1. Een bezoek aan onderstaande sponsors houdt deze deze snelle server in stand. Dank voor uw support!

De perfecte pH achterna.

Discussie in 'Experts uitgedaagd' gestart door backplay, 8 mrt 2016.

Aangepast zoeken
View Users: View Users
  1. JurgenD

JurgenD

Lid geworden:
    31 aug 2015
    Zover ik weet zal het dalen van de GH niet de pH beinvloeden.
    De KH echter wel.

Mijn kraanwater wordt hier ontkalkt voor huis-tuin-keuken doeleinden.
    Gaat van GH 24� naar 0�
    KH en pH blijven respectievelijk op 14 en 7.5.

2. gapak

gapak

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Zijn ze niet beter af met minder extreme omstandigheden? Misschien wel, maar zijn die minder lage of hoge pH-waarden niet net extreem voor vissen die van nature net wel gewoon zijn aan hogere of lagere waarden? Kan een vis zich in enkele generaties volledig aanpassen of zit het dieper?

Een nuance is natuurlijk belangrijk, als je niet weet waaraan en waaraf doe je beter niets, beter dat dan iets verkeerd te doen. En als je zou moeten gaan rommelen is dat al voldoende bewijs dat je niet goed weet waarmee je bezig bent en beter niets doet. Het toepassen van de stelregels die van toepassing zijn tussen bijv. pH 6 en 9 moet je natuurlijk vergeten wanneer je je vissen op een pH lager dan 6 wil gaan houden, dan zal je dieper moeten gaan kijken.

Maar aan de andere kant wordt de pH niet onterecht als belangrijke waarde beschouwt. De pH-waarde is namelijk bepalend voor vele evenwichten.

Neemt natuurlijk niet weg dat je je nooit op 1 waarde afzonderlijk mag focussen maar in feite vele waarden samen als geheel moet beschouwen. 1 afzonderlijke waarde doet op zich namelijk niets. Er veranderd pas iets als die 'waarde' ergens mee kan reageren.

De pH heeft bijvoorbeeld een invloed op de giftigheid van zowel ammoniak en nitriet.
    En in mijn gezelschapsaquarium bijvoorbeeld zit de pH vaak op het randje van kalkproblemen in vergelijking met mijn leidingwater (verzadigd aan kalk). Vandaar: hoe hoger de pH-waarde in mijn gezelschapsaquarium hoe meer OO-water ik zal gebruiken om dit probleem voor te blijven. Dat lijkt tegenstrijdig ivm de gH, maar indien nodig voeg ik dan wat magnesiumcarbonaat toe. Zo blijft de hardheid op peil, zonder dat ik kalkproblemen krijg.

Maar zonder naar de pH te kijken zou ik nooit kunnen inspelen op deze problemen. Zonder de pH te meten zou het dus vrij zinloos worden om ook nitriet, ammonium, gH en kH te meten, want zonder de pH in rekening te brengen zijn deze 4 waarden (maar ook een aantal andere waarden) al niet meer (altijd) te interpreteren.

Daarbij is het m.i. ook belangrijk dat je het water goed conditioneert (zodat de vissen geen schommelingen of onverwachte reacties in het aquariumwater te verduren krijgen tijdens de waterwissel). Ik doe dat persoonlijk tegenwoordig in een continu-proces. Ik reken a.d.h.v. de waterwaarden op voorhand uit welke hoeveelheid van wat (OO-water, pH-verlager, magnesiumcarbonaat, ....) ik nodig heb en voeg dat in een aparte emmer met beetjes toe tijdens het vullen van het aquarium (water wordt tegelijkertijd in deze emmer gepompt en vanuit deze emmer vervolgens naar het aquarium).

Bedoel je pH/kH-minus? Tja, dat wordt wel vrij snel geneutraliseerd in het water maar dan zwemmen je vissen weer door een wolk van CO2 en sowieso blijf je schommelingen houden. Dus inderdaad beter gebruiken voor het water aan het aquarium wordt toegevoegd of als het om het evenwicht in het aquarium gaat dat moet worden bijgestuurd: turf gebruiken of druppelsgewijs toe voegen in kleine hoeveelheden per keer.

Hangt er natuurlijk van af hoe de gH naar beneden wordt gebracht. Is de pH laag genoeg om kalkproblemen te voorkomen dan zal noch kH of pH be�nvloed worden. Is er wel kalk aanwezig dan zal de gH een invloed hebben op de kH, maar dat heeft op zijn beurt dan weer onvermijdelijk een invloed op de pH. Dat is natuurlijk in het aquariumwater. In het homogenere leidingwater zal je via ionenwisseling geen invloed hebben op pH en kH, maar dat lijkt mij persoonlijk niet de meest geschikte methode om aquariumwater te bereiden. Ipv het aquarium te 'vervuilen' met calcium en magnesium vervuil je dan namelijk met wsl natrium. Niet voor niets wordt voor aquariumgebruik omgekeerd osmosewater geadviseerd. En daarvan worden gH en kH 0. Ga je dat mengen met leidingwater zullen gH en kH dalen en de pH zal in theorie en praktijk ook wel veranderen, maar qua stelregel adviseer ik de pH als onveranderd te beschouwen door de bufferwerking van de kH van het water.

Kortom: focus op de pH alleen is zeker niet genoeg, maar hij blijft wel een van de belangrijkste rollen spelen tussen waterwaarden.

3. @Tom

@Tom Erelid

Lid geworden:
    3 apr 2003
    GH staat voor Gesamte Hardheid en als die afneemt,
    heb je minder kalk beschikbaar en neemt je pH buffer ( carbonaat ) dus ook af..

Persoonlijk denk ik dat we hier op het forum te veel bezig zijn de met pH en andere parameters..

4. gapak

gapak

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Carbonaat hoort bij de kH en niet (per se) bij de gH. In water komen beiden trouwens in oplossing voor en m.i. doet men er beter aan bij aquariumgebruik de definitie voor kH niet te letterlijk te nemen en de kH dus louter als maat voor de (bi)carbonaationen te beschouwen. Elk bicarbonaation dat potentieel meer aanwezig is, is namelijk identiek aan alle andere.

Die gH zijn dan weer de calcium en magnesiumionen. Die kunnen dalen zonder dat de kH mee daalt (al kan dat wel en andersom is ook een optie). In een oplossing met zoveel ionen zoals in het aquariumwater is het in feite moeilijk te zeggen of het kalkgehalte daalt of niet. Maar als je dat stelt mag je hier niet per se uit concluderen dat carbonaat ook afneemt. Je dient het dan als een chemische reactie te beschouwen waarbij carbonaat aanwezig kan blijven.

Alles hangt er dus van af hoe die gH omlaag gehaald wordt:

Door turf? Dan zal de kH ook dalen, misschien wel sterker omdat er ook andere kationen in het aquariumwater aanwezig zijn waar het turf invloed op heeft. Maar alles is dan afhankelijk van het evenwicht.

Door verdunning met RO-water? Dan dalen gewoon alle ionen en de respectievelijke waarden in verhouding.

Door ionenuitwisseling met andere ionen dan oxonium, bijvoorbeeld natrium? Dan zal de gH dalen maar de kH en dus de pH onveranderd blijven.

Die invloeden op die pH zijn dan eigenlijk een gevolg van de invloeden op de kH en niet rechtstreeks op de gH.

Pas wanneer kalk verzadigd is begint de gH een rol te spelen. Daalt dan de gH dan komt het principe van Chatelier om de hoek kijken. Een systeem in evenwicht probeert veranderingen tegen te gaan. Wanneer de gH daalt dan is kalk niet langer verzadigd en kan een eventuele kalkneerslag oplossen. Hierdoor lossen zowel calcium als carbonaat ionen op. Die toename van carbonaat zal dan op zijn beurt worden tegengegaan door een ander evenwicht aangezien een deel hiervan naar bicarbonaat reageert en de reactie van carbonaat naar bicarbonaat doet de pH stijgen. Omgekeerd zou in dat geval een toename van de gH de pH kunnen doen dalen.

Dus een invloed van de gH op de pH bestaat indien kalk verzadigd is. Onder andere omstandigheden is het eigenlijk de invloed van de kH en niet van de gH.

Niet alleen daarom lijkt kalkverzadiging iets dan men beter kan vermijden in een aquarium. Ook in speciale hardwater aquaria. In zulk geval die gH beter aanvullen met magnesium ipv calcium. Op een of enkele uitzondering na zijn alle magnesiumverbindingen namelijk beter oplosbaar dan hun calcium'varianten'.

5. André-1953

André-1953

Lid geworden:
    13 dec 2016
    Ik realiseer me dat dit een oude draad is, maar ik zie zo gauw niet waarom je de pH altijd onder 7 wilt houden. Ik heb begrepen dat het gaat om het evenwicht tussen het ammonia NH4+ ion en ammoniak NH3 gas in oplossing. De laatste is erg giftig voor de levende have maar schijnt pas op te treden boven pH7. Beneden pH7 is er kennelijk geen gevaar voor ammoniak.

6. MaestroCygni

MaestroCygni

Lid geworden:
    6 mei 2015
    Bepaalde soorten hebben zacht zuur water nodig om te kweken. Ook zijn de kansen op parasieten bij lagere ph's veel kleiner (bij bepaalde soorten in ieder geval). Daarbij is de pH laag houden soms een leuke uitdaging.

7. Krekel

Krekel

Lid geworden:
    dinsdag
    Is het ook niet zo dat er soorten zijn die bij een , wat, hogere PH wel af zullen zetten maar de eitjes zich niet of niet goed zullen ontwikkelen. Zoiets is mij wel eens verteld.

8. MaestroCygni

MaestroCygni

Lid geworden:
    6 mei 2015
    Dat heeft volgens mij meer met de geleidbaarheid (uS) te maken.

9. jessicapilon

jessicapilon Beheerder Beheer

Lid geworden:
    12 feb 2011
    Met een hoge uS is de druk groter zover ik weet en dat kan de reden zijn. Bij garnalen zie je dat ook wel. Die kunnen dan problemen krijgen met het vervellen.

10. Krekel

Krekel

Lid geworden:
    dinsdag
    Er bestaan toch ook wel laag geleidbaarheid garnaaltjes, denk ik, Maar die zien we niet in de hobby ?

11. Bertus

Bertus

Lid geworden:
    2 sep 2008
    Vuurgarnalen, heb ik in al mijn bakken. kweken als een gek.

Er zijn verschillende cardina en neo-cardina garnalen.

De ene in kraanwater , de andere met osmose .

Kijk eens op www.GEK.nu.

Zie je r genoeg.

Aangepast zoeken