijn Rio 125 fotoalbum!

Ik was 8 jaar of zo toen ik mijn eerste aquarium had. Visjes, leuk. Op een gegeven moment deed ik er een haaitje bij. Ook mooi. Op diepvriesvoer na at hij natuurlijk ook mijn andere visjes op. Niet dat ik dat niet wist. Sorry daarvoor, maar zie het zo: ik ben niet als een sadistische seriemoordenaar eindigt.

Enkele jaren had ik dat eerste bakje staan. Weggedaan met de gedachte het ooit nog eens te doen. In de tussenliggende jaren vaak aan gedacht, maar dan uiteindelijk 25 jaar later een Fluval 25 Liter -omdat het zo'n leuk bakkie was- gekocht. Al gauw eindigde dit in een ramp, dus besloot ik nu �cht eens de koe bij de horens te vatten.
Ik kocht een Rekord 800 (110 L) en ik las me grondig in. Ik probeerde te bemesten (ik zeg probeer met de kennis van nu) schema's met waterwaarden, maar elke zoveel maanden moest ik nieuwe planten kopen. Het lukte niet. PH is te hoog, CO2 te laag, dat wist ik wel. Over turf gefilterd, wat een tijdje goed ging. Ik eindigde twee jaar geleden met bio CO2, een boel flesjes Easylife profito, nitraat, fosfaat, ijzer etc etc, een bak vol alg en drie geeuthaniseerde vissen die de wildernis tot dan hadden overleefd.

Dat wat heb ik geleerd? Dat een aquarium houden een verdomd moeilijk iets is!
Ik heb ook geleerd dat het geen zin heeft een plantenbak (want dat is wat ik wil) te houden, zonder een fatsoenlijke CO2-installatie.

674177martinc_0_85_aquariu.jpg

Ik heb dit CO2 systeem gekocht voor 250 euro. Inclusief het aquarium, meubel, fluval 206 extern filter,voederautomaat, testkit en wat pruttel.
Achterwandje heb ik er zelf in gemaakt. Natuurlijk komt er nog meer zand in de bak. Dat spoelen is een hel. Wat je in de eerste foto ziet is ook mijn eerste probeersel.

Een plantenbak dus! Bemesting? OK:

Het aquarium is zo sterk als de zwakste schakel. Dat denk ik. Het ene tekort zal een grotere uitwerking hebben dan het andere, maar dat neemt niet weg dat je plantjes altijd voldoende eten moeten hebben.
Ik ga bemesten volgens de Estimative Index zoals beschreven op aquariumbemesting.nl Heb de poeders besteld.

Op den duur wil ik denk ik een schooltje sherry barbelen in deze bak houden.

ik zeg, een goed begin is het halve werk... en het is zeker een goed begin!

Ziet er goed uit hoor. Ben benieuwd naar de totale inrichting straks.

Mooie start en prima idee�n :thumbs:

Succes met je nieuwe bak, veel plezier met het inrichten enzo...

Bedankt allemaal voor de bemoedigende woorden. A.s. maandag komen de planten. Word vervolgd!

495926martinc_0_85_aquariu.jpg

613674martinc_0_85_aquariu.jpg

Dat was nog ff stressen! 1,5 dag bezig geweest om de nieuwe pomp aan de praat te krijgen, met negatief resultaat. Note to myself: Altijd 2de hands spullen checken na de aankoop! Blijkt dat de afdichtring niet goed meer is (tenminste dat hoop ik dat dat het is). Vaseline helpt niet, nieuwe is besteld.
Gelukkig had ik de oude pomp nog (Eheim 2213), dus die er zolang aan gehangen.
Dat stukje hout valt wel een beetje in het niet, maar voorlopig ben ik tevreden. Ik geef 5 uur/dag licht en verhoog dat elke week met 1 uur tot 10 uur/dag. Bemesting hierop aangepast. Laat maar draaien!

Leuke bak! Waarom zet je alle grote planten al vooraan? Is dat een vooropgezet plan?

Dank. Ik heb het beplant volgens het schema dat erbij zat. (Aquaplantsonline). Wat je zegt viel mij ook op, maar ik heb de hele dag nodig gehad om de planten er uberhaupt in te krijgen na al dat gedoe met die pomp.
Die groot-bladerige plant vooraan, voor het hout moet de Saururus Cernuus voorstellen, oftewel Leidse plantje. Jaja... :S Welke het wel is weet ik (nog) niet.

Aquaplantsonline geeft ruime pakketten met planten, da's positief.
Maar maakt het lastig om ze allemaal in je bak te proppen 😉
In de loop der tijd kun je wel wat gaan schuiven.

Is 5 uur licht per dag niet te weinig?

Zou als je dit nog niet gedaan hebt, De grootte planten na achterplaatsen anders is beetje zonde van dat mooi stuk Spiderwood.

Je hoeft geen schema te volgen gebruik je creativiteit

Dat is een flinke hoeveelheid planten! Wel mooi hoor, ben benieuwd hoe het uitgroeit. Zelf zou ik denk ik ook de grotere planten die nu voorin staan wat naar achter verplaatsen. Het hout en de stenen vallen een beetje weg nu.

Maar je kan natuurlijk ook eerst even kijken wat het doet als het een beetje gaat groeien en dan kijken of het nodig is. Sowieso doen wat jij mooi vindt! 😉

Inderdaad Kellemes, je krijgt zeker niet te weinig!
5 uur/dag is alleen de eerste week, elke week een uurtje meer tot ik op 10 zit. Of 5 uur in de eerste week te weinig is? Denk dat dat wel meevalt. In ieder geval is het niet teveel, wat een ergere fout zou zijn bij het opstarten.

Bedankt voor de tips allemaal. Word gewaardeerd hier! Ik ga zeker nog wat schuiven met die hoge planten voor een beter uitzicht 🙂

811877martinc_0_85_aquariu.jpg

435916martinc_0_85_aquariu.jpg

766686martinc_0_85_aquariu.jpg

Een hele verbetering dacht ik. Rode planten komen ook mooier uit zo. Laat maar groeien!

Ja lijkt een stuk meer in balans zo! En het hout en de stenen zijn weer te zien 🙂

Ben heel benieuwd hoe het eruit ziet over een paar weken als alles een beetje gegroeid is!

985547martinc_0_85_aquariu.jpg

615151martinc_0_85_aquariu.jpg

668259martinc_0_85_aquariu.jpg

Twee weken op weg, gesnoeid en verschoven. Geen klachten tot nu toe, alleen ik wacht nog steeds op een nieuwe afdichtring voor de pomp die ik er eigenlijk aan wil hebben hangen. Duurt dus nog wel ff voor er vissen in komen.

Ik heb ook geleerd dat het geen zin heeft een plantenbak (want dat is wat ik wil) te houden, zonder een fatsoenlijke CO2-installatie.???
IK heb er ook geen Co2 op.
Is de bak ook groen.

Maar bij hou is alles toch groener.

Wat hier uit de kraan komt heeft een Ph van dik 7,5, KH 7. Zonder daar iets aan te doen gaat me alles dood hier. Respect voor diegene die een plantenbak houd zonder CO2, maar in mijn geval gaat het met (degelijke) CO2 beter dan ooit! Als ik ververs zuur ik het water aan tot Ph 7. Zo hou ik 'm mooi stabiel op het ideale CO2 gehalte. Mooi groen is niet lelijk 😉

Zo is het,hoor. Als jouw bak er groen van wordt.

Een paar close-ups. Zou dit te dicht beplant zijn voor 6 corydoras of heb ik genoeg open ruimte op de bodem vraag ik me af.

392551martinc_0_85_aquariu.jpg

415528martinc_0_85_aquariu.jpg

854565martinc_0_85_aquariu.jpg

Week 4 begint. Binnenkort controleer ik even nitraat, ijzer ed. om te kijken of ik mijn bemesting nog aan kan passen. Heb in week 2 de sporenelementen verdubbelt (op het zakje stond: als je veel planten hebt en je gebruikt CO2 dan mag je de dosis verdubbelen, dus ja..), ijzergehalte zou misschien te hoog kunnen zijn.

376431martinc_0_85_aquariu.jpg

645588martinc_0_85_aquariu.jpg

158345martinc_0_85_aquariu.jpg

591757martinc_0_85_aquariu.jpg

Mooi die plant met het rode blad zo in het midden! 🙂

Dank je! Ben erg tevreden met de kleuren. Heb een heel klein beetje last van bruinalg, maar dat schijnt normaal te zijn bij de opstart heb ik gelezen.

Dank je Jessica. EI bevalt ook goed!
Weer een week verder en nog steeds geen nieuwe afdichtring voor m'n Fluval 206. Iedere week denk ik, ik ga de Fluval filtermaterialen overbrengen in de Eheim die er nu aan hangt en iedere week denk ik, dat heeft weinig zin, want die ring kan elk moment binnenkomen. Ach ja.
Verder nog steeds een beetje last van bruinalg, het meeste is weggehaald. Ik weet dat bruinalg normaal is bij een nieuw aquarium, maar zal natuurlijk blij zijn als het zo snel mogelijk weg gaat.
De waterpest linksachter en de plant die naast stond, Ceratopteris thalictroides, vervangen door valisneria.

597242martinc_0_85_aquariu.jpg

579269martinc_0_85_aquariu.jpg

672821martinc_0_85_aquariu.jpg

269825martinc_0_85_aquariu.jpg

Tja wachten op een onderdeel duurt altijd lang denk ik en vooral als je dat direct nodig hebt.

aaahbh ook een slachtoffer van de fluval 206, ik had hem ook, paar jaar best prima gedraaid, maar ineens was ie zo lek als een mandje. Ik heb direct een JBL gehaald en heb hier geen spijt van, veel degelijker. Fluval komt er bij mij niet meer in.

Sterkte met wachten op de afdichtring

Ja Betzz, wat een * ding! Nu al 6 weken ofzo aan het wachten, maar ben er nu wel klaar mee, al helemaal na jouw mening over de Fluval. Ik heb de buisjes die in de Fluval moesten gisteren eindelijk maar eens in de Eheim gedaan en ik laat dat andere *ding maar gewoon op reserve.
Ik denk dat dat ook is waarom ik veel last van bruinalg heb. Te weinig nitrificerende bacteri�n in die paar sponsjes die ik er eerst in had i.c.m. grote waterwissels. Bak kreeg geen kans om te rijpen. Nu er buisjes inzitten moet dat goed komen lijkt me. Vandaag ook wat bacteri�n erin gegooid, deze week geen waterwissel/voedingsstoffen, waardes zijn voldoende, ik laat de bak mooi ff rusten. Filterwatten zijn trouwens ideaal om bruinalg mee te verwijderen 😉

411391martinc_0_85_aquariu.jpg

Flink huis gehouden in het plantenbestand. Ten eerste omdat ik het gewoon mooier vind. Komt een stuk rustiger over op deze manier. Daar komt bij dat het een stuk makkelijker in onderhoud is.
Ik heb nog steeds last van bruinalg zoals je op de laatste foto duidelijk kunt zien.
Wat de EI-methode betreft: Heb deze aangepast. Als ik namelijk de dosis zoals aangegeven op aquariumbemesting.nl aanhoud dan vliegen de waardes door het plafond. Nitraat-gehaltes van 80 mg/L enzo. Dat is incl de 50% verversing! Lijkt me niet zo'n gezonde leefomgeving voor de vissen (die er volgende week in komen).
Ik ververs nu 30% water per week, dosis makro 25% van de aanbevolen hoeveelheid, micro 50%.
Ik heb gekozen voor een 30% verversing, omdat ik denk dat "de klap" dan minder groot is dan bij 50% verversing wekelijks. Zolang ik de hoeveelheid meststoffen hier maar op aanpas komt het m.i. op hetzelfde neer.

399214martinc_0_85_aquariu.jpg

956813martinc_0_85_aquariu.jpg

999299martinc_0_85_aquariu.jpg

117796martinc_0_85_aquariu.jpg

225764martinc_0_85_aquariu.jpg

Een aantal planten in je bak heb ik ook staan en een paar andere heb ik in het verleden weleens gehad.
Allemaal doen en deden ze het hier goed zonder extra plantenvoeding.
Komt er in mijn ogen op neer dat je allemaal middeltjes in de bak doet terwijl het ook bij jou waarschijnlijk niet eens nodig is...

De eerste bewoners zijn gearriveerd. Zes Corydoras Panda!

766984martinc_0_85_aquariu.jpg

759224martinc_0_85_aquariu.jpg

879419martinc_0_85_aquariu.jpg

472771martinc_0_85_aquariu.jpg

279971martinc_0_85_aquariu.jpg

FF een update: Drijfplantjes gekocht. Bruine alg blijft nog steeds een probleem, echter ik heb het idee dat het elke week ietsje minder word. Groene alg hebt ik ook al weken een beetje last van, ook dit word -gelukkig- niet erger.
Waterwaarden zoals ijzer, nitraat en CO2-gehalte zijn precies waar ik ze wil hebben en stabiel. Gewoon vol blijven houden denk ik maar.
Zodra ik "helemaal" algenvrij ben komen de sherrybarbelen erbij.

711126martinc_0_85_aquariu.jpg

371422martinc_0_85_aquariu.jpg

143262martinc_0_85_aquariu.jpg

221884martinc_0_85_aquariu.jpg

358292martinc_0_85_aquariu.jpg

Seabait zei:
Een aantal planten in je bak heb ik ook staan en een paar andere heb ik in het verleden weleens gehad.
Allemaal doen en deden ze het hier goed zonder extra plantenvoeding.
Komt er in mijn ogen op neer dat je allemaal middeltjes in de bak doet terwijl het ook bij jou waarschijnlijk niet eens nodig is...

Dat zou best kunnen. Druist wel een beetje in wat je op alle fora e.d. leest, een plantenbak zonder plantenvoeding, maar nogmaals: zou best kunnen. Jij hebt er meer ervaring mee dan ik.
Ik kies er op dit moment voor om de bak wat meer met rust te laten, d.w.z. minder waterverversingen en minder meststoffen toevoegen. Dat komt al iets meer in jouw richting.

Groene alg kan je perfect bestrijden met bv de mooie Rode koraalplaty.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan